Archief - Lessius vs HUB

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

!joey!

Legacy Member
Waar kan men het beste handelswetenschappen volgen of is dit beter iets wat van persoonlijke voorkeur afhangt?

SH343

Legacy Member
!joey! zei:
Waar kan men het beste handelswetenschappen volgen of is dit beter iets wat van persoonlijke voorkeur afhangt?

Afgaande van mijn indrukken:

Lessius:
+Mooie stad om in te studeren
+Kwaliteit lessen viel goed mee, professoren vriendelijk en goede manier van lesgeven
+Goede sfeer, mooi gebouw
- Rumoerige zaal, studenten zwegen niet
- Leek minder serieus als HUB, professor van onderzoeksmethoden had volgens mij zelf geen idee waarover het ging.

Er zullen nog wel troeven bij Lessius zijn, ben alleen naar de openlesdag geweest... hier zitten er een paar die er HW studeren, dusja.

Hub:
+Professionele sfeer, erg praktijk en businessgericht
+Talen belangrijk (Frans op hoger niveau dan lessius, me dunkt)
+7 specialisatierichtingen i.p.v. 5 op Lessius
+Opleiding volledig beschikbaar in het Engels
+Goede sfeer
+Goede begeleiding (extra wiskunde, enz...)
-Brussel (blergh) vind ik geen mooie stad
-Grotere stad, misschien daarom minder contact met medestudenten


Naar infodag geweest, hebben me direct overtuigd.

Persoonlijke voorkeur, I guess, uiteindelijk maakt het bitter weinig uit waar je je diploma haalt. Misschien dat HUB iets beter is omdat je makkelijker contacten krijgt met bedrijven voor potentiële vacatures. Zullen nog wel wat forumleden hier die er daadwerkelijk studeren meer kunnen vertellen.

!joey!

Legacy Member
SH343 zei:
Afgaande van mijn indrukken:

Lessius:
-Mooie stad om in te studeren
-Kwaliteit lessen viel goed mee
-Goede sfeer, mooi gebouw

Er zullen nog wel troeven bij Lessius zijn, ben alleen naar de openlesdag geweest... hier zitten er een paar die er HW studeren, dusja.

Hub:
-Brussel (blergh) vind ik geen mooie stad
-Professionele sfeer, erg praktijk en businessgericht
-Talen belangrijk (Frans op hoger niveau dan lessius, me dunkt)
-7 specialisatierichtingen i.p.v. 5 op Lessius
-Opleiding volledig beschikbaar in het Engels
-Goede sfeer op school
-Goede begeleiding (extra wiskunde, enz...)

Naar infodag geweest, hebben me direct overtuigd.

Persoonlijke voorkeur, I guess, uiteindelijk maakt het bitter weinig uit waar je je diploma haalt. Misschien dat HUB iets beter is omdat je makkelijker contacten krijgt met bedrijven voor potentiële vacatures.

Ik deel u mening over de steden zelf, kzou liever naar Antwerpen gaan dan Brussel.
Maar volgens u maakt het dus voor de toekomst nie veel uit waar ge u diploma behaald?

SH343

Legacy Member
!joey! zei:
Ik deel u mening over de steden zelf, kzou liever naar Antwerpen gaan dan Brussel.
Maar volgens u maakt het dus voor de toekomst nie veel uit waar ge u diploma behaald?

Hangt enorm veel af van het diploma en waar ge precies werk gaat zoeken, me dunkt.

HUB ligt in Brussel, kortbij enorm veel bedrijven. Dat is het enige wat ik erover zeg, en is ook een belangrijke troef die HUB vaak aanhaalt om studenten te lokken.

!joey!

Legacy Member
SH343 zei:
Hangt enorm veel af van het diploma en waar ge precies werk gaat zoeken, me dunkt.

HUB ligt in Brussel, kortbij enorm veel bedrijven. Dat is het enige wat ik erover zeg, en is ook een belangrijke troef die HUB vaak aanhaalt om studenten te lokken.

Oké, bedankt voor je reactie!
Ga eens beide infodagen doen.

SyntaX_

Legacy Member
!joey! zei:
Oké, bedankt voor je reactie!
Ga eens beide infodagen doen.

Tegen dat jij afstudeert zijn deze subfaculteiten (zo heten ze momenteel) geintergreerd in kul. Welke je ook kiest je krijgt een kul diploma.

SH343

Legacy Member
SyntaX_ zei:
Tegen dat jij afstudeert zijn deze subfaculteiten (zo heten ze momenteel) geintergreerd in kul. Welke je ook kiest je krijgt een kul diploma.

Ik denk dat dat zelfs nu al zo is?

Drien

Legacy Member
SH343 zei:
- Leek minder serieus als HUB, professor van onderzoeksmethoden had volgens mij zelf geen idee waarover het ging
Grote, kale met een brilletje?
Die zijn manier van lesgeven is inderdaad niet alles. Hij weet zelf goed genoeg waar het over gaat maar kan dit gewoon niet overbrengen!

On topic, ik zit nu in mijn master op lessius. Ik heb echter wel het schakelprogramma doorlopen dus ik kan je niet veel vertellen over de bachelor.
Maar ik vind lessius echt geen slechte school. Indien je vragen hebt, kan je deze steeds na de les gaan stellen/mail sturen. De mevrouw van de ombudsdienst doet echt haar uiterste best voor alle studenten en is ook zeer geïnteresseerd in jou (vb: als je ze na een examen tegenkomt, zal ze steeds vragen hoe het geweest is).
Je zit (bijna) altijd op dezelfde campus en deze campus wordt ook voornamelijk gebruikt voor de studenten van handelswetenschappen waardoor het vrij kleinschalig blijft (imo een groot voordeel!).

Imo, het grote nadeel is dat er geen stage is (geen idee hoe dit oo de hub is). Een stage zou echt nog wel een meerwaarde betekenen!

SH343

Legacy Member
Drien zei:
Grote, kale met een brilletje?
Die zijn manier van lesgeven is inderdaad niet alles. Hij weet zelf goed genoeg waar het over gaat maar kan dit gewoon niet overbrengen!

On topic, ik zit nu in mijn master op lessius. Ik heb echter wel het schakelprogramma doorlopen dus ik kan je niet veel vertellen over de bachelor.
Maar ik vind lessius echt geen slechte school. Indien je vragen hebt, kan je deze steeds na de les gaan stellen/mail sturen. De mevrouw van de ombudsdienst doet echt haar uiterste best voor alle studenten en is ook zeer geïnteresseerd in jou (vb: als je ze na een examen tegenkomt, zal ze steeds vragen hoe het geweest is).
Je zit (bijna) altijd op dezelfde campus en deze campus wordt ook voornamelijk gebruikt voor de studenten van handelswetenschappen waardoor het vrij kleinschalig blijft (imo een groot voordeel!).

Imo, het grote nadeel is dat er geen stage is (geen idee hoe dit oo de hub is). Een stage zou echt nog wel een meerwaarde betekenen!

Ja, Spaanse naam geloof ik. Ik geloof best dat hij wel van zijn leerstof afweet maar de presentatie was maar allesbehalve. :P Denk wel dat Lessius een goede en vooral gezellige school is.

Plutus

Legacy Member
Drien zei:
Grote, kale met een brilletje?
Die zijn manier van lesgeven is inderdaad niet alles. Hij weet zelf goed genoeg waar het over gaat maar kan dit gewoon niet overbrengen!

On topic, ik zit nu in mijn master op lessius. Ik heb echter wel het schakelprogramma doorlopen dus ik kan je niet veel vertellen over de bachelor.
Maar ik vind lessius echt geen slechte school. Indien je vragen hebt, kan je deze steeds na de les gaan stellen/mail sturen. De mevrouw van de ombudsdienst doet echt haar uiterste best voor alle studenten en is ook zeer geïnteresseerd in jou (vb: als je ze na een examen tegenkomt, zal ze steeds vragen hoe het geweest is).
Je zit (bijna) altijd op dezelfde campus en deze campus wordt ook voornamelijk gebruikt voor de studenten van handelswetenschappen waardoor het vrij kleinschalig blijft (imo een groot voordeel!).

Imo, het grote nadeel is dat er geen stage is (geen idee hoe dit oo de hub is). Een stage zou echt nog wel een meerwaarde betekenen!
Ook aan de HUB geen stage, spijtig genoeg.

Drien

Legacy Member
SH343 zei:
Ja, Spaanse naam geloof ik. Ik geloof best dat hij wel van zijn leerstof afweet maar de presentatie was maar allesbehalve. :P Denk wel dat Lessius een goede en vooral gezellige school is.
Die ik voor heb, noemt Van Rompuy dus het is iemand anders :)

Manu zei:
Ook aan de HUB geen stage, spijtig genoeg.
Een stage zou echt een meerwaarde betekenen! Bij mijn professionele bachelor heb ik 3 maanden stage moeten lopen. Hier heb ik enorm veel van geleerd zowel op het boekhoudkundige als op menselijk vlak.
In Gent zijn er wel stages dacht ik?

SH343 zei:
Ga je niet erg veel projecten doen bij bedrijven?
Bij Lessius is dit niet het geval. Hoe dit bij juist zit, heb ik geen idee van. Maar volgens wat ik gehoord heb, wordt is in 3e bach. een bedrijfsproject georganiseerd. Maar dit is ook het enige!

Plutus

Legacy Member
Wat is 'veel' kun je dan denken.. Ik ben gestart in academiejaar 2008-2009 dus misschien zijn er ondertussen al dingen veranderd. Bij mij verliep het zo:
- 1e bachelor: zelf een evenement organiseren waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Hier leer je vooral plannen, contacten leggen met bepaalde leveranciers, sponsors overtuigen, organisatie, ..
- 2e bachelor: je kiest in groep een onderneming die aan bepaalde criteria (vooral grootte) moet voldoen. Deze ga je moeten analyseren op twee vlakken. Enerzijds dien je een sectoranalyse te doen van de sector waarin deze onderneming actief is. Anderzijds maak je in de kader van het vak Management een paper over het strategisch, cultureel en structureel beleid binnen de onderneming. Vooral voor dit tweede luik dien je samen te werken met de onderneming in kwestie. Een van mijn groepsleden mocht daar dan achteraf starten als jobstudent, twee zomers op rij. Lijkt banaal maar elk contact is mooi meegenomen, niet?
- 3e bachelor: hier heb je de keuze tussen het management game (ecoman) of 'cross cultural competences'. Ik heb voor het tweede gekozen, wat een uitstap van een week naar het buitenland inhoudt (Londen, Parijs, Berlijn of Madrid). Zelf heb ik voor Parijs gekozen. In die week doe je met de groep enkele bedrijfsbezoeken bij zowel kleine als grote bedrijven, alsook enkele culturele uitstappen. Daarnaast dien je zelf ook een bedrijfsbezoek te regelen, samen met 1 à 2 andere klasgenoten. Dit bezoek doe je dan buiten de groep. Hiervoor moet je dan ook een interview en dergelijke voorbereiden, allemaal in de taal van het land uiteraard. Zelf vond ik dit het interessantste maar goed, daar je het zelf mag regelen maak je het zo interessant als je wil natuurlijk. Het mag een piepkleine KMO zijn, het mag ook een Chanel zijn. Spreek je contacten aan, doe alles wat je kan, the sky is the limit! Zelf hebben we een rondleiding bij de bank Société Générale kunnen strikken (ook in de gigantische marktzalen en dergelijke), inclusief interview en lunch met de top. Razend interessant als het je interesseert!
- Master: hier hangt het af van de keuze die je gemaakt hebt, iedereen zal namelijk andere vakken hebben. Ik volg Accountancy en heb voor het vak Accounting Informatiesystemen een project uitgewerkt bij een Belgische beursgenoteerde onderneming. Opnieuw alles zelf te regelen, the sky is the limit :) je kan je evengoed beperken tot de kruidenier op de hoek.

Wat je thesis betreft kun je uiteraard ook altijd kiezen voor een bedrijfsproject, waarbij je dus je thesis doet in samenwerking met een bedrijf.

!joey!

Legacy Member
Aan jullie reacties te zien zijn de scholen dus best wel gelijkaardig, dan ga ik voor Lessius gaan. De cursus voor wiskunde die je in september kan volgen om je voor te bereiden, heeft iemand deze genomen? Is dit een hele week of niet?

SyntaX_

Legacy Member
Drien zei:
Grote, kale met een brilletje?
Die zijn manier van lesgeven is inderdaad niet alles. Hij weet zelf goed genoeg waar het over gaat maar kan dit gewoon niet overbrengen!

On topic, ik zit nu in mijn master op lessius. Ik heb echter wel het schakelprogramma doorlopen dus ik kan je niet veel vertellen over de bachelor.
Maar ik vind lessius echt geen slechte school. Indien je vragen hebt, kan je deze steeds na de les gaan stellen/mail sturen. De mevrouw van de ombudsdienst doet echt haar uiterste best voor alle studenten en is ook zeer geïnteresseerd in jou (vb: als je ze na een examen tegenkomt, zal ze steeds vragen hoe het geweest is).
Je zit (bijna) altijd op dezelfde campus en deze campus wordt ook voornamelijk gebruikt voor de studenten van handelswetenschappen waardoor het vrij kleinschalig blijft (imo een groot voordeel!).

Imo, het grote nadeel is dat er geen stage is (geen idee hoe dit oo de hub is). Een stage zou echt nog wel een meerwaarde betekenen!

De stage is vervangen door het bedrijfsproject waar ik persoonlijk enorm veel aan heb gehad. Mensen die stage deden werden vaak gebruikt als goedkope arbeidskracht. Bij het bedrijfsproject doe je een consultancy opdracht voor een bedrijf en je schrijft hier een paper over.

SyntaX_

Legacy Member
SH343 zei:
Ja, Spaanse naam geloof ik. Ik geloof best dat hij wel van zijn leerstof afweet maar de presentatie was maar allesbehalve. :P Denk wel dat Lessius een goede en vooral gezellige school is.

Carlos o Campo y villas. Allez das toch een zaligee mens

SyntaX_

Legacy Member
!joey! zei:
Aan jullie reacties te zien zijn de scholen dus best wel gelijkaardig, dan ga ik voor Lessius gaan. De cursus voor wiskunde die je in september kan volgen om je voor te bereiden, heeft iemand deze genomen? Is dit een hele week of niet?

Ik moest hem verplicht van mijn ouders volgen. Mijns inszien pure tijdverspilling. Ik heb wel ec-wi gedaan in secundair

!joey!

Legacy Member
SyntaX_ zei:
Ik moest hem verplicht van mijn ouders volgen. Mijns inszien pure tijdverspilling. Ik heb wel ec-wi gedaan in secundair

Hmm ga er nog eens over nadenken, ik had 4uurs wiskunde in secundair, ik lees overal vooral dingen over matrices, afgeleiden en dergelijke dit heb ik allemaal al gezien had redelijk uitgebreide wiskunde dus dit moet wel lukken denk ik.

Toppie

Legacy Member
Die extra cursus wiskunde in september was vroeger slechts 2 dagen (in 2005). Geen idee hoe lang die nu is.

Hwer

Legacy Member
Manu zei:
Zelf hebben we een rondleiding bij de bank Société Générale kunnen strikken (ook in de gigantische marktzalen en dergelijke), inclusief interview en lunch met de top. Razend interessant als het je interesseert!

:wtf:
Van het vetgedrukte geloof ik niets van.

Ik zie niet direct kaderleden van Frankrijk's op één na grootste bank lunchen met een hoop 3de jaar studenten uit Brussel. Die mensen hebben toch wat beters te doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan