Archief - Studiebeurs: Afschaffen of niet?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NotoriousP

Legacy Member
headroom zei:
Nu vraag ik mij af of er nog mensen zijn die zo lang moeten wachten op hun studiebeurs ?

Alsof je te lang kan wachten op gratis geld, dat trouwens niet iedereen krijgt.

Kandul:
Afgesplitst van de studiebeurs-thread.

NotoriousP

Legacy Member
Tja aangezien dat je al langer weet dat ik conservatief ingesteld ben en tegen onnodige geldverspilling door té sociale regelingen (zoals beurzen wanneer we al zeer goedkoop onderwijs hebben), is dit niet zo moeilijk om te verwachten. :p

headroom

Legacy Member
Oké, nu weet ik toch al dat ik niet alleen ben :).

NotoriousP zei:
Alsof je te lang kan wachten op gratis geld, dat trouwens niet iedereen krijgt.

Laat mij raden u mammie en pappie bekostigen/bekostigde u studies ? Ik had voorzien dat ik een vier tal maanden alles zelf kon bekostigen. Nu we al aan maand 6 zitten begint het krap te worden. En in tegenstelling tot de mensen van de studiebeurs kan ik niet tegen mijn huisbaas zeggen "heb nog een beetje geduld met de betaling van mijn huur". Dus don't criticize what you can't understand e boy ....

NotoriousP

Legacy Member
Studentenlening (+ studentenjob) = opgelost. :)

Maar neen, liever een ander laten opdraaien voor uw kosten hé.

tommie314 zei:
(leuk detail: ze zei dat ze nu eens goed kon gaan shoppen, kind van een 'arme' zelfstandige :p )

Mijn punt dus dat een studiebeurs in veel gevallen volledig overbodig is en in alle gevallen enkel de situatie vergemakkelijkt ook al is het zonder perfect mogelijk.

AWD

Legacy Member
NotoriousP zei:
Studentenlening (+ studentenjob) = opgelost. :)
Maar neen, liever een ander laten opdraaien voor uw kosten hé.

Mijn punt dus dat een studiebeurs in veel gevallen volledig overbodig is en in alle gevallen enkel de situatie vergemakkelijkt ook al is het zonder perfect mogelijk.

Ik begrijp uw mening volkomen, en in mijn geval is het ook niet nodig want ik verdien genoeg met mijn studentenjob (waardoor ik dus vermoed dat ik zelfs geen studiebeurs zal krijgen).

Maar het systeem bestaat nu eenmaal wel in België, en ook al wordt er ontzettend veel misbruik van gemaakt, toch kan die beurs voor pakweg 5% van die studenten echt noodzakelijk zijn om te kunnen studeren.
Het principe van een studielening is iets dat in ons land niet wordt aangemoedigd, net om ervoor te zorgen dat hogere studies voor iedereen toegankelijk worden, en de studenten die geen steun krijgen van thuis niet moeten starten met de afbetaling van een lening nog voor ze ook maar afgestudeerd zijn.

Maar soit, deze thread is geen discussie of een studiebeurs profiteren is of niet (er zijn sowieso voor-en tegenstanders), dus best gewoon OT blijven en de off-topic commentaar achterwege laten.

Exorikos

Legacy Member
NotoriousP zei:
Studentenlening (+ studentenjob) = opgelost. :)

Maar neen, liever een ander laten opdraaien voor uw kosten hé.



Mijn punt dus dat een studiebeurs in veel gevallen volledig overbodig is en in alle gevallen enkel de situatie vergemakkelijkt ook al is het zonder perfect mogelijk.

Je bent soms echt te stereotiep voor woorden. Ik heb een jaar zelf mijn studies bekostigd en je hebt blijkbaar echt geen idee wat dit allemaal inhoudt van opofferingen. We weten allemaal dat jij een fils-à-papa bent en je bewijst dit telkens opnieuw. Jij zou de opofferingen echt niet kunnen maken, dat is zo af te leiden uit alles wat je hier post. Jij bent de typisch anti-socialistische hipster. In elke thread over sociale steun moet jij per se uitdrukking geven aan het feit dat er inderdaad profiteurs zijn. Dit doet niks af aan de noodzaak van het systeem.

Ja ik krijg een studiebeurs en ik ben blij dat ik in het goedkope België studeer. Nee zonder die studiebeurs zou ik niet kunnen studeren, zeker niet als ik daarnaast nog een thesis moet schrijven.

Tussen aanvraag en toewijzing loopt normaal 2 maanden hebben ze me verteld op de sociale dienst en dat is tot hiertoe ook gebleken.

Benjamin

Legacy Member
Voor mij is het als volgt: eerst en vooral zijn de ouders verantwoordelijk, als je geen ouders hebt of je ouders het niet kunnen betalen (of eventueel die ene ouder die je hebt het niet kan betalen) dan moet de overheid een studiebeurs geven zodat je zonder te werken kan studeren en normaal kan leven. Normaal leven houdt voor mij in dat je elke dag gezond kan eten, dat je normale kleding kan kopen (zal ook wat van de persoon afhangen wat dat kost (ik kan bijv. alleen merkjeans kopen zogauw ik een klein beetje te zwaar weeg doordat ik een lastige maat heb) maar het hoeft geen merkkleding te zijn) en nog wat geld overhoudt voor sporten en bescheiden vormen van recreatie.
Voor de rest kan je werken, of lenen tegen zachte voorwaarden van de overheid.
Het lijkt mij dat de pak hem beet €750 - €800 die de overheid nu als beurs geeft (zo'n bedrag ben ik hier eerder tegengekomen) lijkt mij wat dat betreft prima, dat is niet overbodig ruim maar volgens mij kan je er wel je kosten van betalen.

Benjamin

Legacy Member
Exoricos, zogauw ik werk dan betaal ik met alle plezier wat belasting zodat mensen zoals jij kunnen studeren. ;)

headroom

Legacy Member
NotoriousP zei:
Studentenlening (+ studentenjob) = opgelost. :)

Maar neen, liever een ander laten opdraaien voor uw kosten hé.


Welkom in België vriend dat gebaseerd is op een systeem van solidariteit waar iedereen (ook ik) aan bijdraag.

Dus gij vind het maar normaal dat je jongeren op hun 18-19 jaar opzadelt met een lening die de rest van hun leven bepaalt ? Kijkt maar is in de V.S. hoe goed die studentenleningen werken ..... Het is wel vrij duidelijk dat u ouders u studies bekostigen/ hebben bekostigd anders zou je wel anders praten :).

AWD heeft gelijk en we zijn off topic aan het gaan dus dit is mijn laatste post hierover.

Exorikos

Legacy Member
Benjamin zei:
Exoricos, zogauw ik werk dan betaal ik met alle plezier wat belasting zodat mensen zoals jij kunnen studeren. ;)

Zo denk ik er zelf ook over. Mijn ouders hebben trouwens al veel meer aan de staat gegeven in de voorbije 30 jaar dan we nu terugkrijgen.

headroom

Legacy Member
NotoriousP zei:
Studentenlening (+ studentenjob) = opgelost. :)

Maar neen, liever een ander laten opdraaien voor uw kosten hé..

Welkom in België vriend dat gebaseerd is op een systeem van solidariteit waar iedereen (ook ik) aan bijdraag.

Dus gij vind het maar normaal dat je jongeren op hun 18-19 jaar opzadelt met een lening die de rest van hun leven bepaalt ? Kijkt maar is in de V.S. hoe goed die studentenleningen werken ..... Het is wel vrij duidelijk dat u ouders u studies bekostigen/ hebben bekostigd anders zou je wel anders praten.

AWD heeft gelijk en we zijn off topic aan het gaan dus dit is mijn laatste post hierover.

josilirios

Legacy Member
headroom zei:
Welkom in België vriend dat gebaseerd is op een systeem van solidariteit waar iedereen (ook ik) aan bijdraag.

Dus gij vind het maar normaal dat je jongeren op hun 18-19 jaar opzadelt met een lening die de rest van hun leven bepaalt ? Kijkt maar is in de V.S. hoe goed die studentenleningen werken ..... Het is wel vrij duidelijk dat u ouders u studies bekostigen/ hebben bekostigd anders zou je wel anders praten.

AWD heeft gelijk en we zijn off topic aan het gaan dus dit is mijn laatste post hierover.

Niet dat ik Notorious volledig gelijk geef, maar ik vind het absurd dat studeren bij velen gelijk staat aan op kot gaan. Als ik het geld niet heb om maandelijks 300 extra te dokken, dan pak ik wel den trein. Is een beetje zoals iemand met een sociale woning met een iPhone. Misschien wat kortzichtig van mij maar er zijn mensen die alles zelf betalen die geen geld overhouden voor die iPhone hoor, waarom die mensen dan wel...

Exorikos

Legacy Member
josilirios zei:
Niet dat ik Notorious volledig gelijk geef, maar ik vind het absurd dat studeren bij velen gelijk staat aan op kot gaan. Als ik het geld niet heb om maandelijks 300 extra te dokken, dan pak ik wel den trein. Is een beetje zoals iemand met een sociale woning met een iPhone. Misschien wat kortzichtig van mij maar er zijn mensen die alles zelf betalen die geen geld overhouden voor die iPhone hoor, waarom die mensen dan wel...

Dat is inderdaad heel erg kortzichtig van je, want van alle beursstudenten -en dat zijn er een pak- in mijn omgeving ken ik er geen een met gadgets als een iPhone ofzo.

Pendelen laat niet toe de richting van je keuze te studeren op een haalbare manier. Als ik kernfysica wil studeren, moet dat aan de KUL en als ik moet pendelen moet ik de trein nemen om 7u en ben ik gemiddeld om 19u-20u terug thuis. Dat is onhaalbaar als je daarnaast nog moet gaan werken om je treinabonnement, inschrijvingsgeld en boeken te betalen.

Allemaal erg kortzichtig dus.

Heel deze discussie komt neer op mensen die geen ervaring hebben met een situatie, maar die zich toch genoodzaakt zien erover te oordelen. Waarom aan zo'n discussie beginnen? Informeer je eerst en denk er dan nog eens hard over na vooraleer je onzinnige uitspraken doet over iets dat jullie klaarblijkelijk echt niet begrijpen.

josilirios

Legacy Member
Exorikos zei:
Dat is inderdaad heel erg kortzichtig van je, want van alle beursstudenten -en dat zijn er een pak- in mijn omgeving ken ik er geen een met gadgets als een iPhone ofzo.

Pendelen laat niet toe de richting van je keuze te studeren op een haalbare manier. Als ik kernfysica wil studeren, moet dat aan de KUL en als ik moet pendelen moet ik de trein nemen om 7u en ben ik gemiddeld om 19u-20u terug thuis. Dat is onhaalbaar als je daarnaast nog moet gaan werken om je treinabonnement, inschrijvingsgeld en boeken te betalen.
Werk jij in de week in de buurt van Leuven dan?

Exorikos

Legacy Member
josilirios zei:
Werk jij in de week in de buurt van Leuven dan?

Dat heb ik het jaar gedaan dat ik mijn studies zelf betaald heb. 3 tot 4 avonden per week. Dankzij mijn beurs moet ik dat niet doen en red ik het met een paar zaterdagen per maand werken en het geld dat ik heb van deze zomer te werken.

josilirios

Legacy Member
Exorikos zei:
Dat heb ik het jaar gedaan dat ik mijn studies zelf betaald heb. 3 tot 4 avonden per week. Dankzij mijn beurs moet ik dat niet doen en red ik het met een paar zaterdagen per maand werken en het geld dat ik heb van deze zomer te werken.
Ik had het zelf eens berekend samen met een vriend en de tijd die ik zou winnen door het pendelen te vermijden (3 uur per dag) zou ik dan volledig in werken moeten steken om centjes te verdienen voor de meerkost van een kot ( rekening houdend met het uur een half in het opgaan dat je gewoon langer slaapt). Kies ik toch liever om wat te pendelen en dan 's zaterdags te werken voor de rest. Hoewel het pendelen soms echt de strot uitkomt.

Exorikos

Legacy Member
josilirios zei:
Ik had het zelf eens berekend samen met een vriend en de tijd die ik zou winnen door het pendelen te vermijden (3 uur per dag) zou ik dan volledig in werken moeten steken om centjes te verdienen voor de meerkost van een kot ( rekening houdend met het uur een half in het opgaan dat je gewoon langer slaapt). Kies ik toch liever om wat te pendelen en dan 's zaterdags te werken voor de rest. Hoewel het pendelen soms echt de strot uitkomt.

Ik heb de andere keuze gemaakt en mijn kot is ook niet duur (230). Ik klaag niet dat ik dat heb moeten doen, want ik heb er wel wat uit geleerd. Het is alleen hatelijk dat anderen moeten oordelen over een situatie waar ze duidelijk geen begrip van hebben.

josilirios

Legacy Member
Was ook helemaal niet aanvallend bedoeld naar jou toe, maar je kan ook niet ontkennen dat het systeem in vele gevallen ook misbruikt wordt. Mensen die ervoor werken zoals jij heb ik alleen maar respect voor. Maar iemand met een mini cooper, een kot en een eerstejaar waar ze na herexamens voor nog geen 50% geslaagd is EN dezelfde beurs is gewoonweg zielig. En dan nog zeker dat ze erover opschept hoe haar mama dat toch krijgt hoewel ze een bedrijf hebben.

PineMangoes

Legacy Member
janwouters zei:
Studiebeurs is het meest walgelijke wat er is. Echt een pure schande die dringend moet stoppen.

Tuurlijk moet er eens systeem zijn dat de minder gegoede studenten ondersteunt, maar dat doe je niet door iedereen gewoon 2000 euro op z'n rekening te storten.

Duidelijk zelf niet bijster veel gestudeerd.

Een studiebeurs in België moet zeker kunnen, maar dan wel mits een reciproque principe. De maatschappij heeft er alle baat bij een hoogintelligente jongere te helpen om een universitaire richting te gaan volgen. Een domme gast de mogelijkheid geven om sociaal assistent te studeren is dan weer misbruik van het systeem (meerwaarde diploma is minimaal en/of kans op slagen is laag).

Enkele elementen van het Amerikaans systeem zouden hier dus wel op zijn plaats zijn. Aangezien men hier sowieso ver beneden kostprijs kan gaan studeren.

Gray

Legacy Member
Studiebeurzen zijn een van de weinige uitkeringen waar ik wel voorstander van ben, en ook al kost het onderwijs in Belgie niet zoveel, het is voor sommige mensen nog zeer veel geld! En het zou zonde zijn dat arme kinderen 'kansen' zouden moeten missen hierdoor. Onderwijs is zeer belangrijk en in de toekomst nog meer. Het betaald uiteindelijk zichzelf terug.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan