Archief - Wijsbegeerte in het Avondonderwijs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tr1ckstar

Legacy Member
Aangezien m'n zoektocht naar het onderwijs waar ik recht op heb niet zo spoort, probeer ik het hier.

Ik wil een master in de wijsbegeerte behalen, maar niet op een Katholieke universiteit maar ook niet in Brussel sinds ik niet bekend ben met Brussel. Ik denk niet dat er veel keuzes dan overblijven. Ook vroeg ik me af of het niet bezitten van een velletje papier om daar te showcasen problemen kan geven bij m'n verzoek naar het niet-katholieke onderwijs waar ik recht op heb.

Alleen Kantiaanse filosofen de revue door het jaar heen zien passeren is m'n grootste nachtmerrie. Graag zou ik de informatie krijgen hierover die ik zocht, als er hier insiders zijn in de wijsbegeerte en me daar iets over kunnen vertellen.

Met dank, Tr1ckstar

Fliblit

Legacy Member
Waarom niet op een katholieke unief? Die zijn krak hetzelfde als seculiere hoor, behalve in naam dan :p

Uranium

Legacy Member
Fliblit zei:
Waarom niet op een katholieke unief? Die zijn krak hetzelfde als seculiere hoor, behalve in naam dan :p
Bwa, ik dacht dat aan de KUL bijvoorbeeld Thomas van Aquino veel aan bod komt. Maar anderen kunnen hier waarschijnlijk meer over vertellen.

Tr1ckstar

Legacy Member
Fliblit zei:
Waarom niet op een katholieke unief? Die zijn volledig hetzelfde als seculiere hoor, behalve in naam dan :p

Schijn bedriegt, ik heb een paar mensen in m'n vriendenkring; Ene behaalde een bachelor in Leuven, de ander aan de VUB. Ik kreeg te horen dat aan Leuven het vooral Wittgenstein, Plato en Kant was die ze te zien kregen (wat natuurlijk ook aan de docenten kan liggen) en dat ze ook bepaalde er (bewust) uitlaten in hun programma.

M.a.w. wil ik een vrijere studie in de wijsbegeerte ondernemen en ver ver weg van al die filosofie blijven met een christelijke connotatie. Hoe eigenaardig het ook mag klinken, ik zou me niet thuisvoelen op een Katholieke Hogeschool of unief zelfs al beweren ze dat de kerk daar niks te zeggen heeft.

Zarkon

Legacy Member
Tr1ckstar zei:
Schijn bedriegt, ik heb een paar mensen in m\'n vriendenkring; Ene behaalde een bachelor in Leuven, de ander aan de VUB. Ik kreeg te horen dat aan Leuven het vooral Wittgenstein, Plato en Kant was die ze te zien kregen (wat natuurlijk ook aan de docenten kan liggen) en dat ze ook bepaalde er (bewust) uitlaten in hun programma.

M.a.w. wil ik een vrijere studie in de wijsbegeerte ondernemen en ver ver weg van al die filosofie blijven met een christelijke connotatie. Hoe eigenaardig het ook mag klinken, ik zou me niet thuisvoelen op een Katholieke Hogeschool of unief zelfs al beweren ze dat de kerk daar niks te zeggen heeft.

De UA biedt een interessant programma aan.

Het klopt wel deels dat je aan de KUL iets meer een godsdienste inslag gaat hebben.
Een aantal profs zijn daar inderdaad zeer gelovig en zullen dat ook in hun les betrekken.
Ik weet wel niet of het nog altijd zo erg is als vroeger (toen moest je als student bij bepaalde profs echt wel opletten en zorgen dat je niet liet blijken dat je atheist was of je kon wel problemen hebben).

Al heb je aan de KUL ook notoire atheisten, alleen geven die blijkbaar nog altijd niet de basisvakken van de richting wijsbegeerte.

SarahB

Legacy Member
Misschien verschilt de leerstof wel van jaar tot jaar? W.b. KUL: ga eens naar Katholieke Universiteit Leuven en als je naar onderwijsaanbod gaat, kom je met wat doorklikken terecht op de lijst met cursussen die ze in wijsbegeerte geven. Als je op die cursussen afzonderlijk klikt, krijg je normaal gezien de programmainhoud.

Edit: Ik doe T&L aan de KUL en wb die 'godsdienstige inslag' bij wijsbegeerte: ik heb daar eigenlijk niets van gemerkt. (Ik heb uiteraard alleen het vak wijsbegeerte gehad, mss is de richting wijsbegeerte wel een pak anders). 'De mens' en het menselijk denken, idealisme,... stonden veeleer centraal dan god. Het is dus niet zo dat je in die les 'god' moest trachten te definiëren, laat staan vanbuiten leren wat een prof er als definitie voor gaf. Dat van die namen kan wel waar zijn, want de enige die ik mij nog herinner zijn Wittgenstein, Plato, Kant (het was wel te merken dat de prof daar een grote fan van was), Nietzsche en Thomas van Aquino. En Socrates. Maar uiteraard kan je in een hoop basislessen van wijsbegeerte moeilijk veel andere namen tegenkomen wil je nog enigszins diep kunnen ingaan op vanalles.

Ik hoop trouwens dat je beseft dat het filosoferen over god eigenlijk essentieel is voor de wijsbegeerte (religie en filosofie staan heel erg ten dienste van elkaar), net zoals je niet op voldoeninggevende wijze over geschiedenis kan praten zonder er religie bij te betrekken.

Tr1ckstar

Legacy Member
NotoriousP zei:
Je hebt geen recht op exact de leerstof die jij wilt zien hoor. Daarvoor dient een bibliotheek.

O en sinds wanneer delen bibliotheken bachelor's en Master's uit ? Ge kunt daar decenia in doorbrengen, de bekrompenheid van deze maatschappij vereist dat ge uw kennis kan aantonen door een vel papier.

Natuurlijk moet ge wel wat water bij de wijn doen, een perfect op maat gemaakte hogere studie komt ge weinig tegen zover ik weet. Maar als er één ding is dat ik zeker kan missen, is het wel het zoete gif van een katholieke injectie in m'n studiepakket.

Tr1ckstar

Legacy Member
SarahB zei:
Misschien verschilt de leerstof wel van jaar tot jaar? W.b. KUL: ga eens naar Katholieke Universiteit Leuven en als je naar onderwijsaanbod gaat, kom je met wat doorklikken terecht op de lijst met cursussen die ze in wijsbegeerte geven. Als je op die cursussen afzonderlijk klikt, krijg je normaal gezien de programmainhoud.

Edit: Ik doe T&L aan de KUL en wb die 'godsdienstige inslag' bij wijsbegeerte: ik heb daar eigenlijk niets van gemerkt. (Ik heb uiteraard alleen het vak wijsbegeerte gehad, mss is de richting wijsbegeerte wel een pak anders). 'De mens' en het menselijk denken, idealisme,... stonden veeleer centraal dan god. Het is dus niet zo dat je in die les 'god' moest trachten te definiëren, laat staan vanbuiten leren wat een prof er als definitie voor gaf. Dat van die namen kan wel waar zijn, want de enige die ik mij nog herinner zijn Wittgenstein, Plato, Kant (het was wel te merken dat de prof daar een grote fan van was), Nietzsche en Thomas van Aquino. En Socrates. Maar uiteraard kan je in een hoop basislessen van wijsbegeerte moeilijk veel andere namen tegenkomen wil je nog enigszins diep kunnen ingaan op vanalles.

Ik hoop trouwens dat je beseft dat het filosoferen over god eigenlijk essentieel is voor de wijsbegeerte (religie en filosofie staan heel erg ten dienste van elkaar), net zoals je niet op voldoeninggevende wijze over geschiedenis kan praten zonder er religie bij te betrekken.

God als in "het hogere" bedoel je, de metafysica, of de christelijke man met de baard die ergens op een wolk zou zitten, genesis en theologisch bijbelgedoe ?

Metafysica zie ik persoonlijk als één van de belangrijkste onderdelen van de filosofie, maar als die zo'n christelijke inslag heeft dan wil ik dit eigenlijk niet eens bijwonen sinds ik religie één van de grootste stupiditeiten ooit vind. M'n enige redding kan een vrije universiteit zijn, in West-Vlaanderen heb je er maar ene; de UGent dacht ik. En daar kunt ge niet eens avondonderwijs in wijsbegeerte aan volgen. Laat staan zonder diploma (en ik zie het echt niet zitten om nog een jaar middenjury aan te vatten).

Wat zijn de mogelijkheden in West-Vlaanderen hierover, iemand ?

edraket

Legacy Member
En wat is uw drijfveer om dat diploma te halen eigenlijk? Want voor aan werk te geraken zal het toch niet zijn, dan kan je toch evengoed zelf kennis opdoen in de bibliotheek, zoals hier al vermeld.

Fliblit

Legacy Member
Metafysica vind je verschrikkelijk belangrijk maar religie is een grote stupiditeit? Doe je niet wat laatdunkend over de 'man met de baard' als je moet leren over pakweg de anamnese van de ziel? Dat ligt allemaal erg dicht bij elkaar volgens mij..

bludgeoned

Legacy Member
Waarom niet aan de Ugent?
Hebben toch een aantal zeer interessante filosofen (gehad).

Tr1ckstar

Legacy Member
edraket zei:
En wat is uw drijfveer om dat diploma te halen eigenlijk? Want voor aan werk te geraken zal het toch niet zijn, dan kan je toch evengoed zelf kennis opdoen in de bibliotheek, zoals hier al vermeld.

Goeie vraag eigenlijk, ik heb absoluut geen idee wat voor "werk" ik zou willen doen, als ik dan ooit "werk" zal doen. Kennis is alles waarvoor ik leef, maar als ik een job zou uitoefenen was het hwss iets in de culturele sector. Ik ben téveel bezig met te leven en buitensporig te zijn om aan werk te denken. In een land als deze zul je nooit financiëel rijk worden door kunst, zelf schilder ik, maar cultuurbrengen... dat zie ik mezelf wel doen in de nabije toekomst, al is dat ook een ruim begrip tot interpretatie.

NotoriousP

Legacy Member
Maw je wilt dus enkele jaren op kosten van de maatschappij je bezig houden met je interessen, zonder later een meerwaarde te leveren? En daar bovenop eis je nog eens een opleiding die naar uw goesting is? Lef heb je wel. :)

Tr1ckstar

Legacy Member
Fliblit zei:
Metafysica vind je verschrikkelijk belangrijk maar religie is een grote stupiditeit? Doe je niet wat laatdunkend over de 'man met de baard' als je moet leren over pakweg de anamnese van de ziel? Dat ligt allemaal erg dicht bij elkaar volgens mij..

Ik zal m'n woorden even herschikken en zeggen; religie is een grote maar interessante stupiditeit, de macht die het over mensen heeft dat fascineerd me er wel aan. Mijn grootste vrees is vier jaar door te brengen op een Katholieke Universiteit zonder ooit iets horen over die héél abstracte filosofen, die gevaarlijke filosofie. De postmodernisten, die nieuwe filosofieën die niet populair zijn bij de conservatieve en meer religieuze denkers.

SarahB

Legacy Member
De metafysica was vrijwel de basis van wat ik qua wijsbegeerte aan de KUL gezien heb hoor... Les 1: Wat is metafysica? → alle lessen zullen daarop voortbouwen. Conclusie van alle lessen: God is dood, en de mens ziet eerst en vooral wat hij wil zien (allesbehalve een religieuze conclusie, lijkt mij). Bovendien ziet de mens meer dan ooit in dat god en religie als opium voor het volk zijn. Met dat inzicht is op zich niks verkeerd, maar het houdt wel het gevaar in dat het belang van ethiek afneemt (wb ethiek is Kant een belangrijk figuur; werd overigens ook uitvoerig op ingegaan). → Kan jij dat een katholieke uitspraak noemen?

Er heersen echt te veel vooroordelen over het katholiek onderwijs... Ja, er is hier en daar misschien een kruisje boven de deur te bespeuren. Maar dat wil niet zeggen dat er subjectief en belerend wordt omgegaan met religie, god, en al wat er mee te maken heeft. Volgens mij bestaat er in België niet eens meer zoiets als "katholiek" hoger onderwijs in de nauwe zin van het woord. "Katholiek" verwijst louter naar het feit dat dat onderwijs vroeger ontstaan is door kerkelijke en privé subsidiëringen ipv subsidiëringen van de overheid, wat voor de KUL niet zo gek is als je beseft dat die in de middeleeuwen gesticht is...

glashelder

Legacy Member
Waarom wil je een diploma hebben in de wijsbegeerte als je er niks mee wil doen qua werk? Dan kan je toch even goed naar een bibliotheek gaan, zoals hier al eerder werd geopperd.

SarahB

Legacy Member
Tr1ckstar zei:
God als in "het hogere" bedoel je, de metafysica, of de christelijke man met de baard die ergens op een wolk zou zitten, genesis en theologisch bijbelgedoe ?

Metafysica zie ik persoonlijk als één van de belangrijkste onderdelen van de filosofie, maar als die zo'n christelijke inslag heeft dan wil ik dit eigenlijk niet eens bijwonen sinds ik religie één van de grootste stupiditeiten ooit vind.

Ik bedoel daarmee de metafysica. Over de bijbel, Jezus en dat soort gezwets hebben we in de lessen wijsbegeerte nooit iets gezien. (Daarvoor hebben we het vak religie, zingeving en levensbeschouwing, een vak dat vrijwel in alle soorten onderwijs wel in een of andere vorm voorkomt, en waar de monitoren zelfs vrij neerbuigend over doen bij ons ("Ja dat is maar 3 studiepunten, maar wel een héél belangrijk vak hoor... pfaaahaha:lol:..ow sorry dat mag ik eigenlijk niet zeggen:D")... Wiskunde was volgens de prof veeleer de basis van de wijsbegeerte trouwens.

En nogmaals: de KUL wijst er zelfs op dat religie (in bepaalde vormen) inderdaad een idioot (zij noemen het 'naïef maar begrijpelijk') concept is, maar aangezien het deel uitmaakt van het denken van de mens, maakt het ook deel uit van de wijsbegeerte en kun je er niet om heen. De centrale vraag in de lessen wijsbegeerte was bij ons: "wat is de werkelijkheid?". De lessen gaan dan over hoe men geëvolueerd is van een God-centraal denken naar een mens-centraal, idealistisch, marxistisch, nihilistisch,... denken over de werkelijkheid.

SarahB

Legacy Member
Tr1ckstar zei:
Goeie vraag eigenlijk, ik heb absoluut geen idee wat voor "werk" ik zou willen doen, als ik dan ooit "werk" zal doen. Kennis is alles waarvoor ik leef, maar als ik een job zou uitoefenen was het hwss iets in de culturele sector. Ik ben téveel bezig met te leven en buitensporig te zijn om aan werk te denken. In een land als deze zul je nooit financiëel rijk worden door kunst, zelf schilder ik, maar cultuurbrengen... dat zie ik mezelf wel doen in de nabije toekomst, al is dat ook een ruim begrip tot interpretatie.

Al eens aan kunstwetenschappen gedacht dan? Of BA T&L, en daarna MA in culturele studies bv. Daarmee heb je veel meer kans op een baan in de culturele sector dan met Wijsbegeerte. En als je niet meteen werk zou vinden met die MA culturele studies kan je in afwachting daarvan nog wel ergens terecht met de talencombinatie die in de basis van je BA T&L zit.

Utred

Legacy Member
Tr1ckstar zei:
Goeie vraag eigenlijk, ik heb absoluut geen idee wat voor "werk" ik zou willen doen, als ik dan ooit "werk" zal doen. Kennis is alles waarvoor ik leef, maar als ik een job zou uitoefenen was het hwss iets in de culturele sector. Ik ben téveel bezig met te leven en buitensporig te zijn om aan werk te denken. In een land als deze zul je nooit financiëel rijk worden door kunst, zelf schilder ik, maar cultuurbrengen... dat zie ik mezelf wel doen in de nabije toekomst, al is dat ook een ruim begrip tot interpretatie.
:rofl:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan