Archief - Working poor in Belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Renegadexxripxx

Legacy Member
SysRq zei:
Ja, een bed eigenlijk ook niet. Op een houten vloer slapen gaat ook, kost alleen wat gewenning. Eens gewoon wil je niks anders meer. Een matras is luxe.

Denk je nu echt dat ik niet op een vloer heb geslapen toen ik bij een paar maten ben gaan crashen? Tuurlijk is een bed luxe. Interessante luxe, want het slaapt veel beter. Maar daarom wil dat niet zeggen dat het levensnoodzakelijk is. De vraag die je u eerder dient te stellen is vind ik het gerechtvaardigd dat iemand die elke dag gaat werken voor zijn brood op een vloer zou dienen te slapen.

Dan zou ik antwoorden neen.

SysRq

Legacy Member
NotoriousP zei:
Internet is een luxe ja, bejaarden genoeg die nog perfect zonder leven. :)

Bejaarden zijn dan ook gepensioneerd, dat zijn geen werkenden meer. Toch niet officieel. Niet van belang in deze discussie dus.

NotoriousP

Legacy Member
Yeah bro, geweldig punt bro, je bent geniaal bro! :unsure:

SysRq zei:
Bejaarden zijn dan ook gepensioneerd, dat zijn geen werkenden meer. Toch niet officieel. Niet van belang in deze discussie dus.

Een werkende mens heeft dat ook niet nodig tenzij relevant voor zijn job. Bovendien is dat spotgoedkoop tegenwoordig...

Genious

Legacy Member
De bibliotheken voorzien gratis internet voor de doelgroep die het zich niet kan permitteren.
Dus het noodzakelijke onlinegedoe kunnen die wel. (mails veronderstel ik)

sneax

Legacy Member
SysRq zei:
Internet is luxe, of wat is het gedacht daarover?



Ja, een bed eigenlijk ook niet. Op een houten vloer slapen gaat ook, kost alleen wat gewenning. Eens gewoon wil je niks anders meer. Een matras is luxe.

Volledig naast de kwestie want voor een bed en internet moet ge niet veel geld hebben om het te hebben.

Ik geef maar een voorbeeld: voor 15EUR/maand hebt ge internet, telefonie en een massa smsjes. Perfect te doen voor iemand die het niet breed heeft. Perfect alle noden voldaan voor slechts 15EUR. Mailtjes, paar telefoontjes, facebooken, internet bankieren, alles is te perfect te doen.

Nuja, het gaat hier bij de TS niet om intelligente arme mensen die er uit proberen geraken en met succes bovenstaande techhnieken zullen gebruiken. Het gaat er bij de TS om dat er mensen zijn die geen werk vinden en geen job kunnen houden en van paycheck naar paycheck leven. Die mensen hebben wss wel een flatscreen, een samsung smartphone (gratis bij hun abo van 40EUR) en natuurlijk een fibernetshake (of whatever altenratief bij andere operatoren).

De 'working poor' die niet uit de 'poor' geraakt zijn meestal dom (aangeboren of aangeleerd) of hebben een mentaliteitsprobleem. Dat is mijn gedacht.

Hiapoe

Legacy Member
SysRq zei:
Internet is luxe, of wat is het gedacht daarover?



Ja, een bed eigenlijk ook niet. Op een houten vloer slapen gaat ook, kost alleen wat gewenning. Eens gewoon wil je niks anders meer. Een matras is luxe.

1) Ik heb nergens gezegd dat 'arm' zijn leuk is of zou moeten zijn!?

2) Ik heb nergens gezegd dat ik arm ben, ergo dat ik enkel water in huis zou hebben. (PS. Ik drink geen alcohol, rook niet en gebruik geen enkele vorm van drugs behalve cafeïne)

3) Internet is inderdaad een luxe en geen levensbehoefte.

4) Het lijkt erop dat jij arm zijn gelijk stelt met ongelukkig zijn?!

5) Een sociaal leven hebben, heeft niks te maken met arm zijn of rijk zijn in deze discussie. Hier gaat het namelijk niet over spiritueel 'rijk' zijn, maar over puur financieel. Dus nee, een sociaal leven hebben heeft niks te maken met een formule om armoede te berekenen. Wél om geluk te berekenen, maar zoals eerder gezegd zijn we daar niet mee bezig in deze formule.

6) In verband met het bed: Zoals je waarschijnlijk heel aandachtig gelezen hebt, zeg ik in mijn post dat kunnen voorzien in hygiëne (en bijhorende gezondheid) één van de parameters is voor het bepalen van wie arm is.
Ergo, wie niet zonder bed / matras kan om een hygiënisch en gezond leven te leiden, en zich zoiets niet financieel kan veroorloven, kan in mijn definitie idd als arm bestemd worden.
Wie graag op de grond slaapt en daar geen last van heeft fysiek en zich een bed zou kunnen permitteren als hij zou willen, dan ben je niet speciaal arm, maar ten hoogste een beetje exentriek :)

dorser

Legacy Member
@Hiapoe: Valt op dat een goede verdiener als jij (alle respect!) laat uitschijnen dat geld niet belangrijk is (daar komt het eigenlijk op neer). Het is makkelijk om vanuit een luxepositie internet als luxe te beschouwen.
Ben je geen duts als je in de bib op een vieze PC moet gaan tokkelen? Ja, dan ben je een duts.

Soit

Alles onder de 1400 euro netto (of 1300 euro netto + maaltijdcheques) = overleven ipv leven.
En overleven = working poor.

didi2

Legacy Member
ben je een duts omdat je naar de bib moet voor internet? ik heb het vroeger lang genoeg gedaan, gewoon omdat ik internet pracktisch niet nodig had en het een overbodige kost vind. Heeft iedereen een gsm/smartphone nodig? bij zeker de helft van de mensen worden ze enkel gebruikt als luxe, vroeger had niemand gsm en lukte het ook, nu kunnen de meeste niet zonder continu te texten en hun gsm te bekijken, en ok dit alles kost mss niet veel maar als je alles bij elkaar optelt dan komt dit voor sommige mensen duur uit. Iedereen moet leven naar zijn budget en als dat betekent aldi/ lidl en geen restaurant/cafe bezoek dan is dat zo. maar jammer genoeg zijn net de klein verdieners degene die veel roken en op cafe zitten. Ik val zelf onder de goed verdieners maar toch blijf ik normaal te leven en zoveel mogelijk te sparen.

Genious

Legacy Member
Nu, mijn opmerking was niet echt bedoeld om dit topic te doen omslaan in het (zoveelste?) debat over wat een mens nu wel/niet nodig heeft.

Wou gewoon stellen dat armoede tegenwoordig een veel te 'abstract' begrip is geworden dat niet meer de lading dekt van wat het publiek daar onder begrijpt.
Daaruit volgen dan weer 2 andere punten:
1. De cijfers rond armoede worden vaak misgebruikt. (maw het uitbuiten van de disconnect tussen de definitie en wat men er onder begrijpt)
2. Armoede betekent niet een mensonwaardig bestaan. (overigens een erg amorf concept: iedereen geeft het een andere vorm)

Conclusie:
De openingsstelling van dit topic is redelijk waardeloos.

sneax

Legacy Member
dorser;16415109Alles onder de 1400 euro netto (of 1300 euro netto + maaltijdcheques) = overleven ipv leven. En overleven = working poor.[/QUOTE zei:
400EUR app
80EUR nutsvoorziening
15EUR telecom noden
150EUR anderre brossel

Pakt in totaal 800EUR voor een basis waarbij alle noodzakelijke noden voldaan zijn.

Dan hebde met 1300EUR nog 500EUR over. 170EUR aan eten en drinken e voila dan hebde nog iets meer als 300EUR over dat ge eventueel gedeeltelijk kunt sparen en gedeeltelijk opdoen aan luxegoederen of alles opdoen whatever.

Vanaf 1000EUR hoeft ge imo niet in armoede (=ontbering) te leven én, wat voor mij de maadstaf is, ge wordt er niet verder ingeduwd, ge krijgt eigenlijk alle mogelijkheden om u verder te ontplooien, een betere job te zoeken etc... deftige kledij, communicatie, educatie, alles is mogelijk met deze hoeveelheid aan geld.

Iemand die in die situatie blijft steken en geen job kan houden en amper jobs vind, en die van job tot job en paycheck tot paycheck leeft, die heeft een mentaliteitsprobleem, of heeft gewoon niet de capaciteiten om dat tot een goed einde te brengen. Maar dat is dan ook waarom hij wss geen betere job vind en ook niet meer geld verdient in de eerste plaats. Dus tja, wa moede dan doen. Ze 'gehandicapt' maken en ze extra geld toestoppen omdat ze gewoon niet beter kunnen?

Emerxill

Legacy Member
dorser zei:
@Hiapoe: Valt op dat een goede verdiener als jij (alle respect!) laat uitschijnen dat geld niet belangrijk is (daar komt het eigenlijk op neer). Het is makkelijk om vanuit een luxepositie internet als luxe te beschouwen.
Ben je geen duts als je in de bib op een vieze PC moet gaan tokkelen? Ja, dan ben je een duts.

Soit

Alles onder de 1400 euro netto (of 1300 euro netto + maaltijdcheques) = overleven ipv leven.
En overleven = working poor.
Da's overdreven vind ik, met 1400eur netto kom je vrij goed rond. Een rijkelijk leven zul je niet kunnen leven, maar niet rijkelijk kunnen leven is niet hetzelfde als arm zijn.

Mijn rekening: met 2 komen wij hier heel goed rond met 1600eur.
Daarin zit de afbetaling de lening, eten&drinken (en ik ga echt niet alleen in de Aldi of Lidl winkelen ;) ), gas+elek, internet en digitale TV, sparen voor niet-maandelijkse vaste kosten.

Ik zeg niet dat je dat mag delen door 2 om een alleenstaande zijn rekening te maken. Maar met 1200eur netto moet die toch goed kunnen rondkomen en wat kunnen sparen.
Daarbij komt dat iemand met een lager inkomen recht heeft op tal van sociale maatregelen dat zijn netto virtueel met een dikke 100eur/m optrekt.

Working poor bestaat imo niet in België. Zelfs een grote groep niet werkende zijn hier niet arm.

Ik heb het niet over mensen die door tegenslag of verkeerde keuzes in hun leven in diepe schulden zitten, maar over mensen met een relatief "normaal" leven.

Ga eens bijv in Duitsland zien, daar is eerder sprake van "working poor" door het niet bestaan van een minimumloon. Daar moeten sommige mensen het doen met lonen van 600-800eur/m.

Straddle

Legacy Member
dorser zei:
Alles onder de 1400 euro netto (of 1300 euro netto + maaltijdcheques) = overleven ipv leven.
En overleven = working poor.

Ik dacht dat ongeveer 1,5 miljard mensen het per dag moeten stellen met minder dan 1 dollar. Ik zou die mensen eerder arm noemen, iemand met meer dan 1400€ per maand is in mijn ogen verre van arm. Als het nu 100€ / maand was, ok maar 1400 is niet niets.

nite

Legacy Member
Emerxill zei:
en ik ga echt niet alleen in de Aldi of Lidl winkelen ;)

We moeten ook niet zo negatief doen over Aldi en Lidl. Dat zijn geen slechte winkels en mensen die daar shoppen zijn ook niet slechter af.

maartendq

Legacy Member
sneax zei:
400EUR app
80EUR nutsvoorziening
15EUR telecom noden
150EUR anderre brossel

Pakt in totaal 800EUR voor een basis waarbij alle noodzakelijke noden voldaan zijn.

Dan hebde met 1300EUR nog 500EUR over. 170EUR aan eten en drinken e voila dan hebde nog iets meer als 300EUR over dat ge eventueel gedeeltelijk kunt sparen en gedeeltelijk opdoen aan luxegoederen of alles opdoen whatever.

Vanaf 1000EUR hoeft ge imo niet in armoede (=ontbering) te leven én, wat voor mij de maadstaf is, ge wordt er niet verder ingeduwd, ge krijgt eigenlijk alle mogelijkheden om u verder te ontplooien, een betere job te zoeken etc... deftige kledij, communicatie, educatie, alles is mogelijk met deze hoeveelheid aan geld.

Iemand die in die situatie blijft steken en geen job kan houden en amper jobs vind, en die van job tot job en paycheck tot paycheck leeft, die heeft een mentaliteitsprobleem, of heeft gewoon niet de capaciteiten om dat tot een goed einde te brengen. Maar dat is dan ook waarom hij wss geen betere job vind en ook niet meer geld verdient in de eerste plaats. Dus tja, wa moede dan doen. Ze 'gehandicapt' maken en ze extra geld toestoppen omdat ze gewoon niet beter kunnen?
170 EUR per maand voor eten en drinken is echt wel een absoluut minimum. Op kot (en dan spreek ik van ondertussen 3-4 jaar geleden) probeerde ik niet boven de 5 EUR per dag uit te komen. Dat lukte, als ik enkel het goedkoopste nam, en water van de kraan dronk. Als je al eens iets "extra" wou (zoals een flesje frisdrank, eens op school blijven eten, een zak chips) kwam je als snel boven die 5 EUR uit.

Een appartement van 400 EUR per maand kan lukken, maar je zal mogen zoeken. Veel kans dat je een eind buiten de bebouwde kom zal wonen dus mag je vervoerskosten ook nog eens gaan meerekenen.

Let op, 1200 EUR per maand is inderdaad doenbaar als je sober leeft (sober hoeft niet armoedig te zijn) maar uiteindelijk is het nipt. Een overwachte kost van enkele honderden euro's kan er voor zorgen dat je enkele maanden in het rood staat.

kil911ler

Legacy Member
sneax zei:
Iemand die in die situatie blijft steken en geen job kan houden en amper jobs vind, en die van job tot job en paycheck tot paycheck leeft, die heeft een mentaliteitsprobleem, of heeft gewoon niet de capaciteiten om dat tot een goed einde te brengen. Maar dat is dan ook waarom hij wss geen betere job vind en ook niet meer geld verdient in de eerste plaats. Dus tja, wa moede dan doen. Ze 'gehandicapt' maken en ze extra geld toestoppen omdat ze gewoon niet beter kunnen?

Was de wereld maar zo simpel zoals jij het ziet.

Soekie

Legacy Member
Gray zei:
Meeste mogen binnekort blij zijn dat ze nog werk hebben.

We moge echt ni klagen hoor, geloof dat we in de top 20 van landen zitten met de hoogste levensstandaard, ter wereld.

Ik denk dat we daarin de laatste jaren zeer sterk gezakt zijn. Omdat men in heel Europa gezakt is, valt de schade hier misschien wel nog mee (vergelijk met Spanje, Griekenland, ...) of landen waar we liever niet mee geassocieerd willen worden uit Oost-Europa, en zal het in een vergelijkende studie misschien niet zo sterk naar voren komen.

Maar ons welzijn, onze welvaart en onze koopkracht zijn dramatisch gezakt.
Er moet heden bespaart worden op eten door mensen. Dat zijn taferelen die je niet voor mogelijk hield.

We hadden een zeer hoge standaard: gezinnen die met tweeën gingen werken, beide een eigen wagen hadden, naar de supermarkt konden en zich daar royaal konden bedienen van wat ze maar wilden, die zich een winter- en zomervakantie konden permitteren met het hele gezin, hun kinderen konden laten studeren, hun veel speelgoed konden geven, ...

Maar wat is er nu verandert?
De electriciteitsprijzen zijn de hoogte in gegaan, de waterprijzen idem, idem voor de graanprijzen bv op de wereldmarkt, wat zich vertaalt in ons voedsel (brood, pasta, ...) - en de energieprijzen vertalen zich overigens ook in stijgende voedselprijzen vanwege hogere kosten voor de producent, grondstoffen worden duurder (alles moet worden gedeeld met China en India), de huizenprijzen ja ... iedereen zal wel al doorhebben ... wij hebben in de jaren negentig ons vier slaapkamer huis uit de jaren zestig verkocht voor een kleine vier miljoen bef... Heden heb je voor vier miljoen bef (100 000 euro) amper nog een eenslaapkamerappartement. Een studio behoort misschien tot de mogelijkheden, maar zeker niet in de stad en veel zal je niet mogen verwachten, geen luxe, geen nieuwboux, mogelijk asbestgevaar, keuken en badkamer nog te vervangen, ...

Punt twee:

onze lonen worden massaal belast. Dit is het logisch gevolg van een massamigratie en een naturalisatie. Slechts zeer weinig van deze mensen hebben de taal geleerd, zich een stiel eigen gemaakt of met succes een opleiding gevolgd waardoor ze inzetbaar werden op de arbeidsmarkt en ook effectief werkten.
Al deze mensen moesten worden opgevangen, zijnde met eten en onderdak, zoals we weten zelfs in hotels waarvan we de prijzen allen kennen ... Al deze mensen moesten echter ook een inkomen krijgen, het leefloon (500 euro voor een samenwonende partner, 1000 euro voor een gezinshoofd), kindergeld terwijl ze vaak zeer veel kinderen hebben of nog "kopen", of een werkloosheidsuitkering of een invaliditeitsuitkering. Dit vaak levenslang ... De kosten voor de maatschappij daarvan zijn ongelofelijk.
Nadeel is dat deze mensen dan zich ook nog vaak met criminaliteit hebben beziggehouden: kosten voor justitie, politie, ... swingen de pan uit. Al deze mensen moeten natuurlijk ook begeleid worden, daarvoor is personeel nodig. Weet er iemand hoeveel voltijds equivalenten er werken dankzij de migratie? Denk aan de hele "sociale" sector: sociaal assistenten, begeleiders, psychologen, justitie-assistenten, vertalers, tolken, taalkundigen, mensen die zich moesten bezighouden met diversiteitsbeleid en de promotie hiervan (opgelegd door de overheid, geen enkel groot bedrijf incluis non-profit zoals ziekenhuizen hebben tegenwoordig niemand meer die specifiek en enkel als werk heeft zorgen voor een diversiteitsbeleid en bemiddelen bij problemen...), bemiddelaars, onderwijzers (taalles geven), cultureel begeleiders, ...
De lijst is ellenlang.
Dan hebben we het nog niet aan wat er bijkomend is moeten aangeworven aan veiligheidspersoneel, zowel in de privé-sector waar toevallig simultaan met het stijgen van het percentage vreemdelingen en het openen van de grenzen deze sector volledig geboomd is, als bij de overheid.
En dan kunnen we het zelfs ook hebben over bouwpersoneel in allerlei lagen en vormen: er moesten immers massa's sociale woningen gebouwd om al deze mensen te huisvesten.
Wegen, openbare infrastructuur, moest aangepast worden. Er zijn te weinig scholen, er zijn te weinig plaatsen voor kinderopvang, om al deze mensen te kunnen thuisbrengen. Bovendien moeten ze ook nog verdeeld omdat de werkdruk voor een leerkracht niet meer houdbaar is en omdat er gewoon niet meer kàn worden geleerd als alle kinderen een andere taal spreken, die dan ook nog anders is dan de taal van de leerkracht. Daarom zijn er overigens, zonder al te veel mediapoespas, zelfs enkele scholen gesloten.
Sowieso hebben wij dus aan deze groep mensen naast het geld dat we hun netto geven en de huizen die we hun geven, ook nog heel veel geld moeten geven in termen van openbare infrastructuur ...
Ons land was niet voorzien op een plots stijging van één miljoen inwoners ... die niet gradueel is gebeurd.
De gevolgen zijn er natuurlijk naar en er zijn overal aanpassingen nodig om dit mensenverkeer vlot te laten verlopen ...

Dan hebben we het nog niet over de luiken die mij ergens het meest tegen de borst stuit, omdat ik betrokken ben bij deze sector: afdelingen kinderpediatrie liggen vol met deze kinderen, omdat er vaak aan inteelt/incest gedaan wordt bij deze groepen mensen ... kinderen die dan zeer zwaar gehandicapt zijn, zijn het resultaat. Spoeddiensten worden overladen door mensen omdat ze de weg naar de huisarts niet vinden (nogal logisch als je hier pas binnen bent en de taal langs geen kanten spreekt) en ze niet begrijpen waarvoor de spoed dient en waarvoor hij niet dien, of dit niet willen begrijpen want spoed betekent natuurlijk ook: je krijgt pas achteraf de rekening opgestuurd die je nooit zelf hoeft te betalen (dit doet het ocmw wel voor je gezien je per definitie kansarm bent).
Daarnaast hebben zij ziektes die in hun land nooit deftig bestreden werden door het ontbreken van een beleid. Meer zelfs, zieken komen zeker naar hier want ze hebben bijna 100% op een goedkeuring van hun asielaanvraag. Inderdaad, de overlevingskans in België met aids, is beter dan in een herkomstland zonder aids... om het zeer cru en zwart-wit te stellen.
Dan heeft men er vormen van tbc die niet meer bestrijdbaar zijn met onze antibiotica en die zo weer onze samenleving binnenkomen met het risico dat ook autochtonen besmet raken (logisch), men heeft andere normen qua hygiëne wat zeker ook niet helpt (met alle respect maar dit ruik je helaas ook bij vele allochtonen als ze korterbij komen), men heeft andere regels in de omgang met voedsel die ook zeer problematisch zijn mbt hygiëne (denk aan halal geslacht vlees waarbij de maag- en darminhoud van het dier gewoon over het dier loopt, met alle bacterieën die daarbij horen..., halal voedsel wordt overigens gewoon op de westerse markt verkocht bij een tegenvallende verkoop onder het motto: wat niet weet, niet deert, dus denk aub niet dat jij het niet binnenkrijgt want vermoedt wordt dat 50% van het niet-varkensvlees dat we allen eten halal zal zijn geslacht ).
Tetanus, kankers die we hier niet kenden en waaraan bijgevolg onderzoeksgeld moet worden besteed want ze zijn voor ons vreemd en nooit relevant geweest, chirurgen en artsen moeten worden opgeleid om deze ziektes te behandelen, polio, ... alles komt terug voor. Ook dingen waartegen wij hier gevaccineerd werden, zien artsen nu met verbazing terug bij allochtonen ... waar dit niet gebeurde. Problematisch voor de volksgezondheid is dat die varianten van deze ziektes daar vrij spel hadden, door het feit dat vele van hun mede-autochtonen zwak zijn door aids of minder zaligmakende levensomstandigheden, waardoor ook wij hier voor schut staan met onze vaccins ...
Miljoenencampagnes die massa's hebben gekost voor de overheid en farmaceutische industrie, daar sta je dan ...
Homofobie komt terug massaal voor en zelfs geweld tegen homo's, ondanks zeer dure en grootse overheidscampagnes om dit acceptabel te maken.
Zij hebben natuurlijk al die informatie gemist sinds zij hier nieuw zijn, en dan nog houden ze er sowieso heel andere normen op na waardoor ze veel minder ontvankelijk zijn voor onze boodschappen van algemeen nut...
Er komen veel meer ongevallen voor ... hun wagens zijn dan ook nog vaak niet verzekerd want dat is volgens hun bijzaak, en men hanteert dezelfde rijstijl als in het land van herkomst ... De gevolgen laten zich raden. :?
Vrouwengeweld komt weer veel meer voor (d'uh) alsook vrouwenonderdrukking (nog meer d'uh), alsook abortussen (moslima's mogen namelijk niet zwanger zijn want dat kan niet, gezien ze maagd moeten zijn voor het huwelijk), ..

Deze lijst is vrees ik niet exhaustief ... en hierdoor is zeer veel moeite die er de laatste 30 jaar is gedaan om vooruitgang te boeken, eigenlijk voor niks geweest. Want het heeft deze bevolkingsgroep niet getroffen ... De gevolgen zijn er natuurlijk naar.

Alles is dus massaal achteruit gegaan en kost ons bommen geldt.
In ieder geval komt deze achteruitgang voor in onze statistieken ... maar er wordt natuurlijk nooit een specifiek onderscheid gemaakt waarbij men zegt in welke groep dit probleem het sterkste voorkomt. Aan dit soort onderzoeken wordt er door de overheid namelijk geen geld gegeven, hoe zou het toch komen ...



Allemaal heel leuk en politiek correct om links te zijn, maar deze mensen in ons land proberen te helpen in plaats van hun in hun eigen land proberen beter te maken, was een zeer grote vergissing die overigens veel meer heeft gekost dan ons lief is.
Met het geld dat we hier al in alle migranten gestoken hebben, hadden we een afrikaans land bloeiend en welvarend kunnen maken en voorzien van scholen en deftig onderwijs, waar iédere inwoner van kon profiteren en niet enkel degene die zo sluw, leep en laf zijn om te vluchten en naar hier te komen, en te vechten en competitief te zijn tegen hun eigen landgenoten om toch maar in Europa te geraken. (Ik denk niet dat we willen weten welke taferelen er zich daar precies afspelen om zo ver te komen ... Ik zou dus ook durven zeggen dat iedere partij die linkse ideeën propageert en iedereen die deze ideeën aanhangt, zich schuldig maakt aan medewerking van georganiseerde misdaad (mensenhandel... het is namelijk geen geheim meer dat een deel van de leeflonen en uitkeringen die onze Belgische werknemers betalen voor deze migranten, rechtstreeks naar de maffia gaan, die worden met deze commissies betaald).

De vraag waarom bruto en netto zo sterk van mekaar verschillen is hiermee ook meteen ingelost.
Dat onze welvaart nu zo gezakt is, heeft dus zeker niet alleen te maken met een prijzenstijging op globaal vlak ... Die massale prijzenstijging, zéker van vastgoed en electriciteit in België, houdt echter zeker wel verband met de massale migratie naar dit mini-landje ...

Soekie

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Ik moet Genious wel bijtreden: vaak wordt er geschermd met DE ARMOEDE STIJGT IN VLAANDEREN door allerhande politieke partijen (met daaraan gekoppeld nieuwe bleastingen om nieuwe sociale maatregelen te voorzien) en is de definitie van wat armoede dan wel is vaak op de achtergrond. Als je een arme van anno 2012 zou vergelijken met een arme van bvb 1992, zou je zien dat deze moderne arme vaak dingen bezit die een begoede 1992-er luxe zou noenem (gsm, high speed internets) en die gewone gezinnen in de jaren 50 gewoon niet hadden (een douche ! TV!)


De armoede stijgt ook, gemiddeld gezien.

Onder autochtonen daalt de koopkracht aanzienlijk, maar allochtonen die massaal werkloos zijn en leven van uitkeringen en leeflonen allerhande vertekenen het beeld ook in negatieve zin en doen het algemene peil ver zakken. Volgens onze normen leven zij namelijk onder het aanvaardbare niveau. Dat is voor hun echter een zeer bewuste keuze. Deze situatie is voor hun veel beter dan in hun thuisland.
Het is zelfs de reden waarom men naar hier komt en de slogan waarmee ze door mensenhandelaars gelokt worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan