Ik heb het idee dat klassiek vakmanschap te laag gewaardeerd wordt.
> niet in mijn ogen
Of je nu een loodgieter bent of een elektricien, voor veel mensen zijn dit jobs voor de gewone man die in een rijhuisje woont en een goedkope Golf of Opel hebben als auto.
> niet de goedkoopste wagens (opel insignia?
)
Ik vind dat veel mensen eens moeten stoppen om zwart wit te denken en meer respect tonen tegenover iemand in werkkledij, al dan niet besmeurd.
> veralgemening + uw zinsbouw trekt op geen hol ik heb veel respect voor techniekers en ik ben blij dat er ook gewone arbeiders zijn. Waar zouden we zonder zijn?
Zelf ben ik onderhoudstechnieker, heb een A2 technisch diploma en heb geen hogere opleiding gevolgd en durf zelf te zeggen dat ik gelukkiger ben dan iemand die een hele dag, of langer, aan een pc hangt voor de rest van zijn leven.
> Is echt compleet onvergelijkbaar. Ik ben gelukkig in mijn job, werk misschien met een laptop maar ik reis veel, ben veel met mensen bezig.
Ik denk dat jij het hebt op een 'klassieke' kantoorjob zonder diploma waar je gewoon data ingeeft, dat even interessant is als aan een band staan (maar vaker slechter betaald zelfs want aan de band heb je nog een ploegenpremie).
Goed, je statement is volledig subjectief want je kent de jobcontent niet van zo'n jobs. In mijn ogen is dit "pot, ketel, zwart" want je verwijt van ons wat wij jou zogezegd verwijten.
Mijn dagen zijn altijd anders, ik ben verantwoordelijk over technische installaties die een heel gebouw voorzien van stroom en frisse lucht, werk met materialen die uiterst dodelijk zijn (koelgassen, stikstof,...) en als ik mijn kopje er niet bij houdt zet ik een heel gebouw spanningsloos of breng ik mijn collega's en mijzelf in gevaar (elektrocutie, gas dat ontsnapt, brandgevaar,...).
> Mijn dagen zijn ook interessant, ik veronderstel dat de meeste jobs wel een zekere voldoening geven en interessant zijn. Jammergenoeg zijn jobs waar je geen diploma voor nodig is en ééntonig zijn logischerwijs vaak voor lager geschoolden zijn.
Zoals je ziet moeten wij altijd heel alert zijn en kunnen wij iemand zijn leven in gevaar brengen. Maar dagelijks merk ik dat veel bedienden, van gewoon receptioniste tot managers en hoger, amper of geen respect kunnen tonen aan "een" arbeider.
> Je vergelijkt jezelf weer met iemand aan de band. Je bent echt twee zaken aan het mengen, een vakman en iemand met een minder uitdagende job. In mijn ogen verdienen beide respect, maar idioten heb je overal.
Zo houd ik vaak de deur open voor iemand anders, ook al heb ik mijn handen vol, maar 80% van de tijd kan er zelfs geen bedankje af.
> Ik denk dat jij gewoon "malchance" hebt. Ik doe hetzelfde en ik bedank, ik kom ook vaak onbeschofte pummels tegen jammergenoeg (die bestaan ook in mijn job). Ik probeer iedereen hetzelfde te behandelen, maar voor een onbeschoft persoon zal ik gewoon geen tweede keer de deur open houden.
Een klant heeft problemen met zijn verlichting en ik laat alles vallen zodat ik deze onmiddellijk kan helpen en het enige wat ik krijg is gezeur en geklaag omdat ze niet verder kunnen werken. Een simpel bedankje is te veel gevraagd blijkbaar.
> Je kan niet raden hoeveel keer wij dat in onze job meemaken, veel mensen zijn van de mening dat als ze je betalen, ze niet dankbaar moeten zijn ook al doe je extra moeite. Weet je hoe je dat countert? Snelle interventie = je factureert gewoon meer.
Vorige week ben ik speciaal 2u vroeger opgestaan om een klant in nood te helpen en een goedemorgen kon er niet vanaf. Effe een koffietje krijgen omdat ik mijn nachtrust heb laten vallen voor die persoon was ook te veel gevraagd. Buiten zich wat moeien met mijn werk, waar hij toch niets van snapt, is daar geen zinnig woord uitgekomen.
Dagelijks merk ik amper respect tegenover mij en mijn collega's en dit begint toch serieus om mijn systeem te werken.
> Idem als hierboven, dat komt echt in elke job hoor..
Versta mij niet verkeerd, er zitten ook toffe en beleefde mensen bij, maar het merendeel kijken blijkbaar graag neer op iemand die zijn handen nog durft vuil maken deze tijd.
> Nee, zelfde arguementen als hierboven.
Als ik veel mensen hoor, zowel hier op het forum als ergens anders, willen ze alleen maar een kantoorjob waar ze 8u op een dag tussen 4 muren op een computer scherm zitten te staren.
> Mensen beginnen in dit land meer en meer naar verstandelijke jobs te grijpen (begrijp me niet verkeerd, ik bedoel jobs in de zin van ingenieur, adviseur, ontwikkelaar, ... en niet dat jullie niet moeten nadenken in jullie jobs). Dat komt omdat BE steeds meer focust op zo'n internationale bedrijven aan te trekken omdat arbeiders in dit land te duur zijn. Wederom, jobs "achter een computer" zijn niet noodzakelijk saai.
Trouwens, als ik opnieuw had kunnen beginnen had ik misschien wel bakker geworden, met een goeie stiel (waar je in uitblinkt) kan je echt makkelijk bakken poen binnenhalen. Je moet er natuurlijk wel hard voor werken.
Ik vraag iedereen om wat meer respect te tonen tegenover een arbeider die je niet moet bezien als een domme kloot of een lul waarvan zijn IQ gelijk is aan dat van een koe. Genoeg arbeiders waar je een intelligent gesprek mee kan hebben en die meer dan 1 taal kennen, genoeg arbeiders die een hoger diploma hebben, al dan niet via zelfstudie, en kwa loon en voordelen is het verschil tussen arbeider en bediende nog amper merkbaar.
> Ik toon respect (en ik denk de meesten) en ik kijk niet neer op arbeiders. Je bent gewoon volgens mij 10 debielen tegengekomen en dat heeft je gefrustreerd.
Wou even deze lange tekst neertypen om mijn hart te luchten over deze spijtige materie die blijkbaar volkomen normaal is in de onverschillige wereld van vandaag.
Arbeiders hebben we nodig en gaan we blijven nodig hebben.
> Jep, maar minder als vroeger (bepaalde beroepen nog steeds though, en stielmannen gaan ook nodig blijven zijn). Het is een illusie als je denkt dat hier binnen 50 jaar nog veel fabrieken gaan zijn, tenzij ze het probleem met loonlasten oplossen ofdat de transportkosten nog de hoogte inschieten waardoor veel bedrijven genoodzaakt zijn om een deel vd productie in West-EU te houden.
Heb ook het gevoel dat gewone werkmannen dezer tijd amper nog een gezicht krijgen in de media en verschillende sites zoals vacature.be en dergelijke.