Archief - Studies zwaar verneukt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Straddle

Legacy Member
Verman uzelf en start met te studeren (en evt naar de les te gaan, hoewel ik daar zelf nooit het nut van heb ingezien of zelf heb gedaan). Als je er de wilskracht voor kan opbrengen en ervoor wilt werken is het best nog mogelijk om te slapen. Je krijgt zelfs de hele zomer nog om je bij te werken ;)

SarahB

Legacy Member
Laat je nu ook niet meteen verleiden door een job. Je weet nog niet wat je op school kan presteren want je hebt blijkbaar nog nooit echt je best gedaan in het hoger onderwijs. Herpak je nu en bekijk dan in juni wat je resultaten zijn. Je zal dan zien of je stress komt door gebrek aan inzet in het verleden of door het feit dat je het gewoonweg niet kan. Het zou niet eerlijk zijn tov jezelf om er de brui aan te geven zonder echt geprobeerd te hebben, gewoon met het excuus van 'te laat in gang geschoten', snap je?

Amazing1

Legacy Member
Kom op, schouders eronder en hard studeren.

Laat alle andere dingen even naast je liggen en maak je studie tot prioriteit nr 1.

nite

Legacy Member
SarahB zei:
Laat je nu ook niet meteen verleiden door een job. Je weet nog niet wat je op school kan presteren want je hebt blijkbaar nog nooit echt je best gedaan in het hoger onderwijs.
Ik denk dat hij wel weet wat hij kan presteren op school. Na 1,5 jaar er niet in slagen om je best te doen, wil volgens mij zeggen dat hij niet in staat is om zijn best te doen op school. Van mentaliteit veranderen kan, maar bij 90% van de gevallen blijft het meestal op: "Morgen ga ik hard werken", maar morgen is hij nog steeds dezelfde mens als vandaag en de reden dat hij vandaag niet hard heeft gewerkt, zal ook de reden zijn waarom hij morgen niet hard heeft gewerkt.

Dit klinkt misschien erg negatief voor de topicstarter, maar dat hoeft het niet te zijn. Ge hebt na anderhalf jaar door dat een hogere opleiding niets voor u is. Das geen schande, das voor veel mensen zo en niet iedereen weet of een hogere opleiding iets voor hem is voordat hij start. Als een hogere opleiding niets voor u is, en na 1,5 jaar luieren lijkt dat wel duidelijk, dan moet ge kijken naar alternatieven. Gaande van: laaggeschoold werk doen, een stiel leren, zelfstandige worden...

Nuja moest ge nu toch nog overtuigd zijn dat ge het laatste 1,5 jaar minder hebt gepresteerd dan uw eigenlijke prestatie, dan kunt ge nog altijd dit semester proberen inhalen. Het semester is nog niet lang bezig, dus mits inzet kunt ge nog redelijke resultaten halen. Maar als ge dit semester nu toch weer buist, dan moet ge toch wel echt is nadenken of een hogere opleiding iets voor u is.

Oldskooler

Legacy Member
Niet aanmoedigen.

Dat verhoogt onze kansen op de arbeidsmarkt met 0,0001 %.

Benjamin

Legacy Member
Een paar jaar werken en dan een opleiding volgen is voor sommigen een prima idee.

Black

Legacy Member
Wat ik hier soms lees, schrijnend. Vlaanderen zou zich mogen schamen met een stel randpersonen die hier komen posten en deze kerel nog meer de dieperik in duwen.

In ieder geval, motivatie is alles makker, laat de moed niet zakken. Zolang ge gemotiveerd bent en blijft kan je alles. De vraag is dus enkel, wil je die studies echt of niet ?


Laat je zeker de les niet spellen door wat pipo's die denken het warm water uitgevonden te hebben en u al afschrijven. Het is altijd leuk om mensen te zien in slechtere situaties dan u zelf, dan krijgen mensen de bevestiging dat het in hun leven helemaal zo slecht nog niet is.


En dan al die opmerkingen van naar de les te gaan, duidelijk praat van mensen die zelf niet studeren. In de les zitten en wat gebabbel horen of de prof die iets uitlegt in een aula vol met 250 man is nutteloos. Ga beter in de bib of thuis uw boeken samenvatten en zelfstandig leren. Kom je een probleem tegen kan je naar de les gaan voor verduidelijking of de powerpoints bekijken. Maar dat het nodig is om elke les bij te wonen om te slagen is de grootste bullshit die ik ooit gelezen/gehoord heb.

Sunshines

Legacy Member
Valt me wel op dat er verschillende meningen weer zijn voor de topicstarter. Die gaat niet meer weten wat te kiezen :D

NotoriousP

Legacy Member
nite zei:
Ik denk dat hij wel weet wat hij kan presteren op school. Na 1,5 jaar er niet in slagen om je best te doen, wil volgens mij zeggen dat hij niet in staat is om zijn best te doen op school.

Ik was er ook zolang niet in geslaagd om mijn best te doen. :p

De les om te leren: iets gemakkelijker doen tot ge volwassen genoeg zijt.

jbreak

Legacy Member
makila zei:
Dit doet me denken aan mijn studiejaren. Ik zat op de universiteit maar ik heb het toen moeten opgeven in het 2de jaar. Ik wilde gewoon stoppen met studeren en ergens gaan werken, maar toen leerde ik een ex-vriendin opnieuw kennen. Ze zei toen dat ze in mij geloofde en ze heeft me toen terug de moed gegeven om naar de hoge school te gaan en opnieuw te beginnen. Ik heb haar toen plechtig beloofd dat ik -wat er ook zou gebeuren tussen ons- mijn studies zou afmaken.

Net één dag voor mijn eerste eindexamen, heeft ze het toen uitgemaakt en in een brief geschreven dat ik een "dikke eikel" was, dat ze toen der tijd gelogen had en dat ik inderdaad gewoon de sukkel was die ik dacht te zijn. Ze zei dat ik best gewoon kon stoppen met studeren, dat het zinloos was én dat ik nooit iets zou bereiken. :(

Ik heb het toen wel even lastig gehad, maar ik dacht toen: Wie houdt wie nu voor de gek? Ik heb m'n belofte uiteindelijk gehouden en ik ben 2 jaar later afgestudeerd.

Ik weet niet of je iets hebt aan mijn verhaal, maar ik zou het toch niet zo snel opgeven. Zelfs uitzichtloze situaties kunnen nog gerepareerd worden.
Waarom was jij dan een dikke eikel? En waarom schreef ze dit per brief?

SysRq

Legacy Member
Black zei:
En dan al die opmerkingen van naar de les te gaan, duidelijk praat van mensen die zelf niet studeren. In de les zitten en wat gebabbel horen of de prof die iets uitlegt in een aula vol met 250 man is nutteloos. Ga beter in de bib of thuis uw boeken samenvatten en zelfstandig leren. Kom je een probleem tegen kan je naar de les gaan voor verduidelijking of de powerpoints bekijken. Maar dat het nodig is om elke les bij te wonen om te slagen is de grootste bullshit die ik ooit gelezen/gehoord heb.

Niet elke lesgever is onbekwaam of verveeld in wat die doet, de ene doet al meer zijn best dan de andere. Van mijn laatste jaar hogeschool kan ik mij nog een lector herinneren die het meer leek te hebben over zijn hobby en hemzelf, dan waar ik eigenlijk voor gekomen was. Ik vond het moeilijk begrijpbaar dat er mensen waren die daar geen probleem in zagen.

Het MIT zet al een tijd video's van college's online (opencourseware). Het is nu niet bepaald van u daar te vervelen in de les. Niveau is van een ander caliber, dat spreekt vanzelf.

Kandul

Legacy Member
SysRq zei:
Niet elke lesgever is onbekwaam of verveeld in wat die doet, de ene doet al meer zijn best dan de andere. Van mijn laatste jaar hogeschool kan ik mij nog een lector herinneren die het meer leek te hebben over zijn hobby en hemzelf, dan waar ik eigenlijk voor gekomen was. Ik vond het moeilijk begrijpbaar dat er mensen waren die daar geen probleem in zagen.
Zulke professoren of hoogleraren zou je moeten kunnen aangeven bij een of ander tuchtcollege. Hetzelfde voor zij die 's morgens (of een uur op voorhand) beslissen om geen les te geven en dergelijke.

SysRq

Legacy Member
Kandul zei:
Zulke professoren of hoogleraren zou je moeten kunnen aangeven bij een of ander tuchtcollege. Hetzelfde voor zij die 's morgens (of een uur op voorhand) beslissen om geen les te geven en dergelijke.

Ja, maar omdat het meer in het laatste jaar zich leek voor te doen, kon het mogelijk om een les "netwerken" gehandeld hebben, alleen had ik dat toen niet zo direct door. Feit is wel dat ik een aanvoelen had dat de meeste studenten, toch die het eerste jaar overleefd hadden, soms meer vakbekwaam waren dan de lesgever.

Blackblade

Legacy Member
Paasvakantie is er. Zou zeggen alles uit de kast halen. Zorgen dat je vroeg wakker bent. Zet u achter u bureau op u kamer en beginnen maar. Alles wat u aandacht kan wegleiden van u studies, moet u kamer uit zijn. Stop tijdig ergens in de late namiddag en ontspan u volledig. Ga vroeg naar u bed en repeat. Begin met u moeilijkste vakken eerst. Als je die kan doorworstelen, krijg je extra motivatie voor de makkelijkere vakken. Positieve vicieuze cirkel.

Neem ook wel een beetje tijd om te genieten van de RVV en P-R.


Trust me het is mogelijk.

Ge moest is weten wat ik heb doorstaan jaren aan een stuk toen mijn leven aan een zijden draadje bengelde. Heb het toch geflikt met maar beschikking te hebben over 25 % van mijn capaciteiten.

Benjamin

Legacy Member
Black zei:
Wat ik hier soms lees, schrijnend. Vlaanderen zou zich mogen schamen met een stel randpersonen die hier komen posten en deze kerel nog meer de dieperik in duwen.
Ik neem aan dat je niet naar mijn uitspraakje verwijst. Die is zeer serieus bedoeld. Het is zeer goed mogelijk dat TS op termijn meer succes gaat hebben zijn opleidign door eerst eens 1 of 2 jaar te werken, studeren kan daarna nog steeds.

Black

Legacy Member
Benjamin zei:
Ik neem aan dat je niet naar mijn uitspraakje verwijst. Die is zeer serieus bedoeld. Het is zeer goed mogelijk dat TS op termijn meer succes gaat hebben zijn opleidign door eerst eens 1 of 2 jaar te werken, studeren kan daarna nog steeds.

Nee had het vooral op mensen die denken dat ze iemand kunnen beoordelen afgaande op 'geen' info. 'Amai als jij 1.5 jaar studeert en je kan het niet, geef maar op...' Zulke café praat en het zeggen wat anderen wel of niet kunnen irriteert mij echt mateloos.

nite

Legacy Member
Black zei:
Nee had het vooral op mensen die denken dat ze iemand kunnen beoordelen afgaande op 'geen' info. 'Amai als jij 1.5 jaar studeert en je kan het niet, geef maar op...' Zulke café praat en het zeggen wat anderen wel of niet kunnen irriteert mij echt mateloos.

Jij vindt anderhalf jaar buizen niets zegt? Na hoeveel jaar zou hij het dan best wel opgeven? Na 2jaar? Na 3jaar? Na 10jaar? En wat leert hij in die extra jaren dat hij nu nog niet kan weten?

Als hij zich kan herpakken en een goed semester neerzetten, dan goed voor hem. Maar dat gebeurt niet vanzelf he. Door gewoon te zeggen: "doe vanaf morgen wat beter je best en dan komt alles in orde" helpt ge hebt toch ook niet. Zeggen dat je vanaf nu beter gaat studeren is niet hetzelfde als het effectief ook doen. Waarschijnlijk meent de TS het wel als hij zegt vanaf nu blok ik mij dood. Maar zulke goede voornemens veranderen wanneer ge ook effectief moet blokken en ge veel liever andere dingen zou doen, en het eigenlijk nog niet echt moet want de examens zijn toch nog zover af. Resultaat: hij maakt zich nu allerlei goede voornemens, maar realiseert die niet, en staat in juli evenver als hij nu staat.

Hoe helpt ge hem nu door te laten uitschijnen dat herpakken zeker een haalbare optie is? Herpakken is moeilijk. Wat is er nu veranderd waardoor hij een trend van meer dan anderhalf jaar zou kunnen doorbreken?

orac

Legacy Member
Black, de TS vraagt letterlijk:
Hoe zit het nu met mijn studiepunten? Ik wil grag stoppen met studeren om dan eventueel later opnieuw te doen wanneer ik wel het verstand heb. Is dit uberhaupt nog wel mogelijk?


Het antwoord op zijn vraag is iets in de aard van
Leerkrediet
Wat als je onvoldoende leerkrediet hebt?
Instellingen krijgen geen subsidies voor studenten die geen leerkrediet meer hebben. Als je minder leerkrediet hebt dan het aantal studiepunten waarvoor je wil inschrijven, dan kan de instelling erover beslissen je inschrijving te weigeren of hoger studiegeld te vragen.
...
Het verhoogde studiegeld kan ten hoogste het dubbele van het normale studiegeld zijn.

Al de rest, zowel aanmoedingingen om te stoppen als aanmoedigingen om door te gaan zijn eigenlijk niet relevant.

sneax

Legacy Member
Mja ma kijk sommigen snappen dat toch niet ... van die uitspraken als:
'het is nog steeds mogelijk'
'zet u achter uw bureau, sluit alles buiten en doe keihard uw best'
'het is afzien maar het kan nog lukken'
etc...

Dat is niet altijd relevant eh. Sommigen hier zien het als een vraag van 'kunnen' maar ik ben vrij zeker dat het hier gaat om een vraag van 'goesting hebben' en 'willen'. Heus niet iedereen wil omdat hij kan.

Als ik zo terugdenk ... ik dacht altijd: morgen vollenbak beginnen! Maar het kwam er nooit van. Uiteraard weet ge hoe het moet, maar ge zet dat uit uw hoofd en stelt nog een dag uit. Gewoon omdat ge geen zin en geen goesting hebt. Is dat da lui zijn? Kweenie, als ge dan om dat uit uw hoofd te zetten 5km gaat lopen om het toch maar wat uit te stellen, is dat dan lui?

Er moet een motief zijn om gemotiveerd te geraken, als dat motief zoek is dan kan er moeilijk inspanning geleverd worden. Zo is dat toch bij mij. Niet leuk vinden en het punt er niet van inzien = slechts zeer korte tijd mee bezig houden en ik word gewoon GEK.

Dan is het beter dat ge even afstand neemt, gaan werken is een oplossing, zoeken wat u wel intresseert, een motief zoeken, en dan gemotiveerd iets doen waar ge wél zin in hebt, dan gaat het als vanzelf en steekt ge er met plezier uw energie in.

Dat is uit mijn ervaring, en dat is dan ook enkel maar vantoepassing als het effectief uit niet willen is wegens dezelfde gedachten als hier gepost, als het om iets anders gaat is het niet toepasbaar natuurlijk.

Benjamin

Legacy Member
Het grote voordeel van 1 of 2 jaar werken: je kweekt een werkritme van 40 uur per week aan. Als elke student 40 uur per week aan zijn opleiding zou besteden dan zouden de slagingspercentages fors stijgen. Vandaar mijn voorstel.
Het is in onze cultuur wat controversieel, wat ook blijkt uit die 26-grens, maar het werkt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan