Archief - Wat is uw brutoloon? - deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xversex

Legacy Member
Weet er iemand hoeveel het brutoloon van een ind ing chemie of milieukunde is?

russian

Legacy Member
Noctilucus zei:
We hebben optimisten in de zaal ;)

Optimisten? Het is meer een kwestie van niet meteen toehappen en uw eigen verkopen. Bijna tien jaar geleden bood men mij (toen als ind. ing.) 2400 EUR bruto. Bovendien gaat het om VRAGEN, zodoende zeker 2300 EUR te hebben.

Men kan zich de vraag stellen of lezen een kunde dan niet een kunst is. Ik hoop voor u het eerste.

Renegadexxripxx

Legacy Member
^MystiQ zei:
Niets is onmogelijk, elektronica-ict is helemaal de verkeerde richting niet. Het leven is wat je er zelf van maakt.Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik mijn diploma elektronica de keuze heb gemaakt een andere wereld binnen te gaan. Want als je u echt fixeert op de elektronica alleen is het inderdaad een trieste bedoening. Je moet het dan ook veel breder zien dan elektronica alleen :)

Zoals je zegt, je bent zelf een andere wereld ingestapt met name automatisatie. Voor praktisch al die vacatures word er eerder gekeken naar een ingenieur elektromechanica. Diegene die dan toch worden aangeworven zonder dit EM diploma kun je meestal op 1 hand tellen of je start dan als standaard technieker. Niet iets waar je in mijn ogen 4 jaar voor gestudeerd hebt... dat kon je al indien je TSO gestudeerd had.

Voor ICT kiezen ze effectief liever ofwel een bachelor IT (goedkoper en praktischer aangelegd) of een master IT (of burgerlijk ingenieur computerwetenschappen).

Indien ik de keuze opnieuw zou kunnen maken dan zou ik geen Electronica - ICT meer gevolgd hebben. Maar zoals je bevestigd, op elke regel zit er wel een uitzondering.

werkerke23

Legacy Member
Geef het gewoon in op ADMB?:
Loonberekening
Brutoloon : 4.454,00 (Bruto + Onderworpen aan RSZ en belastingen)
- RSZ : 582,14 (Op 4.454,00)
+ RSZ werkbonus : 0,00
+ Vrij van RSZ, onderworpen aan belastingen : 0,00
- Werknemersbijdrage groepsverzekering : 0,00
- Bedrijfsvoorheffing : 1.418,06 (Op 3.871,86)
- Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid : 43,50
- Werknemersbijdrage maaltijdcheques : 0,00
- Bedrijfswagen : 0,00
- Andere afhoudingen : 0,00
+ Andere supplementen : 100,00

--------------------------------------------------------------------------------

= Nettoloon : 2.510,30 EURO

^MystiQ

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Zoals je zegt, je bent zelf een andere wereld ingestapt met name automatisatie. Voor praktisch al die vacatures word er eerder gekeken naar een ingenieur elektromechanica. Diegene die dan toch worden aangeworven zonder dit EM diploma kun je meestal op 1 hand tellen of je start dan als standaard technieker. Niet iets waar je in mijn ogen 4 jaar voor gestudeerd hebt... dat kon je al indien je TSO gestudeerd had.

Voor ICT kiezen ze effectief liever ofwel een bachelor IT (goedkoper en praktischer aangelegd) of een master IT (of burgerlijk ingenieur computerwetenschappen).

Indien ik de keuze opnieuw zou kunnen maken dan zou ik geen Electronica - ICT meer gevolgd hebben. Maar zoals je bevestigd, op elke regel zit er wel een uitzondering.

Ken je het gezegde "Wie niet waagt, blijft maagd". Had ik telkens naar de voorwaarden bij bepaalde vacatures gekeken, wel dan zouden mijn opties ook wel zeer beperkt blijven hoor. Ik ben inderdaad ook 4 maand technieker geweest maar op die manier sta je ook niet uit uw nek te lullen in verband met planning omtrent elektrische werken en dergelijke meer. Bovendien krijg je ook de feeling met de mensen die het godganse dagen moeten doen. En het is wel eens geestig hoor, ge doet dingen dat ge soms anders nooit doet.

Een carrière uitbouwen mag je niet als een korte termijn investering zien. Wat is 4 maand technieker zijn in een mensenleven als je 40 jaar moet werken? Inderdaad, het is niets. En ondertussen ben ik vrijwel zeker dat er op mijn loonbrief al wat meer staat dan bij u ;). Ik bedoel daar niets mee verkeerd mee maar zagen dat je misschien de verkeerde richting gevolgd heb en dat je beter kan krijgen en dit en dat. Daar los je niets mee op. Denk eens goed na en doe er dan iets aan. Er zijn mensen die op hun 40 jaar veranderen naar compleet andere jobs.

En trouwens, met alle respect maar IT en ICT. Ik ben uitermate blij dat ik mij daar niet mee bezig hoef te houden. Wat een gedoe, altijd gezaag krijgen, altijd stomme dingen doen. En ja hoor, ik zit er ook op te kakken als IT dingen niet werken. Vooral als het véél eenvoudiger kan maar ze het niet willen doen. En puur principieel help ik niet mee aan IT toestanden :D

NotoriousP

Legacy Member
jawadde001 zei:
In de chemie worden zelden wagens gegeven.

Ik zei voor een ing. chemie, niet in de chemie. En ik ken er nochtans verscheidene van mijn net afgestudeerde klas die een wagen hebben gekregen... nuja pak dan + 200 a 300 euro bruto.

MilM

Legacy Member
Matt. zei:

Dat zijn gemiddeldes. Maw, sommigen verdienen minder en sommigen verdienen meer.

Ik begrijp niet hoe mensen zich kunnen spiegelen aan gemiddeldes wetende dat gemiddeldes net aantonen dat je meer kunt verdienen (gezien het aangenomen mag worden dat er natuurlijk variantie is)

JPV zei:
waar betaal jij 2000 euro belastingen op je loon? Ik kom aan maximaal 1356 euro.

Doe eens niet flauw over termen. Wat kan een normaal mens dat schelen dat een deel "RSZ" genoemd wordt. Je zou het zelfs pervers kunnen noemen dat dit misbruikt wordt om het percentage van "belastingen" (in uw context) naar beneden te halen, zoals jij hier net maar eens mooi bewijst :applause:

Voor mij persoonlijk is RSZ evengoed onderdeel van de belasting.

Bryanvd

Legacy Member
Leeftijd: 20
Opleiding: A2 Specialisatiejaar Automatisatie & Se-n Se specialisatiejaar Regeltechnieken
Werkervaring (wat / hoelang) : Geen
Burgerlijke staat (+ten laste?): ongehuwd (0)
-------------
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Kerncentrale Doel (Electrabel - GDF Suez)
Huidige functie: Nucleair Instrumentist in opleiding naar werkvoorbereider
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): Fulltime - 38u
Afstand woon/werk: 38km
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagfunctie
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): Beveren (doel)
-------------

Vakantiedagen (wettelijk (16,20,24?): 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiegeld: Enkel en dubbel

Eindejaarspremie (volledig/gedeeltelijk): volledig
GSM: /
Auto: /
Laptop: Ja
Maaltijdcheques (bedrag?): 22 aan 7 euro
Andere voordelen (bonus, cadeaucheques,...):

* Revisiepremie (4 per jaar): min 450 euro/revisie
* Sociaal fonds
* 30% korting factuur gas en elektriciteit
* Tussenkomst ambulante zorgen
* Hospitalisatieverzekering
* Waarborg loon bij ziekte en ongeval
* Aanvullend pensioen
* Korting Tankkaart Total/Fina
* busvervoer & bedrijfscrèche
* Openbaar vervoer: tussenkomst = 100%
* Gratis opleiding, vervoer volledig terugbetaald

-------------
Maand salaris (bruto): €2550
Maand salaris (netto): €1555 + €154 (maaltijdcheques) = €1709

JPV

Legacy Member
voor mij is het verschil essentieel. Het ene is altijd voor sociale zekerheid, het andere dient om wegen, onderhoud, administratie, ... te betalen. Wil je minder belastingen, zit dan aan het ene niet aan het andere.

