Archief - Wat is uw brutoloon? - deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boostah

Legacy Member
Legendary d.C. zei:
Zoals ik dacht dus :p
Maar ik kan bij de 'onderhandeling' wel 2300 vragen zonder dat ze mij daarbij raar aankijken? Ik heb namelijk weinig voeling met zo'n dinges.
Bij de sollicitaties kijk ik vooral naar de doorgroeimogelijkheden en jobinhoud (aan motivatie zal er gebrek zijn, er zitten een paar zeer aantrekkelijke jobs tussen;))

Maar hoe meer ge er uit kunt halen des te beter.

Als ze minder geven so be it, maar ik wil de situatie vermijden waar ik 2100 vraag en ze bereid waren 2200 te geven.. (bij wijze van voorbeeld)

Brussel gives 2300 + wagen (voor een 36u contract). En dit is vrij normaal voor het brusselse (zit ook zelfde sector als Mystiq). Teerste werk (wel maar 3 maand gedaan) was 2400 zonder wagen, Gentse firma btw.

makila

Legacy Member
Legendary d.C. zei:
Aangezien ik gehoord heb dat je bijna nooit krijgt wat je vraagt en ze altijd afdingen ..
Als starter klopt dit. Als ervaren iemand kan je na harde onderhandelingen meestal wél krijgen wat je vraagt. Want tja .. iemand met ervaring zegt meestal gewoon "nee" als ie niet krijgt wat ie vraagt hé?

Legendary d.C. zei:
Onder de 2000 ben ik precies niet van plan om een contract te onderteken als IT-consultant met diploma ind. ing. elec-ICT.
Of vraag ik teveel/teweinig?
Zou ik ook niet doen. En neen, 2300€ lijkt me okay.

NotoriousP

Legacy Member
Matt. zei:

Hij zei vragen hé, altijd meer vragen dan je verwacht te krijgen, dat is basis onderhandelen. :p

Ik ken trouwens al 2 ing.'s die net zijn afgestudeerd met 2700 en 2800 brutto. 2500 lijkt mij wel realistisch als het zonder wagen is aangezien in die lonen van vacature mensen met auto's zitten en ze daar toch al bijna aan 2400 geraakt zijn. Nuja het hangt zowat af van de sector natuurlijk, die 2 die ik opsomde zijn EM ingenieurs die in de metaal & energie sector gingen.

Matt.

Legacy Member
NotoriousP zei:
Hij zei vragen hé, altijd meer vragen dan je verwacht te krijgen, dat is basis onderhandelen. :p

Ik ken trouwens al 2 ing.'s die net zijn afgestudeerd met 2700 en 2800 brutto. 2500 lijkt mij wel realistisch als het zonder wagen is aangezien in die lonen van vacature mensen met auto's zitten en ze daar toch al bijna aan 2400 geraakt zijn. Nuja het hangt zowat af van de sector natuurlijk, die 2 die ik opsomde zijn EM ingenieurs die in de metaal & energie sector gingen.

Mja, true, zal inderdaad ook afhangen van waar je terechtkomt: branche, prive/publieke sector, ...

Renegadexxripxx

Legacy Member
Ik ben ook industrieel ingenieur electronica. En ik kan u garanderen dat je de verkeerde richting hebt gevolgd.

Indien je EM of Bouw had gestudeerd had je de 2500 - 2700 kunnen krijgen. Indien je binnengeraakt voor een functie bij de overheid dan kun je ook aan die 2700 geraken (maar je moet hier geluk mee hebben dat je de praktische vragen kunt beantwoorden aangezien deze naar mijn ervaring zeer specifiek zijn in de examens van de overheid).

Indien je in de privé moet starten mag je blij zijn met 2000€ bruto met wagen. Meeste gevallen zul je daar ergens rond schommelen. Zijnde 1800 - 2200 bruto afhankelijk van regio en sector.

Op dit moment met +- 3 jaar ervaring tussen al mijn vroegere ex-studiegenoten zijn er 2 betere verdieners de andere +- 90 zitten aan een lager gecumuleerd nettoloon. En dan enkel tengevolge van hun target bonussen. Maar persoonlijk vind ik het nog altijd gene vetpot.

Necreo

Legacy Member
Update, heb nu enkele maanden mijn netto loon ontvangen, voor zij die mijn volledig werk profiel willen zien, moet je maar even search doen. Staat in vorig topic.

Bruto: €4454
Netto: €2516 (incl €100 kosten eigen aan werkgever.)
Schandalige is dat ik dus bijna €2000 per maand aan belastingen loop te betalen....
Zouden beter de optie laten om voor dat bedrag iemand in dienst te nemen die 36uren/week mijn huishouden doet...daarvoor heb ik de tijd toch niet

Cycloon

Legacy Member
Legendary d.C. zei:
Zoals ik dacht dus :p
Maar ik kan bij de 'onderhandeling' wel 2300 vragen zonder dat ze mij daarbij raar aankijken? Ik heb namelijk weinig voeling met zo'n dinges.
Bij de sollicitaties kijk ik vooral naar de doorgroeimogelijkheden en jobinhoud (aan motivatie zal er gebrek zijn, er zitten een paar zeer aantrekkelijke jobs tussen;))

Maar hoe meer ge er uit kunt halen des te beter.

Als ze minder geven so be it, maar ik wil de situatie vermijden waar ik 2100 vraag en ze bereid waren 2200 te geven.. (bij wijze van voorbeeld)

Ik heb toen altijd geantwoord dat ik daar moeilijk zelf een getal kon opplakken. Ik zei toen wel dat wat ik gemiddeld te horen kreeg €2300 was. Buiten brussel/antwerpen mag je al blij zijn als je dat krijgt. In Brussel moet je echt wel gaan voor €2300 met wagen of €2500 zonder. Als je dat niet krijgt solliciteer je bij de verkeerde bedrijven. Er zijn genoeg posities in die twee steden die dat standaard geven.

Na een half jaar kan je wel makkelijker €150 en meer opslag vragen (afhankelijk van prestaties).

Laat loon trouwens geen drijfveer zijn. Ga voor iets waar je kan achterstaan zodat je na een half jaar niet moet veranderen, bedrijven die geen wispelturige werknemers moeten hebben gaan je anders snel afwijzen. Het loon volgt wel vanzelf als je iets doet waar je plezier in hebt als ingenieur.

axeldb

Legacy Member
Necreo zei:
Update, heb nu enkele maanden mijn netto loon ontvangen, voor zij die mijn volledig werk profiel willen zien, moet je maar even search doen. Staat in vorig topic.

Bruto: €4454
Netto: €2516 (incl €100 kosten eigen aan werkgever.)
Schandalige is dat ik dus bijna €2000 per maand aan belastingen loop te betalen....
Zouden beter de optie laten om voor dat bedrag iemand in dienst te nemen die 36uren/week mijn huishouden doet...daarvoor heb ik de tijd toch niet

leve Belgie... je vergeet nog de extra belastingen op je 13de en 14de maand...

Is er eigenlijk een website waar je je bruto maand- of jaarsalaris kan ingeven en daar je netto jaarinkomen kan berekenen?

JPV

Legacy Member
Necreo zei:
Bruto: €4454
Netto: €2516 (incl €100 kosten eigen aan werkgever.)
Schandalige is dat ik dus bijna €2000 per maand aan belastingen loop te betalen....
Zouden beter de optie laten om voor dat bedrag iemand in dienst te nemen die 36uren/week mijn huishouden doet...daarvoor heb ik de tijd toch niet

waar betaal jij 2000 euro belastingen op je loon? Ik kom aan maximaal 1356 euro. En dan zit er 9/10 nog andere aftrekken op. Best eerst even je volledige gegevens geven vooraleer te beweren dat je 2000 euro belastingen betaalt.

En belastingen dienen niet om je huishouden te doen.

JPV

Legacy Member
axeldb zei:
leve Belgie... je vergeet nog de extra belastingen op je 13de en 14de maand...

Is er eigenlijk een website waar je je bruto maand- of jaarsalaris kan ingeven en daar je netto jaarinkomen kan berekenen?
Als je van je jaarsalaris de RSZ aftrekt, kan je dat via tax on web (of de anonieme taxcalc)

Necreo

Legacy Member
JPV zei:
waar betaal jij 2000 euro belastingen op je loon? Ik kom aan maximaal 1356 euro. En dan zit er 9/10 nog andere aftrekken op. Best eerst even je volledige gegevens geven vooraleer te beweren dat je 2000 euro belastingen betaalt.

En belastingen dienen niet om je huishouden te doen.

Hi jpv,

Snap wat jij bedoelt, maar in mijn opzicht is elk verschil tussen mijn bruto en netto belastingen, terwijl dit in realiteit wel uit verschillende onderdelen zal bestaan.

En idd. Belastingen dienen niet om je huishouden met te doen, maar ik had dan liever het afgehouden bedrag geïnvesteerd in een werkloze die bij mij 36 uren per week mijn huishouden kan regelen, ipv het in de bodemloze put te plaatsen genaamd België.

Dan ga je werkloosheid tegen, en zie je je geld goed besteed.

Maar goed is een utopische gedachte :D

JPV

Legacy Member
Als er (om het simpelste voorbeeld te geven) 30 euro afgehouden wordt voor je maaltijdcheques, is het nogal vreemd om dat ook bij belastingen te rekenen.

Troost je met de gedachte (vandaag) dat je loon gaat naar de opvoeding van kinderen :)

hyperon

Legacy Member
JPV zei:
waar betaal jij 2000 euro belastingen op je loon? Ik kom aan maximaal 1356 euro. En dan zit er 9/10 nog andere aftrekken op. Best eerst even je volledige gegevens geven vooraleer te beweren dat je 2000 euro belastingen betaalt.

En belastingen dienen niet om je huishouden te doen.

De opsplitsing tussen RSZ en personenbelasting is voor een stuk virtueel geworden. 1/3 van de SZ wordt tegenwoordig betaald via de algemene belastingopbrengsten. Necreo heeft in mijn ogen dus wel gelijk, afrondingsfouten niet in rekening nemend. Per maand zal hij uiteindelijk zelfs meer belastingen betalen dan dat als je BTW in rekening brengt alsook de belasting op zijn bonus...

Bovendien is hij het typevoorbeeld dat vaak tegen de plafonds in de SZ aanloopt waardoor zijn vervangingsinkomen onveranderlijk een zwaar inkomensverlies met zich meebrengen.

Als ik naar mijn eigen geval kijk en rekening houd met de terugbetaling van de fiscus elk jaar, betaal ik maandelijks 2400 euro "belastingen". Als ik dan nog rekening houdt met de de BTW (vb 10% van beschikbaar inkomen), kom ik uit op een kleine 2700 euro belastingen per maand.

als Luxemburger zou ik met het zelfde brutoinkomen een stuk meer netto overhouden alsook recht hebben op veel royalere uitkeringen mocht ik ze nodig hebben.

Ik vind dat verplichte inhoudingen in Belgie te hoog geworden voor alle inkomens buiten de topinkomens, zeker als je rekening houdt met wat je ervoor terugkrijgt. Bovendien is het een onrechtvaardig systeem omdat heel wat mensen de dans ontspringen. Mensen die een gelijkaardig inkomen puren uit kapitaal, betalen quasi geen belastingen en hebben zelfs recht op meer uitkeringen want ze zijn "arm" voor heel wat definities van de SZ...

JPV

Legacy Member
Goh, als die van het Pisa-rapport zich geen zorgen maken, maar ik me zeker ook geen zorgen. Pisa-rapport meet vooral kennis, zoals gezegd is kennis verschoven naar kunnen, wat dus de daling verklaarbaar maakt. Nu, da's een discussie voor iets anders :p.

Het aandeel van onderwijs in het budget zal in de toekomst wel nog stijgen...

^MystiQ

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Ik ben ook industrieel ingenieur electronica. En ik kan u garanderen dat je de verkeerde richting hebt gevolgd.

Indien je EM of Bouw had gestudeerd had je de 2500 - 2700 kunnen krijgen. Indien je binnengeraakt voor een functie bij de overheid dan kun je ook aan die 2700 geraken (maar je moet hier geluk mee hebben dat je de praktische vragen kunt beantwoorden aangezien deze naar mijn ervaring zeer specifiek zijn in de examens van de overheid).

Indien je in de privé moet starten mag je blij zijn met 2000€ bruto met wagen. Meeste gevallen zul je daar ergens rond schommelen. Zijnde 1800 - 2200 bruto afhankelijk van regio en sector.

Op dit moment met +- 3 jaar ervaring tussen al mijn vroegere ex-studiegenoten zijn er 2 betere verdieners de andere +- 90 zitten aan een lager gecumuleerd nettoloon. En dan enkel tengevolge van hun target bonussen. Maar persoonlijk vind ik het nog altijd gene vetpot.

Niets is onmogelijk, elektronica-ict is helemaal de verkeerde richting niet. Het leven is wat je er zelf van maakt.Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik mijn diploma elektronica de keuze heb gemaakt een andere wereld binnen te gaan. Want als je u echt fixeert op de elektronica alleen is het inderdaad een trieste bedoening. Je moet het dan ook veel breder zien dan elektronica alleen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan