Archief - Helaas voor de ipad school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kenneth124

Legacy Member
Matthias999 zei:
En waarom verplicht men om een ipad te kopen? Men kan toch ook evengoed een android toestel kopen, die zijn veel goedkoper. Of een 2dehandse ipad is ook een optie.

Waarom zelfs een tablet gaan gebruiken ... gewoon pen & papier, zo technische gadgets leiden alleen maar af + er zal veel gestolen worden.

mister__ID

Legacy Member
Kenneth124 zei:
Waarom zelfs een tablet gaan gebruiken ... gewoon pen & papier, zo technische gadgets leiden alleen maar af + er zal veel gestolen worden.

Als ze allemaal ene hebben zal er wel niet veel gestolen worden :p
Maar idd, het blijft naar mijn mening ook overbodig. Het is mij altijd al gelukt met gewone boeken.

De enige die een iPad zou moeten krijgen, is de leerkracht. Vorig jaar een leerkracht gehad die les gaf met zijn iPad en dat was super. :D

Silmarunya

Legacy Member
Nog afgezien van de vraag of tablets überhaupt een meerwaarde bieden (hoe helpen ze pakweg middelbare wiskunde begrijpen? Oefeningen zullen altijd een pen-en-papieraffaire blijven en een grafische voorstelling kan perfect met 1 tablet/PC voor de leraar vooraan en een beamer) krijg ik het vooral op mijn heupen van het feit dat men één gesloten platform opdringt.

In plaats van een multi-platform en liefst nog open source alternatief uit te werken dat kan draaien op verschillende operating systems (idealiter niet via apps maar via het web), kiest men voor vendor lock-in. Voordeel?

Oké, uniformiteit kan een voordeel zijn. Maar een platformonafhankelijke software-omgeving in combinatie met een duidelijke lijstje van minimaal vereiste hardwarespecificaties heeft hetzelfde resultaat: iedereen zal een gelijkwaardige beleving hebben.

Gothrek

Legacy Member
Karre zei:
In wat opzicht is een Mac erger dan werken met een op Windows draaiende computer? Dan dringt men toch ook iets op?

De keuze voor een iPad is ook evident. Iedereen heeft een uniform product. En een iPad 2 is niet eens zo veel duurder dan andere tablets.

Windows is een OS. Apple Ipad is een product.
Een OS kan je over veel verschillende hardware draaien, van 250€ PC's tot 5000€ PC's. iPad is iPad = 500+€

Android had hier de keuze moeten zijn. Tablets van 99€ tot zo duur je maar wilt. + veel minder gesloten.

De directie zal zich wel lekker verrijken denk ik.

blockkiller

Legacy Member
Ik snap die directie niet, iPads zijn fragiele toestellen en 12-jarigen zijn nog kinderen die al eens met boekentassen gooien en als daar dan een iPad inzit en die is kapot dan is het miserie.

Het middelbaar duurt dan ook nog eens zes jaar, maar ik betwijfel of al die iPads na zes jaar intensief gebruik nog wel allemaal gaan werken, er komen dus nog kosten bij.

Diefstal lijkt mij zeker in de hogere jaren wel een probleem te kunnen worden, voor armere leerlingen is een lokaal vol dure iPads misschien voldoende om hen op verkeerde ideeën te brengen.

Ik zie dus een hoop miserie die gecreëerd wordt puur om die fancy iPads te kunnen gebruiken, want educatief is de meerwaarde t.o.v. de klassieke boeken nihil, eens het wauw-effect uitgewerkt is, zal die iPad echt niet helpen om kinderen te motiveren om te studeren. Dit terwijl de boeken wel een duidelijk voordeel hebben van duurzaamheid t.o.v. de iPad.

Soler

Legacy Member
1. Er is een fonds voor kinderen die het moeilijk hebben en dus de ouders te ondersteunen.
2. Er zijn duidelijke regels i.v.m. met de veiligheid van de tablets en alles erond. Bescherming, er leren mee te werken op een deftige manier, lockers voor elke leerling.
3. Er is één Windows-pc lokaal, de rest van de pc's ( en dat zijn er een hoop! ) zijn Mac's. Het lijkt me redelijk onzinning om nu heel je systeem te veranderen voor tablets. De school is al sinds jaar en dag vertrouwt met Apple-producten.

Karre

Legacy Member
Gothrek zei:
Windows is een OS. Apple Ipad is een product.
Een OS kan je over veel verschillende hardware draaien, van 250€ PC's tot 5000€ PC's. iPad is iPad = 500+€

Android had hier de keuze moeten zijn. Tablets van 99€ tot zo duur je maar wilt. + veel minder gesloten.

De directie zal zich wel lekker verrijken denk ik.

De persoon die ik citeerde had het over Mac (lees: de OS van een Apple computer). Waarom jij dan de iPad erbij betrekt is me een raadsel. Mensen met Windows (in andere scholen dan) doen werken lijkt me eveneens iets opdringen dan wanneer je hen met Mac OS X laat werken. Dit staat dus los van het artikel en ik vroeg ook waarom dat erger zou zijn aan de persoon die dat vermelde.

En het is simpeler hoe jij het voorstelt dan het werkelijk is. Want stel nu dat tablet x van 99 euro maar Android 2.3 heeft en geen updates meer krijgt tegenover tablet y die 500 euro gekost heeft met Android 4.0. Dan kan daar een probleem rond zijn. En wat met de applicaties dan waar het toestel mogelijk niet snel genoeg voor is?

Overigens doet Apple veel meer moeite met iOS naar de bedrijfswereld en scholen toe dan er gedaan wordt met Android. iTunes U bijvoorbeeld.

Anoniem15

Legacy Member
Buiten enkele interactieve applicaties om je kennis te oefenen heeft dit toch geen meerwaarde? Ik zie niemand op zijn iPad al een vierkantsvergelijking oplossen of driehoeksmeetkunde uitvoeren.

Als het dan gaat over bijvoorbeeld gewone rekensommen oplossen, of taaloefeningen of andere lees en schrijfoefeningen dan is men toch veel beter af op een computer met toetsenbord? Bij elke opdracht met die iPad waarbij veel getypt moet worden verliest zoiets trouwens al snel zijn meerwaarde want daar is het ding ook niet voor gemaakt, zoiets gaat véél sneller met een toetsenbord. En als het toch daarvoor moet dienen waarom dan niet gewoon de PC in de computerklas behouden zoals we het al een dikke 20 jaar kennen?

Men kan het ook gebruiken voor digitale cursussen op te lezen. Maar hoe vaak hebben we op school niets moeten onderlijnen in onze cursus, of ergens iets bijschrijven wat belangrijk was? In een gewoon boek doe je dit snel met wat potlood, maar op zo een iPad is dat allemaal niet evident.

En waarom toch per se tablets... met een laptop zouden ze nog veel meer zijn.

Hoe lang zal het trouwens duren eer de eerste iPads met gebarsten scherm binnen geleverd zullen worden op het secretariaat omdat hij op de speelplaats of in de gangen op de grond is gevallen.

Mij lijkt het eerder op een soort prestigezaak.

Soler

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Buiten enkele interactieve applicaties om je kennis te oefenen heeft dit toch geen meerwaarde? Ik zie niemand op zijn iPad al een vierkantsvergelijking oplossen of driehoeksmeetkunde uitvoeren.

Als het dan gaat over bijvoorbeeld gewone rekensommen oplossen, of taaloefeningen of andere lees en schrijfoefeningen dan is men toch veel beter af op een computer met toetsenbord? Bij elke opdracht met die iPad waarbij veel getypt moet worden verliest zoiets trouwens al snel zijn meerwaarde want daar is het ding ook niet voor gemaakt, zoiets gaat véél sneller met een toetsenbord. En als het toch daarvoor moet dienen waarom dan niet gewoon de PC in de computerklas behouden zoals we het al een dikke 20 jaar kennen?

Men kan het ook gebruiken voor digitale cursussen op te lezen. Maar hoe vaak hebben we op school niets moeten onderlijnen in onze cursus, of ergens iets bijschrijven wat belangrijk was? In een gewoon boek doe je dit snel met wat potlood, maar op zo een iPad is dat allemaal niet evident.

DIe curcussen zijn zo gemaakt dat er notitie's kan op noteren en dergelijke.

En waarom toch per se tablets... met een laptop zouden ze nog veel meer zijn.

Hoe lang zal het trouwens duren eer de eerste iPads met gebarsten scherm binnen geleverd zullen worden op het secretariaat omdat hij op de speelplaats of in de gangen op de grond is gevallen.

Mag enkel uit case in de klasruimte. Verboden om mee te nemen naar speelplaats ect...


Mij lijkt het eerder op een soort prestigezaak.

Wynand

Legacy Member
Dus... Alle boeken bestaan ineens voor een ipad? Niks tegen lichtere boekentassen voor middelbaar onderwijs, in tegendeel, maar ik kan al niet eens meer fatsoenlijk schrijven. Also, nota's nemen of schema's maken op een ipad klinkt misschien leuk, maar met een horizontaal A4 blad en een pennenzak doe ik nog altijd meer, sneller, en overzichtelijker hoor..

Verder zijn kids die lezen door hun vinger onder het woord te houden en zo langzaam tot het einde van de regel te volgen gefu.... .

Nerath

Legacy Member
Er zijn onderwijskundig gezien wel enkele methoden die men op deze manier kan gaan toepassen, dit gaat dan vooral om manieren om de leerlingenparticipatie stérk te gaan verhogen. Dat gezegd zijnde kan men dit zeker ook op een low-tech manier gaan die ik zelf zou verkiezen.

An sich ben ik niet tegen het invoeren van verplichte tablets. Op mijn school werk ik nu ook met volledig digitale (én fysieke) boeken, de leerlingen mogen echter helemaal niet in hun hand- of werkboeken schrijven. Voor het ene boek is dat logisch, maar voor het werkboek helemaal niet.

Bovendien hebben de leerlingen hier géén toegang tot de digitale versie, wat het een klein beetje omslachtig maakt.

In Blankenberge is dit natuurlijk geen probleem. Het zou echter wel een probleem kunnen worden indien men de voorbereidingen die hiervoor getroffen zijn plots (lees: een week voor het begin van het schooljaar) overboord moet gooien. Dan kan ik je verzekeren dat de eerste maand, zo niet twee maand, ook helemaal vierkant zullen draaien omwille van praktische problemen (e.g. geen boeken)

Persoonlijk ben ik ook niet enorm overtuigd van de keuze voor de Ipad, enkel en alleen omdat deze duurder is. Dat gezegd zijnde lijkt de prijs daar nog mee te vallen (€360).

Het is een probeersel dat alleen maar toe te juichen valt, alleen al omdat men op onderwijskundig Vlaanderen zo bang is om te evolueren. Leren gebeurt nu eenmaal met vallen en opstaan, dat geldt ook voor onderwijsinstellingen.

Gothrek

Legacy Member
Karre zei:
De persoon die ik citeerde had het over Mac (lees: de OS van een Apple computer). Waarom jij dan de iPad erbij betrekt is me een raadsel. Mensen met Windows (in andere scholen dan) doen werken lijkt me eveneens iets opdringen dan wanneer je hen met Mac OS X laat werken. Dit staat dus los van het artikel en ik vroeg ook waarom dat erger zou zijn aan de persoon die dat vermelde.

En het is simpeler hoe jij het voorstelt dan het werkelijk is. Want stel nu dat tablet x van 99 euro maar Android 2.3 heeft en geen updates meer krijgt tegenover tablet y die 500 euro gekost heeft met Android 4.0. Dan kan daar een probleem rond zijn. En wat met de applicaties dan waar het toestel mogelijk niet snel genoeg voor is?

Overigens doet Apple veel meer moeite met iOS naar de bedrijfswereld en scholen toe dan er gedaan wordt met Android. iTunes U bijvoorbeeld.

Windows is een OS. Op weinig vacatures staat ruime kennis windows vereist. eerder kennis microsoft office, of kennis van een softwarepakket.
Windows geeft jou de gebruiker de keuze om je eigen software pakket samen te stellen op je eigen samengestelde computer/laptop.
Dat doet mac niet, je moet eerst een enorm dure PC kopen, waar je amper zelf aan kan sleutelen en met wat geluk heb je er leuke softwarepakketten voor.

Waarom ik begin over iPad, mss nogal onlogische voor jou, maar daar gaat deze discussie over... :ironic:

Datzelfde probleem zul je dan wrs niet hebben met een iPad2, iPad3 en toekomstige iPad4. Apple is er echt op gesteld dat al hun toestellen de nodige upgrades kunnen krijgen :ironic:

Karre

Legacy Member
Gothrek zei:
Windows is een OS. Op weinig vacatures staat ruime kennis windows vereist. eerder kennis microsoft office, of kennis van een softwarepakket.
Windows geeft jou de gebruiker de keuze om je eigen software pakket samen te stellen op je eigen samengestelde computer/laptop.
Dat doet mac niet, je moet eerst een enorm dure PC kopen, waar je amper zelf aan kan sleutelen en met wat geluk heb je er leuke softwarepakketten voor.

Waarom ik begin over iPad, mss nogal onlogische voor jou, maar daar gaat deze discussie over... :ironic:

Datzelfde probleem zul je dan wrs niet hebben met een iPad2, iPad3 en toekomstige iPad4. Apple is er echt op gesteld dat al hun toestellen de nodige upgrades kunnen krijgen :ironic:

Nogmaals, ik reageerde op de persoon die ik citeerde en dat stond even los van de discussie. Kennis met Office (enkel Word, Excel en PowerPoint dan) kunnen eveneens op OS X (tevens ook een OS :ironic:) verkregen worden. Softwarepakketten zoals Adobe zijn er eveneens op verkrijgbaar. Dat ze op vlak van hardware gesloten zijn boeit de meesten wellicht niet eens. En in tegenstelling tot velen denken is OS X ook niet zo gesloten zoals iOS.

De support voor een iPad 1 viel vrij snel weg. Dat klopt. Maar als men de lijn gaan doortrekken zoals men gedaan heeft met de iPhone 3GS (die nog steeds ondersteuning kreeg!) dan zal de iPad 2 toch wel een heel tijdje mee kunnen gaan.

botchla

Legacy Member
ng zei:
Maar beter voor de natuur.

Denk je nu serieus dat de ecologische voetafdruk (productieproces & onderdelen) kleiner is dan 2-3 jaar aan schoolboeken?

Pur sang al niet, om nog maar te zwijgen van de duurzaamheid van dit product tov een hoop boeken.

Exorikos

Legacy Member
ng zei:
Maar beter voor de natuur.

Ja, ontginning voor en productie van dergelijke elektronica is natuurlijk helemaal niet chemisch vervuilend.

Wij hadden op school een huursysteem van boeken en zo waren er boeken die tot 10 jaar meegingen. Die zijn na mijn waarschijnlijk nog gebruikt.

Ik zie het nut niet in van een iPad, al zeker niet voor wetenschapsvakken. Het gebruik van rekenmachines (ik heb nooit een grafisch rekentoestel mogen gebruiken) heeft het alleen maar erger gemaakt. Je kan geen lange berekeningen doen op een iPad, want je verliest zo snel alles uit het oog. Papier is gewoon overzichtelijker.

Ook voor didactisch materiaal te tonen heb je het zeker niet nodig. Geef gewoon elk klaslokaal een digitaal bord in plaats van de leerlingen een tablet.

Soler

Legacy Member
Exorikos zei:
Ja, ontginning voor en productie van dergelijke elektronica is natuurlijk helemaal niet chemisch vervuilend.

Wij hadden op school een huursysteem van boeken en zo waren er boeken die tot 10 jaar meegingen. Die zijn na mijn waarschijnlijk nog gebruikt.

Ik zie het nut niet in van een iPad, al zeker niet voor wetenschapsvakken. Het gebruik van rekenmachines (ik heb nooit een grafisch rekentoestel mogen gebruiken) heeft het alleen maar erger gemaakt. Je kan geen lange berekeningen doen op een iPad, want je verliest zo snel alles uit het oog. Papier is gewoon overzichtelijker.

Ook voor didactisch materiaal te tonen heb je het zeker niet nodig. Geef gewoon elk klaslokaal een digitaal bord in plaats van de leerlingen een tablet.
het dan ook niet de bedoeling om uw berekeningen op een iPad te maken. HEt dient louter ter aanvulling van de lessen en vervanging van de handboekingen + enkele simpele werkcurcussen.

Exorikos

Legacy Member
Wat moet ik me daar dan concreet bij voorstellen? Nu zie ik geen enkel voordeel van alle leerlingen een iPad tegenover het huidige systeem, maar met een digitaal bord.

Ik heb trouwens nooit of zelden een te zware boekentas moeten meesleuren, dus dat is in mijn ogen al helemaal geen argument. Volgens mij scheelt er wat met je planning als je ineens teveel mee naar huis moet nemen.

Nerath

Legacy Member
De participatie van de leerlingen kan drastisch verhoogd worden door middel van een "everyone answers" systeem. Dat gezegd zijnde kan dat evengoed via een mini-whiteboard gebeuren ;-)

Het effect van dergelijke technieken lijkt klein te zijn maar is wel vrij verregaand.

Wat die zware boekentassen betreft, niet elke school heeft effectief plaats voorzien voor leerlingen hun boeken. Dit is wel al veel beter dan vroeger, maar toch niet overal aanwezig. Indien ze dit wel hebben is het ook niet altijd voor alle leerlingen. Dus dat is wel een praktische verbetering.

Fides

Legacy Member
Soler zei:
het dan ook niet de bedoeling om uw berekeningen op een iPad te maken. HEt dient louter ter aanvulling van de lessen en vervanging van de handboekingen + enkele simpele werkcurcussen.


En dat is goedkoper/efficiënter dan gewone handboeken/werkcursussen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan