Archief - Schriftelijke waarschuwing, wat nu?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Timotiza

Legacy Member
Ik ga komende week een schriftelijke waarschuwing krijgen waarin zou staan dat als ik nog 1 fout maak ze mij kunnen ontslaan. De reden hiervan zijn uitlatingen op het werk (verbaal). Nu ben ik niet van plan mij bezig te houden met heel die zever en deze ook niet te ondertekenen dat ik hiermee akkoord ga gaan. Wat kunne ze mij maken als ik dit niet wil ondertekenen?? Ontslagen worden zou ik zelfs een mooie cadeau vinden dus dat is het einde van de wereld nog niet.

Ik ben toch niet verplicht zomaar eender wat ze op een briefje zetten te ondertekenen?

sinisterkills

Legacy Member
Kzou dat ook niet ondertekenen alsk van jou was :p
Anders kunnen ze je ontslaan met "reden" dan kunnen ze met papierke zwaaien dat jij ondeterkende als bewijs dat je zogezegd foute dingen deed :p
En ze zouden je niet moeten betalen bij ontslag enzo omdat zogezegd jou fout zou zijn datje ontslagen zijd :P

(denkik toch)

Jurgenv1

Legacy Member
Jobat - Wat houdt ontslag om dringende redenen in?

Als je denkt ontslagen te worden om dan eventjes te luieren in de sociale hangmat zou ik toch maar opletten, kwestie van je te waarschuwen geen domme dingen te doen. :) Als je niet tekent kan de RVA later aantonen dat je op die manier zelf om je ontslag hebt gevraagd. (correct me if I'm wrong, maar zo werkt het tegenwoordig bij de RVA)

Timotiza

Legacy Member
en als ik vind de reden niet terecht is?
het is ook niet om te luieren want ik wil direct ergens anders beginnen werken.

sinisterkills

Legacy Member
Ja Jurgen en als je dit wel zou tekenen kunnen ze jou ook ontslaan en moet de RVA ook niets betalen alst wegens dringende reden is ;)

Als ze al met zo'n papier afkomen ist al teken datze je weg willen
Indien je dan handtekening zet benje er ook aan voor de moeite :p

En als de reden niet terecht zou vinden ook niet tekenen

Jurgenv1

Legacy Member
Timotiza zei:
en als ik vind de reden niet terecht is?
het is ook niet om te luieren want ik wil direct ergens anders beginnen werken.

Als je echt de kans hebt om elders te beginnen met de volle goesting zou ik gewoon de eer aan jezelf laten en zelf ontslag nemen en bespaar je de miserie later, ze willen je blijkbaar toch niet houden dus zullen ze later nog op allerlei manieren je proberen buiten te krijgen.

Timotiza

Legacy Member
Het hele verhaal:

Ik heb een tijd lang gelopen met het idee te vragen hoe mijn toekomst gaat zijn nog op bedrijf A. Daarom wou ik een gesprek met mijn baas om te vragen als mijn "loon" en de huidige werk-sfeer kan veranderen in de + zin? Daarop zei mijn baas dat opslag geven helemaal niet mogelijk was omdat ze werken met indexering en blabla... Dat terzijde ging hij wel dingen veranderen op de werkvloer die mij positief leken te zijn.

Bon, ik kom terug in de hal bij de werkmannen die natuurlijk weer alles willen weten zoals altijd en vroegen hoe het gesprek was geweest... Ik zei kort (omdat ik niet vond dat het eender wie hun zaken zijn) ; Het gesprek was positief en ik ga bij bedrijf A blijven. Waarop de mensen ervan hebben gemaakt ; "die heeft opslag gehad dus"
(wat niet zo was!!!!) Dus de mensen insinueren dat!

Nu een dag later kon ik bij de baas op de bureau komen samen met mijn personeel verantwoordelijke die zeiden dat mensen bij hun waren gekomen en zeiden dat "ik ZOU gezegd hebben dat ik opslag heb gehad". (wat de mensen er weer van gemaakt hebben want ik zei dat niet)

Nu willen ze mij daar dus een schriftelijke voor opmaken dat het niet kon dat mijn uitlating niet door de beugel kon omdat ze zoal met een moeilijke groep zaten en dat er niet nog eens bij kon.

Dat alles omdat ik zei dat ik een positief gesprek heb gehad gewoon en de mensen dat er van hebben gemaakt.

Ik ben ook niet van plan dat te tekenen en eerder zo te spelen van;

Als ik het papier onder mijn neus krijg geschoven het eens mee na huis te nemen en te zeggen ik ga dat eens op mijn gemak bekijken en het op de lange baan te schuiven en niet te tekenen...

OF misschien direct zeggen dat ik mij daar niet in ga mee laten opgaan in heel die zever en bij een weekendje nadenken besloten heb dat ik dat niet afteken mits bevraging van ouders / schoonouders daar niet mijn kribbel moet onder zetten omdat ik zo toegeef dat ze gelijk hebben...


reacties? :)

Jurgenv1

Legacy Member
Ga dan nog eens op gesprek met je baas en leg met handen en voeten uit dat jij da niet gezegd hebt maar dat zij dat zo geïnterpreteerd hebben, maar met te zeggen dat je een 'positief gesprek' had kan ik wel inkomen dat ze zo geredeneerd hebben dus was het niet slim om dat te zeggen, het is nu kwestie van woord tegen weerwoord.

Draait het gesprek met je baas nergens op uit? Leg dan direct na het gesprek dan onmiddellijk je C4 voor, als hij dan akkoord gaat weet je genoeg, dan ga je gewoon elders werken. (Tenzij je nog eventjes moet blijven tot dat ze een vervanger gevonden hebben ofzo)

Timotiza

Legacy Member
dietrich0 zei:
Zeggen dat het allemaal een groot misverstand is?!

Heb ik gezegd.
Daar moesten ze niets van weten.
Ik zou volgens hun maar al te goed geweten hebben dat ik zo liet uitschijnen dat ik wel opslag zou gekregen hebben. Ik had volgens mijn baas maar duidelijk moeten zeggen nee ik heb geen opslag gekregen zei hij.

1: ik vind niet dat de mensen in de hal daar zaken mee hebben hoe mijn gesprek is geweest op de bureau.

2: door te zeggen het gesprek was + en vriendelijk verlopen vind ik niet dat ik heb gezegd dat ik wel opslag zou gekregen hebben.

Ik heb tegen mijn baas gezegd nadien; Ik ben niet achterlijk en weet maar al te goed als ik in de hal zou zeggen dat ik opslag ZOU gekregen hebben er binnen het uur een hele rij mensen zou staan aanschuiven om ook opslag te krijgen.

Ik werk al meer als 2 jaar in vaste dienst en vraag mij af als hij mij ook met zo iets onnozels zomaar KAN buiten gooien? En zo ja, krijg ik dan een crisis premie voor ontslag? En opzeg periode uitbetaald?

Timotiza

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
Ga dan nog eens op gesprek met je baas en leg met handen en voeten uit dat jij da niet gezegd hebt maar dat zij dat zo geïnterpreteerd hebben, maar met te zeggen dat je een 'positief gesprek' had kan ik wel inkomen dat ze zo geredeneerd hebben dus was het niet slim om dat te zeggen, het is nu kwestie van woord tegen weerwoord.

Draait het gesprek met je baas nergens op uit? Leg dan direct na het gesprek dan onmiddellijk je C4 voor, als hij dan akkoord gaat weet je genoeg, dan ga je gewoon elders werken. (Tenzij je nog eventjes moet blijven tot dat ze een vervanger gevonden hebben ofzo)

Ik ben niet van plan mijn c4 ge gooien mits als het op mijn ander werk tegen valt ik binnen de 20 dagen niet kan gaan doppen. Het is financieel altijd beter in mijn geval nu dat ik ontslagen word en alles krijg uitbetaald van opzeg en ik kan doppen natuurlijk.

Jurgenv1

Legacy Member
Timotiza zei:
Ik ben niet van plan mijn c4 ge gooien mits als het op mijn ander werk tegen valt ik binnen de 20 dagen niet kan gaan doppen. Het is financieel altijd beter in mijn geval nu dat ik ontslagen word en alles krijg uitbetaald van opzeg en ik kan doppen natuurlijk.
Nogmaals, een ontslag betekent niet altijd dop of ontslagvergoeding, respectievelijk de staat en het bedrijf zullen er alles aan doen om je niet te moeten betalen... Wie weet kan je via het jobhoppen wel je opslag krijgen. :p

Timotiza

Legacy Member
dietrich0 zei:
Zeggen dat het allemaal een groot misverstand is?!

Misschien vergeten bij te vertellen dat mijn baas ook niet de normaalste is ook niet...

Om maar een voorbeeldje of 2 te geven van de zoveel;

1)Als persoon A alle dagen met persoon B praat en persoon B van zijn werk afhoud. Besluit hij persoon B te ontslaan zodat persoon A er niet meer mee kan praten heel de dag :)

2)We zoeken op het werk een wearhouse supervisor. Hij neemt een frituurrist in hard en nieren aan die 14jaar in zijn plaatselijke frituur heeft staan frit bakken en verwacht dan dat alles goed verloopt in de hal omdat hij nogal een goede band heeft met deze persoon om op vrijdag avond een fritje te steken en een pintje of 12 te gaan drinken in zijn fritkot :niceone:

JPV

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
Draait het gesprek met je baas nergens op uit? Leg dan direct na het gesprek dan onmiddellijk je C4 voor, als hij dan akkoord gaat weet je genoeg, dan ga je gewoon elders werken. (Tenzij je nog eventjes moet blijven tot dat ze een vervanger gevonden hebben ofzo)
Ooit al eens een C4 (http://www.rva.be/D_Egov/Formulieren/Fiches/C4_ASR/FormNL.pdf) voorgelegd aan je werkgever? Lijkt me trouwens niet nuttig.

On topic: alles hangt af van wat je werkgever gedaan heeft:
- brief gewoon aan je voorgelegd: niet tekenen, verder niks doen.
- brief aangetekend naar je opgestuurd: zeker reageren met je eigen versie, aangetekend terugsturen (of voor ontvangst laten aftekenen).

Wat als je tekent/niet-reageert indien aangetekend verstuurd:

- volgende opmerking kan eventueel terecht een ontslag om dringende reden opleveren.
Resultaat:
- géén recht op werkloosheid
- geen recht op verbrekingsvergoeding/opzegtermijn
- géén recht op crisispremie

- indien ooit later "gewoon ontslaan", zal RVA sowieso een vraag stellen naar werkgever of er problemen waren met de werknemer indien je werkloosheidsuitkeringen aanvraagt. Komt hij dan af met zo'n brief waar je niet op gereageerd hebt, kan je een sanctie van 4 tot 52 weken krijgen (meestal rond de 13 weken) waarin je geen uitkeringen krijgt. Reageert hij niet, dan ga je natuurlijk wél uitkeringen krijgen. Maar wil je het risico nemen?

Jurgenv1

Legacy Member
@JPV: Met C4 bedoel ik ontslag nemen, spreektaal. Maar je had het vast ook wel door?

JPV

Legacy Member
weet ik, maar als ik aan mensen dan vraag of ze hun document C4 nog gekregen hebben, zeggen ze volmondig ja, zwaaiend met een ontslagbrief. Ze kijken dan kwaad als ik zeg dat ze die nog niet gekregen hebben ;).

Timotiza

Legacy Member
Wat kan ik het beste doen in mijn setuatie om toch te kunnen doppen en die schriftelijke niet te tekenen?

Timotiza

Legacy Member
Ik denk eigenlijk ook dat ze iets opmaken en dat als aangetekende zending versturen. Kan ik dat weigeren af te halen op de post of weigeren aan te nemen thuis en te tekenen? En zoja wat zijn dan de gevolgen?
Ik heb geen zin iets af te tekenen bij de postbode waar ik de inhoud niet van weet. Das toch gelijk aan toegeven dat ook eender wat in die brief staat klopt en ze gelijk hebben en ik dat toegeef terwijl ik niet vind dat ik een schriftelijke hoor te krijgen. Ik heb nog liever dat ze mij ontslaan dan dat ik toegeef aan hun zever.

Noem het zelfrespect of trots die ik niet zal opgeven omdat mijn baas denkt mij bij de ballen te kunnen grijpen. Alles wat die man ook ervan zal vinden en zeggen gaat het ene oor in en het andere oor uit zonder kant te raken.

Gentei

Legacy Member
Ik had een waarschuwing gekregen.

Ik had dan 3 maanden de tijd geloof ik om te verbeteren, wat is gebeurd en daarna heb ik een mooie positieve evaluatie gehad.
Ik heb dan later toch ontslag gekregen dus, als ze u buiten willen dan willen ze u buiten, wat wel beter is voor mij, ik was lekker uitbetaald en heb nu 4 weken later een veel betere baan gevonden dus ja....
their loss and I got richer in the process :D

een waarschuwing moet je wel tekenen, maar je kan nog wel je eigen commentaar erbij zetten, en als je wilt kan je je nog laten bijstaan door iemand van de vakbond.
Bij mij was het toch zo.

Watisda

Legacy Member
Timotiza zei:
Wat kan ik het beste doen in mijn setuatie om toch te kunnen doppen en die schriftelijke niet te tekenen?

Ontslag nemen. Dan 4 weken interimmen ergens, dan kunt ge gaan doppen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan