Ik zat in hetzelfde schuitje als de ts en ben gestopt met studeren en gaan werken en dan op korte tijd aantal keer verandert van job tot ik iets gevonden heb wat ik écht wel nog leuk vind.
Sommigen vinden het een waste, maar als ik het nu eenmaal niet kan opbrengen om te studeren dan zij het toch zo? Tis niet omdat ge het verstand hebt om kweeniewa te worden dat ge ook kweeniewa moet worden! Doe wat ge zelf graag zou doen!
Het probleem is dat het moeilijk is om op zo'n jonge leeftijd én zonder ervaring van écht werk en hoe het er in een bedrijf aan toe gaat, om te beslissen wat ge wilt worden. Hell, de meeste mensen (bijna allemaal?) die beginnen studeren weten zelfs niet wat hun job eigenlijk zal inhouden of in welke shit ze zullen terechtkomen. Ik kon niet studeren zonder concreet doel voor ogen. Studeren om te studeren dat is in slaap vallen in de les. Het diploma op zich zegt mij niet veel, velen vinden een motivatie in het feit dat zich dan 'hoogopgeleid' kunnen noemen, of ze voelen zich vereerd. Super is dat als ze hun zo kunnen motiveren. Voor mij echter is een diploma op dat gebied van geen waarde. Ik zie ook niet in waarom ik een diploma zou nodig hebben voor veel jobs waar ze één voor vragen, moeilijk om mezelf te motiveren door deze denkwijzen dus.
Nu heb ik inzicht van wat jobs écht inhouden, hoe het er in bedrijven aan toe gaat, moest ik nu een richting vinden waarmee ik direct de jobs vind waar ik nu écht van weet dat ik er wil voor gaan, dan zal ik die richting met veel motiviatie en met elke dag studeren opvatten! Ik ben er dan ook mee bezig om in de richting van mijn huidig werk te zoeken welke diploma's of attesten/certificaten whatever mij sneller hogerop kunnen krijgen en er mij dan ook voor inzetten.
Sommigen zien dat als dat ik bijna 10 jaar verloren heb, ik zie dit eerder als dat ik eindelijk na veel zoeken een weg heb gevonden die ik zelf kan (proberen) uitstippelen, want niets loopt uiteraard zoals gepland. Bovenstaande (ik die echt goesting heb om elke dag met mijn neus in een boek te zitten) dat is iets wat ik vroeger mij nooit zag zeggen.
Dus ja, het is aan u om uw weg te vinden, sommigen hebben goeie ervaring met doorbijten, andere hebben goeie ervaringen met andere dingen te proberen.
Er zijn ook mensen die het zich altijd beklagen dat ze gestopt zijn en er zijn altijd mensen die het zich beklagen dat ze gestudeerd hebben voor dit of dat. Wat het bij u zal worden, dat zult ge pas weten binnen een aantal jaar, eigenlijk kunt ge dat niet voorspellen.