Archief - Studies zwaar verneukt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

glashelder

Legacy Member
Geef eens wat meer informatie.

- wat studeer je nu?
- wat zou je willen studeren?
- waarom haal je zo'n slechte resultaten? (is het te moeilijk, te saai, doe je er niks voor, interesseert het je niet?)
- waarom ga je niet naar de les? (te veel feesten, te lui, te ver, niet nuttig?)

Sowieso doen wat anderen hier al aanhaalden: je jaar proberen te redden om zoveel mogelijk studiepunten binnen te halen. Vergeet niet dat je je eerste 60 behaalde studiepunten dubbel terug krijgt, dus er valt nog wel wat te redden hoor.

Dennoman

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Mijn methode was indertijd: naar elke les gaan, hoe saai ook, ook al werd er simpelweg voorgelezen. Voordelen: prof kent uwe kop en ge hebt de leerstof tenminste 1 maal al gehoord. En regelmatig herhalen. Ik heb nooit tijdens de examens 's avonds moeten blokken en altijd eerste zit gehad.

Aan TS: ga eerst wat werken, je zal snel de motivatie krijgen om te studeren
Dat het zou helpen bij examens als ze uw kop kennen is grotendeels een mythe, al hangt dat af van de "intimiteit" van uw richting. Als ge bvb. in rechten zit gaat dat niet veel helpen, omdat ge op het einde nog altijd een nummer zijt.

Jeffer1980

Legacy Member
In mijn geval stonden een aantal proffen erom bekend daarop mee te scoren.

Heb het in 2 maal zelf meegemaakt dat tijdens een examen ik de opmerking kreeg: dit zal niet moeilijk zijn want in de les wist ge dit ook al. Geloof me, veel heb ik niet moeten uitwijden over die vragen toen.

Natuurlijk, over richtingen met massa's studenten zoals rechten of psychologie kan ik niet meepraten

Ark'ay

Legacy Member
Hebde in die 1,5 jaar eigenlijk gestudeerd voor u vakken. Want als ge al bijna 2 jaar gewoon rondhangt kundet wel vergeten.

Ge krijgt uzelf niet zo gemakkelijk weer in het studentenleven (en hiermee bedoel ik studeren, niet zuipen) gedraaid.

Nuja, schiet in actie en succes :) want t'is bij u al ver half 1 ipv 5 voor 12.

Nighth4wkske

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Mijn methode was indertijd: naar elke les gaan, hoe saai ook, ook al werd er simpelweg voorgelezen. Voordelen: prof kent uwe kop en ge hebt de leerstof tenminste 1 maal al gehoord. En regelmatig herhalen. Ik heb nooit tijdens de examens 's avonds moeten blokken en altijd eerste zit gehad.

Aan TS: ga eerst wat werken, je zal snel de motivatie krijgen om te studeren


Chapeau man.. als er iedere dag om half 9 les is ziede mij nie vaak verschijnen ze

Chilliewillie88

Legacy Member
Ach je hoeft toch niet per se naar de les te gaan om te kunnen slagen. Ik ben op de unief ook bitter weinig naar de les geweest, gewoon om de simpele reden dat ik toch niet zou opletten in de les. Voor mij was het beter om 1 uur op mijn kot te studeren dan een ganse dag naar de les te gaan.

Ook wel pure onzin dat veel uitgaan in se niet samengaat met goede punten halen/slagen.

Al moet iedereen dat wel voor zich uitmaken natuurlijk. Het probleem is dat sommigen niet weten wanneer het tijd is om te zuipen en wanneer het tijd is om te blokken.

Foirzie

Legacy Member
Wat wil je zelf?
Heb je de verkeerde studies gekozen of ben je gewoon een luie zak?
Als je echt niet op je plaatst zit, gaat nu 'alles op alles' zetten ook niet helpen, want dan zit je binnen de kortste keren weer in dezelfde neerwaartse spiraal.

DidierDrogba11

Legacy Member
edraket zei:
Man the fuck up.
Nog genoeg tijd om de boel recht te trekken, je hebt nog een ganse Paasvakantie.
De rest fix je dan maar in augustus, want nu stoppen is je studiepunten kwijt.

Triple ²

FrownedUpon zei:
Schandalig gewoon. 0,0 respect voor u ouders die 99% zeker u studies hebben betaald. Als ge mijne kleine waard konde maar zien da ge snel een job vond, want ge zou gene rotte frank krijge meer.

Tis soms echt erg gesteld me mensen... onbegrijpelijk.

U ouders weten ook van niks ofwa? Of geven die niks om u rapport? ook het feit da ge hele dagen thuis zit vinden ze niet raar?

Ga naar school en studeer kei hard, veel vakken kan je met zelf studie waarschijnlijk ook halen. Maar ge ga 100000000000e keren harder moeten werken dan nu ze, want amai...

Dat betuigt al zeker geen respect tegenover zijn ouders en zichzelf. Ik heb medelijden met zijn/haar ouders.

Nas zei:
Wat voor richting is het?

Zeker alvast geen hoog aangeschreven richting :D
Wellicht communicatiewetenschappen of SEW

Hawk

Legacy Member
Draai het roer om zou ik zeggen. Blok hard tijdens de paasvakantie en ga vanaf dan telkens naar de les

Blackmill

Legacy Member
Hawk zei:
Draai het roer om zou ik zeggen. Blok hard tijdens de paasvakantie en ga vanaf dan telkens naar de les
Er zijn toch maar 2 semesters, of bedoel je gewoon voor de algemene kennis voor zo een voorsprong te hebben op het einde van het jaar? Dat ze zeker maar in juni voor haar boeken zit, en nu haar best doet op haar minst ;)

Als dit jouw tweede jaar is dat je in dezelfde studie zit (dus is het jouw tweede bachelorjaar), dan zie ik het nog wel goedkomen, mits inspanning en motivatie. In het eerste jaar zal je wel bewezen hebben dat je het nog kunt.

Laat je kop niet zakken. Als je privéproblemen hebt, kan je ook nog altijd naar een therapeut/psycholoog gaan. Spreek erover met je ouders. Zij weten er wel raad mee. Vraag hen nog om één kans, en die moet jij dan proberen met je beide handen te grijpen.

Ikzelf heb in het vierde middelbaar ook een zeer moeilijke periode gehad, en ben er ook aan het doorkomen. Al is dat niet hetzelfde. Geef vooral de moed niet op. Laat het hoofd niet hangen, en zorg dat je er nu dit jaar doorbent. Je kan dan volgend jaar het fuiven weer combineren met je studies, want voor de komende periode denk ik niet dat er dan nog veel tijd is voor ontspanning, al mag je dat uiteraard ook op een dagje wel eens doen.

Het is jouw eigen toekomst, jouw eigen wil, en doe wat je zelf wilt (of niet laten kunt) ;)

DeLod

Legacy Member
Ge moet vooral doen wat ge zelf WILT doen. Als een leven vol parties iets is voor u, dan zal hard studeren en een "hogere job" gewoon niet bij u passen imo.

SarahB

Legacy Member
Je kan het tweede semester nog VOLLEDIG redden als je je NU herpakt:

1) Zoek uit wat de leerstof van elk vak inhoudt (is er een cursus die letterlijk gevolgd wordt / is alles gebaseerd op wat de prof in de les zegt / is het een combinatie? / ...)

2) Zorg dat je notities hebt van àlle vakken (als je geen vrienden hebt die je kunnen helpen kan je mensen best geld aanbieden om notities te mogen kopiëren, want gewoonlijk staan ze niet te springen om je te helpen...)

3) Zoek uit tot waar ze voor elk vak tot nu toe in de cursus zitten

→ Tel uit hoeveel blz leerstof dat is en deel dat door 14. Zo weet je hoeveel je elke dag minstens moet doorploegen om volledig bij te benen.

→ vat alles dat ze tot nu toe gezien hebben samen in de paasvakantie (en dan bedoel ik efficiënt samenvatten, als in 'eerst begrijpen en dan schematiseren op een manier die je over een paar maanden nog altijd gaat begrijpen). Als je notities van anderen gebruikt, leg die dan naast de cursus (zo zie je waar de prof nadruk legt) en gebruik ze als hulp om je eigen samenvattingen te maken.

4) Ga na de paasvakantie naar ALLE lessen en maak goede notities. Die notities zorgen er namelijk voor dat je situaties zoals je in de paasvakantie zal meemaken kan vermijden. Leg je notities na elke les naast de cursus en vul aan waar nodig. Wie goed noteert tijdens het jaar heeft tijdens de blok (behalve papers en eventueel een paar uitzonderingen) in principe nog maar weinig werk.

Gouden regel: als je tijdens het jaar alles begrijpt en je ervoor zorgt dat je tijdens de blok niets (of bijna niets) moet samenvatten, dan zit je goed.

Het gaan zware dagen worden, maar als je nu non-stop samenvat dan zijn de juni-examens echt zeer haalbaar. In augustus kan je dan je eerste semester inhalen. Als je merkt dat het je nu toch te veel wordt, dan kan je beter ineens rekenen op de zomervakantie en een paar vakken van het tweede al direct naar daar verschuiven. Maar zorg hoedanook dat je alle lessen bijwoont in het tweede semester, want dat gaat een grote hulp zijn.

vinnieman

Legacy Member
Alles is relatief. Over 80 jaar ligt iedereen hier op het forum onder de grond of zweeft zijn as in de lucht (ikzelf incluis). WAT WIL JE ZELF met je leven?

Het leven is een proces van vallen en opstaan. Maak fouten en leer eruit. Stop bv. nu en doe iets anders. Nu hou je je alleen maar vast aan dat 'studeren' omdat je geen alternatief ziet en dat is gewoon fout :). think out of the box, en kijk eens welke alternatieven er misschien zijn.

Waar ben je goed in, wat wil je zijn/bereiken? Dat is de vraag die je je moet stellen, niet of je wil voortstuderen of niet.
Je wil stoppen en terug starten wanneer je wijzer bent, zeg dan eens hoe je die wijsheid wil bereiken...

en luister niet naar ongenuanceerde mensen, die u en uw ouders direct bestempelen als idioot (zo lees ik het). Laat hen maar gewoon hun dagtaak (9 to 5, what else?) op kantoor vervullen, zodat ze daar "den interessante" wat kunnen gaan uithangen (ja dit is ongenuanceerd).

DidierDrogba11

Legacy Member
Snappen jullie het dan niet? Hij geeft te weinig informatie bloot. Op die manier kunnen wij hem nog moeilijk "advies geven". Kijk, hij was vorig geslaagd voor twee vakken in het eerste semester. Vervolgens zegt hij dat hij voor de rest gebuisd was. Wat is de rest? Wat over de vakken van het tweede semester? Wat over zijn herexamens vorig jaar? Te weinig informatie......

Op basis van zijn gegevens kan ik concluderen dat hij in het tweede jaar zit, maar met een geïndividualiseerde traject m.a.w. hij neemt alle buisvakken van het eerste jaar mee en wellicht twee of drie vakken van het tweede bach in zijn studieprogrammma op.

Ik wil niet cru zijn, maar hij is al "verloren". Dit semester ging hij amper naar de lessen, idem als vorig jaar. Dus hij is geen steek veranderd....

Zoals ik altijd zeg: Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen

DidierDrogba11

Legacy Member
glashelder zei:
Geef eens wat meer informatie.

- wat studeer je nu?
- wat zou je willen studeren?
- waarom haal je zo'n slechte resultaten? (is het te moeilijk, te saai, doe je er niks voor, interesseert het je niet?)
- waarom ga je niet naar de les? (te veel feesten, te lui, te ver, niet nuttig?)

Sowieso doen wat anderen hier al aanhaalden: je jaar proberen te redden om zoveel mogelijk studiepunten binnen te halen. Vergeet niet dat je je eerste 60 behaalde studiepunten dubbel terug krijgt, dus er valt nog wel wat te redden hoor.

Deze vragen stel ik mij ook af.

makila

Legacy Member
Dit doet me denken aan mijn studiejaren. Ik zat op de universiteit maar ik heb het toen moeten opgeven in het 2de jaar. Ik wilde gewoon stoppen met studeren en ergens gaan werken, maar toen leerde ik een ex-vriendin opnieuw kennen. Ze zei toen dat ze in mij geloofde en ze heeft me toen terug de moed gegeven om naar de hoge school te gaan en opnieuw te beginnen. Ik heb haar toen plechtig beloofd dat ik -wat er ook zou gebeuren tussen ons- mijn studies zou afmaken.

Net één dag voor mijn eerste eindexamen, heeft ze het toen uitgemaakt en in een brief geschreven dat ik een "dikke eikel" was, dat ze toen der tijd gelogen had en dat ik inderdaad gewoon de sukkel was die ik dacht te zijn. Ze zei dat ik best gewoon kon stoppen met studeren, dat het zinloos was én dat ik nooit iets zou bereiken. :(

Ik heb het toen wel even lastig gehad, maar ik dacht toen: Wie houdt wie nu voor de gek? Ik heb m'n belofte uiteindelijk gehouden en ik ben 2 jaar later afgestudeerd.

Ik weet niet of je iets hebt aan mijn verhaal, maar ik zou het toch niet zo snel opgeven. Zelfs uitzichtloze situaties kunnen nog gerepareerd worden.

sneax

Legacy Member
Ik zat in hetzelfde schuitje als de ts en ben gestopt met studeren en gaan werken en dan op korte tijd aantal keer verandert van job tot ik iets gevonden heb wat ik écht wel nog leuk vind.

Sommigen vinden het een waste, maar als ik het nu eenmaal niet kan opbrengen om te studeren dan zij het toch zo? Tis niet omdat ge het verstand hebt om kweeniewa te worden dat ge ook kweeniewa moet worden! Doe wat ge zelf graag zou doen!

Het probleem is dat het moeilijk is om op zo'n jonge leeftijd én zonder ervaring van écht werk en hoe het er in een bedrijf aan toe gaat, om te beslissen wat ge wilt worden. Hell, de meeste mensen (bijna allemaal?) die beginnen studeren weten zelfs niet wat hun job eigenlijk zal inhouden of in welke shit ze zullen terechtkomen. Ik kon niet studeren zonder concreet doel voor ogen. Studeren om te studeren dat is in slaap vallen in de les. Het diploma op zich zegt mij niet veel, velen vinden een motivatie in het feit dat zich dan 'hoogopgeleid' kunnen noemen, of ze voelen zich vereerd. Super is dat als ze hun zo kunnen motiveren. Voor mij echter is een diploma op dat gebied van geen waarde. Ik zie ook niet in waarom ik een diploma zou nodig hebben voor veel jobs waar ze één voor vragen, moeilijk om mezelf te motiveren door deze denkwijzen dus.

Nu heb ik inzicht van wat jobs écht inhouden, hoe het er in bedrijven aan toe gaat, moest ik nu een richting vinden waarmee ik direct de jobs vind waar ik nu écht van weet dat ik er wil voor gaan, dan zal ik die richting met veel motiviatie en met elke dag studeren opvatten! Ik ben er dan ook mee bezig om in de richting van mijn huidig werk te zoeken welke diploma's of attesten/certificaten whatever mij sneller hogerop kunnen krijgen en er mij dan ook voor inzetten.

Sommigen zien dat als dat ik bijna 10 jaar verloren heb, ik zie dit eerder als dat ik eindelijk na veel zoeken een weg heb gevonden die ik zelf kan (proberen) uitstippelen, want niets loopt uiteraard zoals gepland. Bovenstaande (ik die echt goesting heb om elke dag met mijn neus in een boek te zitten) dat is iets wat ik vroeger mij nooit zag zeggen.

Dus ja, het is aan u om uw weg te vinden, sommigen hebben goeie ervaring met doorbijten, andere hebben goeie ervaringen met andere dingen te proberen.

Er zijn ook mensen die het zich altijd beklagen dat ze gestopt zijn en er zijn altijd mensen die het zich beklagen dat ze gestudeerd hebben voor dit of dat. Wat het bij u zal worden, dat zult ge pas weten binnen een aantal jaar, eigenlijk kunt ge dat niet voorspellen.

die_another_day

Legacy Member
sneax zei:
Ik zat in hetzelfde schuitje als de ts en ben gestopt met studeren en gaan werken en dan op korte tijd aantal keer verandert van job tot ik iets gevonden heb wat ik écht wel nog leuk vind.

Sommigen vinden het een waste, maar als ik het nu eenmaal niet kan opbrengen om te studeren dan zij het toch zo? Tis niet omdat ge het verstand hebt om kweeniewa te worden dat ge ook kweeniewa moet worden! Doe wat ge zelf graag zou doen!

Het probleem is dat het moeilijk is om op zo'n jonge leeftijd én zonder ervaring van écht werk en hoe het er in een bedrijf aan toe gaat, om te beslissen wat ge wilt worden. Hell, de meeste mensen (bijna allemaal?) die beginnen studeren weten zelfs niet wat hun job eigenlijk zal inhouden of in welke shit ze zullen terechtkomen. Ik kon niet studeren zonder concreet doel voor ogen. Studeren om te studeren dat is in slaap vallen in de les. Het diploma op zich zegt mij niet veel, velen vinden een motivatie in het feit dat zich dan 'hoogopgeleid' kunnen noemen, of ze voelen zich vereerd. Super is dat als ze hun zo kunnen motiveren. Voor mij echter is een diploma op dat gebied van geen waarde. Ik zie ook niet in waarom ik een diploma zou nodig hebben voor veel jobs waar ze één voor vragen, moeilijk om mezelf te motiveren door deze denkwijzen dus.

Nu heb ik inzicht van wat jobs écht inhouden, hoe het er in bedrijven aan toe gaat, moest ik nu een richting vinden waarmee ik direct de jobs vind waar ik nu écht van weet dat ik er wil voor gaan, dan zal ik die richting met veel motiviatie en met elke dag studeren opvatten! Ik ben er dan ook mee bezig om in de richting van mijn huidig werk te zoeken welke diploma's of attesten/certificaten whatever mij sneller hogerop kunnen krijgen en er mij dan ook voor inzetten.

Sommigen zien dat als dat ik bijna 10 jaar verloren heb, ik zie dit eerder als dat ik eindelijk na veel zoeken een weg heb gevonden die ik zelf kan (proberen) uitstippelen, want niets loopt uiteraard zoals gepland. Bovenstaande (ik die echt goesting heb om elke dag met mijn neus in een boek te zitten) dat is iets wat ik vroeger mij nooit zag zeggen.

Dus ja, het is aan u om uw weg te vinden, sommigen hebben goeie ervaring met doorbijten, andere hebben goeie ervaringen met andere dingen te proberen.

Er zijn ook mensen die het zich altijd beklagen dat ze gestopt zijn en er zijn altijd mensen die het zich beklagen dat ze gestudeerd hebben voor dit of dat. Wat het bij u zal worden, dat zult ge pas weten binnen een aantal jaar, eigenlijk kunt ge dat niet voorspellen.
Mooie reply. Ik herken me ook wel in dit verhaal. Ik heb ook enkele jaren verprutst aan hogescholen om dan uiteindelijk te stoppen met studeren en te gaan werken (vorig jaar september). Het is nu een jaar later pas echt door me doorgedrongen waarom je moet studeren en hoe de werkwereld eigelijk in mekaar zit en wat de exacte waarde is van een diploma. Helaas te laat.

Ik twijfel nu ook om in september terug te gaan studeren maar dat zou dan betekenen dat als ik afgestudeerd zou zijn dat ik dan uiteindelijk pakweg 7jaar op school heb gezeten en 1jaar gewerkt heb.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan