Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bartvb

Legacy Member
xversex zei:
geldt enkel voor de afstudeerrichting milieukunde

Neenee, punt is dat KVIV niet wil wijken van dat niveau.

Ik had het over burg. en bio ir. btw, KVIV houdt zich niet bezig met ind. ir.

xversex

Legacy Member
Bartvb zei:
Neenee, punt is dat KVIV niet wil wijken van dat niveau.

Ik had het over burg. en bio ir. btw, KVIV houdt zich niet bezig met ind. ir.

ah tis just, voor ind ing is het vik zeker?

Cycloon

Legacy Member
Bartvb zei:
Neenee, punt is dat KVIV niet wil wijken van dat niveau.

Ik had het over burg. en bio ir. btw, KVIV houdt zich niet bezig met ind. ir.

Tja, wij zijn ook het enige land die iets heeft zoals ind. ing., daardoor heb je dat niveauverschil. Andere landen hebben slechts 1 ingenieursopleiding waardoor je eerder een gemiddeld niveau krijgt (alhoewel vele landen bv. eerder het niveau van ind. ing. gebruiken voor ingenieursopleidingen).

Het echte grote probleem volgens mij is dat veel studenten nog steeds het niveau van ind. ing. onderschatten (of het minder aantrekkelijk vinden) en daardoor voor burgerlijk kiezen. Daar falen heel wat studenten en dan stappen ze maar volledig uit het ingenieur zijn. Misschien wordt het tijd om industrieel ingenieur wat meer te promoten, want daar zit volgens mij het grootste groeipotentieel en de vraag naar écht technische profiel is ook het grootst. R&D jobs waar vooral burgerlijk ingenieurs voor opgeleid worden zijn in de minderheid waardoor veel burgerlijk ingenieurs uiteindelijk toch op een technische job beladen.

^MystiQ

Legacy Member
Ik denk niet dat het niveau van de ingenieursopleidingen moet afgezwakt worden. Onze Belgische industrie heeft echt nood aan ingenieurs. Industrieel of burgerlijk, het maakt soms allemaal geen hol uit zolang er maar bijkomen en beschikbaar zijn. Het heeft absoluut geen zin om opleidingen af te zwakken want dan zadel je de industrie weer met de nodige stront op. De opleiding ind. ing. moet zoals Cycloon zegt gewoon aantrekkelijker gemaakt worden en het moet gewoon duidelijk worden voor alle toekomstige studenten dat niet enkel burgerlijk ingenieur een opleiding met toekomst is maar dat ook de industrieel ingenieur een ingenieur met toekomst is.

Bart Religion

Legacy Member
Sixas zei:
Ze willen allemaal gaan feesten en paar jaar van hun pensioen weggooien dan geld te verdienen.

En terecht. Je bent maar één keer jong. Liever nu profiteren en genieten van 't leven dan later als ik oud ben.

Straddle

Legacy Member
Bart Religion zei:
En terecht. Je bent maar één keer jong. Liever nu profiteren en genieten van 't leven dan later als ik oud ben.

Niet terecht. Als ze dit op hun eigen kosten doen maakt mij dit geen zak uit, maar nu gebeurt het op kosten van mensen die wel werken. Daar mag dringend verandering in komen.

Renegadexxripxx

Legacy Member
hyperon zei:
Principieel zou iedereen mogen studeren wat hij/zij wil studeren, ook als dit richtingen zijn die minder goed "opbrengen".

Tegelijkertijd denk ik dat het een goed idee is als mensen meer bewust worden van de kost die hun keuzes veroorzaken voor de samenleving.

De idee van Oosterlinck om het inschrijvingsgeld te verdubbelen voor de "slechte" richtingen lost niets op. Ons hoger onderwijs is nu al een systeem dat echt voor de middenklasse tot hogere klasse bedoeld is. Het gros van de ouders zal die 500 euro extra dan ook zonder morren betalen. Enkel de sociaal zwakkeren vallen eruit. De uniefs hebben wat meer geld en voor de rest verandert er niets (volgens mij ook de bedoeling van Oosterlinck)

Misschien is het beter dat de overheid elke student na zijn studies een "rugzakje" geeft van 10 000-30 000 euro schuld. In de mate dat de ex-student na afstuderen vlug werk vindt en behoudt, wordt die schuld pro rata kwijtgescholden. Zo krijg je een systeem waar niemand an sich gestraft wordt omdat hij/zij gaat studeren wat hij/zij wil, maar wel waar iemand de consequenties ondervindt van verkeerde studiekeuzes, etc. Dus zowel een ingenieur die 8 jaar studeert om met 51% te slagen als de kunsthistoricus, etc. kunnen de klos zijn.

Je denkt toch effectief niet dat dit voor deze personen ook maar iets zal doen wijzigen?

Op mijn 18 was ik te jong om te weten wat ik wilde doen... of zelfs maar rekening te houden met de consequenties.

En om dan op basis van zo'n ondoordachte keuze eventjes te zeggen, voila je krijgt een bijkomende schuld van 30.000€ dat vind ik toch wel redelijk kort door de bocht. Op dit moment is het voor veel jongeren enkel tengevolge van hotel mama dat deze nog iets of wat kunnen sparen. Indien ze echter direct naar een appartement gaan... dan mag je er zeker van zijn dat met de lonen die er nu uitgekeerd worden deze personen blij mogen zijn indien ze 400 - 500€ per maand kunnen aan de kant leggen. En aan 30.000€ zijn we +- 5 jaar bezig voor dit is terugbetaald. En dan pas kunnen ze beginnen aan het effectief sparen voor een eigen huis of een wagen zodat ze op hun werk geraken of...

En wanneer je afstudeert met een diploma waar er minder mogelijkheden zijn... dan wens ik u succes... veel succes.

Daarbij indien er dan juist op dat moment een recessie is... hoi hoi zou ik zo zeggen. Ik vrees dat we dan juist onze jeugd verjagen uit België.

Bartvb

Legacy Member
Sixas zei:
Ze willen allemaal gaan feesten en paar jaar van hun pensioen weggooien dan geld te verdienen.

Nee, na het feesten worden ze dan ambtenaar, de meest populaire job bij jongeren. Hun pensioen wordt berekend op de laatste 5 jaar van hun loopbaan, dus de eerste +/- 35 jaar van hun loopbaan doen ze nog wat ze willen. Zelfs pensioensparen is dan niet nodig (tenzij ze op de laagste niveaus zitten).

Nuja, of er binnen 40 jaar nog zoiets zal zijn als pensioen in de huidige vorm is weer een andere vraag.

Enfin, mijn spaarpotje voor m'n ticket voor een green card dikt elke maand aan. Tegen de tijd dat ik genoeg heb om m'n entree daar te betalen heb ik zeker m'n schuld tov de overheid hier afbetaald, en bol ik het hier schoon af. In de USA is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf en bestaan al die misbruiken niet (of toch veel minder).

Straddle

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Je denkt toch effectief niet dat dit voor deze personen ook maar iets zal doen wijzigen?

Op mijn 18 was ik te jong om te weten wat ik wilde doen... of zelfs maar rekening te houden met de consequenties.

En om dan op basis van zo'n ondoordachte keuze eventjes te zeggen, voila je krijgt een bijkomende schuld van 30.000€ dat vind ik toch wel redelijk kort door de bocht.

Waarom? Je rekent enkel een heel klein deeltje van de kosten die ze gemaakt hebben terug door aan hun. Als dat al teveel gevraagd is ...

Op dit moment is het voor veel jongeren enkel tengevolge van hotel mama dat deze nog iets of wat kunnen sparen. Indien ze echter direct naar een appartement gaan... dan mag je er zeker van zijn dat met de lonen die er nu uitgekeerd worden deze personen blij mogen zijn indien ze 400 - 500€ per maand kunnen aan de kant leggen. En aan 30.000€ zijn we +- 5 jaar bezig voor dit is terugbetaald. En dan pas kunnen ze beginnen aan het effectief sparen voor een eigen huis of een wagen zodat ze op hun werk geraken of...

En wanneer je afstudeert met een diploma waar er minder mogelijkheden zijn... dan wens ik u succes... veel succes.

Wel ja, dat ze dan 2x nadenken vooraleer ze eraan beginnen. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Renegadexxripxx

Legacy Member
Straddle zei:
Waarom? Je rekent enkel een heel klein deeltje van de kosten die ze gemaakt hebben terug door aan hun. Als dat al teveel gevraagd is ...

En die krijg je al langzaam terug via de belastingen... Worden wij belgen nog niet genoeg belast...

Daarbij is het een KEUZE gemaakt door ons (want wij kiezen de inrichters van de "overheid"), Bied die opleidingen niet aan en dan heb je dit probleem niet.


Straddle zei:
Wel ja, dat ze dan 2x nadenken vooraleer ze eraan beginnen. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Op mijn 18de had ik geen idee wat een ingenieur deed. En toch heb ik voor de opleiding ingenieur gekozen. Waarom, enkel en alleen omdat :

1) macguyver een goede serie vond - en het vinden van zo'n oplossingen mij intrigeerden
2) ik goed was in wiskunde
3) ik goed was in wetenschappen
4) ik wel graag met PC's bezig was
5) rationeel wijsde dit op dat moment naar ingenieur.
6) mijn vader 2 technisch ingenieursdiplomas had

Indien ik nu terugkijk had ik punt 4 nooit laten doorwegen in mijn specialisatie.

Maar wat in mijn ganse opleidingscarrière voor mij het grootste probleem was, was het feit dat er nooit maar dan ook nooit effectief een reden is geweest om meer dan met de hakken over de sloot erdoor te geraken.

Wijzig daar iets aan in plaats van maar te pas en te onpas nieuwe richtingen bij te creëren en dan te klagen dat dit economisch nutteloze opleidingen zijn.

Het is namenlijk niet de fout van de personen die de opleiding volgen, maar de instanties die die opleidingen inrichten.

hyperon

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
En om dan op basis van zo'n ondoordachte keuze eventjes te zeggen, voila je krijgt een bijkomende schuld van 30.000€ dat vind ik toch wel redelijk kort door de bocht. Op dit moment is het voor veel jongeren enkel tengevolge van hotel mama dat deze nog iets of wat kunnen sparen. Indien ze echter direct naar een appartement gaan... dan mag je er zeker van zijn dat met de lonen die er nu uitgekeerd worden deze personen blij mogen zijn indien ze 400 - 500€ per maand kunnen aan de kant leggen. En aan 30.000€ zijn we +- 5 jaar bezig voor dit is terugbetaald. En dan pas kunnen ze beginnen aan het effectief sparen voor een eigen huis of een wagen zodat ze op hun werk geraken of...

En wanneer je afstudeert met een diploma waar er minder mogelijkheden zijn... dan wens ik u succes... veel succes.

Daarbij indien er dan juist op dat moment een recessie is... hoi hoi zou ik zo zeggen. Ik vrees dat we dan juist onze jeugd verjagen uit België.

Jij gaat er al vanuit dat je in zo'n voorstel die 30 000 euro zou moeten betalen. Ik ga ervan uit dat dit niet zo is. Je zou die immers enkel moeten betalen indien je niet (vlug genoeg) in staat bent om te/niet wil werken na je diplomering. Op die manier bestraf je enkel degenen die 5 jaar studeren, op hotel mama blijven wonen en na 9 maanden de wachtuitkering krijgen omdat de filmregisseur, kunsthistoricus, etc. maar geen werk op niveau kan vinden.

De redenering dat er geen werk is, klopt niet, zeker niet in een vergrijzende samenleving. Er is werk genoeg voor schoonmakers, winkelbedienden, obers, etc. In heel wat landen moeten studenten in dat sectoren werken tijdens hun studies om te betalen voor hun studies.

Een dergelijk systeem heeft ook niet rechtstreeks het doel om mensen te heroriËnteren naar andere studierichtingen, enkel om studenten de consequenties van hun studies te laten ervaren.

Genious

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Je denkt toch effectief niet dat dit voor deze personen ook maar iets zal doen wijzigen?

Op mijn 18 was ik te jong om te weten wat ik wilde doen... of zelfs maar rekening te houden met de consequenties.

En om dan op basis van zo'n ondoordachte keuze eventjes te zeggen, voila je krijgt een bijkomende schuld van 30.000€ dat vind ik toch wel redelijk kort door de bocht. Op dit moment is het voor veel jongeren enkel tengevolge van hotel mama dat deze nog iets of wat kunnen sparen. Indien ze echter direct naar een appartement gaan... dan mag je er zeker van zijn dat met de lonen die er nu uitgekeerd worden deze personen blij mogen zijn indien ze 400 - 500€ per maand kunnen aan de kant leggen. En aan 30.000€ zijn we +- 5 jaar bezig voor dit is terugbetaald. En dan pas kunnen ze beginnen aan het effectief sparen voor een eigen huis of een wagen zodat ze op hun werk geraken of...

En wanneer je afstudeert met een diploma waar er minder mogelijkheden zijn... dan wens ik u succes... veel succes.

Daarbij indien er dan juist op dat moment een recessie is... hoi hoi zou ik zo zeggen. Ik vrees dat we dan juist onze jeugd verjagen uit België.
Je ziet in gans je statement wel iets over het hoofd: de gewijzigde situatie heeft ook een impact op andere zaken. Zoals gij het stelt, blijft alles hetzelfde, buiten dan dat ge nog eens moet dokken achteraf. In de realiteit zou dat niet zo (hoeven te) zijn.

Renegadexxripxx

Legacy Member
hyperon zei:
Jij gaat er al vanuit dat je in zo'n voorstel die 30 000 euro zou moeten betalen. Ik ga ervan uit dat dit niet zo is.

Garandeer mij eens dat dit het geval gaat zijn? Dat kun je namelijk niet. Daarbij zodra ik als werkgever op de hoogte ben van zo'n maatregel, dan laat ik dit in mijn voordeel spelen zodanig dat ik deze jongeren tegen mekaar kan uitspelen.

Dit is misschien geen goede tactiek, maar ik ken niet veel private werkgevers die effectief op lange termijn denken en redeneren. Zolang mijn volgende kwartaalcijfers maar goed zijn. Hoe erg het gesteld is met verloop of... dat is onbelangrijk, behalve dat we dan maar gaan klagen dat we geen personeel vinden. Dan creëren we een paar extra knelpuntberoepen zodat wij weer wat meer besparingen kunnen realiseren via gesubsidieerde werkkrachten.

hyperon zei:
Je zou die immers enkel moeten betalen indien je niet (vlug genoeg) in staat bent om te/niet wil werken na je diplomering. Op die manier bestraf je enkel degenen die 5 jaar studeren, op hotel mama blijven wonen en na 9 maanden de wachtuitkering krijgen omdat de filmregisseur, kunsthistoricus, etc. maar geen werk op niveau kan vinden.

Je kent mijn diploma's. Ik denk niet dat ik het diploma had van filmregisseur noch kunsthistoricus, etc... maar toch ben ik 2.5 jaar werkloos geweest. Ook al had ik 20.000 sollicitaties achter mij. En had ik zodra de economie zich een beetje herstelde meerdere aanbiedingen. Ik heb nooit mijn neus opgehaald voor een mindere job of onder niveau maar bon daar kwam ik zelfs niet voor in aanmerking wegens we kunnen u toch niet houden of 1 van de andere 300 excuses die ik heb gehoord.

En als ik dan maar eventjes om die reden een extra schuld van 30.000€ op mij geladen krijg, voor iets waar ik niets maar dan ook niets aan kon doen. Ja salut zeg...

hyperon zei:
De redenering dat er geen werk is, klopt niet, zeker niet in een vergrijzende samenleving. Er is werk genoeg voor schoonmakers, winkelbedienden, obers, etc. In heel wat landen moeten studenten in dat sectoren werken tijdens hun studies om te betalen voor hun studies.

Ik vind het ver gekomen dat de staat geld steekt in het opleiden van jongeren om ze dan te werk te stellen voor iets waar ze in C die opleiding nooit hadden nodig gehad. Dat zijn jobs die je kunt doen ZONDER die Master opleidingen.

Vergeet ook niet dat de lonen daar een pak hoger liggen zodanig dat deze mensen die schulden kunnen terugbetalen. Maar zodra dat dit niet meer werkt je verloren generaties creëert.

hyperon zei:
Een dergelijk systeem heeft ook niet rechtstreeks het doel om mensen te heroriËnteren naar andere studierichtingen, enkel om studenten de consequenties van hun studies te laten ervaren.

Als 18 jarige heb je geen idee wat die consequentie betekent. Je doet een opleiding omdat er u wordt gezegd dat je een kans maakt om een diploma te halen in die richting en werk te krijgen. Zoals ik al probeerde duidelijk te maken met het voorbeeld voor mijn eigen.

PS genious : maar het zou wel zo kunnen zijn, noch zijn er garanties dat het zo niet zou zijn. En persoonlijk ben ik een pessimist.

Rage

Legacy Member
Even melden dat een richting als pol&soc 3 keer niks is. Mijn zus heeft op 5 jaar tijd 3 masters behaald. Wijsbegeerte, Pol&Soc en Overheidsmanagement.

Eerste jaar was ze begonnen met wijsbegeerte, maar dat was zo weinig dat ze het 2de jaar pol&soc erbij heeft genomen. Toen ze de master van wijsbegeerte had, heeft ze overheidsmanagement erbij genomen. Haar laatste jaar heeft ze dus 2 thesissen geschreven.

Richtingen zoals pol&soc/wijsbegeerte en nog anderen kunt ge best combineren met iets anders.

Mensen die alleen pol&soc studeren, die bedriegen hun ouders eigenlijk. Die kunnen 4 jaar op kot het varken uithangen en tegelijk de ouders blij maken. En dan hebben ze een diploma van niks.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Minimum Rage zei:
Even melden dat een richting als pol&soc 3 keer niks is. Mijn zus heeft op 5 jaar tijd 3 masters behaald. Wijsbegeerte, Pol&Soc en Overheidsmanagement.

Eerste jaar was ze begonnen met wijsbegeerte, maar dat was zo weinig dat ze het 2de jaar pol&soc erbij heeft genomen. Toen ze de master van wijsbegeerte had, heeft ze overheidsmanagement erbij genomen. Haar laatste jaar heeft ze dus 2 thesissen geschreven.

Richtingen zoals pol&soc/wijsbegeerte en nog anderen kunt ge best combineren met iets anders.

Mensen die alleen pol&soc studeren, die bedriegen hun ouders eigenlijk. Die kunnen 4 jaar op kot het varken uithangen en tegelijk de ouders blij maken. En dan hebben ze een diploma van niks.

Zucht,

Industrieel Ingenieur, Master in Management, MBA

in mijn ogen geen pol&soc noch wijsbegeerte, ook al ben ik overtuigd dat ik voor die opleidingen fladikant zou flessen

Dubbelpunt

Legacy Member
De grote boosdoener is dat iedereen hier op zijn 18 jaar moet beslissen wat hij met zijn leven wil doen. Volgens mij zijn er veel die op 18 jaar gewoon willen feesten. Ik wist op mijn 18j totaal niet wat ik later wou doen.

Laat die mensen, en geloof mij vrij het zijn er veel, gewoon werken & feesten.
En laat ze na een paar jaar een richting doen waarvoor ze 100 procent willen gaan.
Het slagingspercentage zou veel hoger zijn. De rest blijft verder werken.
En diegene die het weten op hun 18e: good for you!

Ik wist trouwens toen ik afgestudeerd was, wat ik wou doen.
Een beetje te laat, maar ik kan er niets aan doen.
Mijn pa zei dat ik moest gaan werken met mijn diploma en hij had gelijk. Ik was al 23 jaar ffs :ironic:

Avondschool is enorm populair, maar al die mensen hebben gestudeerd voor niets. Drie tot vijf jaar van hun leven weggegooid. Gewoon omdat ze te jong waren om te weten / beslissen wat ze willen doen met hun leven.

Rage

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Zucht,

Industrieel Ingenieur, Master in Management, MBA

in mijn ogen geen pol&soc noch wijsbegeerte, ook al ben ik overtuigd dat ik voor die opleidingen fladikant zou flessen

Ja inderdaad, ik ook! Ge moet 'dat' soort mens zijn. Die richtingen zijn niet voor iedereen weggelegd. Maar mijn zus klaagde dat ze te weinig te doen had, en ze had tijd om een 2de richting erbij te nemen. Zij ging er wel voor. Een harde werker!

Ik ben een heel andere soort, ik ben bijna afgestudeerd, maar ik heb dan 5 jaar gedaan over een richting van 4 jaar (industrieel ing) Moeilijk als ge vergeleken wordt met zo een zus :eek:

Mr.

Legacy Member
Ik vermoed dat de persoon die de topic startte een softe richting volgt.

NotoriousP

Legacy Member
Ik vermoed dat hij nog regelmatig parkwandelingen maakt onder de supervisie van zijn 70jarige moeder. :)

Minimum Rage zei:
Ja inderdaad, ik ook! Ge moet 'dat' soort mens zijn. Die richtingen zijn niet voor iedereen weggelegd. Maar mijn zus klaagde dat ze te weinig te doen had, en ze had tijd om een 2de richting erbij te nemen. Zij ging er wel voor. Een harde werker!

Ik ben een heel andere soort, ik ben bijna afgestudeerd, maar ik heb dan 5 jaar gedaan over een richting van 4 jaar (industrieel ing) Moeilijk als ge vergeleken wordt met zo een zus :eek:

En nu nog:

Foto's van de zus? :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan