Archief - Wat is uw brutoloon? - deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boostah

Legacy Member
Noctilucus zei:
We hebben optimisten in de zaal ;)

Kheb op 23 bedrijven maar 1 keer een loon van 2200 bruto zonder voordelen horen vallen (ook automatisatie, in leuven). Voor de rest steeds 2600 of meer zonder wagen, of 2200 met wagen (en heb zelf, net buiten brussel (en ze zeggen bij ons dat men geen volk vind omdat het loon net iets te laag is) 2300 met wagen met een 36u contract)

Kheb zelfs loonvoorstel gehad van 2950 (chemie in antwerpen)

Elektrabel is 2400 + wagen (ongeveer, met alle voordelen offcourse)
LVD (gullegem, west vlaanderen) was 2400 + wagen(wel niet prive)

Necreo

Legacy Member
Oorspronkelijk ben ik gestart op €1900 bruto met firmawagen en kwartaalbonussen van +- €1000.
na 3 jaar bij die firma zat ik aan €2700 met dezelfde voordelen.
Dan bij een andere firma begonnen voor €3300 met wagen, en kwartaal + jaarbonus tot 30% van bruto jaarloon.
Na 3 jaar bij die firma zat ik aan €3700 met de voordelen.
Nu opnieuw nieuwe firma, begonnen aan €4454 bruto met wagen + kwartaal bonussen en jaarbonus gebaseerd op 20% van bruto jaarloon, maar zonder plafond.
Boodschap is dus u zeker niet dood te zitten staren op uw startersloon!

JPV

Legacy Member
MilM zei:
Men zou dus gerust RSZ +belasting nog kunnen opsplitsen in duizend andere zaken tot men een belasting overhoudt van 0,00000000001% (terwijl het geen bal zou uitmaken)
RSZ heeft voor mij niks met belastingen te maken, gezien het een verzekeringssysteem is en geen dienst voor bvb aanleg wegen, ...
MilM zei:
Indien klopt wat Hyperon hierboven beweert, dan is de opsplitsing nog meer zever in pakskes (en aangezien je niet reageert op zijn post ...).
wat hyperon zegt klopt maar ten deels, maar m'n zoektocht naar gedetailleerde cijfers heeft gisteren niks opgeleverd ;). Er is idd een groot stuk via alternatieve financiering, maar dat heeft dan weer grotendeels te maken met RSZ-kortingen die de overheid financiert met belastingen. Alle ACTIVA-... systemen worden op die manier betaald. Uiteindelijk is het dus zo dat bvb van het loon van een werknemer die slechts 1460 euro bruto verdient, géén RSZ afgaat, maar dat bedrag via de belastingen gerecupereerd wordt.

JPV

Legacy Member
hyperon zei:
De middelen van de RSZ worden o.a. gebruikt om mensen een onderbrekingsvergoeding te geven als ze tijdelijk deeltijds gaan werken. Echter die mensen hebben vaak ook recht op een aanmoedigingspremie van de Vlaamse overheid (algemene middelen). Dat eerste deel is voor jou dus essentieel verschillend van het tweede dat via de algemene belastingsopbrengsten wordt betaald.
yep, 't ene is het verzekeringssysteem, 't ander is subsidie om dat aan te moedigen (een van de eerste zaken die zal verdwijenn wss ;)).
hyperon zei:
De volledige kinderopvangsector wordt betaald vanuit de algemene middelen. Het kindergeld ( 80 euro voor het eerste kind) komt dan weer van de RSZ middelen. Nochtans denk ik dat de kinderopvang met haar sociale opvangtarieven meer zekerheid verschaft aan de lage inkomens dan het kindergeld dat kan doen...
kindergeld is dan ook weeral steun voor kinderen, kinderopvang zelf heb je niet altijd nodig (veel héél lage inkomens hebben zelfs geen kinderopvang ;)).
hyperon zei:
Zo kan ik nog ettelijke voorbeelden geven. Als je dit combineert met feit dat van de 70 miljard euro die onze SZ elk jaar kost, er nog slechts 46,5 miljard komt van de klassieke RSZ-bijdragen, kan ik enkel tot de conclusie komen dat een onderscheid maken tussen RSZ en "belastingen" een zinledige oefening is geworden. In essentie komt dit omdat onze sociale zekerheid steeds meer een sociaal bijstandssysteem wordt i.p.v. de klassieke verzekering.
klopt deels, maar ik wil het onderscheid behouden (net zoals zoveel verenigingen) omdat het belachelijk is dat men aan de RSZ prutst voor kortingen, maar die dan toch op een alternatieve manier financiert en dan zegt dat men "moet financieren", zoals jij ook laat uitschijnen.

Beter zou zijn om kortingen op bedrijfsvoorheffing te geven en de RSZ ongemoeid te laten. Dan heb je een logischere financering.

hyperon

Legacy Member
Ben blij dat jij het verschil nog ziet tussen een verzekeringsstelsel dat er geen meer is en de sociale bijstand in de ruime zin van het woord. Je RSZ-bijdrage is niet meer gelinkt met de uitkering waar je recht op hebt (vb kindergeld), er is een uitkeringsrecht als je vb nooit hebt gewerkt of bijgedragen (werkloosheid), etc.

Een dergelijk stelstel financieren enkel en alleen vanuit de bijdragen van de werkenden is dwaas. Je vraagt te veel van een te kleine belastbare basis, waardoor mensen niet langer inzien waarom zij juist zoveel belastingen moeten betalen... Dan liever het Deens systeem zonder RSZ bijdragen, maar BTW inkomsten.

Genious

Legacy Member
Necreo zei:
Oorspronkelijk ben ik gestart op €1900 bruto met firmawagen en kwartaalbonussen van +- €1000.
na 3 jaar bij die firma zat ik aan €2700 met dezelfde voordelen.
Dan bij een andere firma begonnen voor €3300 met wagen, en kwartaal + jaarbonus tot 30% van bruto jaarloon.
Na 3 jaar bij die firma zat ik aan €3700 met de voordelen.
Nu opnieuw nieuwe firma, begonnen aan €4454 bruto met wagen + kwartaal bonussen en jaarbonus gebaseerd op 20% van bruto jaarloon, maar zonder plafond.
Boodschap is dus u zeker niet dood te zitten staren op uw startersloon!
Welke jobs waren/zijn dat en hoe hebt ge die groei bewerkstelligd? :)

MilM

Legacy Member
Hij is sales. Is dus redelijk verschillend tov een technisch profiel, aangezien je als bedrijf bij sales veel meer visibiliteit hebt van hoeveel de persoon kost en hoeveel hij opbrengt (ok, bij consultants heb je dat ook, maar dan zit je eerder bij verkoop van services dan bij verkoop van producten).

Necreo

Legacy Member
Genious zei:
Welke jobs waren/zijn dat en hoe hebt ge die groei bewerkstelligd? :)

Heb altijd mijn focus gehad op functies in een sales omgeving, dusdanig zijn de door mij uitgevoerde functie(s) ook altijd in die lijn terug te vinden.

1ste werkgever: (3 jaar)
- functie: Account Manager Oost-West Vlaanderen
- functie na 1 jaar, Account Manager Large Accounts Oost-West Vlaanderen

2de werkgever: (3 jaar)
- functie: Key Account Manager Belux

3de werkgever: (huidig)
- functie: Global Strategic Account Manager, hier functioneer ik voor 100% engelstalig, Nederlandse taal is taboe...

Ik kan stellen dat ik ben waar ik nu ben, door enerzijds steeds goede resultaten voor te leggen, anderzijds ook realist te zijn door te zeggen dat een deel ook geluk is.

Ik heb geen universitair diploma,(alhoewel ik dat wel adviseer voor huidige studenten of zelf voor mijn eigen dochter) maar ben wel een harde werker, met een work is life attitude, en dat zet ik ook dagelijks om in realiteit.
Neem ook meestal meer dan nodig is op mijn vork, dat is een risico dat kan tegenvallen, maar ook kan uitdraaien in een voordeel.

B.rgds, Groeten,

Noctilucus

Legacy Member
russian zei:
Optimisten? Het is meer een kwestie van niet meteen toehappen en uw eigen verkopen. Bijna tien jaar geleden bood men mij (toen als ind. ing.) 2400 EUR bruto. Bovendien gaat het om VRAGEN, zodoende zeker 2300 EUR te hebben.

Mijn punt is, het hangt teveel af van de sector, locatie, het bedrijf, enz. om er meteen een bedrag op te plakken dat als absolute waarheid geldt.

boostah zei:
Kheb op 23 bedrijven maar 1 keer een loon van 2200 bruto zonder voordelen horen vallen (ook automatisatie, in leuven). Voor de rest steeds 2600 of meer zonder wagen, of 2200 met wagen (en heb zelf, net buiten brussel (en ze zeggen bij ons dat men geen volk vind omdat het loon net iets te laag is) 2300 met wagen met een 36u contract)

Kheb zelfs loonvoorstel gehad van 2950 (chemie in antwerpen)

Elektrabel is 2400 + wagen (ongeveer, met alle voordelen offcourse)
LVD (gullegem, west vlaanderen) was 2400 + wagen(wel niet prive)

Chemie, energie en metaal zijn natuurlijk de beter betalende sectoren, die springen er toch uit t.o.v. de rest. En zelfs dan, niet iedereen aan de Scheldelaan betaalt even veel, een aantal van de grote namen vinden sowieso genoeg kandidaten en bieden daarom niet zo uitzonderlijk veel. Ik ken ir's die maar aan zo'n voorwaarden gestart zijn in de chemie/petrochemie, voor ing's viel dat lager uit.
Hetzelfde geldt in IT consultant waar de vraagsteller ook naar refereerde, ook daar heb je een reeks grote bedrijven die geen 2300 + wagen zullen bieden.

Ik wil maar zeggen, je kan zeker zo'n bedragen vragen maar dan moet je wel weten bij welke bedrijven dat realistisch is, anders zullen ze eens goed lachen.

russian

Legacy Member
Noctilucus zei:
Mijn punt is, het hangt teveel af van de sector, locatie, het bedrijf, enz. om er meteen een bedrag op te plakken dat als absolute waarheid geldt.

Indien je dit punt probeerde te maken, geef ik je gelijk. Ik kon dat niet afleiden uit jouw vorige berichtje.

PineMangoes

Legacy Member
tommie314 zei:
disclaimer: ik ben nog student


Waarom gaan zovelen akkoord om gratis overuren te kloppen? Hoeveel keer zie ik hier niet: contract 38 uur, in de praktijk 40-50. Ik kan het begrijpen dat er werk is dat dringend afmoet tegen een bepaalde datum, en dat je dan overuren doet. Maar waarom zou dit onbetaald moeten zijn? Als het bedrijf iets zo graag wil afhebben, dan kunnen ze je er toch ook voor betalen? Op mijn vakantiejobs was er ook 1x een baas die je het altijd flikte om je contract tot sluitingstijd te zetten, maar dan heb je natuurlijk nog altijd een kwartier-20 minuten extra werk. 1x gedreigd te vertrekken met nog 15 man in de zaak en hij had het ook wel begrepen. (situatie is natuurlijk anders, ik was niet afhankelijk van dat werk, geen hypotheek af te lossen e.d.)

Veelal wordt het expliciet van je verwacht dat je gratis overuren klopt, bij mij werd dat bij het solliciteren al zo aangegeven. Er wordt van je verwacht dat je je projecten afwerkt, hoe lang je erover doet zal het bedrijf eigenlijk worst wezen. Niet akkoord gaan is eigenlijk geen optie. Niet alleen fnuik je zo je eigen carrièrekansen binnen het bedrijf, je hindert ook het werk van je collega's die van jouw werk afhankelijk zijn.

Zeker in engineering is dit sterk aanwezig. Je werkt steeds met strakke deadlines en vaak heb je bij de start van het project bijna geen idee hoe je eraan moet beginnen, met overuren en soms zelfs weekendwerk tot gevolg. Verwacht er ook geen dankbaarheid voor, als ingenieur in een productie-omgeving ben je de geslagen hond voor de sales en marketing (want hoe moeilijk kan het zijn om ... te ontwerpen?).

NotoriousP

Legacy Member
Omdat het in heel wat bedrijven een vereiste is om een goede carrière te gemoed te gaan.

Cycloon

Legacy Member
Omdat veel bedrijven het laten uitschijnen dat je een goede carrière tegemoet gaat als je heel veel overuren doet. Alleen zijn de meesten weg na 2-3 jaar omdat ze merken dat daar weinig van in huis komt. Diegene die het lang genoeg volhouden zullen eventueel kunnen opklimmen, vaak omdat ze de enige zijn die het hebben volgehouden :)

Er zijn trouwens nog genoeg jobs te vinden (ook in de engineering) waar overuren kloppen geen noodzaak is. Een realistische planning maken doet wonderen.

Dozzeh

Legacy Member
Cycloon zei:
Er zijn trouwens nog genoeg jobs te vinden (ook in de engineering) waar overuren kloppen geen noodzaak is. Een realistische planning maken doet wonderen.

Spijtig genoeg heb je daar als engineer niet veel in de pap mee te brokken van de planning :D

Cycloon

Legacy Member
Dozzeh zei:
Spijtig genoeg heb je daar als engineer niet veel in de pap mee te brokken van de planning :D

Nee uiteraard, daarom moet je voor een bedrijf kiezen die realistische plannen opstelt en geen project wil uitwerken op de helft van de tijd door systematisch overuren te misbruiken. Uiteindelijk maak je het bedrijf rijk en de managers wrijven in hun handen dat ze voldoende zieltjes vinden die zoveel uren willen doen voor niks.

Het meest erge vind ik nog dat sommigen er trots op zijn dat ze zoveel overuren voor niks doen binnen dit soort multinationals.

PineMangoes

Legacy Member
Cycloon zei:
Nee uiteraard, daarom moet je voor een bedrijf kiezen die realistische plannen opstelt en geen project wil uitwerken op de helft van de tijd door systematisch overuren te misbruiken. Uiteindelijk maak je het bedrijf rijk en de managers wrijven in hun handen dat ze voldoende zieltjes vinden die zoveel uren willen doen voor niks.

Het meest erge vind ik nog dat sommigen er trots op zijn dat ze zoveel overuren voor niks doen binnen dit soort multinationals.

Mja, niet iedereen heeft het voor het kiezen wat werkgevers betreft. Als je weinig ervaring hebt bvb., een minder populaire branche hebt gekozen, of vastzit aan een hypotheek/locatie, ...

Ik heb trouwens de indruk dat die overuren-mentaliteit veel meer in KMO's heerst dan in multinationals. Waar ik werk worden die overuren ook als een deel van het werk gezien, maar ik probeer dat enigszins te vermijden en te compenseren door het bvb. op vrijdag om 16u af te bollen. Idd wordt je voor ogen gehouden dat je kan doorgroeien op termijn maar in een klein bedrijf is die kans veel kleiner dan in een multinational.

Mijn plan is er enkele jaren te blijven, zoveel mogelijk ervaring en knowhow opdoen en dan diagonaal van job te veranderen. Als je ergens anders begint is het veel makkelijker om op je niveau verloond te worden dan wanneer je op je eerste werk blijft (immers, voor die mensen blijf je de starter die nog heel veel ervaring op moet doen).

Nitallica

Legacy Member
Leeftijd: 24
Opleiding:
- Behaald: ASO economie-MT;
- Bezig: Accountancy-Fiscaliteit via afstandsonderwijs (laatste jaar start binnenkort).
Werkervaring (wat / hoelang) : 4 jaar (waarvan 2j als arbeider, 2j als bediende)
Burgerlijke staat (+ten laste?): ongehuwd, 0 ten laste
-------------
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Groothandel voor de grafische sector
Huidige functie: Accounts Payable (3/5), Financial Controller (2/5). In dienst van de ene firma, 2/5 uitzending naar dochteronderneming in Nederland.
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38 uur/week
Afstand woon/werk: 45 km (2/5 NL: 200 km)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): Aalter, Tiel (NL)
-------------
Vakantiedagen (wettelijk (16,20,24?): 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 2 paritaire dagen
------------
Eindejaarspremie (volledig/gedeeltelijk): volledig
GSM: Nee
Auto: Nee
Laptop: Nee
Maaltijdcheques (bedrag?): Ja, 7 euro
Andere voordelen (bonus, cadeaucheques,...): hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, vaste onkostenvergoeding 25 EUR, bonus indien firma (aanvaardbare) doelstellingen behaalt, terugbetaling onkosten (200 km naar NL à €0.33 /km, overnachting, maaltijden ginder), ecocheques t.w.v. €75 (dit jaar).
Niet-financieel: flexibele werkuren, beperkte recuperatie overuren (1/2 dag per maand)
-------------
Maand salaris (bruto): 1945
Maand salaris (netto): ongeveer 1450

-----------------------

De voordelen bij mijn werkgever zijn redelijk riant, het bruto-salaris is volgens mij overeenkomstig gelijkaardige jobs op dat niveau, toch vind ik dat ik eerder weinig verdien.
Uiteraard zal dat veranderen als ik het diploma Accountancy-Fiscaliteit behaal.
Maar gezien de verantwoordelijkheden die ik erbij neem buiten de vaste jobinhoud (deelverantwoordelijke nieuw softwarepakket, verantwoordelijke herstructurering databases masterdata, deelverantwoordelijke opvolging eindejaarskortingen leveranciers), vind ik het toch eerder aan de lage kant.

Echter is van job veranderen om elders ietsje meer te verdienen geen wenselijkheid, aangezien dit bedrijf mij toekomstperspectieven biedt, op korte termijn (1j) om mijn noodzakelijke stage Acc-Fisc te doen, op middellange termijn (3 à 8j) om een aantrekkelijke job te krijgen met betere verloning.
Ook krijg ik bij deze werkgever heel veel vrijheid om projecten te lanceren, de vrijheid om 90% zelf mijn werk te regelen, ondersteuning van mijn studies (die ik overigens uit eigen wil doe, niet opgelegd door werkgever).

Toch ben ik eens benieuwd naar de mening van anderen, eventuele ervaringen, adviezen.

Nitallica

Legacy Member
tommie314 zei:
Je hebt eerst 1 of 2 j gesukkeld in het hoger onderwijs, bent dan gewoon gaan werken, bij dat bedrijf terecht gekomen en dan begonnen met accountancy-fiscaliteit? AF doe je dan volledig in zelfstudie, 0 lessen?

Ben eerst een opleiding begonnen in het hoger onderwijs. Op een gegeven moment ingezien dat dat geen richting voor mij was, en dat ik het nooit zou bolwerken om rit uit te rijden.

Dan beginnen werken als arbeider. Dan eens veranderd van werk, en begonnen bij mijn huidige werkgever, ook weer als arbeider. Dan op eigen initiatief begonnen met AF. Wat me uiteindelijk een overplaatsing naar de boekhouding heeft opgeleverd (omschakeling naar bediende).
Sinds goed één jaar ga ik 1 dag per week naar NL, in eerste instantie ook als Accounts Payable, sinds kort nu 2 dagen per week als Financial Controller.

Tegelijk ben ik nog steeds bezig met die opleiding AF, waar ik inderdaad geen enkele les heb. Ik word van tijd tot tijd enkel op de campus verwacht om examens te doen.

Smiles_

Legacy Member
Van uw bruto hou je toch wel veel over vind ik. Zijn er daar soms vergoedingen al bijgeteld?
Heb je geen opslag gekregen/gevraagd na je eerste geslaagde jaar of je tweede?

Verder vind ik het knap van je werkgever mbt de kansen die je krijgt (en de inspanning die je zelf levert). Als ik dat lees zit je daar idd goed en kan ik begrijpen dat je niet geneigd bent te veranderen eens je afgestudeerd zal zijn (en ze je hopelijk opslag geven).

Hoeveel opslag verwacht je/wil je?

boostah

Legacy Member
Nitallica zei:
Ben eerst een opleiding begonnen in het hoger onderwijs. Op een gegeven moment ingezien dat dat geen richting voor mij was, en dat ik het nooit zou bolwerken om rit uit te rijden.

Dan beginnen werken als arbeider. Dan eens veranderd van werk, en begonnen bij mijn huidige werkgever, ook weer als arbeider. Dan op eigen initiatief begonnen met AF. Wat me uiteindelijk een overplaatsing naar de boekhouding heeft opgeleverd (omschakeling naar bediende).
Sinds goed één jaar ga ik 1 dag per week naar NL, in eerste instantie ook als Accounts Payable, sinds kort nu 2 dagen per week als Financial Controller.

Tegelijk ben ik nog steeds bezig met die opleiding AF, waar ik inderdaad geen enkele les heb. Ik word van tijd tot tijd enkel op de campus verwacht om examens te doen.

Opzich lijkt het mij dan dat je iets te weinig wordt vergoed voor het werk dat je nu al doet (opzich kan dat later misschien gecompenseerd worden). Zeker als je die verplaatsing met de eigen wagen doet. Niet veel jobs in belgie die je 2 keer per week naar het buitenland laat rijden zonder dat er een firmawagen tegenover staat.

Tis natuurlijk afhankelijk van wat er gebeurt eenmaal je je dat diploma hebt en wat het bedrijf dan doeet
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan