Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort, maar om er een apart topic voor te openen leek me ook overdreven:
Ik werk nu meer dan een jaar bij een bedrijf. We krijgen hier halfjaarlijks evaluaties op onze prestaties en op jaarlijkse doelstellingen (ik zeg bijvoorbeeld in het begin van het jaar dat ik tegen december kennis van onderwerp X en Y moet kennen, en dan wordt halfjaarlijks opgevolgd hoe ver ik daarmee sta). Die jaarlijkse doelstellingen dienen voor een extra bonus aan het einde van het jaar, de prestatie-evaluatie gewoon om te zien of we allemaal tevreden zijn over elkaar (bazen vs mij, ik vs bazen). Tot nu toe waren ze elke keer heel erg positief over mijn prestaties en werk, en sta ik op schema met mijn doelstellingen. Dankzij mijn opleiding heb ik buiten het 'normale' werk om ook wat extra taken kunnen verzorgen die ze anders moeten outsourcen aan peperdure bedrijven.
Ik ben gestart zonder ervaring (vers uit school geplukt) samen met iemand met 5 à 6 jaar ervaring. Ik ben ooit per toeval teweten gekomen dat hij dan ook een dikke 500€ bruto meer verdient dan ik (wat ik niet meer dan normaal acht). Maar logisch gezien zou dat willen zeggen dat dat een opslag van 100€ bruto per jaar wilt zeggen.
Hier op 't werk wordt ook nooit over loon gepraat. Af en toe wordt er eens gezegd 'dat er geen geld is', maar nooit echt in verband met loonopslag ofzo.
Maar omdat ik met deze zaken absoluut geen ervaring heb, weet ik niet of ik bij mijn volgende evaluatie een opslag zou durven vragen.
Aan de ene kant ben ik heel tevreden over mijn loon als ik kijk naar wat mijn (ex)medestudenten nu verdienen. Ik zit daar over het algemeen toch 4 à 500€ bruto over. Ten opzichte van mijn collega's ben ik ook de laagst opgeleide: ik ben de enige met een bachelor diploma, de rest zijn masters in wiskunde, burgies en een paar industrieel ing.
Aan de andere kant denk ik dat ik mij meer moet meten adhv mijn collega's, en niet adhv mijn studiegenoten. En elk beetje loon dat erbij komt komt altijd van pas natuurlijk.
Dus nu mijn vragen:
- Wat zouden jullie doen?
- Wanneer hebben jullie je eerste loonopslag durven vragen (en hoeveel)?
*edit* misschien dat ik mijn info er ook maar best ineens bijzet:
Leeftijd: 23
Opleiding:
- Behaald: Bachelor Digital Arts & Entertainment
Werkervaring (wat / hoelang) : 1 jaar
Burgerlijke staat (+ten laste?): ongehuwd, 0 ten laste
-------------
Werkgever/Industrie waar je in werkt: IT/medische sector (PC 218)
Huidige functie: software developper
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 39 uur/week
Afstand woon/werk: 20km
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
-------------
Vakantiedagen (wettelijk (16,20,24?): 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
------------
Eindejaarspremie (volledig/gedeeltelijk): volledig
GSM: nee
Auto: Nee
Laptop: Nee
Maaltijdcheques (bedrag?): Ja, 6€/werkdag
Andere voordelen (bonus, cadeaucheques,...): hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, bonus indien firma (aanvaardbare) doelstellingen behaalt, bonus indien ikzelf doelstellingen behaal, abonnement 50€ gsm, abonnement 50€ internet
ecocheques 250€
-------------
Maand salaris (bruto): 2613
Maand salaris (netto): ongeveer 1600 (excl. voordelen)