MilM

Legacy Member
JPV zei:
voor mij is het verschil essentieel. Het ene is altijd voor sociale zekerheid, het andere dient om wegen, onderhoud, administratie, ... te betalen. Wil je minder belastingen, zit dan aan het ene niet aan het andere.

Voor mij niet.
Je zegt het zelf al, het ene is voor doeleinde A, het andere voor doeleinden B, C, D, E ....

Men zou dus gerust RSZ +belasting nog kunnen opsplitsen in duizend andere zaken tot men een belasting overhoudt van 0,00000000001% (terwijl het geen bal zou uitmaken)

Indien klopt wat Hyperon hierboven beweert, dan is de opsplitsing nog meer zever in pakskes (en aangezien je niet reageert op zijn post ...).

Matt.

Legacy Member
MilM zei:
Dat zijn gemiddeldes. Maw, sommigen verdienen minder en sommigen verdienen meer.

Ik begrijp niet hoe mensen zich kunnen spiegelen aan gemiddeldes wetende dat gemiddeldes net aantonen dat je meer kunt verdienen (gezien het aangenomen mag worden dat er natuurlijk variantie is).

Ik begrijp niet hoe je kunt zeggen dat je "zeker 2500" moet vragen als je weet dat ook de helft minder heeft dan 2400? :ironic: Tuurlijk kan een random persoon x meer verdienen dan dat gemiddelde. Kan de persoon die dat hier kwam vragen "zeker 2500" vragen? Dat hangt van zoveel af, 't is gewoon fout om te zeggen "ge kunt ZEKER 2500 vragen" als je niet eens weet of die persoon 10 jaar gestudeerd heeft, geen social skills heeft, alcoholieker is, ... Om het nu extreem te stellen.

MilM

Legacy Member
Matt. zei:
Ik begrijp niet hoe je kunt zeggen dat je "zeker 2500" moet vragen als je weet dat ook de helft minder heeft dan 2400? :ironic: Tuurlijk kan een random persoon x meer verdienen dan dat gemiddelde. Kan de persoon die dat hier kwam vragen "zeker 2500" vragen? Dat hangt van zoveel af, 't is gewoon fout om te zeggen "ge kunt ZEKER 2500 vragen" als je niet eens weet of die persoon 10 jaar gestudeerd heeft, geen social skills heeft, alcoholieker is, ... Om het nu extreem te stellen.

Ik zeg nergens dat hij "zeker 2500" euro moet vragen, dus laat die :ironic: maar achterwege.
Ik reageer wel op uw argumentatie alsof het gemiddelde zou ontkrachten dat een persoon geen 2500 euro kan vragen. Die link van Vacature is ondertussen zo afgezaagd geworden.

Verder is er een verschil tussen vragen en krijgen. Als je minder vraagt dan wat ze in gedachten hebben, bestaat de kans dat je 'maar' krijgt wat je gevraagd hebt. Als je meer vraagt dan wat ze in gedachten hebben, gaan ze u daarom niet direct afwijzen (onderhandelingen, weet je wel).

Matt. zei:
als je weet dat ook de helft minder heeft dan 2400?
Ik zie niet direct waar je uit uw link zou kunnen afleiden dat de helft minder verdient dan 2400 euro.

Matt.

Legacy Member
Whatever, er wordt hier gewoon zever verkocht dat het ni schoon is. Beide voeten op de grond en zo. Dan gaan ze nog beginnen muggenziften over "mediaan" en "gemiddelde", way to go.

MilM

Legacy Member
Matt. zei:
Whatever, er wordt hier gewoon zever verkocht dat het ni schoon is. Beide voeten op de grond en zo. Dan gaan ze nog beginnen muggenziften over "mediaan" en "gemiddelde", way to go.

Muggenziften? Je post een link en interpreteert de gegevens verkeerd en ik haal het gewoon aan. Daar is niets verkeerds mee. Of had ik er een :ironic: moeten achterzetten?

Want hier was die misschien wel van toepassing ;)

Verder moet men niet altijd conservatief doen als starter, zeker niet wanneer je een mooi diploma hebt. Er zijn genoeg bedrijven op de wereld. Het stopt niet bij de grote bekende bedrijven die vasthouden aan de bedragen uit dergelijke enquêtes. Er is niets verkeerds om dergelijke bedragen voor te stellen en dan af te wachten wat het bedrijf uiteindelijk voorstelt.

Matt.

Legacy Member
Alsof in dit geval het gemiddelde veel zal verschillen van de mediaan... Als het al veel zou schelen zouden ze bij het opstellen van de resultaten van de enquete wel de mediaan vermelden en niet het gemiddelde, maar ik denk niet dat er in startsalarissen enorme outliers voorkomen...

Verder hebt ge gelijk hoor, maar het is nu eenmaal niet zo zwart-wit als die gast die hier zei "zeker 2500" zonder enige uitleg. Ik had trouwens die verbetering over "conservatief" al beaamd toen iemand anders dat aanhaalde.

hyperon

Legacy Member
JPV zei:
voor mij is het verschil essentieel. Het ene is altijd voor sociale zekerheid, het andere dient om wegen, onderhoud, administratie, ... te betalen. Wil je minder belastingen, zit dan aan het ene niet aan het andere.

De middelen van de RSZ worden o.a. gebruikt om mensen een onderbrekingsvergoeding te geven als ze tijdelijk deeltijds gaan werken. Echter die mensen hebben vaak ook recht op een aanmoedigingspremie van de Vlaamse overheid (algemene middelen). Dat eerste deel is voor jou dus essentieel verschillend van het tweede dat via de algemene belastingsopbrengsten wordt betaald.

De volledige kinderopvangsector wordt betaald vanuit de algemene middelen. Het kindergeld ( 80 euro voor het eerste kind) komt dan weer van de RSZ middelen. Nochtans denk ik dat de kinderopvang met haar sociale opvangtarieven meer zekerheid verschaft aan de lage inkomens dan het kindergeld dat kan doen...

Zo kan ik nog ettelijke voorbeelden geven. Als je dit combineert met feit dat van de 70 miljard euro die onze SZ elk jaar kost, er nog slechts 46,5 miljard komt van de klassieke RSZ-bijdragen, kan ik enkel tot de conclusie komen dat een onderscheid maken tussen RSZ en "belastingen" een zinledige oefening is geworden. In essentie komt dit omdat onze sociale zekerheid steeds meer een sociaal bijstandssysteem wordt i.p.v. de klassieke verzekering.

MilM

Legacy Member
Matt. zei:
Alsof in dit geval het gemiddelde veel zal verschillen van de mediaan... Als het al veel zou schelen zouden ze bij het opstellen van de resultaten van de enquete wel de mediaan vermelden en niet het gemiddelde, maar ik denk niet dat er in startsalarissen enorme outliers voorkomen...

Onderstaande staat los van voorgaande discussie over het verschil gemiddelde/mediaan (ik ga er niet blijven flauw over doen :p):

Ik heb paar jaar geleden ooit eens een enquête gezien over het loon van starters (ik ken de organisatie niet meer) en daar stonden 4 waardes: gemiddelde, 25%, 50% (mediaan) en 75% en daar zat toch nog een mooi verschil op tussen die waardes.

Ook tussen het gemiddelde en de 75% was er een (relatief) groot verschil van tussen de 300 - 400 euro. Voor (licentiaat) informatica lag de 75% ongeveer rond de 2750 euro, maw, 1/4 verdiende meer.

Alhoewel ik wel het gevoel heb dat alles meer bij elkaar ligt als je hier deze topic volgt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan