Archief - Wat is uw brutoloon? - deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

samsonite

Legacy Member
Nitallica zei:
Dan beginnen werken als arbeider. Dan eens veranderd van werk, en begonnen bij mijn huidige werkgever, ook weer als arbeider. Dan op eigen initiatief begonnen met AF. Wat me uiteindelijk een overplaatsing naar de boekhouding heeft opgeleverd (omschakeling naar bediende).
Sinds goed één jaar ga ik 1 dag per week naar NL, in eerste instantie ook als Accounts Payable, sinds kort nu 2 dagen per week als Financial Controller.
proficiat :niceone:

iemand voltijds als financial controller werkt zal ook niet snel over zij loon klagen

Nitallica

Legacy Member
Smiles_ zei:
Van uw bruto hou je toch wel veel over vind ik. Zijn er daar soms vergoedingen al bijgeteld?
Heb je geen opslag gekregen/gevraagd na je eerste geslaagde jaar of je tweede?

In dat netto zit inderdaad al de onkostenvergoeding van 25 EUR, das alles.
(Die 25 EUR is trouwens afkomstig van de gsm die ik als arbeider had, en heb moeten inleveren toen ik naar "den bureau" verhuisde).

Vergeet niet dat deze loonscategorie laag is, en dus niet bepaald zwaar belast wordt.
Verder is het zo dat ik in principe nog ferm zou moeten bijbetalen aan de belastingen (dus eigenlijk te lage afhouding van bedrijfsvoorheffing), maar dat los ik op met beroepskosten bewijzen.

Neen, opslag heb ik niet gevraagd na geslaagde jaren, net om de reden dat ik de opleiding voor mezelf doe, niet voor de firma. Ik wil dan ook niet dat mijn werkgever voorwaarden gaat stellen waar mijn opleiding het onderwerp van is.

Wel heb ik na 1 jaar als bediende een opslag van €100 bruto gekregen omwille van goede prestaties.
Laatst nog eentje gevraagd voor de halve promotie tot Financial Controller, maar niet gekregen, omwille van tegenvallende resultaten van 1H 2011. Evaluatie van de promotie in januari met mogelijke opslag.

^MystiQ

Legacy Member
PineMangoes zei:
Zeker in engineering is dit sterk aanwezig. Je werkt steeds met strakke deadlines en vaak heb je bij de start van het project bijna geen idee hoe je eraan moet beginnen, met overuren en soms zelfs weekendwerk tot gevolg. Verwacht er ook geen dankbaarheid voor, als ingenieur in een productie-omgeving ben je de geslagen hond voor de sales en marketing (want hoe moeilijk kan het zijn om ... te ontwerpen?).

Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoe groot je ballen aan je lijf zijn. Het is inderdaad een feit dat er strakke deadlines zijn, dat je vaak niet weet hoe je aan een project moet beginnen enzovoorts. En uiteindelijk ben jij de persoon die ervoor zorgt dat het werkt of niet werkt. Als iemand daar staat te roepen tegen u en weet ik veel wat en gij zijt projectverantwoordelijke bedien die pummels dan ook maar gauw van een antwoord want vaak weten ze het verschil tussen spanning en stoom nog niet eens deftig.

Emerxill

Legacy Member
tommie314 zei:
Rare manier van werken alleszins.
Voor mij persoonlijk vrees ik dat ik als ingenieur ook zal uitgebuit worden onder het mom van 'kaderfunctie'. Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen overuren, ik snap alleen niet waarom je je baas zou laten rijker worden op jouw kap. Het enige wat je daarmee voor mij bewijst is dat je een walkover bent en altijd ja-knikt op wat men jou zegt... Probeer eens aan een arbeider uit te leggen: we geven je een contract voor 38 uur, maar je moet nog 5-10 uur per week extra metsen zonder dat we je betalen, enkel om ons rijker te maken. Hij zal je wel snel uitleggen hoe absurd dat is.
Velen denken dat ze door overuren te kloppen hun carrière een boost geven. Echter ben ik daar niet mee akkoord. Door zichtbaar te zijn binnen het bedrijf stijgen imo uw carrière-kansen.
Door veel overuren te kloppen creëer je wel een zekere zichtbaarheid natuurlijk.
Het feit dat er overuren geklopt moeten worden heeft dat volgens mij 2 oorzaken:
  • De teamleden werken niet (genoeg)
  • Slecht management
In veel gevallen is nummerke 2 van toepassing. Management onderschat vaak het werk dat gedaan moet worden en plakt daar onrealistische deadlines tegen.

Missen is menselijk, zeker voor managers :p, dus als zoiets af en toe gebeurd ben ik gerust bereid om overuren te draaien. Als dat een constante is ben ik ook van mening dat dat gecompenseerd moet worden. Zeker als mijn baas een project bij een klant heeft kunnen verkopen door heel concurrentieel te zijn met de opleveringsdatum, dan sta ik erop dat mijn overuren gecompenseerd worden.
In sommige gevallen wordt bij de loonbespreking vermeld dat er standaard een aantal overuren verwacht worden. In dat geval kunt ge dat in uw looneis calculeren. Dan zijt ge eigenlijk overbetaald op de momenten dat ge geen overuren maakt :p

Echter ken ik redelijk veel mensen die een mooie carrière hebben opgebouwd zonder veel overuren te kloppen.
Sommigen daarvan door hun job goed te doen, waardoor ze een bepaalde zichtbaarheid binnen hun bedrijf hebben gecreëerd, anderen door hun eigenlijke taken te verwaarlozen om zo aan hun zichtbaarheid te kunnen werken ;)

Socks

Legacy Member
3 dagen geleden gesolliciteerd en morgen beginnen bij Sita (afvallader) aan 14€ bruto per uur + 4,35€ maaltijdchecks en 1,50 benzine vergoeding :p.
Dagcontracten wel en beginnen rond 6:15 en eindigen rond de middag.

MrBrightside

Legacy Member
Onlangs kreeg een vriendin van mij de vraag tijdens een sollicitatiegesprek: Hoeveel verwacht je te verdienen? Welk zinnig antwoord geef je daar eigenlijk op?

nameless

Legacy Member
MrBrightside zei:
Onlangs kreeg een vriendin van mij de vraag tijdens een sollicitatiegesprek: Hoeveel verwacht je te verdienen? Welk zinnig antwoord geef je daar eigenlijk op?

Hoeveel je verwacht te verdienen met een 100/200€ extra als starter. En hoeveel je verwacht te verdienen hangt af van welke job,ervaring,diploma,locatie,...

Nitallica

Legacy Member
MrBrightside zei:
Onlangs kreeg een vriendin van mij de vraag tijdens een sollicitatiegesprek: Hoeveel verwacht je te verdienen? Welk zinnig antwoord geef je daar eigenlijk op?

Als starter is dat heel moeilijk. Dan kijk je best even op vacature.be en/of loonwijzer.be wat je in dergelijke functie met een bepaald diploma gemiddeld zou verdienen. En dan lap je er nog een beetje bij.

Met wat ervaring en kwalificaties, kun je veel doen. Zo ken ik iemand die er 700 extra heeft verkregen, bovenop het gebudgetteerde voor die job. Wel met dien verstande dat die persoon in de vorige job al zoveel verdiende en niet of nauwelijks wou inleveren. Vorige job was wel in Brussel (iets hogere lonen daar).
Ze kwam gewoon met voorsprong als beste uit de gesprekken, en daarvoor was men wel bereid een uitzonderlijke Raad van Bestuur te organiseren om het budget te verhogen.

Enfin, dat is natuurlijk iets waar je ongelofelijk veel geluk mee moet hebben, meestal zal het toch beter zijn om het gemiddelde als richtpunt te gebruiken, en daar nog een euro of 200 bij te lappen.

Oldskooler

Legacy Member
MrBrightside zei:
Onlangs kreeg een vriendin van mij de vraag tijdens een sollicitatiegesprek: Hoeveel verwacht je te verdienen? Welk zinnig antwoord geef je daar eigenlijk op?

"Meer dan u"

PineMangoes

Legacy Member
Het onderste uit de kan halen als starter lijkt me ook niet verstandig tbh. Zonder ervaring kan je eigenlijk niet zeker weten hoe goed je in de job zal zijn. Je zal ook strenger worden beoordeeld als je op de rand zit van wat ze je willen betalen.

Beste is zoals gezegd je sectoraal barema vragen +100€, om dan het barema aangeboden te krijgen :)

aXl_

Legacy Member
MrBrightside zei:
Onlangs kreeg een vriendin van mij de vraag tijdens een sollicitatiegesprek: Hoeveel verwacht je te verdienen? Welk zinnig antwoord geef je daar eigenlijk op?

als starter: je zoekt op voorhand op hoeveel iemand met jouw profiel in een soortgelijke job verdient op salariskompas van vacature.com ofzo. Als die vraag gesteld wordt geef je altijd een range op. Tussen a en b (met a en b een paar honderd euro uit elkaar). Uiteraard ligt het zwaartepunt van de range die je opgeeft doorgaans aan de positieve kant van het gemiddelde dat je gevonden heb maar men wil zien of je geen onrealistisch bedrag verwacht. Dan is de kans dat je nee zegt als ze je een bod doen namelijk groot.
Voor een starter valt er doorgaans weinig te onderhandelen en ligt het loon dat ze je zullen bieden (zeker bij grotere bedrijven) voor een bepaalde functie gewoon vast.

edit: en dat is toch geen rare vraag bij een sollicitatiegesprek? Dat is zo één uit het lijstje van de standaardvragen waar je op voorhand al eens over kan nadenken.

delta7echo

Legacy Member
MrBrightside zei:
Onlangs kreeg een vriendin van mij de vraag tijdens een sollicitatiegesprek: Hoeveel verwacht je te verdienen? Welk zinnig antwoord geef je daar eigenlijk op?

Mij hebben ze verteld dat het beste antwoord is, volgens de wettelijke barema's.

yaris

Legacy Member
MrBrightside zei:
Onlangs kreeg een vriendin van mij de vraag tijdens een sollicitatiegesprek: Hoeveel verwacht je te verdienen? Welk zinnig antwoord geef je daar eigenlijk op?

Een maat van me zei ooit op die vraag : "zoveel mogelijk".
Die van HR herhaalde heel droog haar vraag : hoeveel is "zoveel mogelijk"
:D

NotoriousP

Legacy Member
yaris zei:
Een maat van me zei ooit op die vraag : "zoveel mogelijk".
Die van HR herhaalde heel droog haar vraag : hoeveel is "zoveel mogelijk"
:D

"Het maximum dat jij mij mag aanbieden van uw oversten".

Anoniem09

Legacy Member
Net mijn netto loon gezien van de maand augustus, de eerste maand met mijn 300EUR bruto opslag, vertaald zich in 90EUR netto, pffrrrtttt ;)

Matt.

Legacy Member
koenpje zei:
Net mijn netto loon gezien van de maand augustus, de eerste maand met mijn 300EUR bruto opslag, vertaald zich in 90EUR netto, pffrrrtttt ;)

300 bruto opslag krijgen en er maar 30% netto aan overhouden terwijl ge nooit meer dan +-57% kunt afgehouden zijn door RSZ+belasting?

jvc

Legacy Member
Matt. zei:
300 bruto opslag krijgen en er maar 30% netto aan overhouden terwijl ge nooit meer dan +-57% kunt afgehouden zijn door RSZ+belasting?

Andere belastingschaal waarschijnlijk?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan