Archief - Helaas voor de ipad school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Silmarunya

Legacy Member
Voor mensen die denken dat het milieu er wel bij vaart: ik zag onlangs een berekening voor een technisch veel simpelere e-reader en die kwam uit op een voordeel voor mensen die hun reader 5 jaar lang gebruiken en zo'n 30 boeken per jaar lezen.

Een iPad is een stuk complexer en verbruikt een veel grotere hoeveelheid materialen. Bovendien gaat een tablet zelden 5 jaar mee, laat staan dat je er 30 boeken op zou lezen per jaar.

Sovereign

Legacy Member
Het is tenslotte ook maar een proefproject op 1 school... Ik snap niet wat het probleem is. Als het niet goed blijkt te werken, voeren ze het toch gewoon af? Als het wel goed werkt, hup hup vooruitgang :woohoo:

blockkiller

Legacy Member
JasperCLA zei:
Het is tenslotte ook maar een proefproject op 1 school... Ik snap niet wat het probleem is. Als het niet goed blijkt te werken, voeren ze het toch gewoon af? Als het wel goed werkt, hup hup vooruitgang :woohoo:

En die ouders hebben allemaal een dure iPad gekocht, altijd tof als da na een jaar of twee wordt afgevoerd.

Destiser

Legacy Member
Moto zei:
Een goede manier om het arm gespuis uit uw school te houden.
+ Als leraar krijgt ge ene iPad, yey

't is niet omdat ge arm zijt dat ge daarom gespuis zijt eh, verwend gespuis.

alvast zeer tevreden over het besluit om het iPad gedoe te verbieden

Genious

Legacy Member
Het is een dwaas idee, maar het moet wel kunnen in feite.
Er is vrije schoolkeuze, dus als het u niet aanstaat zijn er alternatieven genoeg.

Als er zo af en toe scholen wat experimenteren (en er voldoende ouders zijn die daar in mee willen gaan), gaat er af en toe ook wel eens iets goeds uit komen dat dan kan overgenomen worden op termijn door 'conservatievere' scholen.

thecoon

Legacy Member
Genious zei:
Het is een dwaas idee, maar het moet wel kunnen in feite.
Er is vrije schoolkeuze, dus als het u niet aanstaat zijn er alternatieven genoeg.

Als er zo af en toe scholen wat experimenteren (en er voldoende ouders zijn die daar in mee willen gaan), gaat er af en toe ook wel eens iets goeds uit komen dat dan kan overgenomen worden op termijn door 'conservatievere' scholen.

wat zie jij als conservatieve scholen?

Genious

Legacy Member
thecoon zei:
wat zie jij als conservatieve scholen?
Ik bedoel er gewoon mee scholen die het liever houden bij methoden die zich in het verleden bewezen hebben als werkbaar. In dit geval dus boeken, pen en papier. (daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens, bedoel het niet met enige negatieve conotatie)

Soler

Legacy Member
Destiser zei:
't is niet omdat ge arm zijt dat ge daarom gespuis zijt eh, verwend gespuis.

alvast zeer tevreden over het besluit om het iPad gedoe te verbieden

Er is een hulpsfonds voor 'armeren' en de iPad kan gehuurd worden en indien men het idee niet zitten, de andere school ligt 150m verder in de straat.

EDIT: De schoolboeken zijn naar eigen ondervinding 4/5 goedkopen

thecoon

Legacy Member
Genious zei:
Ik bedoel er gewoon mee scholen die het liever houden bij methoden die zich in het verleden bewezen hebben als werkbaar. In dit geval dus boeken, pen en papier. (daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens, bedoel het niet met enige negatieve conotatie)

k

wat ik wel niet begrijp is waarom de ze een ipad moeten om hun zogezegd te helpen bij de vakken die dingen kunnen perfect via een beamer gebruikt worden.

MrKend54l

Legacy Member
Wil je niet in dit project stappen? Ga dan gewoon naar een andere school end of discussion.

scriptkiddie

Legacy Member
Ik zie toch ook niet in waarvoor ze die iPads nu concreet gaan gebruiken.

Ter vervanging van handboeken (dus de iPads gebruiken als e-reader)? Je moet nog steeds de digitale boeken kopen, en dat gaat een pak duurder zijn dan handboeken kopen en doorverkopen. Ik denk dat heel mijn secundair aan schoolboeken 600 euro heeft gekost. 100 euro per jaar aan minderwaarde telkens dus. Een elektronisch boek kan je niet doorverkopen, of jawel, via The Pirate Bay mss ;)

Om interactieve oefeningen te maken? Nederlands, Latijn, Frans, Engels, Duits, ... ik heb er in het middelbaar allemaal oefeningen voor gemaakt op de computer in de computerklas. Vervang de computerklas door de laptopkar en het is opgelost. Het oude systeem van de tv-kar, maar dan met 20 laptops, 20 voedingen en 5 stekkerblokken erin:

http://quicklol.com/wp-content/uploads/2012/01/tv-school-teacher.jpg

Dan kan je tenminste nog fatsoenlijk typen, in tegenstelling tot op een iPad zitten sukkelen met 2 vingers.

Om opzoekingen te doen op Wikipedia of eender welke website? Gaat perfect met laptops.

Om opstellen te schrijven? :)

Een groot voordeel van laptops is dat je ze snel kan dichtklappen en weer opzetten. Als de leerkracht 5 minuten geeft om iets op te zoeken kan hij gemakkelijk zeggen "laptops toe", en de leerlingen hebben weer 10 minuten aandacht voor het bord vooraan in de klas. Met een iPad zou ik als universiteitsstudent al last hebben om geconcentreerd te blijven en niet te zitten prullen.

Nog iets: laptops als infrastructuur is iets anders dan "elke leerling moet een iPad kopen". Er ontstaat geen gezever over wie de duurste iPad heeft, de leerlingen nemen de schooltoestellen niet mee naar huis (hun bestanden zijn uiteraard Dropbox-gewijs ook thuis toegankelijk), ... Dat leidt allemaal tot een veel professionelere houding. Op de bus Angry Birds zitten spelen om een halfuur later op diezelfde iPad een tekst godsdienst te lezen, gaat dat werken?

Anoniem15

Legacy Member
Windows laptops kan je trouwens eenvoudig in een domein steken en er enkele GPO's op loslaten zodanig dat de leerlingen zelf geen programma's beginnen te installeren of op Facebook zitten etc.

Ik weet niet in hoeverre dit allemaal mogelijk is met een iPad.

EvilTwin

Legacy Member
MrKend54l zei:
Wil je niet in dit project stappen? Ga dan gewoon naar een andere school end of discussion.

Kan je het niet betalen? Trap het dan maar af. Toffe school.

ioynerien

Legacy Member
Ik ben absoluut geen voorstander. Dergelijk spielereien hebben mijns inziens geen plaats op een school.

- Het geeft de school een elitair karakter
- het is al zo slecht gesteld met de leesbaarheid van handgeschreven notities
- way to go, in plaats van de kinderen te laten werken met duurzame materialen, krijgen ze een spoedcursus wegwerp consumptiemaatschappij
- het is bovendien een mooi initiatief om het belang van merken te promoten
- het is een goede manier om kinesisten van extra werk te voorzien, zo'n tablet is namelijk niet bepaald ergonomisch te noemen
- wat met leerlingen die visuele beperkingen hebben? (GON leerlingen)
- je zal maar een onhandelbaar kind hebben, dat elke week zo'n tablet tegen de muur smijt
- een boekentas vergeet je niet snel, zo'n lichte tablet daarentegen...

CuRv3

Legacy Member
als NL'er die 12 jaar in Belgie woont heb ik altijd genoten van de klassieke, simplistische manier van educatie in België. Schoolboeken, studeren die handel en examens.

In Nederland hebben ze zoveel systemen geprobeerd en bedacht en uiteindelijk resulteert het alleen maar in een verloedering van het onderwijs. Uiteindelijk werkt het gewoon niet, om de simpele reden dat een kind een kind is. In theorie werken ze allemaal, maar ze vergeten allemaal rekening te houden met het feit dat een kind gewoon wilt spelen en schijt heeft aan leren.

Die ipads hebben overigens ook totaal geen nut als het alleen maar gaat om de "kostenbesparing" van aanschaf van boeken (zoals reeds bewezen is).

GiJay

Legacy Member
ioynerien zei:
Ik ben absoluut geen voorstander. Dergelijk spielereien hebben mijns inziens geen plaats op een school.

- Het geeft de school een elitair karakter

Educatie had sowieso niet de bedoeling tot bij iedereen te komen. Door die kloof te dichten door digitalisering is het voor veel mensen makkelijker om verschillende soorten kennis tot zich te nemen. Voor sommige landen is dit zo een probleem dat ze delen op het internet gaan censureren omdat de mensen anders een andere visie zouden kunnen lezen.

Het is dus net het omgedraaide van wat je zegt.

ioynerien zei:
- het is al zo slecht gesteld met de leesbaarheid van handgeschreven notities

Fantastisch, dan kunnen we ons nu eindelijk focussen op de inhoud ipv de handgeschreven notities. Of vind jij de manier van presenteren belangrijker dan de inhoud? Beetje elitaire instelling.


ioynerien zei:
- way to go, in plaats van de kinderen te laten werken met duurzame materialen, krijgen ze een spoedcursus wegwerp consumptiemaatschappij

Gebruik geen woorden die je niet begrijpt. Er is niets duurzamer dan een volledig digitale generatie.

ioynerien zei:
- het is bovendien een mooi initiatief om het belang van merken te promoten

Diezelfde kinderen worden nu niet blootgesteld aan reclame? Daarom is het net van belang dat ze op meerdere manieren kennis tot zich krijgen en zich niet beperken tot het totalitaire idee van een leerplan van een school met opgelegde boeken. Een kind dat geen interesse heeft in nieuwe dingen, zal ze niet gaan zoeken, maar voor iemand die dat wel wilt, is de kloof kleiner.

Een goed voorbeeld:

Aankoopadvies - 9lives - Games Forum


ioynerien zei:
- het is een goede manier om kinesisten van extra werk te voorzien, zo'n tablet is namelijk niet bepaald ergonomisch te noemen

Ergonomie in onze scholen is op dit moment ook een lachertje. Er wordt een gemiddelde genomen en daar worden standaarden naar gemaakt. Als jij dit argument wilt gebruiken, zouden er ook in elke klas verstelbare banken en stoelen voorzien moeten worden. Denk jij dat het makkelijk is voor iemand van 2 meter om op die kleine stoeltjes te zitten?

Een laptop is minder ergonomisch dan een tablet. Een tablet leunt dichter aan bij het normaal schrijven.

ioynerien zei:
- wat met leerlingen die visuele beperkingen hebben? (GON leerlingen)

IOS is zodanig opgebouwd dat mensen met visuele handicaps er makkelijker mee kunnen werken. Android heeft dit zeker ook voorzien!

Stevie Wonder praises accessibility of iPad and iPhone - News - Know Your Mobile

Meer visueel gehandicapt dan die kerel bestaat niet.
ioynerien zei:
- je zal maar een onhandelbaar kind hebben, dat elke week zo'n tablet tegen de muur smijt

Wat als dat kind elke week zijn boekentas verbrandt? Of de kleding van de buurjongen opeet of de schildpad van je oma in stukken hakt en voert aan een dinosaurus.

Probleemkinderen zijn zonder tablets ook probleemkinderen.
ioynerien zei:
- een boekentas vergeet je niet snel, zo'n lichte tablet daarentegen...

Hoe zit het dan als je tablet in een boekentas zit?

Die kinesisten hebben nu ook veel klanten aan kinderen die een overbeladen rugzak meesleuren. Maar hier telt dat argument waarschijnlijk niet.

Ben je op de hoogte, hoe makkelijk het is om tablets terug te vinden als je ze kwijt bent?

CuRv3 zei:
als NL'er die 12 jaar in Belgie woont heb ik altijd genoten van de klassieke, simplistische manier van educatie in België. Schoolboeken, studeren die handel en examens.

In Nederland hebben ze zoveel systemen geprobeerd en bedacht en uiteindelijk resulteert het alleen maar in een verloedering van het onderwijs. Uiteindelijk werkt het gewoon niet, om de simpele reden dat een kind een kind is. In theorie werken ze allemaal, maar ze vergeten allemaal rekening te houden met het feit dat een kind gewoon wilt spelen en schijt heeft aan leren.

Wat hebben iPads met die systemen te maken? Hebben ze tablets gebruikt in die "toegepaste systemen"?

Niet alle kinderen willen enkel spelen, maar de meerderheid, inderdaad, wel.

CuRv3 zei:
a

Die ipads hebben overigens ook totaal geen nut als het alleen maar gaat om de "kostenbesparing" van aanschaf van boeken (zoals reeds bewezen is).

Bron?

Het is niet de enigste reden.

_______

Ontopic :

Een oplossing kan best open zijn zonder op een opensource platform te draaien. Het hele project staat of valt met de implementatie.

Maser00

Legacy Member
Die kinesisten hebben nu ook veel klanten aan kinderen die een overbeladen rugzak meesleuren. Maar hier telt dat argument waarschijnlijk niet.
Zware boekentassen verslechten je rug niet, het is bewezen dat een mens in staat moet zijn om probleemloos zo'n gewicht op de rug (in een goeie houding) te dragen. Ik heb zelf altijd hele zware boekentassen meegesleurd en nog nooit last gehad van rugproblemen.

Ik vind dit echt belachelijk omdat:
1. dit zeker nen ifag is die dat wilt op die school
2. iPads veel te veel kosten
3. Om de 1-2 jaar moeten alle leerlingen wss nen nieuwe kopen, even rekenen, neem 3 kinderen die dan elk 3 ipads moeten kopen aan €497. Dat is dus €4500 voor een gezin met 3 kinderen op die school. Terwijl er voor educatie tablets aan 100 € zijn + dan heb je nog eens geen boeken.
4. Als een iemand zijn tabled vergeet, de accu op is, stuk is, laat vallen... kan die een hele dag met zijn duimen draaien.

Moesten ze de keuze geven tussen verschillende tablets én deze met korting aanbieden incl boeken dan zou ik het overwegen.

GiJay

Legacy Member
Maser00 zei:
Zware boekentassen verslechten je rug niet, het is bewezen dat een mens in staat moet zijn om probleemloos zo'n gewicht op de rug (in een goeie houding) te dragen. Ik heb zelf altijd hele zware boekentassen meegesleurd en nog nooit last gehad van rugproblemen.

Ik ben nooit overvallen dus niemand is ooit overvallen. Ik ( als man) ben nooit verkracht, dus niemand wordt ooit verkracht…

Heb je een bron van je bewijs?

Maser00 zei:
1. dit zeker nen ifag is die dat wilt op die school

Heerlijk onpartijdig en dit leidt zeker naar een nog volwassener gesprek!

Maser00 zei:
2. iPads veel te veel kosten

Zonder btw zouden ze al 1/5 minder kosten, maar praten over belastingen valt onder populisme. Iets aanvallen waar je niets van weet, dat staat natuurlijk gelijk aan een geest die open staat.

Maser00 zei:
3. Om de 1-2 jaar moeten alle leerlingen wss nen nieuwe kopen, even rekenen, neem 3 kinderen die dan elk 3 ipads moeten kopen aan €497. Dat is dus €4500 voor een gezin met 3 kinderen op die school. Terwijl er voor educatie tablets aan 100 € zijn + dan heb je nog eens geen boeken.

Het gemiddelde gezin in belgie heeft niet 3 kinderen, maar het doet je voorbeeld wel dramatischer uitkomen.

Wss is geen argumentatie. Je hele berekening gaat van iets uit, dat je niet kan staven. Ik zeg niet dat het onwaar is, maar je kan het niet hard maken.

Maser00 zei:
4. Als een iemand zijn tabled vergeet, de accu op is, stuk is, laat vallen... kan die een hele dag met zijn duimen draaien.

De tolerantie van leerkrachten naar leerlingen die hun boeken vergeten is ook laag. Als je een boek vergat kon je, eventueel, nog wel meekijken met je buurman. Iets wat met een tablet makkelijker te verwezenlijken is dan met een laptop.

Maser00 zei:
Moesten ze de keuze geven tussen verschillende tablets én deze met korting aanbieden incl boeken dan zou ik het overwegen.

Je haat dus gewoon Apple... Spijtig dat je haat in de weg ligt van een technologische implementatie die wel eens het verschil kan maken voor het educatieve systeem van de toekomst.

Maser00

Legacy Member
Ik ben nooit overvallen dus niemand is ooit overvallen. Ik ( als man) ben nooit verkracht, dus niemand wordt ooit verkracht…

Heb je een bron van je bewijs?

Ik weet niet het exacte artikel niet meer, dus heb even opgezocht. Bijvoorbeeld: Heavy backpacks linked to back pain in children - Latest News - Best Health

Als je een deftige boekentas hebt, die niet te laag hangt en het gewicht op beide schouders draagt zonder voorover te hangen is er geen probleem. Eventuele rugpijn kan je hebben door slechte houding, slechte boekentas of het gewicht slecht dragen zoals over een schouder. Ook te weinig sporten kan een invloed hebben.

Heerlijk onpartijdig en dit leidt zeker naar een nog volwassener gesprek!
Gewoon omdat ik daar vrij zeker van ben, anders verplicht je niet per se een iPad, maar dan verplicht je tablets.

Zonder btw zouden ze al 1/5 minder kosten, maar praten over belastingen valt onder populisme. Iets aanvallen waar je niets van weet, dat staat natuurlijk gelijk aan een geest die open staat.
Zonder btw kosten alle andere ook 1/5 minder... :applause: Ga je nu zeggen dat die iPads niet veel kosten voor op school te gebruiken.

Het gemiddelde gezin in belgie heeft niet 3 kinderen, maar het doet je voorbeeld wel dramatischer uitkomen.

Wss is geen argumentatie. Je hele berekening gaat van iets uit, dat je niet kan staven. Ik zeg niet dat het onwaar is, maar je kan het niet hard maken.
Ok dan zeg ik het anders, ik zal het minimaliseren. Gemiddeld 2 kinderen die 6 jaar met een iPad doen kost nog €1000 en dat is eigenlijk volledig geld dat je anders niet zou moeten betalen, want boeken en cursussen komen er nog gewoon bij.

De tolerantie van leerkrachten naar leerlingen die hun boeken vergeten is ook laag. Als je een boek vergat kon je, eventueel, nog wel meekijken met je buurman. Iets wat met een tablet makkelijker te verwezenlijken is dan met een laptop.
Er is véél meer kans dat je de les niet kan volgen met een tablet dan met gewone boeken. Punt. En of meekijken met een tablet gemakkelijker is dan met een boek betwijfel ik.

e haat dus gewoon Apple... Spijtig dat je haat in de weg ligt van een technologische implementatie die wel eens het verschil kan maken voor het educatieve systeem van de toekomst.
Nee, ik haat Apple niet en moest ik een iPad krijgen dan zou ik ook gebruiken. Maar als je het objectief bekijkt kan je aan alle Apple producten bitter weinig veranderen naar jouw zin en zijn ze veel te duur. Ik zou veel liever een Android of Microsoft tablet hebben, waar ik mijn zin op kan doen dan op een iPad.

Btw zijn tablets gewoon slecht om op te werken. Je kan geen 8 u per dag typen op touchscreen, onmogelijk, krijg je sowieso rsi van. Dan moet je bij elke tablet nog eens een toetsenbord hebben en wat is het nut dan...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan