Er zijn onderwijskundig gezien wel enkele methoden die men op deze manier kan gaan toepassen, dit gaat dan vooral om manieren om de leerlingenparticipatie stérk te gaan verhogen. Dat gezegd zijnde kan men dit zeker ook op een low-tech manier gaan die ik zelf zou verkiezen.
An sich ben ik niet tegen het invoeren van verplichte tablets. Op mijn school werk ik nu ook met volledig digitale (én fysieke) boeken, de leerlingen mogen echter helemaal niet in hun hand- of werkboeken schrijven. Voor het ene boek is dat logisch, maar voor het werkboek helemaal niet.
Bovendien hebben de leerlingen hier géén toegang tot de digitale versie, wat het een klein beetje omslachtig maakt.
In Blankenberge is dit natuurlijk geen probleem. Het zou echter wel een probleem kunnen worden indien men de voorbereidingen die hiervoor getroffen zijn plots (lees: een week voor het begin van het schooljaar) overboord moet gooien. Dan kan ik je verzekeren dat de eerste maand, zo niet twee maand, ook helemaal vierkant zullen draaien omwille van praktische problemen (e.g. geen boeken)
Persoonlijk ben ik ook niet enorm overtuigd van de keuze voor de Ipad, enkel en alleen omdat deze duurder is. Dat gezegd zijnde lijkt de prijs daar nog mee te vallen (€360).
Het is een probeersel dat alleen maar toe te juichen valt, alleen al omdat men op onderwijskundig Vlaanderen zo bang is om te evolueren. Leren gebeurt nu eenmaal met vallen en opstaan, dat geldt ook voor onderwijsinstellingen.