Archief - Wat is uw brutoloon? - deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Anoniem09

Legacy Member
Matt. zei:
300 bruto opslag krijgen en er maar 30% netto aan overhouden terwijl ge nooit meer dan +-57% kunt afgehouden zijn door RSZ+belasting?

Mja heb hem nog niet in detail bekeken, maar het is toch zo.

Juni -> 2000EUR bruto -> 1314EUR netto
Augustus -> 2300EUR bruto -> 1403EUR netto

Matt.

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Andere belastingschaal waarschijnlijk?

In de hoogste belastingsschaal kunt ge maximum 57% afgehouden zijn... Dus als er 300 bijkomt moet daar 130 van overblijven.

koenpje zei:
Mja heb hem nog niet in detail bekeken, maar het is toch zo.

Juni -> 2000EUR bruto -> 1314EUR netto
Augustus -> 2300EUR bruto -> 1403EUR netto

En dit is nog niet eens de hoogste belastinsschaal dus moet ie er zeker meer dan 130 (eerder +-145) aan overhouden... Zeker dat ge nergens een hogere nettovergoeding moet betalen voor 't een of 't ander in vgl met uw vorige situatie?

Edit: i ets minder dan 130 en 145 afhankelijk van bijzondere bijdrage etc.

hyperon

Legacy Member
koenpje zei:
Mja heb hem nog niet in detail bekeken, maar het is toch zo.

Juni -> 2000EUR bruto -> 1314EUR netto
Augustus -> 2300EUR bruto -> 1403EUR netto

Dan moet er toch iets meer veranderd zijn dan vroeger, want op zich kan dat echt niet. Ofwel is er een extralegaal voordeel gewijzigd ofwel hebben ze een fout gemaakt. Je zou van die 300 euro ongeveer een 135 euro moeten overhouden.

Anoniem09

Legacy Member
Ik heb wel voordelen zoals een firmawagen, tankkaart, laptop, gsm etc maar daar is niets aan gewijzigd dus lijkt het mij raar dat die prijzen zouden wijzigen. Ik zal vanavond de beide loonbrieven eens vergelijken.

Plonske007

Legacy Member
Ik heb mij eens een periode bezig gehouden met het ontrafelen van die loonbrief.
Het berekenen van het jaarloon heb ik in een excel berekening geplaatst.
Rekening houdend met de fiscale voordelen, zoals kinderen, kindercreche, bedrijfswagen, laptop (ja je betaald hiervoor een eigen bijdrage), gsm, ....

Het is heel intressant om al die zaken te weten, want dan kan je pas gaan bekijken waarop je kan besparen, hoeveel bepaalde voordelen opbrengen. Want je belastingen worden berekend op het totale jaarloon!! Alleen bonussen worden afzonderlijk berekend en dat snap ik voorlopig nog niet helemaal :)
Dus wat je elke maand op je rekening krijgt is niet altijd representatief.

JPV

Legacy Member
Is logisch, omdat koenpje een stuk korting als "lage-inkomer" verliest.

(even veronderstelling van geen extralegale voordelen, ...)

Op 2000 euro bruto betaal je slechts 212,11 euro RSZ (10,61%), op 2300 betaal je 300,61 (ofwel de normale 13,07%). Dat verschil zorgt ervoor dat je uiteindelijk van 300 euro slechts 95 euro overhoudt.

Maw: koenpje kreeg vroeger zo'n 50 euro RSZ-korting, die hij nu verliest door zijn hoger loon.

^MystiQ

Legacy Member
JPV zei:
Is logisch, omdat koenpje een stuk korting als "lage-inkomer" verliest.

(even veronderstelling van geen extralegale voordelen, ...)

Op 2000 euro bruto betaal je slechts 212,11 euro RSZ (10,61%), op 2300 betaal je 300,61 (ofwel de normale 13,07%). Dat verschil zorgt ervoor dat je uiteindelijk van 300 euro slechts 95 euro overhoudt.

Maw: koenpje kreeg vroeger zo'n 50 euro RSZ-korting, die hij nu verliest door zijn hoger loon.

Ik vraag mij toch af wie die regels allemaal maakt en verzint. Waarom niet iedereen gelijk voor de wet voor dat soort dingen? Hoe demotiverend is dat nu wel niet voor hem. Ge krijgt dan opslag van 300 euro bruto en ge ziet maar een netto verschil van 90 euro. Dat is mijn inziens toch echt de wereld op de zijn kop. Ik heb er mijzelf al lang bij neergelegd dat ik meer dan 1000 euro van mijn brutoloon moet afgeven maar van zo een dingen kom ik toch echt groen. Wanneer gaan ze eens beginnen inzien in Brussel dat het kalf bijna helemaal verdronken is. Probeer jij maar eens de mensen te motiveren "Hier Fons, ge krijgt 300 euro bruto opslag maar omdat je vroeger een korting van 50 euro had hou je nu eigenlijk maar 90 euro netto over want je verliest die korting."

- Het demotiveert de werknemer in kwestie
- Zo een RSZ korting kost iedereen geld
- Het is schrijnend als baas om te zien hoeveel uw werknemers soms maar overhouden
- ..

Alleja, ofwel zie ik iets verkeerd maar toch :crazy:

^MystiQ

Legacy Member
tommie314 zei:
Je vergeet dat hij zonder die RSZ-korting vroeger nog minder overhield van een klein loon.

Kan best zijn maar het resultaat is dat hij nu geen 140 euro netto extra heeft maar 90 euro. Terwijl hij wel een brutoverhoging van 300 euro gekregen heeft. Met andere woorden, dit systeem zit niet goed in elkaar.

Legendary d.C.

Legacy Member
Net voorstel gehad.

Om het kort te houden:

Bruto: 1800 (dubbel vakantiegeld, eindjaarspremie)
Bedrijfswagen (toch een mooie bedrijfswagen, niet verwacht zo één te krijgen)
Tankkaart, Maaltijdvergoeding, Verzekering (DKV + groepsverzekering), Representaivergoeding, GSM abbonenemt, Laptop

Buiten het brutoloon dat mij aan de (zéér?) lage kant lijkt ziet het er goed uit.
Startende industrieel ingenieur elec-ict btw.

De reden waarom ik nog twijfel is omdat ik daarnet naar een gesprek ben geweest en ze mij gevraagd hadden hoeveel ik wilde verdienen. Ik zei 2300, waarop zij zei dat het hoger zal liggen dan dat.

Hoewel de laatste job ook wel interessant lijkt, spreekt die mij minder aan dan die van 1800.
Ik ga waarschijnlijk voor dat voorstel gaan maar een verschil van +500 bruto is toch wel iets waar ik moeilijk over kan kijken.
Is het slim om over het eerste voorstel nog eens te praten? Toen ze mij het voorstel deden vroegen ze namelijk niet eerst hoeveel ik van plan was te verdienen. Het voorstel was al opgemaakt voor ik binnen wandelde.

Cycloon

Legacy Member
Als ze het niet gevraagd hebben is de kans vrij groot dat het een vast bedrag is die ze in gedachten hadden. Buiten brussel/antwerpen is dat eerste nog redelijk aanvaardbaar hoor. Geen hoogvlieger maar toch wel een gemiddelde. Als het echter wel in brussel/antwerpen is dan is het gewoon te laag.

Ga trouwens voor de job die je het meest aangenaam lijkt, loon volgt wel vanzelf. Als je je werk met plezier doet zal je het ook wel goed doen. Dan kan je makkelijk na 6 maanden €200 bij vragen zonder blozen :)

lammeken

Legacy Member
Leeftijd: 22
Opleiding: economie talen (aso)
Werkervaring (wat / hoelang) : 0 (net gestart)
Burgerlijke staat (+ten laste?): ongehuwd
-------------
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Transport
Huidige functie: vrachtwagenchauffeur
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): +- 60 uur (meestal iets meer)
Afstand woon/werk: 0 km (trekker mag mee naar huis :p)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: van 11 tot 23
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): overal (vertrekplaats is Halle)
-------------
Vakantiedagen (wettelijk (16,20,24?): 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 0
------------
Eindejaarspremie (volledig/gedeeltelijk): volledig
GSM: ja
Auto: nee
Laptop: Nee
Maaltijdcheques (bedrag?): 7 euro
Andere voordelen (bonus, cadeaucheques,...): Hospilasitieverzekering , ARAB vergoeding (1.12 euro per uur die niet belast is .Omdat ik chauffeur ben)
-------------
Maand salaris (bruto): 3540 euro (slordige berekening hoor,kan iets minder of meer zijn)
Maand salaris (netto): nog geen idee


Mag binnekort starten,vandaar dat ik mijn nettoloon nog niet weet.
Die uren zullen een kleine aanpassing zijn :)

JPV

Legacy Member
^MystiQ zei:
Kan best zijn maar het resultaat is dat hij nu geen 140 euro netto extra heeft maar 90 euro. Terwijl hij wel een brutoverhoging van 300 euro gekregen heeft. Met andere woorden, dit systeem zit niet goed in elkaar.
Als je kortingen voor lage lonen wil, dan is het logisch dat die op een of andere manier moeten verdwijnen bij hogere lonen. Dan zit je altijd met zo'n effect.

Tenzij je iedereen voor de eerste X euro die korting geeft, maar dan is de kost gigantisch groot en is het nut véél minder. het systeem zou dus slechter in elkaar zitten...

Cycloon

Legacy Member
massey-ferguson zei:
nope
alle dagen thuis,moet nooit overnachten in de camion normaal

Da's niet slecht verdiend dan. Als ik ooit een totale carrièreswitch zou maken dan weet ik nu al wat het wordt :p

Smiles_

Legacy Member
massey-ferguson zei:
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Transport
Huidige functie: vrachtwagenchauffeur
Maaltijdcheques (bedrag?): 7 euro
Andere voordelen (bonus, cadeaucheques,...): Hospilasitieverzekering , ARAB vergoeding (1.12 euro per uur die niet belast is .Omdat ik chauffeur ben)
-------------
Maand salaris (bruto): 3540 euro (slordige berekening hoor,kan iets minder of zijn :)

Cepa?

hyperon

Legacy Member
JPV zei:
Als je kortingen voor lage lonen wil, dan is het logisch dat die op een of andere manier moeten verdwijnen bij hogere lonen. Dan zit je altijd met zo'n effect.

Tenzij je iedereen voor de eerste X euro die korting geeft, maar dan is de kost gigantisch groot en is het nut véél minder. het systeem zou dus slechter in elkaar zitten...

Dat is niet logisch. Wat met de bedrijfsvoorheffing kan (progressief stelsel), moet dan toch ook kunnen met dergelijke kortingen.
Dit staat los van mijn mening: dergelijke specifieke kortingen zijn slecht. Verlaag de lasten voor iedereen. Er is al genoeg progressiviteit in onze lasten.

werkerke23

Legacy Member
Leeftijd: 23
Opleiding: A2, BSO Kantoor
Werkervaring: bijna 3 jaar
Burgerlijke staat: ongehuwd, niemand ten laste
Werkgever/Industrie: IT Consulting (PC218)
Huidige functie: IT support/helpdesk
Anciënniteit: in huidige functie 6 maanden
Werkweek: 40 u./week, reëel +/- 42-43 u.
Afstand woon/werk: 22 km
Ploegenarbeid/dagwerk: dagwerk
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Vakantiedagen (wettelijk (16,20,24?): 20
Vakantiedagen (adv): 12
Vakantiedagen (extra): /
Eindejaarspremie: ja
14e maand of winstuitkering: neen
GSM: neen
Auto: Mini Countryman, VW Golf 6 te bestellen (tankkaart BE)
Laptop: neen
Maaltijdcheques: neen
Andere voordelen: maaltijdvergoeding 4,46€/dag, internetvergoeding 50€/maand
Maand salaris (bruto) € 1700,00
Maand salaris (netto): € 1352,34 (incl. maaltijd- & internetvergoeding)

Nog steeds tevreden van totaalpakket. Momenteel geniet ik vooral van dagelijks veel te leren en relevante ervaring op te doen. Certificaten behalen bij de vleet indien gewenst, enorm leuke bedrijfscultuur en ook bij de klant toffe collega's. Jong en groeiend bedrijf dat inzet, motivatie en EQ hoog in het vaandel draagt, waardeert én beloont. Kortom: zeer tevreden!

JPV

Legacy Member
hyperon zei:
Dat is niet logisch. Wat met de bedrijfsvoorheffing kan (progressief stelsel), moet dan toch ook kunnen met dergelijke kortingen.
Dit staat los van mijn mening: dergelijke specifieke kortingen zijn slecht. Verlaag de lasten voor iedereen. Er is al genoeg progressiviteit in onze lasten.

verschil is dat RSZ op week/maandbasis berekend wordt en belastingen op jaarbasis. De bedrijfsvoorheffing is een voorheffing, geen definitieve heffing.

En lastenverlaging voor iedereen is onbetaalbaar. Vervang je de huidige kortingen door een globale korting, dan zorg je voor een grotere werkloosheidsval...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan