tommie314 zei:
Rare manier van werken alleszins.
Voor mij persoonlijk vrees ik dat ik als ingenieur ook zal uitgebuit worden onder het mom van 'kaderfunctie'. Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen overuren, ik snap alleen niet waarom je je baas zou laten rijker worden op jouw kap. Het enige wat je daarmee voor mij bewijst is dat je een walkover bent en altijd ja-knikt op wat men jou zegt... Probeer eens aan een arbeider uit te leggen: we geven je een contract voor 38 uur, maar je moet nog 5-10 uur per week extra metsen zonder dat we je betalen, enkel om ons rijker te maken. Hij zal je wel snel uitleggen hoe absurd dat is.
Velen denken dat ze door overuren te kloppen hun carrière een boost geven. Echter ben ik daar niet mee akkoord. Door zichtbaar te zijn binnen het bedrijf stijgen imo uw carrière-kansen.
Door veel overuren te kloppen creëer je wel een zekere zichtbaarheid natuurlijk.
Het feit dat er overuren geklopt moeten worden heeft dat volgens mij 2 oorzaken:
- De teamleden werken niet (genoeg)
- Slecht management
In veel gevallen is nummerke 2 van toepassing. Management onderschat vaak het werk dat gedaan moet worden en plakt daar onrealistische deadlines tegen.
Missen is menselijk, zeker voor managers

, dus als zoiets af en toe gebeurd ben ik gerust bereid om overuren te draaien. Als dat een constante is ben ik ook van mening dat dat gecompenseerd moet worden. Zeker als mijn baas een project bij een klant heeft kunnen verkopen door heel concurrentieel te zijn met de opleveringsdatum, dan sta ik erop dat mijn overuren gecompenseerd worden.
In sommige gevallen wordt bij de loonbespreking vermeld dat er standaard een aantal overuren verwacht worden. In dat geval kunt ge dat in uw looneis calculeren. Dan zijt ge eigenlijk overbetaald op de momenten dat ge geen overuren maakt
Echter ken ik redelijk veel mensen die een mooie carrière hebben opgebouwd zonder veel overuren te kloppen.
Sommigen daarvan door hun job goed te doen, waardoor ze een bepaalde zichtbaarheid binnen hun bedrijf hebben gecreëerd, anderen door hun eigenlijke taken te verwaarlozen om zo aan hun zichtbaarheid te kunnen werken
