Archief - Kosten alleenwonen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Massis

Legacy Member
de ouders erven toch ook niet "gratis", wel? En uiteraard spreek ik hier niet over exacte cijfers...

JPV

Legacy Member
ze betalen maximaal een kleine 8% op het totaalbedrag tot 250.000 euro, daar kan je al een mooi huis voor erven... dan is die 8% niet veel, verre van je "het dubbel betalen" ;).

Massis

Legacy Member
wat ik bedoelde "met het dubbel betalen" was :

broer verdient geld => daarvan gaat pakweg 35% naar de belastingen
van die 65% die overblijft betaalt hij nog eens 6% (toch?) belastingen als hij een huis koopt => blijft er nog 61% van het origineel over
op dat bedrag betaalt hij dan jaarlijks nog eens belastingen/taksen (in dit geval is het "bedrag" wel omgezet tot het vastgoed )
en bij het erven komt er dan NOG eens 8% taksen op...

waardoor er uiteindelijk minder dan 50% overblijft van wat die oorspronkelijke broer eigenlijk verdiende (bruto dus!)

JPV

Legacy Member
een kromme vergelijking, want je kan daar ook tegenover stellen dat je een bepaalde opbrengst hebt aan dat huis (maandelijkse al dan niet fictieve huur, waar je enkel een klein deel via het KI voor betaalt), ...

Trouwens, van het geld dat de werkgever betaalt aan loon, krijg je sowieso al minder dan de helft hoor ;). Ik dacht dat ik zo'n 3600 euro kostte aan m'n werkgever, netto krijg ik een stuk minder ;). Maar daarvan geniet je ook vanalles, is dus onzin om die zaken te vergelijken... Je rekent zoveel belastingen aan, maar negeert alles wat je daarvoor krijgt.

FuLcRuM

Legacy Member
Huur/Afbetaling: € 425 /mnd
Water: € 41 / 3mnd
Gas + Electriciteit: € 150/mnd
GSM: € 40
Auto: €60 per tank, per week (€ 600 per jaar verzekering)
Verzekering: € 300 /jaar (brand + diefstal...)
Huishoudkosten: € 500 /mnd (eten etc)
Internet/tv/vaste lijn: € 75 / mnd

Geloof mij, redelijk veel "verdoken" kosten :)

nzr

Legacy Member
FuLcRuM zei:
Huur/Afbetaling: € 425 /mnd
Water: € 41 / 3mnd
Gas + Electriciteit: € 150/mnd
GSM: € 40
Auto: €60 per tank, per week (€ 600 per jaar verzekering)
Verzekering: € 300 /jaar (brand + diefstal...)
Huishoudkosten: € 500 /mnd (eten etc)
Internet/tv/vaste lijn: € 75 / mnd

Geloof mij, redelijk veel "verdoken" kosten :)

of gij gaat veel uit / doet zotte dingen of ge hebt kinderen. maar zo'n kosten heb je niet als single alleenstaande ze:wtf:

FuLcRuM

Legacy Member
nzr zei:
of gij gaat veel uit / doet zotte dingen of ge hebt kinderen. maar zo'n kosten heb je niet als single alleenstaande ze:wtf:

Gezin van drie; waaronder een mijn zoontje van 10 maand.

Trouwens, € 500 is nog niet zo gek veel hoor...
Je geeft gemiddeld toch makkelijk € 100 uit aan eten, drinken, tijdschriften, kranten...

eniac

Legacy Member
Als je "deftig" wil eten ga je daar inderdaad wel wat aan mogen besteden. Ik bedoel dan eens verse vis eten, vers vlees, verse groeten, wat charcuterie voor op je boterham, fruit, ... Dat loopt al wel op hoor, zelfs als je maar met 2 bent.

Ik ben niet voor diepvriesdings :/

the_fox

Legacy Member
Creep zei:
Ik woonde vorig jaar alleen en ik spendeerde toch niet zoveel aan eten hoor. Idd is sterk persoonlijk, verschil met 365 producten of aldi te kopen of merken en GB... over het algemeen zat ik rond de 35€ per week voor eten.

€35 per week vind ik toch wel enorm weinig, da is €5/dag

Als ge alleen woont zal het toch zoiets zijn per week gok ik:
2~3 broden, laat ons 3 pakken aan €1.80 = €5.40
7* warm eten, dus portie aardappelen/rijst/pasta (€0.50) + groenten (€0.50~1.50) + vlees/vis (€1.5~€5, ge zou ervan verschieten hoeveel sommige dingen zoals vis kosten), dus dat is gemiddeld per week = €28

Sorry, maar ge zit dan al bijna aan u €35 en ge hebt dan nog geen beleg voor op uw brood, geen drank, geen vetstof/kruiden voor uw eten gereed te maken, ...

Zelfs al eet ge elken dag diepvriesrommel gaat ge er nog moeilijk komen, nen diepvrijspizza of lasagna kost al makkelijk €2.50, van die bereide maaltijden eet ik ni, dus da zou ik ni weten, maar zal toch ook naar de €4 gaan, dus dan kookt ge beter zelf.

nzr

Legacy Member
eniac zei:
Als je "deftig" wil eten ga je daar inderdaad wel wat aan mogen besteden. Ik bedoel dan eens verse vis eten, vers vlees, verse groeten, wat charcuterie voor op je boterham, fruit, ... Dat loopt al wel op hoor, zelfs als je maar met 2 bent.

Ik ben niet voor diepvriesdings :/

heeft nu eens niks te maken met deftig te eten, maar verstandig in te kopen;)

Ale ik zal eens uitleggen hoe ik rond kom voor 2 personen voor 75€/week.

Drank => Pepsi cola, melk => Aldi Fruitsap => Aldi
Vlees => 1x per 4maand inkopen in de macro (koop meestal voor 250€ aan vlees)
groeten=> altijd vers & rauw vd aldi nooit diepgevrozen of gekookt
brood => 1.5brood per week
rest => wekelijks in de aldi of lidl.

dus neen.... geen ongezonde levenstijl geen voor geprepareerde massa maaltijden... elke dag goed en lekker gezond eten.

eniac

Legacy Member
nzr zei:
Vlees => 1x per 4maand inkopen in de macro (koop meestal voor 250€ aan vlees)

Dat komt er bij mij dus niet in he... Vlees komt vers van de slager of van de GB en voor noodgevallen zit er iets in de diepvries, maar dat is beperkt tot een minimum.

Voor de rest kan ik me redelijk vinden in de rest hoor, buiten dat onze groenten meestal uit de Carrefour of GB komen. Ik heb ook liever melk en spa uit de Aldi :)


Nuja, je zit ook al aan +-€340 per maand, en je zei dat Fulcrum met zijn €500 (waar ook "huishoudkosten" in zitten) veel te hoog zat. Nu weet ik niet wat er allemaal in die huishoudkosten zit, maar zo enorm ver lijkt het me al niet meer van elkaar verwijderd.

nzr

Legacy Member
eniac zei:
Nuja, je zit ook al aan +-€340 per maand, en je zei dat Fulcrum met zijn €500 (waar ook "huishoudkosten" in zitten) veel te hoog zat.

Excuseer maar ik zei wél het volgende :
of gij gaat veel uit / doet zotte dingen of ge hebt kinderen. maar zo'n kosten heb je niet als single alleenstaande ze

eniac zei:
Dat komt er bij mij dus niet in he... Vlees komt vers van de slager of van de GB en voor noodgevallen zit er iets in de diepvries, maar dat is beperkt tot een minimum.

Voor de rest kan ik me redelijk vinden in de rest hoor, buiten dat onze groenten meestal uit de Carrefour of GB komen. Ik heb ook liever melk en spa uit de Aldi :)

vers vlees vs in groot aankopen en invriezen scheelt een pak hoor:p + al de extra afval die je steeds hebt. maar ge snapt het ;)

*~Lientjeuhhh~*

Legacy Member
eniac zei:
Ik ben niet voor diepvriesdings :/
goh, ik zie het niet zitten om elke dat we spaghetti eten een portie voor net die ene keer vers te maken. En saus uit een pot is al helemaal :sop:

Dus 1 keer in de 2-3 maanden maak ik een grote pot spaghettisaus met verse groentjes en gehakt, en daar haal ik dan 10 porties uit, ruim voldoende voor 2 personen, dus al zeker geen verspilling. Als ik uitreken wat dit me per portie voor 2 personen zou kosten, dan kwam ik aan een 1.8 euro...

Idem met soep, appelmoes, verse groenten die we ofwel krijgen ofwel kopen omdat het seizoensgroenten zijn.
't is toch niet omdat je verse dingen klaarmaakt en invriest, dat dit opeens minder gezond zou zijn?

Ik vind Fulcrum z'n huishoudbudget wel goed voor al met 1 klein kindje te zitten.

swiers

Legacy Member
Ik ga ook net alleen wonen en heb het volgende gebudgeteerd;

huur; 575
vaste kosten (afhankelijk van verbruik); 65 euro
verzekering; 40 per maand (ziekte brand diefstl aparte rechtsbijstand familiale) wel ne must denk ik
internet; 32
kabel; 20
eten; 350 (wat veel voor 1 iemand maar kom we zien wel)
uitgaan en amusement; 200
auto en telefoon enzo heb ik allemaal van het werk
------------------------------------
+/- 1.282

Verder kunt ge best wel goed eten voor weinig geld;

spaghettisaus in den diepvries in porties
vlees invriezen (ne voldoende groten diepvries haalt ge er op termijn uit)
brood ipv broodjes (een turksbrood en wat garnituur kunt ge perfect ochtend en middag mee doen)
Rijst, aardappelen etc zijn best wel voedzaam en droog te bewaren (+ verschillende bereidingswijze)

eniac

Legacy Member
nzr zei:
Excuseer maar ik zei wél het volgende :

Mja, en? :)
Ik antwoordde niet op jou he, ik antwoordde in lijn met Fulcrum dat deftig eten wel een stuk uit het budget neemt.

vers vlees vs in groot aankopen en invriezen scheelt een pak hoor:p + al de extra afval die je steeds hebt.

Ik wil je best geloven dat het een stukje bespaart hoor, maar ik zie het niet zitten om dat vers gerief in te vriezen...
Welk afval btw?

eniac

Legacy Member
*~Lientjeuhhh~* zei:
Dus 1 keer in de 2-3 maanden maak ik een grote pot spaghettisaus met verse groentjes en gehakt, en daar haal ik dan 10 porties uit, ruim voldoende voor 2 personen, dus al zeker geen verspilling. Als ik uitreken wat dit me per portie voor 2 personen zou kosten, dan kwam ik aan een 1.8 euro...

Nja, je kan toch perfect portioneren per keer ook? Wij hebben onze maat en dat is voldoende en niet teveel.

't is toch niet omdat je verse dingen klaarmaakt en invriest, dat dit opeens minder gezond zou zijn?

Dat zeg ik toch niet?

Wij hebben ook wel wat groenten zitten in de diepvries trouwens. Vooral dan voor soep te maken wel. Veel dingen eten we vers van het veld (winter == witloof :love: ).

SIO

Legacy Member
mja er is gewoon een groot verschil tussen diepvriesmaaltijden in de winkel en zaken die je zelf invriest, denk dat daar mss de 'negatieve' bijklank zit maar zelf zou ik het ook zoals lientje doen voor (bepaalde) zaken (dan vooral die die veel werk vragen) grote portie en invriezen, kwestie van wat tijd te besparen ook he

eniac

Legacy Member
Ik begrijp waarom men dat doet hoor, en ik ga het niet negatief beoordelen ook ofzo. Ik doe dat alleen liever niet, dat is al wat ik zeg :)

nzr

Legacy Member
eniac zei:
Ik wil je best geloven dat het een stukje bespaart hoor, maar ik zie het niet zitten om dat vers gerief in te vriezen...
Welk afval btw?

als ik vlees ga halen kost het me toch een halve dag rijden + indelen in porties en invriezen:p maar 1x per 4 maand is dit zéker doenbaar.

afval:
elke dag vers vlees = elke dag kleine apparte verpakking, zeker die piepschuim is pure afval.

eniac

Legacy Member
Piepschuim bij de slager? :p

Klein beetje papier dat gratis wordt opgehaald en mooi wordt gerecycleerd :)
En een zeer dun velletje plastic erin (om het papier niet week te laten worden), maar zelfs voor 2 weken vlees is dat maar een klein bolletje in je vuilzak.

Verwaarloosbaar dus... En als jij je gerief portioneert steek je dat toch ook ergens in? Of is dat herbruikbaar?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan