Bartvb
Legacy Member
xversex zei:geldt enkel voor de afstudeerrichting milieukunde
Neenee, punt is dat KVIV niet wil wijken van dat niveau.
Ik had het over burg. en bio ir. btw, KVIV houdt zich niet bezig met ind. ir.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
xversex zei:geldt enkel voor de afstudeerrichting milieukunde
Bartvb zei:Neenee, punt is dat KVIV niet wil wijken van dat niveau.
Ik had het over burg. en bio ir. btw, KVIV houdt zich niet bezig met ind. ir.
Bartvb zei:Neenee, punt is dat KVIV niet wil wijken van dat niveau.
Ik had het over burg. en bio ir. btw, KVIV houdt zich niet bezig met ind. ir.
Sixas zei:Ze willen allemaal gaan feesten en paar jaar van hun pensioen weggooien dan geld te verdienen.
Tr1ckstar zei:Ik zou graag iets anti-samenleving doen, en daar den brode mee verdienen.

Bart Religion zei:En terecht. Je bent maar één keer jong. Liever nu profiteren en genieten van 't leven dan later als ik oud ben.
hyperon zei:Principieel zou iedereen mogen studeren wat hij/zij wil studeren, ook als dit richtingen zijn die minder goed "opbrengen".
Tegelijkertijd denk ik dat het een goed idee is als mensen meer bewust worden van de kost die hun keuzes veroorzaken voor de samenleving.
De idee van Oosterlinck om het inschrijvingsgeld te verdubbelen voor de "slechte" richtingen lost niets op. Ons hoger onderwijs is nu al een systeem dat echt voor de middenklasse tot hogere klasse bedoeld is. Het gros van de ouders zal die 500 euro extra dan ook zonder morren betalen. Enkel de sociaal zwakkeren vallen eruit. De uniefs hebben wat meer geld en voor de rest verandert er niets (volgens mij ook de bedoeling van Oosterlinck)
Misschien is het beter dat de overheid elke student na zijn studies een "rugzakje" geeft van 10 000-30 000 euro schuld. In de mate dat de ex-student na afstuderen vlug werk vindt en behoudt, wordt die schuld pro rata kwijtgescholden. Zo krijg je een systeem waar niemand an sich gestraft wordt omdat hij/zij gaat studeren wat hij/zij wil, maar wel waar iemand de consequenties ondervindt van verkeerde studiekeuzes, etc. Dus zowel een ingenieur die 8 jaar studeert om met 51% te slagen als de kunsthistoricus, etc. kunnen de klos zijn.
Sixas zei:Ze willen allemaal gaan feesten en paar jaar van hun pensioen weggooien dan geld te verdienen.
Renegadexxripxx zei:Je denkt toch effectief niet dat dit voor deze personen ook maar iets zal doen wijzigen?
Op mijn 18 was ik te jong om te weten wat ik wilde doen... of zelfs maar rekening te houden met de consequenties.
En om dan op basis van zo'n ondoordachte keuze eventjes te zeggen, voila je krijgt een bijkomende schuld van 30.000€ dat vind ik toch wel redelijk kort door de bocht.
Op dit moment is het voor veel jongeren enkel tengevolge van hotel mama dat deze nog iets of wat kunnen sparen. Indien ze echter direct naar een appartement gaan... dan mag je er zeker van zijn dat met de lonen die er nu uitgekeerd worden deze personen blij mogen zijn indien ze 400 - 500€ per maand kunnen aan de kant leggen. En aan 30.000€ zijn we +- 5 jaar bezig voor dit is terugbetaald. En dan pas kunnen ze beginnen aan het effectief sparen voor een eigen huis of een wagen zodat ze op hun werk geraken of...
En wanneer je afstudeert met een diploma waar er minder mogelijkheden zijn... dan wens ik u succes... veel succes.
Straddle zei:Waarom? Je rekent enkel een heel klein deeltje van de kosten die ze gemaakt hebben terug door aan hun. Als dat al teveel gevraagd is ...
Straddle zei:Wel ja, dat ze dan 2x nadenken vooraleer ze eraan beginnen. Dat is toch niet teveel gevraagd?
Renegadexxripxx zei:En om dan op basis van zo'n ondoordachte keuze eventjes te zeggen, voila je krijgt een bijkomende schuld van 30.000€ dat vind ik toch wel redelijk kort door de bocht. Op dit moment is het voor veel jongeren enkel tengevolge van hotel mama dat deze nog iets of wat kunnen sparen. Indien ze echter direct naar een appartement gaan... dan mag je er zeker van zijn dat met de lonen die er nu uitgekeerd worden deze personen blij mogen zijn indien ze 400 - 500€ per maand kunnen aan de kant leggen. En aan 30.000€ zijn we +- 5 jaar bezig voor dit is terugbetaald. En dan pas kunnen ze beginnen aan het effectief sparen voor een eigen huis of een wagen zodat ze op hun werk geraken of...
En wanneer je afstudeert met een diploma waar er minder mogelijkheden zijn... dan wens ik u succes... veel succes.
Daarbij indien er dan juist op dat moment een recessie is... hoi hoi zou ik zo zeggen. Ik vrees dat we dan juist onze jeugd verjagen uit België.
Je ziet in gans je statement wel iets over het hoofd: de gewijzigde situatie heeft ook een impact op andere zaken. Zoals gij het stelt, blijft alles hetzelfde, buiten dan dat ge nog eens moet dokken achteraf. In de realiteit zou dat niet zo (hoeven te) zijn.Renegadexxripxx zei:Je denkt toch effectief niet dat dit voor deze personen ook maar iets zal doen wijzigen?
Op mijn 18 was ik te jong om te weten wat ik wilde doen... of zelfs maar rekening te houden met de consequenties.
En om dan op basis van zo'n ondoordachte keuze eventjes te zeggen, voila je krijgt een bijkomende schuld van 30.000€ dat vind ik toch wel redelijk kort door de bocht. Op dit moment is het voor veel jongeren enkel tengevolge van hotel mama dat deze nog iets of wat kunnen sparen. Indien ze echter direct naar een appartement gaan... dan mag je er zeker van zijn dat met de lonen die er nu uitgekeerd worden deze personen blij mogen zijn indien ze 400 - 500€ per maand kunnen aan de kant leggen. En aan 30.000€ zijn we +- 5 jaar bezig voor dit is terugbetaald. En dan pas kunnen ze beginnen aan het effectief sparen voor een eigen huis of een wagen zodat ze op hun werk geraken of...
En wanneer je afstudeert met een diploma waar er minder mogelijkheden zijn... dan wens ik u succes... veel succes.
Daarbij indien er dan juist op dat moment een recessie is... hoi hoi zou ik zo zeggen. Ik vrees dat we dan juist onze jeugd verjagen uit België.
hyperon zei:Jij gaat er al vanuit dat je in zo'n voorstel die 30 000 euro zou moeten betalen. Ik ga ervan uit dat dit niet zo is.
hyperon zei:Je zou die immers enkel moeten betalen indien je niet (vlug genoeg) in staat bent om te/niet wil werken na je diplomering. Op die manier bestraf je enkel degenen die 5 jaar studeren, op hotel mama blijven wonen en na 9 maanden de wachtuitkering krijgen omdat de filmregisseur, kunsthistoricus, etc. maar geen werk op niveau kan vinden.
hyperon zei:De redenering dat er geen werk is, klopt niet, zeker niet in een vergrijzende samenleving. Er is werk genoeg voor schoonmakers, winkelbedienden, obers, etc. In heel wat landen moeten studenten in dat sectoren werken tijdens hun studies om te betalen voor hun studies.
hyperon zei:Een dergelijk systeem heeft ook niet rechtstreeks het doel om mensen te heroriËnteren naar andere studierichtingen, enkel om studenten de consequenties van hun studies te laten ervaren.
Minimum Rage zei:Even melden dat een richting als pol&soc 3 keer niks is. Mijn zus heeft op 5 jaar tijd 3 masters behaald. Wijsbegeerte, Pol&Soc en Overheidsmanagement.
Eerste jaar was ze begonnen met wijsbegeerte, maar dat was zo weinig dat ze het 2de jaar pol&soc erbij heeft genomen. Toen ze de master van wijsbegeerte had, heeft ze overheidsmanagement erbij genomen. Haar laatste jaar heeft ze dus 2 thesissen geschreven.
Richtingen zoals pol&soc/wijsbegeerte en nog anderen kunt ge best combineren met iets anders.
Mensen die alleen pol&soc studeren, die bedriegen hun ouders eigenlijk. Die kunnen 4 jaar op kot het varken uithangen en tegelijk de ouders blij maken. En dan hebben ze een diploma van niks.
Renegadexxripxx zei:Zucht,
Industrieel Ingenieur, Master in Management, MBA
in mijn ogen geen pol&soc noch wijsbegeerte, ook al ben ik overtuigd dat ik voor die opleidingen fladikant zou flessen


Minimum Rage zei:Ja inderdaad, ik ook! Ge moet 'dat' soort mens zijn. Die richtingen zijn niet voor iedereen weggelegd. Maar mijn zus klaagde dat ze te weinig te doen had, en ze had tijd om een 2de richting erbij te nemen. Zij ging er wel voor. Een harde werker!
Ik ben een heel andere soort, ik ben bijna afgestudeerd, maar ik heb dan 5 jaar gedaan over een richting van 4 jaar (industrieel ing) Moeilijk als ge vergeleken wordt met zo een zus![]()
