Archief - Kosten alleenwonen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nzr

Legacy Member
eniac zei:
Piepschuim bij de slager? :p

Verwaarloosbaar dus... En als jij je gerief portioneert steek je dat toch ook ergens in? Of is dat herbruikbaar?

ik steek dat in kleine diepvrieszakjes qua afval heb je evenveel:p

Maar dat is enkel bij de slager, als ge vlees gaat halen in de GB, Carrefour en zo. zit dat toch altijd in een peipschuim ding + plastiek erover.
zoals ze appels, tomaten verpakken (enkel is da bij appels soms ook uit karton)

Denmilitair

Legacy Member
Even deze thread bovenhalen omdat ik raad nodig heb.
Ik werk nu 5 maand en wil gaan samenwonen met mijn lief.
We hebben een mooi, nieuw appartement gevonden voor 525€ + 15€ vaste kost.
Ik verdien een 1400€ netto + 7€ maaltijdcheques (meestal 150€ per maand) en mijn lief kan 150€ bijdragen.
Ik heb een afbetaalde auto en zou vanaf nu meestal met de fiets gaan werken.
Mijn ma wil de was doen + we zullen gemiddeld 4keer per week bij ouders eten.
Verder heb ik een salon+tv+matras dus enkele kasten,tafel,stoelen,bed en keukengerief zijn nog nodig.

Ik ga uit van de volgende kosten:

540€ huur
160€ kosten gas/elektiek/water
40€ internet
30€ gsm
120€ lpg (auto rijdt op gas)
15€ brandverzekering
400€ eten (wat me veel lijkt)

= 1305€


Nu denk ik dat we zeker gaan toekomen maar velen maken ons bang, wat is jullie raad? Denken jullie dat het zal lukken?

JPV

Legacy Member
autoverzekering? gemeente/provinciebelasting?

reken vlug op 2000 euro voor die meubelen en wat algemene producten (kuisproducten, kleine decoratie, ;..)

Jayvie

Legacy Member
Eventueel nog hobby & ontspanning als kost? Allee, daar doe je natuurlijk zelf mee wat je wil he ;)

Denmilitair

Legacy Member
Jayvie zei:
Eventueel nog hobby & ontspanning als kost? Allee, daar doe je natuurlijk zelf mee wat je wil he ;)

paar dvdkes in de maand van play.com en nu en dan es squashen + mag elke week gratis met 2 naar cinema dus die kosten zijn beperkt

JPV zei:
autoverzekering? gemeente/provinciebelasting?

reken vlug op 2000 euro voor die meubelen en wat algemene producten (kuisproducten, kleine decoratie, ;..)

autoverzekering is net voor een jaar betaald, en dacht dat er geen gemeentebelastingen waren.
Meubels gaan we wat goedkoop gerief uit kringloopwinkel halen. We zijn rap content momenteel dus zoveel geld gaan we er niet aan uitgeven. En waarschijnlijk vinden we bij familie/vrienden wel ergens een bed en een kast ofzo

Rashaan

Legacy Member
hoe groot is da appartement? 160 euro kosten is wel veel imo.
uw vriendin draagt "maar" 150 euro bij per maand, is da alleen huur en betaalt ze ook nog eten? is da alles wa ze krijgt van thuis? een kot kost al meer :/
1400 netto + 150 maaltijdcheques +150 van vriendin geeft 1700, das 400 meer dan uw schatting en gij hebt 160 voor kosten geschat. Water voor 2 is een 10 euro de maand, electriciteit en gas 90 euro (wel goed opletten dat ge geen 10 tv aanzet en 5 electrische vuurkes)

ik vind wel dat ge is goed met uw vriendin dit alles moet bespreken want 150 euro per maand lijkt me wel gigantisch weinig...

sneax

Legacy Member
eniac zei:
Dat komt er bij mij dus niet in he... Vlees komt vers van de slager of van de GB en voor noodgevallen zit er iets in de diepvries, maar dat is beperkt tot een minimum.

Het vlees in de GB trekt op niets en van de slager is het tegenwoordig ook ni veel soeps. Diepvries en ontdooid in de frigo is vaak even goed/slecht.

Denmilitair

Legacy Member
Rashaan zei:
hoe groot is da appartement? 160 euro kosten is wel veel imo.
uw vriendin draagt "maar" 150 euro bij per maand, is da alleen huur en betaalt ze ook nog eten? is da alles wa ze krijgt van thuis? een kot kost al meer :/
1400 netto + 150 maaltijdcheques +150 van vriendin geeft 1700, das 400 meer dan uw schatting en gij hebt 160 voor kosten geschat. Water voor 2 is een 10 euro de maand, electriciteit en gas 90 euro (wel goed opletten dat ge geen 10 tv aanzet en 5 electrische vuurkes)

ik vind wel dat ge is goed met uw vriendin dit alles moet bespreken want 150 euro per maand lijkt me wel gigantisch weinig...


tis wel een groot appartement maar de kost heb ik zo maximaal mogelijk ingeschat om voor geen verrassing te staan. Probleem is bij mijn thuis ist altijd boel en bij haar thuis hebben haar ouders vaak ruzie + daar slapen we met 4 op een kamer (ik + lief, haar zus + lief) dus we hebben echt nood aan privacy.
Maar haar moeder wil niet dat ze alleen gaat wonen dermee zal ze weinig financiele steun krijgen denk ik. Maar er is wel 150€ belooft elke maand. Na mijn werk zijn we altijd samen (bij mij of bij haar thuis) dus de stap van samenwonen zal niet groot zijn. En dit jaar wil ik gerust het grootste deel hiervoor opdraaien. Vanaf volgend jaar werkt ze waarschijnlijk zelf + is er de mogelijkheid om erges gratis te wonen daarom kan ik het opbrengen om een jaar nauwelijks te sparen

Artemis

Legacy Member
nzr zei:
Verplicht bij wet voor de inboedel. de Eigenaar moet een verzekering nemen voor het pand / buitenkant. Huurder moet er een nemen voor inboedel

Dit kost me bij KBC per jaar 40€

Dit is niet bij wet verplicht hoor.
Wel sterk aan te raden natuurlijk, en wordt vaak ook opgelegd door de verhuurder of het immokantoor.

De enige verzekeringen die bij wet verplicht zijn, zijn de zorgverzekering en een autoverzekering indien in het bezit van een auto.

Edit: Ik zie net dat iemand dit al geantwoord had, tjah ik was bij pagina 1 beginnen lezen en kon me niet inhouden om al te antwoorden :)

KaZhAn

Legacy Member
Een budget inschatten is gewoon moeilijk, veel hangt af van je persoonlijke levensstijl. Ik ben 7 maanden geleden gaan samenwonen en we hebben misschien 10 keer een volledig budget opgesteld. Na die 7 maanden, ligt ons budget nu redelijk vast en het is weer volledig anders als uitgeteld. Sommige kosten liggen veel lager dan je denkt en van andere word je dan weer niet goed als je de factuur de eerste keer krijgt.

Wat mij betreft overschat je sommige kosten en hou je dan weer geen rekening met andere.

- 160 euro voor water/gas/elektriciteit is vrij veel. We betalen voor een groot appartement 127 euro aan gas/elektriciteit in de maand en 11 euro water. En dan moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat we niet erg energiebesparend zijn... Als je wat oplet, kan dat 50 euro minder.

- 120 euro LPG per maand is zeer veel als je toch met de fiets gaat werken. Aan ongeveer een halve euro per liter, tank je dus vijftal keer vol voor enkel winkel- en weekendverkeer? Ik denk dat je met 50 euro wel toekomt?

- 400 euro voor voedsel/hygiëne kan je natuurlijk spenderen, maar dat kan ook minder. Het hangt er een beetje vanaf of je alleen de A-merken wilt kopen in de plaatselijke Delhaize of je ook tevreden bent met de producten van den aldi. Bovendien ga je 4 keer per week thuis eten en kan je zelf waarschijnlijk ook goedkoop op je werk eten?

- Hou zeker budget vrij voor kleine reparaties en niemendalletjes die elke maand wel opduiken. Kapot servies, kapotte lamp, nieuwe WC borstel, inkt voor de printer, stofzuiger kapot, onderhoud van wagen, slijtage van banden... en natuurlijk die ellendige verzekeringen. Vergeet ook kleding niet, altijd een hoge kost die veelal vergeten wordt!


Om wat concreter te zijn. Ons huishoudbudget is maandelijks 950 euro (lening niet inbegrepen!), maaltijdcheques incl. Daarvan gaat 127 euro naar Electrabel, 63 euro naar Telenet, ongeveer 50 euro naar telefonie en 75 euro vaste kosten (wat veel te veel is naar mijn mening mabon). Dan blijft er nog ongeveer 625 euro over voor de andere kosten. Meestal komen wij hier mee toe, op de 7 maanden dat we samenwonen hebben we 1 keer wat moeten bijstorten.

Als je krap bij kas zit, open dan ook een aparte rekening waar je het huishoudgeld opzet en probeer het principe van OP = OP te hanteren. De eerste maanden zal dat niet gemakkelijk zijn, maar het is imo de beste manier van leren te budgetteren. Als er niks meer opstaat, kan je ook niks meer spenderen. (Hou wel wat reserve achter de hand voor onverwachte grote kosten!)

Denmilitair

Legacy Member
KaZhAn zei:
Een budget inschatten is gewoon moeilijk, veel hangt af van je persoonlijke levensstijl. Ik ben 7 maanden geleden gaan samenwonen en we hebben misschien 10 keer een volledig budget opgesteld. Na die 7 maanden, ligt ons budget nu redelijk vast en het is weer volledig anders als uitgeteld. Sommige kosten liggen veel lager dan je denkt en van andere word je dan weer niet goed als je de factuur de eerste keer krijgt.

Wat mij betreft overschat je sommige kosten en hou je dan weer geen rekening met andere.

- 160 euro voor water/gas/elektriciteit is vrij veel. We betalen voor een groot appartement 127 euro aan gas/elektriciteit in de maand en 11 euro water. En dan moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat we niet erg energiebesparend zijn... Als je wat oplet, kan dat 50 euro minder.

- 120 euro LPG per maand is zeer veel als je toch met de fiets gaat werken. Aan ongeveer een halve euro per liter, tank je dus vijftal keer vol voor enkel winkel- en weekendverkeer? Ik denk dat je met 50 euro wel toekomt?

- 400 euro voor voedsel/hygiëne kan je natuurlijk spenderen, maar dat kan ook minder. Het hangt er een beetje vanaf of je alleen de A-merken wilt kopen in de plaatselijke Delhaize of je ook tevreden bent met de producten van den aldi. Bovendien ga je 4 keer per week thuis eten en kan je zelf waarschijnlijk ook goedkoop op je werk eten?

- Hou zeker budget vrij voor kleine reparaties en niemendalletjes die elke maand wel opduiken. Kapot servies, kapotte lamp, nieuwe WC borstel, inkt voor de printer, stofzuiger kapot, onderhoud van wagen, slijtage van banden... en natuurlijk die ellendige verzekeringen. Vergeet ook kleding niet, altijd een hoge kost die veelal vergeten wordt!


Om wat concreter te zijn. Ons huishoudbudget is maandelijks 950 euro (lening niet inbegrepen!), maaltijdcheques incl. Daarvan gaat 127 euro naar Electrabel, 63 euro naar Telenet, ongeveer 50 euro naar telefonie en 75 euro vaste kosten (wat veel te veel is naar mijn mening mabon). Dan blijft er nog ongeveer 625 euro over voor de andere kosten. Meestal komen wij hier mee toe, op de 7 maanden dat we samenwonen hebben we 1 keer wat moeten bijstorten.

Als je krap bij kas zit, open dan ook een aparte rekening waar je het huishoudgeld opzet en probeer het principe van OP = OP te hanteren. De eerste maanden zal dat niet gemakkelijk zijn, maar het is imo de beste manier van leren te budgetteren. Als er niks meer opstaat, kan je ook niks meer spenderen. (Hou wel wat reserve achter de hand voor onverwachte grote kosten!)

bedankt, dus je doet nog een 650€ op aan andere zaken?
Maar als ik je een beetje volg dan zou ik wel moeten toekomen he?

SIO

Legacy Member
ik vind persoonlijk €100 (+ haar 150 dan eventueel alhoewel beloven beloven..) nogal nipt, zaken zoals nen tandenborstel, wasproduct, een nieuwe broek horen nu eenmaal ook tot de kosten, al kan ik wel akkoord gaan dat sommige kosten wat hoog zijn ingeschat. Toch vind ik het heel gevaarlijk om 90% van de kosten op jou te nemen, je weet nooit..

waar ik me vooral zou zorgen om maken met deze budgettering is: er kan te weinig aan kant gezet worden voor noodgevallen zoals een panne met de auto, en daar ga je in mijn ogen toch echt wel budget voor moeten maken

wat ik me ook afvraag: je spreekt over ergens anders gratis te kunnen wonen binnen 1 jaar, huurcontracten zijn (bijna?) altijd voor 3jaar dacht ik dus dan zit je nog eens met 1-2 maand huur als boete aan je been, zeker dat een jaartje tandenbijten geen optie is?

ps: euro symbolen schrijft men voor het getal, net zoals bij de dollar :p

JPV

Legacy Member
denmilitair, kan je van je vriendin eigenlijk niet verwachten dat ze een studentenjob neemt als ze wil samenwonen met je? dat hoeft dan nog niet veel uren te zijn, maar bvb 1 namiddag per week rekken aanvullen, kan al financieel wat helpen.

EvilTwin

Legacy Member
JPV zei:
Thin Liz, erfenisrechten is eigenlijk een belasting omdat je niet alles uitgegeven hebt wat je had bij leven (even cru gesteld).

Dat je als zoon/dochter bvb quasi zonder kosten een normaal huis krijgt als erfenis, lijkt me redelijk logisch. Maar waarom zou een neef of een nicht voordelig een huis moeten krijgen van jou? Een deel herverdeling naar de staat vind ik dan niet meer dan logisch.

Wil je het hen geven? wel, doe dan een schenking voor je dood gaat, dan is zo'n huis geven mss nog een doelbewuste poging om een familielid te helpen die het niet breed heeft. Anders is het gewoon het geluk te hebben van de juiste eicel en zaadcel te zijn, wat totaal niet sociaal is ;).

Is een schenking niet belastbaar als erfenis indien je binnen de 5 jaar na de schenking te sterven komt? Dan moet je het ofwel vroeg genoeg geven, ofwel goed kunnen schatten :)

Soit, mijn vrouw en ik geven zo'n 2500 per maand uit :

900€ afbetaling huis
100€ per week winkelen
125 € gas + elentriek
300€ benzine

De rest is "allerlei" : ne keer speelgoed voor de kleine, iets voor de pc, eens weggaan, enz.

Sparen gaat a rato 500-1000 per maand. Hangt er een beetje vanaf.

Denmilitair

Legacy Member
SIO zei:
ik vind persoonlijk €100 (+ haar 150 dan eventueel alhoewel beloven beloven..) nogal nipt, zaken zoals nen tandenborstel, wasproduct, een nieuwe broek horen nu eenmaal ook tot de kosten, al kan ik wel akkoord gaan dat sommige kosten wat hoog zijn ingeschat. Toch vind ik het heel gevaarlijk om 90% van de kosten op jou te nemen, je weet nooit..

waar ik me vooral zou zorgen om maken met deze budgettering is: er kan te weinig aan kant gezet worden voor noodgevallen zoals een panne met de auto, en daar ga je in mijn ogen toch echt wel budget voor moeten maken

wat ik me ook afvraag: je spreekt over ergens anders gratis te kunnen wonen binnen 1 jaar, huurcontracten zijn (bijna?) altijd voor 3jaar dacht ik dus dan zit je nog eens met 1-2 maand huur als boete aan je been, zeker dat een jaartje tandenbijten geen optie is?

ps: euro symbolen schrijft men voor het getal, net zoals bij de dollar :p

haar 150€ is zeker + extra kosten zijn enkel voor mij, kleren etc krijgt ze ammaal wel nog van thuis + haar vader is garagist dus in geval van autopech heb ik ook voordeel. Met de huurder heb ik overeengekomen in contract dat er geen boete moet betaald worden indien ik een goeje huurder vind

Denmilitair

Legacy Member
JPV zei:
denmilitair, kan je van je vriendin eigenlijk niet verwachten dat ze een studentenjob neemt als ze wil samenwonen met je? dat hoeft dan nog niet veel uren te zijn, maar bvb 1 namiddag per week rekken aanvullen, kan al financieel wat helpen.

Ze heeft nu wel 3 maand vakantie dus daar gaat ze wel paar vakantiejobs doen

Smiles_

Legacy Member
Ik zou ze toch ook sowieso meer laten betalen. Stel dat ze je laat zitten, dan ga je met het gevoel zitten dat ze quasi gratis heeft kunnen wonen de tijd dat ze bij jou was.

Denmilitair

Legacy Member
Smiles_ zei:
Ik zou ze toch ook sowieso meer laten betalen. Stel dat ze je laat zitten, dan ga je met het gevoel zitten dat ze quasi gratis heeft kunnen wonen de tijd dat ze bij jou was.

mja tis situatie dat er niet echt meer mogelijk is :(

KaZhAn

Legacy Member
Denmilitair zei:
bedankt, dus je doet nog een 650€ op aan andere zaken?
Maar als ik je een beetje volg dan zou ik wel moeten toekomen he?

Je zal toekomen met wat je verdient ja, maar let wel op dat je niks opzij kunt zetten. Als je je werk verliest, heb je een dik probleem. En zoals gezegd: onverwachte kosten! Goed mogelijk dat er niks gebeurt, maar voor hetzelfde geld parkeer je je auto tegen een boom en wat dan?

Ook dit: een jaar alles spenderen en niks kunnen sparen waarvoor je hard werkt is erg zuur. Zeker als je dan na een jaar verhuist en je vriendin dan volop kan beginnen sparen. Let daar een beetje op, zoiets veroorzaakt meer stress dan je denkt. Probeer een regeling uit te werken dat ze 1-2 dagen/avonden in de week gaat werken om wat armslag te hebben en dat ze dat integraal inbrengt. Dan is het misschien nog lang niet zoveel als jij inbrengt, maar ge gaat u er veel beter bij voelen dat ze haar best doet om wat bij te brengen. Geld is in een relatie altijd een bron van ergernis.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan