Archief - Wat is uw brutoloon? - deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bulbanos

Legacy Member
Legendary d.C. zei:
Net voorstel gehad.

Om het kort te houden:

Bruto: 1800 (dubbel vakantiegeld, eindjaarspremie)
Bedrijfswagen (toch een mooie bedrijfswagen, niet verwacht zo één te krijgen)
Tankkaart, Maaltijdvergoeding, Verzekering (DKV + groepsverzekering), Representaivergoeding, GSM abbonenemt, Laptop

Buiten het brutoloon dat mij aan de (zéér?) lage kant lijkt ziet het er goed uit.
Startende industrieel ingenieur elec-ict btw.

De reden waarom ik nog twijfel is omdat ik daarnet naar een gesprek ben geweest en ze mij gevraagd hadden hoeveel ik wilde verdienen. Ik zei 2300, waarop zij zei dat het hoger zal liggen dan dat.

Hoewel de laatste job ook wel interessant lijkt, spreekt die mij minder aan dan die van 1800.
Ik ga waarschijnlijk voor dat voorstel gaan maar een verschil van +500 bruto is toch wel iets waar ik moeilijk over kan kijken.
Is het slim om over het eerste voorstel nog eens te praten? Toen ze mij het voorstel deden vroegen ze namelijk niet eerst hoeveel ik van plan was te verdienen. Het voorstel was al opgemaakt voor ik binnen wandelde.
Wat ik eigenlijk vermoed, is dat ze bij job 2 je 500€ bruto meer gaan geven maar geen auto... of toch? Dat zou me verbazen maar anders zou ik die dat toch serieus overwegen. Het verschil is echt niet min en de huur betaalt zichzelf niet.

Waar kreeg je het bovenstaand voorstel en wat is een mooie bedrijfsauto? :cool:

eniac

Legacy Member
vloet zei:
Bediende verdient gemiddeld 2.928 euro bruto per maand - Het Nieuwsblad

Toch wel een pakske hoger dan wat ik bruto krijg
(Werk als bediende in de media)

Je bent 24 he. Het is een gemiddelde over alle leeftijden, dus is het ergens logisch dat je als jonge bediende daar nog een stuk onder zit.

Ik vind het eigenlijk best laag, om als gemiddelde te dienen. En volgens JPV is het dan nog een te hoog getal wegens te weinig lage profielen in het onderzoek?

Wolfskin

Legacy Member
9lives is denk ik ook geen standaarddoorsnede van de vlaamse bevolking. Verbaas me er altijd over hoeveel mensen hier hogere (en zware) studies doen of gedaan hebben! Eigenlijk is dat hier een fantastische plaats om te netwerken:D

V8x

Legacy Member
Bijna 3000 euro bruto en daarbij een bedrijfswagen lijkt zeker niet slecht.

Hiapoe

Legacy Member
Binnenkort krijg ik nieuwe kaderfunctie... Volgende week moet ik op gesprek bij HR.
Maar het is een functie die ik zelf heb gemaakt en beschreven, dus is eigenlijk gewoon een formaliteit. Alleen nog contractvoorstel krijgen en dan laat ik het wel weten.

Nu heb ik 3400 bruto, dus ik ga 3800 voorstellen (in de hoop 3600 te krijgen). Bedrijfswagen krijg ik sowieso erbij als ik kader word + hogere bonussen, beter pensioenplan, ecocheques,...

Ik post hier wel eens mijn nieuwe job en loongegevens eenmaal ik mijn eerste nieuwe loonbrief krijg... Het kan nog zijn dat het pas in januari volgend jaar ingaat natuurlijk, dat moet nog allemaal besproken worden.

Hiapoe

hyperon

Legacy Member
verschil is dat RSZ op week/maandbasis berekend wordt en belastingen op jaarbasis. De bedrijfsvoorheffing is een voorheffing, geen definitieve heffing.

In mijn ogen een drogreden. De bijzondere bijdrage sociale zekerheid is ook een sociale zekerheidsbijdrage die afgerekend wordt via de aangfite. Ik zie geen enkele reden waarom men dat systeem niet kan veralgemenen. Op die manier kan je een veel geleidelijker systeem ontwikkelen. Met dergelijke cutoff specifieke kortingen creëer je armoedevallen, met marginale belastingstarieven van meer dan 100%.

Zoals je ongetwijfeld al weet, vind ik de RSZ-bijdragen een onrechtvaardig systeem geworden. Schaf het af en betaal alles vanuit de algemene middelen (BTW, personenbelasting, etc.) Op die manier betalen de kapitaaleigenaars ook voor de sociale zekerheid van de werkmens. Iemand die 2000 euro rente per maand heeft, houdt daar ten minste 1700 euro van over. De werknemer houdt daar nauwelijks 1300 euro van over. Nochtans heeft die kapitalist ook recht op terugbetalingen van de dokterrekeningen, een basispensioen, etc.

Vaak redeneert men (incl. de vakbonden) vanuit het perspectief van een specifieke doelgroep. Maar als men dan iets doet voor die doelgroep, hebben maatregelen vaak een averechts effect. Geregeld hou je mensen zelfs in die specifieke doelgroep omdat het voor hen niet meer voordelig is om meer te gaan verdienen, niet meer thuis te blijven, etc.

JPV

Legacy Member
hyperon zei:
In mijn ogen een drogreden. De bijzondere bijdrage sociale zekerheid is ook een sociale zekerheidsbijdrage die afgerekend wordt via de aangfite. Ik zie geen enkele reden waarom men dat systeem niet kan veralgemenen.
omdat (bijna) iedere werknemer in België RSZ-plichtig is, maar niet iedereen belastingsplichtig.
hyperon zei:
Met dergelijke cutoff specifieke kortingen creëer je armoedevallen, met marginale belastingstarieven van meer dan 100%.
dat laatste bestaat bij m'n weten echt niet.

Matt.

Legacy Member
JPV zei:
omdat (bijna) iedere werknemer in België RSZ-plichtig is, maar niet iedereen belastingsplichtig

Ja, en? Met een verandering van het systeem kan daar toch ook een mouw aan gepast worden. Dan betaalt (bijna) iedere werknemer gewoon belasting, what's in a name? Tenzij er natuurlijk een goeie reden bestaat voor die opsplitsing, vind ik dat hyperon gelijk heeft over het "onrechtvaardig" zijn.

JPV

Legacy Member
Als het zo simpel zou zijn... er bestaat zoiets als dubbelbelastingsverdragen en vrijstellingen van belastingen. Die kan je niet altijd eenzijdig opheffen.

Ik vermoed dat in alle landen in Europa een onderscheid gemaakt wordt tussen sociale zekerheidsbijdragen en belastingsbijdragen, o.a. omdat het ene afhankelijk is van waar je werkt (meestal), het andere van waar je woont (opnieuw: meestal).

Het is trouwens ook niet zo dat een bijdrage die onderhevig is aan belastingen, ook onderhevig is aan RSZ en/of omgekeerd. Al zou een eenvormigheid hierin ook geen slechte zaak zijn :D Sommige zaken zijn loon voor de RSZ, maar niet voor de belastingen en/of omgekeerd.

btw: officiële steekpenningen zijn niet-RSZ-plichtig, maar wel 309% belastingsplichtig :p.

hyperon

Legacy Member
JPV zei:
omdat (bijna) iedere werknemer in België RSZ-plichtig is, maar niet iedereen belastingsplichtig. dat laatste bestaat bij m'n weten echt niet.

Er zijn in ons land meer belastingplichtigen dan RSZ-plichtigen. Nu draagt een bejaarde kapitalist die vb 10 appartementen verhuurt relatief gezien een pak minder bij dan een werknemer met 2000 euro bruto per maand. Ik noem dat onrechtvaardig.

Reële marginale aanslagvoeten van meer dan 100% bestaan wel degelijk. België is daar samen met het VK trouwens een vb in academische papers. Als je in ons land een laag inkomen hebt, heb je recht op erg veel tegemoetkomingen. Voor dergelijke mensen leidt meer verdienen vaak op het einde van de rit tot een lager besteedbaar inkomen. Dergelijke effecten krijg je juist met die cutoff sociale voordelen.

Belgie behoort in Europese context trouwens tot de rijnlandlanden. Dit zijn landen waar de SZ sterk gegroeid is vanuit het verzekeringsprincipe en met dus hoge RSZ bijdragen op lonen. In sommige Zuid-Europese landen is de SZ veeleer gegroeid vanuit de sociale bijstand en wordt ze veel meer gefinancierd vanuit algemene middelen. Het typevoorbeeld tegenwoordig is Denemarken waar er geen RSZ-bijdragen zijn. Alles gaatt daar via BTW en PB.

StruikGewas

Legacy Member
Leeftijd: 23
Opleiding:
- Behaald: Ind. Ing. Elektromechanica - automatisering
Werkervaring (wat / hoelang) : 1,5 jaar
Burgerlijke staat (+ten laste?): ongehuwd, 0 ten laste
-------------
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Metaalsector
Huidige functie: Technische commercieel medewerker
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38 uur/week
Afstand woon/werk: 35km
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
-------------
Vakantiedagen (wettelijk (16,20,24?): 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 4
------------
Eindejaarspremie (volledig/gedeeltelijk): volledig
GSM: Nee
Auto: Nee
Laptop: Nee
Maaltijdcheques (bedrag?): Ja, 3,43€/werkdag
Andere voordelen (bonus, cadeaucheques,...): hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, bonus indien firma (aanvaardbare) doelstellingen behaalt,
vakantiepremie ecocheques t.w.v. €75 (dit jaar).

-------------
Maand salaris (bruto): 2630
Maand salaris (netto): ongeveer 1630 (zonder maaltijdcheques, bonussen,..)

SavaB

Legacy Member
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort, maar om er een apart topic voor te openen leek me ook overdreven:

Ik werk nu meer dan een jaar bij een bedrijf. We krijgen hier halfjaarlijks evaluaties op onze prestaties en op jaarlijkse doelstellingen (ik zeg bijvoorbeeld in het begin van het jaar dat ik tegen december kennis van onderwerp X en Y moet kennen, en dan wordt halfjaarlijks opgevolgd hoe ver ik daarmee sta). Die jaarlijkse doelstellingen dienen voor een extra bonus aan het einde van het jaar, de prestatie-evaluatie gewoon om te zien of we allemaal tevreden zijn over elkaar (bazen vs mij, ik vs bazen). Tot nu toe waren ze elke keer heel erg positief over mijn prestaties en werk, en sta ik op schema met mijn doelstellingen. Dankzij mijn opleiding heb ik buiten het 'normale' werk om ook wat extra taken kunnen verzorgen die ze anders moeten outsourcen aan peperdure bedrijven.

Ik ben gestart zonder ervaring (vers uit school geplukt) samen met iemand met 5 à 6 jaar ervaring. Ik ben ooit per toeval teweten gekomen dat hij dan ook een dikke 500€ bruto meer verdient dan ik (wat ik niet meer dan normaal acht). Maar logisch gezien zou dat willen zeggen dat dat een opslag van 100€ bruto per jaar wilt zeggen.
Hier op 't werk wordt ook nooit over loon gepraat. Af en toe wordt er eens gezegd 'dat er geen geld is', maar nooit echt in verband met loonopslag ofzo.
Maar omdat ik met deze zaken absoluut geen ervaring heb, weet ik niet of ik bij mijn volgende evaluatie een opslag zou durven vragen.

Aan de ene kant ben ik heel tevreden over mijn loon als ik kijk naar wat mijn (ex)medestudenten nu verdienen. Ik zit daar over het algemeen toch 4 à 500€ bruto over. Ten opzichte van mijn collega's ben ik ook de laagst opgeleide: ik ben de enige met een bachelor diploma, de rest zijn masters in wiskunde, burgies en een paar industrieel ing.
Aan de andere kant denk ik dat ik mij meer moet meten adhv mijn collega's, en niet adhv mijn studiegenoten. En elk beetje loon dat erbij komt komt altijd van pas natuurlijk.

Dus nu mijn vragen:
- Wat zouden jullie doen?
- Wanneer hebben jullie je eerste loonopslag durven vragen (en hoeveel)?

*edit* misschien dat ik mijn info er ook maar best ineens bijzet:

Leeftijd: 23
Opleiding:
- Behaald: Bachelor Digital Arts & Entertainment
Werkervaring (wat / hoelang) : 1 jaar
Burgerlijke staat (+ten laste?): ongehuwd, 0 ten laste
-------------
Werkgever/Industrie waar je in werkt: IT/medische sector (PC 218)
Huidige functie: software developper
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 39 uur/week
Afstand woon/werk: 20km
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
-------------
Vakantiedagen (wettelijk (16,20,24?): 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
------------
Eindejaarspremie (volledig/gedeeltelijk): volledig
GSM: nee
Auto: Nee
Laptop: Nee
Maaltijdcheques (bedrag?): Ja, 6€/werkdag
Andere voordelen (bonus, cadeaucheques,...): hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, bonus indien firma (aanvaardbare) doelstellingen behaalt, bonus indien ikzelf doelstellingen behaal, abonnement 50€ gsm, abonnement 50€ internet
ecocheques 250€

-------------
Maand salaris (bruto): 2613
Maand salaris (netto): ongeveer 1600 (excl. voordelen)

jawadde001

Legacy Member
Twee zaken.

- Er wordt veel gelogen over verloning. Heel veel...

- Brutoloon zegt zo weinig. Stel dat hij echt 500€ bruto meer heeft, maar jij hebt elke dag een netto onkostenvergoeding, dat kan het goed zijn dat jullie beide alsnog evenveel verdienen.

SavaB

Legacy Member
jawadde001 zei:
Twee zaken.

- Er wordt veel gelogen over verloning. Heel veel...

- Brutoloon zegt zo weinig. Stel dat hij echt 500€ bruto meer heeft, maar jij hebt elke dag een netto onkostenvergoeding, dat kan het goed zijn dat jullie beide alsnog evenveel verdienen.

Ja, dat weet ik wel, maar hij heeft mij ooit zijn loonbrief laten zien, dus das al een moeilijke leugen ;)
En ik weet niet goed wat je bedoelt met onkostenvergoeding, maar ik denk niet dat iemand hier op het bedrijf zoiets heeft/doet. We hebben beide dezelfde functie.

Denmilitair

Legacy Member
@SavaB ik denk dat ge meer als conform loon hebt dus kunt nog gerust een jaar wachten voor opslag te vragen :p

SavaB

Legacy Member
Denmilitair zei:
@SavaB ik denk dat ge meer als conform loon hebt dus kunt nog gerust een jaar wachten voor opslag te vragen :p

Dat besef ik, echt waar. Maar aan de ene kant is het afwegen tussen een tevreden, marktconform (of hoger) cijfer - dat ondanks dat nog steeds lager zal liggen dan dat van mijn collega's - en aan de andere kant niet het risico willen lopen dat mijn bazen na verloop van tijd zeggen "ha, die kunnen we minder betalen want die vraagt daar toch niet achter".
Nu ben ik waarschijnlijk wat vroeg met mezelf die vraag te stellen, en ik heb zelf ook eerder de neiging om te wachten tot ik hier twee jaar heb gewerkt, maar uit mijn directe omgeving zijn de antwoorden op mijn vragen zeer tegenstrijdig.

Anoniem09

Legacy Member
Zou je niet kunnen polsen achter een firmawagen met tankkaart? Eventueel met een iets minder bruto loon dan. Of heeft niemand dat daar?

SavaB

Legacy Member
koenpje zei:
Zou je niet kunnen polsen achter een firmawagen met tankkaart? Eventueel met een iets minder bruto loon dan. Of heeft niemand dat daar?

Ik werk in een redelijk klein bedrijfje (20 man), en zoiets is op de eerste dag al gezegd geweest dat een auto nooit als bonus gegeven wordt. Ik heb trouwens mijn rijbewijs (nog) niet, en woon in hartje Antwerpen, dus dat zou meer een last dan een zegen zijn :)

Hiapoe

Legacy Member
Ze gaan je niet buitensmijten als ze zo tevreden van je zijn en je erom vraagt hé.
Het gaat er hem natuurlijk een beetje om hoe je het vraagt.

Wat je kan proberen:
"Ik vroeg me af wat hier de standaard is qua opslag policy. Ik verwacht toch dat mijn loon over de loop van tijd stijgt, zeker als men tevreden is van mijn werk. Dus ik vroeg me af wat ik in dat opzicht hier mag verwachten in de toekomst."

Op die manier zeg je niet letterlijk dat je hier en nu opslag wil. Maar je wil wel hun visie zien over wanneer je het kan verwachten. Je laat een ballonnetje op over het onderwerp en ze kunnen het niet meer ontwijken.

Hiapoe
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan