Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NotoriousP

Legacy Member
Dat van burgerlijk hebben ze laten vallen door het grote tekort aan ingenieurs. Ik heb nog niet gehoord van een tekort aan geschiedenis, pol&soc, com. wet.,... studenten.

Ik heb nergens gezegd dat er een bmw equivalent moet zijn hé. :)

Iemand

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ja maar dan gaan er geen 5 jaar studiekosten aan vooraf hé.



Zeveraar, het wordt nog zelfs in dit land gedaan. Wat denk jij dat een toelatingsexamen is? Beslissen wie wel en wie niet een bepaalde richting mag studeren...

Voor hetzelfde geld gaat er wel 5 jaar leeggangerij aan vooraf en 5 jaar uitkeringen van de staat omdat de persoon toch maar de drang voelt om iets te studeren wat jij hem arbitrair zou ontnemen. Bij wijze van spreken he natuurlijk. Die vijf jaar kan net zo goed 2 jaar zijn wat ook op een pak geld neerkomt.

Overigens is zo'n toelatingsexamen geen beknotting van de mogelijkheid om iets te studeren. Maak dat je slaagt op de basisvoorwaarde en je kan de richting aanvatten. Het heeft overigens geen zin om studenten die flagrant zouden buizen in de geneeskunde (en ja, ik weet dat er een aantal door dat toelatingsexamen afvallen) te laten starten.

Daarnaast lijkt jouw post te pleiten voor een volledig geleide invulling van de studieplaatsen ten behoeve van de economie, wat een heel foute instelling is. Leven is meer dan economie alleen.

NotoriousP

Legacy Member
Iemand zei:
Voor hetzelfde geld gaat er wel 5 jaar leeggangerij aan vooraf en 5 jaar uitkeringen van de staat omdat de persoon toch maar de drang voelt om iets te studeren wat jij hem arbitrair zou ontnemen. Bij wijze van spreken he natuurlijk. Die vijf jaar kan net zo goed 2 jaar zijn wat ook op een pak geld neerkomt.

Voor hetzelfde geld zou mij betwijfelen maar de mogelijkheid is er...

Iemand zei:
Overigens is zo'n toelatingsexamen geen beknotting van de mogelijkheid om iets te studeren. Maak dat je slaagt op de basisvoorwaarde en je kan de richting aanvatten. Het heeft overigens geen zin om studenten die flagrant zouden buizen in de geneeskunde (en ja, ik weet dat er een aantal door dat toelatingsexamen afvallen) te laten starten.

Het hoeft geen toelatingsexamen te zijn op basis van absolute waarden.

Iemand zei:
Daarnaast lijkt jouw post te pleiten voor een volledig geleide invulling van de studieplaatsen ten behoeve van de economie, wat een heel foute instelling is. Leven is meer dan economie alleen.

Geen invulling, wel een beschikbaarheid.

Iemand

Legacy Member
NotoriousP zei:
Voor hetzelfde geld zou mij betwijfelen maar de mogelijkheid is er...



Het hoeft geen toelatingsexamen te zijn op basis van absolute waarden.



Geen invulling, wel een beschikbaarheid.

Zelfs een beschikbaarheid gaat er toch over? Stel dat je een student hebt die gewoon graag wil verder studeren. Ik zeg nu maar iets maar neem nu communicatiewetenschappers. Daar onze economie slechts weinigen van hen nodig heeft zou jij bijvoorbeeld de plaatsen limiteren tot 100 (fictief getal uiteraard).

Hoe bepaal je dan wie mag starten en wie niet? En waarom zou dit al überhaupt nodig zijn? Elkeen zal zijn studie wel terugbetalen hoor via de belastingen. Zoals ik hier reeds heb aangehaald kan je het "probleem" oplossen van kostprijzen die te hoog de pan uitswingen door een bestuursorgaan aan te duiden dat studenten die gigantisch slecht hun opleiding voortzetten, eruit gepikt worden en de mogelijkheid tot verder studeren ontzegd wordt.

Zo straf je geen goede studenten die zichzelf willen ontplooien en zo bespaart men de gemeenschap gigantische sommen. Daarnaast gaat studeren ook over zelfontplooiing en geluk vinden door uw eigen intellectuele capaciteiten uit te breiden. Iets wat ook een meerwaarde biedt aan de maatschappij.

NotoriousP

Legacy Member
Dat is eerder uw visie waar ik niet mee akkoord ga maar laten we veronderstellen dat uw visie de juiste is. Jij zegt dat zelfs die fictieve student com. wet. uiteindelijk zijn studies terug betaalt en een bijdrage levert maar dit doet hij toch in veel mindere mate dan de dokter, ingenieur of in uw geval advocaat? De overheid zou toch op zen minst moeten aansporen om voor een studie te kiezen die een grotere meerwaarde levert voor de maatschappij?

stinky

Legacy Member
Mensen praktisch verplichten om een richting te doen, kan volgens mij nooit het gewenste effect hebben. Men is niks met mensen die ongemotiveerd zijn vanaf de dag dat ze eraan beginnen. Stel dat er nu te weinig T&L studenten zijn. Moesten ze mij "verplichten" om dit te gaan doen, ik zou één van de minst gemotiveerde studenten in Gent zijn.
Ik denk dat iedereen die aan bv. geschiedenis begint, weet dat er weinig werk in hun sector is. Maar de meeste gaan actief opzoek naar werk, al dan niet in hun sector. Je kan dit natuurlijk dan beschouwen als verspilling van geld, maar het zorgt er lang de andere kant wel voor dat de algemene kennis onder de bevolking stijgt.
Ik denk dat het beter is om gewoon de wetenschapsrichtingen in een beter daglicht te zetten. Er bestaan veel interessante kinderprogramma's over geschiedenis. Het zou leuk zijn als deze ook bestonden over bv. chemie,...

freakykiller

Legacy Member
Ironpole zei:
Dat vind ik nogal drastisch. Vroeger was er een ingangsexamen bij burgerlijk ingenieur en ik doe de opleiding nu er géén ingangsexamen meer is. Er is wel een opfrissingscursus in de eerste drie weken. Op het examen van die cursus had ik een erg slechte score en ben in het eerste jaar geëindigd met vijf herexamens. Vanaf dan had ik de methode van studeren te pakken, ben voor die herexamens geslaagd en doe nu probleemloos verder. Als ik even aan zelfreflectie doe, geef ik toe dat ik op een ingangsexamen in het begin van het jaar waarschijnlijk geflest zou zijn en dus deze kans mis zou lopen. Gewoon door het feit dat sommige mensen nu eenmaal in het uniefsysteem moeten groeien.

Mijn broer heeft bijna krak hetzelfde meegemaakt. Alleen had hij geen opfrissingscursus en had hij zes herexamens. Na geslaagd te zijn met grootste onderscheiding doet hij nu een doctoraat. Zou toch zonde zijn om deze kansen te ontzeggen door een stom ingangsexamen dat je aflegt wanneer je nog een snotneus van het middelbaar bent?

², volledig analoog hier in feite (ook 5 zelfs :D)
spliffrider zei:
De studentenvereniging Politika protesteert. 'Het kan niet dat het recht op onderwijs ontzegd wordt aan studenten die evenveel inschrijvingsgeld betaald hebben om lessen bij te wonen als studenten uit minder bevolkte richtingen of met grotere aula's', aldus Politika.
:lol: wat een argument

stinky

Legacy Member
NotoriousP zei:
Je zou ervan verschieten. :)

Ja, er zullen er wel tussen zitten zonder realiteitszin, maar ik vermoed dat ze er wel tijdens hun opleiding achterkomen en mss daarom nog een economische manama ofzo halen.

Cycloon

Legacy Member
stinky zei:
Ja, er zullen er wel tussen zitten zonder realiteitszin, maar ik vermoed dat ze er wel tijdens hun opleiding achterkomen en mss daarom nog een economische manama ofzo halen.

Zouden ze dan niet beter direct een economische opleiding volgen en tijdens hun vrije tijd zich extra verdiepen in de geschiedenis?

Kandul

Legacy Member
freakykiller zei:
De studentenvereniging Politika protesteert. 'Het kan niet dat het recht op onderwijs ontzegd wordt aan studenten die evenveel inschrijvingsgeld betaald hebben om lessen bij te wonen als studenten uit minder bevolkte richtingen of met grotere aula's', aldus Politika.
:lol: wat een argument

Alsof dat zo'n dom argument is... Je betaalt voor onderwijs, het is toch niet jouw schuld dat ze bij de KUL (en veel andere onderwijsinstellingen) blijkbaar incapabel zijn om te plannen.

Het recht op onderwijs is misschien wel niet de juiste beschrijving, maar de rest klopt wel.

Iemand

Legacy Member
NotoriousP zei:
Dat is eerder uw visie waar ik niet mee akkoord ga maar laten we veronderstellen dat uw visie de juiste is. Jij zegt dat zelfs die fictieve student com. wet. uiteindelijk zijn studies terug betaalt en een bijdrage levert maar dit doet hij toch in veel mindere mate dan de dokter, ingenieur of in uw geval advocaat? De overheid zou toch op zen minst moeten aansporen om voor een studie te kiezen die een grotere meerwaarde levert voor de maatschappij?

dat doet hij inderdaad minder, maar dat is met zo veel zaken zo. Denk maar aan pensioenen, uitkeringen edm. Dat is nu net de keerzijde van in een sociale verzorgingsstaat te wonen. Dat zal voor de gegoedere klasse altijd zo blijven vrees ik.

Aansporen moet wel kunnen, maar niet verplichten denk ik. meer informatie over hinkansen is wel opportuun.

Quecera

Legacy Member
spliffrider zei:

De jeugd van tegenwoordig hé, liever een jaar of 2 verslijten in het unief/hoge school (ook weten ze het niet aan te kunnen) dan te gaan werken. In mijn eerste jaar zaten er ong. 140 die taalkunde optie spaans-frans deden, tegen januari zaten daar nog maar 40, 2e jaar nog maar 20 samen met 60-70 anderen die wss al paar keer gedubbeld hadden. Ze willen allemaal gaan feesten en paar jaar van hun pensioen weggooien dan geld te verdienen.

Snap het niet, van mij was het net het omgekeerde, ging maar 2x per week uit en daarvan maar 1x tijdens de week om zo rap mogelijk die diploma in handen te hebben. Als ik zag dat 60% van de groep nooit de eerste lessen kwamen volgen, heel het jaar door. Zelfs TSO'ers en 2 BSO'ers die 10% van de lessen kwamen volgen, die zag ik "toevallig" in het 2e jaar nietmeer :p Waarschijnlijk hebben die zich dan opnieuw zich ingeschreven in een andere school om zo weer een jaar niet te moeten werken.

En dan heb je nog de hardcore gamers die je alleen ziet inschrijven en de instapweek komen volgen, maar dan zie je ze heel het jaar niet maar die staan wel nog ingeschreven bij ons

freakykiller

Legacy Member
Kandul zei:
Alsof dat zo'n dom argument is... Je betaalt voor onderwijs, het is toch niet jouw schuld dat ze bij de KUL (en veel andere onderwijsinstellingen) blijkbaar incapabel zijn om te plannen.

Het recht op onderwijs is misschien wel niet de juiste beschrijving, maar de rest klopt wel.

Incapabel om te plannen.. wat moeten ze doen ? Muur inslaan en uitbreiden ? Gekunt geen gigantische aula's in enkele maanden bouwen. KUL doet (imo) zijn best om te zorgen dat ge nog na de les kunt gaan zonder op de grond te moeten zitten. De vergelijking met andere richtingen is gewoon belachelijk (en bovendien ietswat ironisch als we even kijken naar het onderwerp van deze discussie)

xversex

Legacy Member
^MystiQ zei:
Zet uw cynische hoed dan maar rap af want het aantal afgestudeerde ingenieurs is nog steeds véél te laag ten opzichte van de vraag vanuit de industrie. Met andere woorden, de hedendaagse ingenieurs zitten nogal redelijk in een luxepositie en dat zal wel nog een paar jaar zo blijven. Er zijn zelfs ingenieursopleidingen waar het aantal studenten blijft dalen terwijl richtingen zoals pol&soc dan weer zeer goed boeren.

Feit. In mijn afstudeerrichting (milieukunde) zitten we met 4. Tevens is mijn school de enige IN VLAANDEREN waar je die richting kan volgen. Het jaar voor mij zijn er slechts 2 (!!!) studenten.

(dit geldt voor ind. ing.)

De school denkt er zelfs serieus aan om de opleiding af te schaffen.

(opm.: alle ing richtingen hebben een serieus tekort aan studenten, op mijn school ligt het gem. aantal studenten chemie tussen de 4-10)

Quecera

Legacy Member
xversex zei:
Feit. In mijn afstudeerrichting (milieukunde) zitten we met 4. Tevens is mijn school de enige IN VLAANDEREN waar je die richting kan volgen. Het jaar voor mij zijn er slechts 2 (!!!) studenten.

(dit geldt voor ind. ing.)

De school denkt er zelfs serieus aan om de opleiding af te schaffen.

Dat wat jij noemt, heet een avondschool, heeft niets te maken met 18-21'ers die op het unief zitten. "De school denkt er zelfs serieus aan om de opleiding af te schaffen." nog een bewijs dat het niet over universiteit of hoge school gaat. Zij hebben niet te kiezen of ze iets afschaffen of niet, zij hebben die beslissing verre van, ze mogen alleen de statistieken doorgeven.

Rider

Legacy Member
Sixas zei:
De jeugd van tegenwoordig hé, liever een jaar of 2 verslijten in het unief/hoge school (ook weten ze het niet aan te kunnen) dan te gaan werken. In mijn eerste jaar zaten er ong. 140 die taalkunde optie spaans-frans deden, tegen januari zaten daar nog maar 40, 2e jaar nog maar 20 samen met 60-70 anderen die wss al paar keer gedubbeld hadden. Ze willen allemaal gaan feesten en paar jaar van hun pensioen weggooien dan geld te verdienen.

Snap het niet, van mij was het net het omgekeerde, ging maar 2x per week uit en daarvan maar 1x tijdens de week om zo rap mogelijk die diploma in handen te hebben. Als ik zag dat 60% van de groep nooit de eerste lessen kwamen volgen, heel het jaar door. Zelfs TSO'ers en 2 BSO'ers die 10% van de lessen kwamen volgen, die zag ik "toevallig" in het 2e jaar nietmeer :p Waarschijnlijk hebben die zich dan opnieuw zich ingeschreven in een andere school om zo weer een jaar niet te moeten werken.

En dan heb je nog de hardcore gamers die je alleen ziet inschrijven en de instapweek komen volgen, maar dan zie je ze heel het jaar niet maar die staan wel nog ingeschreven bij ons

Naja sommigen onder ons zijn nu eenmaal ooit dom; impulsief en naïef geweest hé. Ikzelf was schuldig aan AL de zonden die gij hier oplijst én nog een paar andere in mijn eerste jaar op kot. Maar mijn studiekeuze was wel iets beter doordacht.

Je kan toch onmogelijk van een ASOer verwachten dat hij na zijn humaniora gewoon direct begint te werken? Zo zit het systeem niet in elkaar.

Bartvb

Legacy Member
Tja, de ingenieursopleidingen.

Ze zijn van een heel hoog niveau hier, hoger dan in de omringende buurlanden, hoger dan wat het bedrijfsleven vraagt.

Maar toch ziet KVIV precies nog liever de ingeniersopleiding verdwijnen dan het niveau op dat van de buurlanden te brengen.

Als het tekort echter zo sterk blijft aanhouden gaan de jobs toch naar de andere landen. En daar staan we dan met onze kennismaatschappij en ons hoog niveau.

De ingenieurs van KVIV gaan toch moeten inzien dat de secundaire vooropleiding niet meer is wat ze geweest is. Er is onvoldoende tijd om nog zo diepgaand op de wiskunde in te gaan als vroeger. Wie nu uit het middelbaar komt weet enerzijds meer dan de vorige generaties, maar hij kent de zaken minder grondig. Daar is de ingenieursopleiding nog onvoldoende op afgestemd.

Tijd dat KVIV zich eens hedendaags opstelt en werk maakt van een concurrentiele, uitdagende en aantrekkelijke ingenieursopleiding.

xversex

Legacy Member
Sixas zei:
Dat wat jij noemt, heet een avondschool, heeft niets te maken met 18-21'ers die op het unief zitten. "De school denkt er zelfs serieus aan om de opleiding af te schaffen." nog een bewijs dat het niet over universiteit of hoge school gaat. Zij hebben niet te kiezen of ze iets afschaffen of niet, zij hebben die beslissing verre van, ze mogen alleen de statistieken doorgeven.

kalf.
http://www.howest.be/documenten/folders/20112012/Milieukunde.pdf

Lesgeven aan 2-4 personen valt heel erg duur uit, daarom zouden ze het willen afschaffen...

xversex

Legacy Member
Bartvb zei:
Tja, de ingenieursopleidingen.

Ze zijn van een heel hoog niveau hier, hoger dan in de omringende buurlanden, hoger dan wat het bedrijfsleven vraagt.

Maar toch ziet KVIV precies nog liever de ingeniersopleiding verdwijnen dan het niveau op dat van de buurlanden te brengen.
Als het tekort echter zo sterk blijft aanhouden gaan de jobs toch naar de andere landen. En daar staan we dan met onze kennismaatschappij en ons hoog niveau.

De ingenieurs van KVIV gaan toch moeten inzien dat de secundaire vooropleiding niet meer is wat ze geweest is. Er is onvoldoende tijd om nog zo diepgaand op de wiskunde in te gaan als vroeger. Wie nu uit het middelbaar komt weet enerzijds meer dan de vorige generaties, maar hij kent de zaken minder grondig. Daar is de ingenieursopleiding nog onvoldoende op afgestemd.

Tijd dat KVIV zich eens hedendaags opstelt en werk maakt van een concurrentiele, uitdagende en aantrekkelijke ingenieursopleiding.

geldt enkel voor de afstudeerrichting milieukunde
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan