Archief - Helaas voor de ipad school

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soler

Legacy Member
Maser00 zei:
Ik weet niet het exacte artikel niet meer, dus heb even opgezocht. Bijvoorbeeld: Heavy backpacks linked to back pain in children - Latest News - Best Health

Als je een deftige boekentas hebt, die niet te laag hangt en het gewicht op beide schouders draagt zonder voorover te hangen is er geen probleem. Eventuele rugpijn kan je hebben door slechte houding, slechte boekentas of het gewicht slecht dragen zoals over een schouder. Ook te weinig sporten kan een invloed hebben.


Gewoon omdat ik daar vrij zeker van ben, anders verplicht je niet per se een iPad, maar dan verplicht je tablets.


Zonder btw kosten alle andere ook 1/5 minder... :applause: Ga je nu zeggen dat die iPads niet veel kosten voor op school te gebruiken.


Ok dan zeg ik het anders, ik zal het minimaliseren. Gemiddeld 2 kinderen die 6 jaar met een iPad doen kost nog €1000 en dat is eigenlijk volledig geld dat je anders niet zou moeten betalen, want boeken en cursussen komen er nog gewoon bij.


Er is véél meer kans dat je de les niet kan volgen met een tablet dan met gewone boeken. Punt. En of meekijken met een tablet gemakkelijker is dan met een boek betwijfel ik.


Nee, ik haat Apple niet en moest ik een iPad krijgen dan zou ik ook gebruiken. Maar als je het objectief bekijkt kan je aan alle Apple producten bitter weinig veranderen naar jouw zin en zijn ze veel te duur. Ik zou veel liever een Android of Microsoft tablet hebben, waar ik mijn zin op kan doen dan op een iPad.

Btw zijn tablets gewoon slecht om op te werken. Je kan geen 8 u per dag typen op touchscreen, onmogelijk, krijg je sowieso rsi van. Dan moet je bij elke tablet nog eens een toetsenbord hebben en wat is het nut dan...

Ik heb wel pijn aan men pols van een hele dag te schrijven en voor de 1000ste keer, de school gebruikt Mac. Waarom overschakelen naar een bv. Andriod om dan al de rest ook te veranderen. Kortzinning ! Dit is nu puur een probleem omdat ze iPads gebruiken. Ik gebruik liever zelf ook pen en papier maar het is nu eenmaal zo. het was mss beter geweest om te beginnen van het 1ste tot 3de middelbaar met het invoeren van de iPads en de rest gewoon nog te laten werken met pen en papier en zo het project te laten doorgroeien naar elk jaar. Natuurlijk wie niet waagt, niet wint en de volgende school is op een steenworp. Er maken er hier veel van een mug een olifant.

GiJay

Legacy Member
Maser00 zei:
Ik weet niet het exacte artikel niet meer, dus heb even opgezocht. Bijvoorbeeld: Heavy backpacks linked to back pain in children - Latest News - Best Health

Als je een deftige boekentas hebt, die niet te laag hangt en het gewicht op beide schouders draagt zonder voorover te hangen is er geen probleem. Eventuele rugpijn kan je hebben door slechte houding, slechte boekentas of het gewicht slecht dragen zoals over een schouder. Ook te weinig sporten kan een invloed hebben.

Het "lichtere aspect" is maar 1 van de voordelen.

Een lichtere boekentas zal in ieder geval niet bijdragen tot meer rugklachten, daar zijn we het over eens?

Maser00 zei:
Gewoon omdat ik daar vrij zeker van ben, anders verplicht je niet per se een iPad, maar dan verplicht je tablets.

Je beseft niet hoeveel tijd, moeite en geld het kost, leerkrachten om te scholen om alle operating systemen te ondersteunen. Er is 1 test systeem nodig en daarom kiezen ze, in een school die al veel met apple werkt, voor apple tablets. Dat lijkt me vrij logisch, niet?

Hoeveel informatica systemen heb jij al op plaatsen geïmplementeerd. Ik kan je uit ervaring zeggen dat het heel moeilijk is een grote groep mensen een enorme stap in 1 keer te laten zetten.

Het is niet omdat jij goed bent met computers dat elk kind en hun ouders dat zijn. Nu kan de school avonden inrichten om ook de ouders met het apparaat te leren werken. Als iedereen een eigen versie heeft, gaat dit een klus zonder einde worden.

Bel maar eens naar een helpdeskmedewerker en vraag hoe leuk zijn werk is. Misschien kan jij de helpdesk in die school doen met als voorwaarde dat zij alle tablets ondersteunen.

Een goed voorbeeld zijn pincodes op een bankkaart. Die worden nu tot 4 cijfers beperkt omdat er een enorme doelgroep is die niet meer cijfers kan onthouden. Dan nog kiezen ze meestal voor hun geboortedatum of de datum van WO2. Meer cijfers zijn veiliger en beter... is het nodig en zou het helpen aan het gebruiksgemak? Dat blijkbaar niet.

Maser00 zei:
Zonder btw kosten alle andere ook 1/5 minder... :applause: Ga je nu zeggen dat die iPads niet veel kosten voor op school te gebruiken.

Ik vind een ipad niet veel kosten om op een school te gebruiken. Maar dat zal eerder aan een verschil in visie zijn.

Mijn punt met dat vorige was dat mensen graag geld afgeven aan de staat, maar de minste kost, die hun kinderen toekomst zou geven, als een probleem zien.

De initiele aankoopprijs is niet het enige waar je naar moet kijken. Hoeveel android tablets hebben al 4.0 of 4.1 en dit via de fabrikant. Ga jij al die ouders uitleggen hoe ze hun devices moeten bootloaden of jailbreaken. De eerste ipad draait het huidige os nog steeds. Volgend jaar gaat die niet naar ios6, maar wordt die nog wel ondersteund.

We zitten aan een generatie cpu's die veradigd geraken. Net zoals je dit ziet bij computers. Veel "simpele gebruikers" komen met een core2duo heel ver. Als je ze dan even in de buidel laat tasten om een goede i3 te kopen, dan komen ze daar een middelbare of hogeschool educatie makkelijk mee door.

De pc verkoopt stagneert om die reden. Op tweakers staat er vandaag nog een artikel over.

Maser00 zei:
Ok dan zeg ik het anders, ik zal het minimaliseren. Gemiddeld 2 kinderen die 6 jaar met een iPad doen kost nog €1000 en dat is eigenlijk volledig geld dat je anders niet zou moeten betalen, want boeken en cursussen komen er nog gewoon bij.

Dat komt omdat jij nu nog kijkt in het oude systeem van boeken en cursussen. Als we op tablets overgaan zullen er mogelijkheden zijn om nieuwe verdienmodellen te creëren.

Een systeem met een jaarlijkse bijdrage waardoor leerkrachten hun boeken en teksten altijd up to date houden ipv geld verdienen met de hoeveelheid boeken die ze kunnen slijten. Het trekt een beetje op het idee van het staatsonderwijs, alleen is je kennis altijd up to date ipv dat je een atlas hebt waar joegoslavie nog in staat of cursusboeken waarin spelfouten staan of oefeningen die gewoon fout erin zijn gezet. Je zorgt voor altijd up to date data.

Daarbij betaal je nu ook voor educatie, het wordt van je belastingen afgehouden. Het is perfect mogelijk die 1000 euro te verlagen, mocht dit op een grotere schaal geïmplementeerd worden, omdat er veel kosten en tijd geëlimineerd worden.

Stel... Door deze test komen we tot een systeem waarbij mensen digitaal boeken kunnen ontlenen. Waardoor we een enorme besparing kunnen doen aan overheidsgebouwen, verwarming, boeken die overal aanwezig moeten zijn,... Voor hetzelfde geld dat je nu ( onbewust) afgeeft aan je belastingen. Dat vind ik een positieve tendens, en die 500 euro die je nu afgeeft haal je er snel terug uit. X-aantal bibs zouden kunnen verdwijnen en die kunnen we gebruiken om meer betaalbare huisvesting te creëren voor mensen ( dit is op dit moment ook een enorm probleem).
Let wel... Ik zeg niet dat mensen er slimmer van gaan worden of meer boeken gaan lezen. Maar het luie excuus dat ze naar de bib moeten is dan ook ineens van de baan.

Als het uiteindelijk meer geld kost dan het opbrengt, zullen ze wel stoppen. Maar er moeten soms investeringen/testen gedaan worden om te evolueren. Je weet dat je vroeger voor een geïnfecteerde wonde iemands ledemaat eraf moest hakken en dat er een kleine kans was dat je het toch overleefde? Eigenlijk is deze hele discussie maar peanuts tov wat de medische wereld heeft bereikt maar ook daar zijn er investeringen gedaan waar er in het begin veel twijfelaars waren.

Technologie wordt zelden in het vakgebied gebruikt waar het werd uitgevonden.


Maser00 zei:
Er is véél meer kans dat je de les niet kan volgen met een tablet dan met gewone boeken. Punt. En of meekijken met een tablet gemakkelijker is dan met een boek betwijfel ik.

Ik zeg dat je makkelijker een ipad kan delen dan een laptop. Ik maak nergens de vergelijking met een boek.

Als een leerling niet wil opletten, dan let die niet op. Dit heeft niets te maken met het lesmateriaal maar eerder met onze prehistorische manier van kennis aan de man brengen. Je "punt" is onwaar.


Maser00 zei:
Nee, ik haat Apple niet en moest ik een iPad krijgen dan zou ik ook gebruiken. Maar als je het objectief bekijkt kan je aan alle Apple producten bitter weinig veranderen naar jouw zin en zijn ze veel te duur. Ik zou veel liever een Android of Microsoft tablet hebben, waar ik mijn zin op kan doen dan op een iPad.

Je "ifaq" opmerking laat iets anders blijken. Als je het objectief bekijkt moet je zien dat er een start nodig is. Het is net belangrijk dat je het NIET kan veranderen! Anders wordt het voor de leerkrachten, die dikwijls zelf niet in ict bekwaam zijn maar in andere vakken, onmogelijk om een beetje structuur te brengen mocht er iets mis gaan. Zie ook een paar punten hierboven.

Maser00 zei:
Ik zou veel liever een Android of Microsoft tablet hebben, waar ik mijn zin op kan doen dan op een iPad.

Nu heb je een boek waar je ook niet je zin mee kan doen. Je argument dat de evolutie enkel kan plaatsvinden als mensen meer keuzevrijheid zouden krijgen, is niet waar. Want met die argumentatie is een algemeen leerplan opstellen en van bovenaf opleggen ook onjuist ;).

Het is net OMDAT je je zin met die dingen kan doen, dat ze er niet voor kiezen.

Bedoel je overigens dat zelfde microsoft waardoor nu iedereen enkel Office aanvaardt als norm en niet echt zelf kan kiezen? Ikzelf gebruik gewoon teksteditor omdat ik zelden met opmaak bezig ben, maar het is eigenlijk hetzelfde. Waarom is het goed dat ze word hebben gekozen... Omdat we tenminste een hele nieuwe generatie met computers hebben laten werken en omdat dat nu een basis geeft om nieuwere stappen te zetten.
Dat veel van die mensen nooit verder dan word zullen kijken, is geen ramp. Ze kunnen tenminste een brief typen in een wordprocessor. Mochten ze nu de spellingscontrole nog gebruiken, dan waren we er helemaal ;).

Maser00 zei:
Btw zijn tablets gewoon slecht om op te werken. Je kan geen 8 u per dag typen op touchscreen, onmogelijk, krijg je sowieso rsi van. Dan moet je bij elke tablet nog eens een toetsenbord hebben en wat is het nut dan...

Mijn vriendin neemt haar notities al 3 jaar enkel met een ipad en heeft geen rsi. Zij gebruikt geen toetsenbord en heeft lessen zat gepend. Sterker nog, na het eerste jaar dat zij ermee rondliep zijn er meer mensen bij haar komen vragen hoe ze het deed. Ondertussen werkt 50% in die les met een tablet ( waarvan de meesten een ipad) en dit in een situatie waarin ze vrij zijn om te kiezen. Enkele gaan terug naar papier, maar de meesten zijn blij met hun keuze.

Je schrijft nu ook geen 8 uur per dag. Er is variatie in je lessenaanbod voorzien en dit zou, met wat aanpassingen doorgetrokken kunnen worden. Digitaal noteren gaat sneller dan de oude manier.

Soler

Legacy Member
OZCAN zei:
Als je met 'de oude manier' pen en papier bedoelt, dan wil ik dat best wel eens uittesten. Ik geloof er namelijk geen snars van. Misschien lukt het je vriendin wel, maar in elk geval mag je dit niet zomaar doortrekken tot de gemiddelde 12-jarige (en oudere) leerling.

De iPad kan handig (en leuk) zijn in de middenschool (eerste graad SO) daar de leerkracht toch expliciet (meermaals) herhaalt wat je moet noteren. Vooral in de derde graad denk ik dat dit systeem niet haalbaar is, gezien het feit dat de leerkracht gewoon vertelt en verwacht dat je maar noteert. Althans, dit was bij mij toch zo.

Daar zou ik nog dik van verschieten hoor. Die zullen er wel vlugger mee weg zijn dan pakweg 20'ers.

Creeping Death

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Windows laptops kan je trouwens eenvoudig in een domein steken en er enkele GPO's op loslaten zodanig dat de leerlingen zelf geen programma's beginnen te installeren of op Facebook zitten etc.

Ik weet niet in hoeverre dit allemaal mogelijk is met een iPad.

Dat vraag ik me ook af. Op zich lijkt het me nog wel een leuke uitdaging, zo'n "park" beheren.

GiJay zei:
Mijn vriendin neemt haar notities al 3 jaar enkel met een ipad en heeft geen rsi. Zij gebruikt geen toetsenbord en heeft lessen zat gepend. Sterker nog, na het eerste jaar dat zij ermee rondliep zijn er meer mensen bij haar komen vragen hoe ze het deed. Ondertussen werkt 50% in die les met een tablet ( waarvan de meesten een ipad) en dit in een situatie waarin ze vrij zijn om te kiezen. Enkele gaan terug naar papier, maar de meesten zijn blij met hun keuze.

Je schrijft nu ook geen 8 uur per dag. Er is variatie in je lessenaanbod voorzien en dit zou, met wat aanpassingen doorgetrokken kunnen worden. Digitaal noteren gaat sneller dan de oude manier.

Dan vraag ik me echt oprecht hoe ze dat doet.
Ik ben nog geen enkele stylus tegen gekomen die zo accuraat is als ne gewone stylo. Wat tekenen en kleine notities maken, sure da is nog te doen, en dan nog. Meestal moet ge trager schrijven en nog wat groter dan normaal.
Gewoon schrijven op nen tablet gaat sowieso trager dan met pen/papier.
En het on screen keyboard is ook minder gemakkelijk dan een apart. Dus in dat opzicht licht nen tablet al achter imo.

Op zich is het allemaal wel knap en lollig, maar of het een echte meerwaarde is.. Alle argumenten zijn al aangehaald, het heeft weinig zin om dat nog eens te doen. Maar imo is een tablet (om het even welke) op dit moment geen meerwaarde. Het kan tof zijn als aanvulling, maar die aanvulling kan je met andere en goedkopere middelen ook bekomen.

Btw: in de begin dagen van dit project een interview met de directeur gezien op tv en wat die uitkraamde.. Zo zou er geen atlas meer nodig zijn, maar zouden ze google maps gebruiken. Yeah, want een atlas bevat alleen maar standaard landkaarten! :ironic:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan