A Knight of the Seven Kingdoms

Het gaat in stijgende lijn. Niks geforceerd en het begint interessanter en interessanter te worden.

Vooral de onthulling dat Egg een Targaryen is is heerlijk.

Ja ik begrijp dat niet iedereen overtuigd was na 1 aflevering door de GoT verwachting maar ik snap wel de hoge scores voor het seizoen in zijn geheel. 't Wordt beter en beter maar de afleveringen zijn inderdaad wel echt kort.

Als je de minuten optelt kom je aan de lengte van een deftige film en er is eigenlijk maar 1 rode draad: Dunk neemt deel aan het toernooi. Je ziet hem aankomen, een harnas kopen etc, dus het zijn idd maar korte "vignetten op de wereld van GoT".

Hier en daar hoor je enkele bekende termen zoals de namen van de grote families Targaryen, Baratheon enzomeer. En hoe Arlan door niemand wordt herkend. Een kabbelend verhaal maar aangenaam om te kijken voor de kleinschaligheid.

Ik snap niet hoe mensen, van zowel de investeerders bij HBO als fans, kunnen blijven geld, tijd en moeite investeren in alweer een verhaal dat G.R.R. Martin tot dusver niet heeft afgewerkt...

Ziet er vermakelijk uit, maar zelfs al start het nu mogelijks zeer sterk... maak je dan maar alweer klaar voor een crappy ending?
Misschien alludeert de sh*t uit de eerste aflevering daarop.

Toegegeven ik heb ook bekeken, maar met halve aandacht, want ik wil hier bewust geen verwachtingen meer aan koppelen.
Game of Thrones waren ooit goede boeken, nu zijn ze vooral een teleurstelling die ik in een rommeldoos heb weggestopt.
Winds of Winter ... 't zal eerder vriezen op Venus dan dat die boekenreeks nog voltooid wordt denk ik momenteel, hopelijk zit ik mis.

Als GoT de champions league was, dan was House of the dragon de Belgische eerste klasse.
Zeer merkbaar niveauverschil, maar af en toe nog een goede acteur en uiteindelijk nog wel ok als liefhebber.

Dit is echter derde provinciale.
Oppervlakkig verhaal, matige acteurs, low budget scenes, gemixt met wat laag niveau niets terzake doende pipi-kaka-ballen humor.
Blijkbaar is er wel een markt voor.
Gezien de afleveringen zo kort zijn, het seizoen bijna gedaan is, en we toch fans blijven van de Westeros wereld zullen we dat wel uit kijken.

Maar je apprecieert bij elke spinoff toch elke keer opnieuw wat voor een meesterwerk die originele 2011-2019 GoT reeks was.

Visueel is dit toch wel niveau HOTD hoor, met mooi natuurlijk licht gefilmd, costuums dik in orde.
Setting, ja veel kleiner zoals ik eerder zei, en kwasie geen CGI. Het budget zal ook wel een pak minder zijn.

Het gaat dus eigenlijk meer om de ridders van die tijd (in peace time), dan over 1 ridder.
Veel nobelen met verwaand karakter of een hoek af. Hoe ze neerkijken op lagere rangen of burgers (beetje analogie met menig samurai films).
Targaeryens die opvliegend zijn en of op hun trots staan (zoals we ze kennen).
De reveal van Egg was wel goed gebracht samen met die voorspelling van die waarzegster.

HOTD tipt voor mij ook niet aan GOT op zijn best. Daar ligt de lat wel heel hoog natuurlijk.

Meesterwerk...
Hoge lat...

Jullie hebben precies de laatste 2-3 seizoenen van GoT gemist...
Wat mij betreft werd een zéér sterk begin (zowat de eerste 3-4 seizoenen) teniet gedaan door te eindigen met een zéér zwak niveau.
En dan heb ik het niet eens over of ik de manier waarop het eindigde, want over smaak kan je discussiëren... maar over het wegvallen van diepgang, zwakke dialogen, snel en ongeloofwaardig héén en weer reizen waar men in het begin van de serie maanden onderweg leek.

Kennen jullie die meme van dat paard? Eerst meesterlijk getekend, dan matig, dan alsof een kleuter de rest afwerkte...

Terug on topic: deze serie ziet er vermakelijk uit, 30 minuten volstaan voor het volgen van één personage... zonder spoilers van de boeken (want ja, ik heb die boeken ook gelezen) boezemt het feit dat G.R.R. Martin ook hier aan begonnen is, véél ideeën heeft maar ze ook niet afgewerkt heeft, mij een gezonde argwaan jegens deze serie in.

Dat hij dan gewoon terug tv-schrijver wordt maar op z'n minst iets afwerkt.

Maar je apprecieert bij elke spinoff toch elke keer opnieuw wat voor een meesterwerk die originele 2011-2016 GoT reeks was.
FTFY

Ik ga deze zeker ook bekijken, heb de eerste twee novelles in stripvorm gelezen en het zijn op zich wel goede verhalen. Dat het GoT peak niveau gaat halen, dat verwacht niemand denk ik.

Meesterwerk...
Hoge lat...

Wat mij betreft werd een zéér sterk begin (zowat de eerste 3-4 seizoenen) teniet gedaan door te eindigen met een zéér zwak niveau.
En dan heb ik het niet eens over of ik de manier waarop het eindigde, want over smaak kan je discussiëren... maar over het wegvallen van diepgang, zwakke dialogen, snel en ongeloofwaardig héén en weer reizen waar men in het begin van de serie maanden onderweg leek.

Kennen jullie die meme van dat paard? Eerst meesterlijk getekend, dan matig, dan alsof een kleuter de rest afwerkte...

Terug on topic: deze serie ziet er vermakelijk uit, 30 minuten volstaan voor het volgen van één personage... zonder spoilers van de boeken (want ja, ik heb die boeken ook gelezen) boezemt het feit dat G.R.R. Martin ook hier aan begonnen is, véél ideeën heeft maar ze ook niet afgewerkt heeft, mij een gezonde argwaan jegens deze serie in.

Dat hij dan gewoon terug tv-schrijver wordt maar op z'n minst iets afwerkt.
Ik schreef GOT op zijn best! Niet GOT op zijn minst :p

Meesterwerk...
Hoge lat...

Eerste 3-4 seizoenen? :unsure:
De apotheose van seizoen 6 is wat mij betreft van het beste dat er bestaat.
Al die lagen, al die kleine details in de mimieken en de karakters en hun achtergrond, spektakel, dialogen, soundtrack, etc.
Ik krijg er nog altijd een st... van.

Dat ze sneller reizen is ten bate van het verhaal uiteraard. De eerste seizoenen maakten wel mooi duidelijk dat de afstanden groot zijn, met voldoende detail. Daar moeten ze 5 seizoenen later niet telkens opnieuw uren aan besteden of het tempo wordt tergend traag als je ondertussen met 5 werelden en 50 verhaallijnen zit.

En het einde vond ik gewoon goed.
Het is normaal dat het iets sneller voelt als je 50 verhaallijnen moet closen op 6 episodes.

Maar ok, des goûts et des couleurs etc 🙂

Laatst bewerkt:
Ik had even wat moeite om erin te komen bij aflevering 1. Andere stijl, goed en wel, maar je wil toch nog altijd wel het gevoel krijgen dat je naar iets uit het GoT universum aan het kijken bent (en niet gewoon naar een random Middeleeuwse setting). Dat begint nu zeker wel te beteren.

Ondertussen aflevering 3 en ik ben helemaal mee. Leuke twist in deze aflevering voor het vervolg.

Bij GoT vond ik het (zeker in de topperiode) vaak jammer dat de 50/60 minuten voorbij waren, maar hier vind ik het een verademing dat het eens (veel) kortere afleveringen zijn. Aangezien de focus toch quasi alleen maar op Duncan ligt, is de lengte van de aflevering absoluut meer dan voldoende.

Het toernooi wordt wat mij betreft trouwens zeer mooi in beeld gebracht.

Dit gaat geen meesterwerk of must-see worden, maar een vermakelijk tussendoortje. Hopelijk gaat het vervolg van dit seizoen verder op het elan van E3.

Benieuwd of er nog andere zaken aan bod zullen komen, in dit seizoen of in een van de volgende.
Bijvoorbeeld :
- Brynden Rivers/Three-eyed-raven loopt op dit moment ook ergens rond
- We zitten basically aan de vooravond van de tweede Blackfyre rebellion

Het einde van GoT, en dan heb ik het over alle afleveringen na de The Long Night, die ik wel heel sterk vond, zijn officieel de grootste ontgoocheling in de tv geschiedenis voor mij. Misschien ook omdat ik ze om 6 uur s’ochtends heb bekeken. :) Maar dat einde sloeg nu eens echt nergens op, en is gewoon niet goed te praten. ;)

Die eerste 4 seizoenen waren idd gewoon de beste voor de meeste mensen. Een politiek drama waar iedereen aan zijn einde kan komen. Met als hoogtepunt The Red Wedding. Daarna werd het meer een spektakelreeks, waar ik tot The Long night van genoten heb.

Bon, de sterkte van al de GoT reeksen blijft wel liggen in de casting vind ik. Vinden toch vaak echt goeie redelijk onbekende acteurs voor de vele, maar meestal toch wel boeiende, personages. Ook nu weer.

Het is al lang geleden dat ik nog eens zo hard uitkeek naar een maandag omdat er dan een goede show uitkomt bij ons. Deze show brengt dat gevoel alvast terug. Grote fan!

Eerste 3-4 seizoenen? :unsure:
De apotheose van seizoen 6 is wat mij betreft van het beste dat er bestaat.
Al die lagen, al die kleine details in de mimieken en de karakters en hun achtergrond, spektakel, dialogen, soundtrack, etc.
Ik krijg er nog altijd een st... van.

Dat ze sneller reizen is ten bate van het verhaal uiteraard. De eerste seizoenen maakten wel mooi duidelijk dat de afstanden groot zijn, met voldoende detail. Daar moeten ze 5 seizoenen later niet telkens opnieuw uren aan besteden of het tempo wordt tergend traag als je ondertussen met 5 werelden en 50 verhaallijnen zit.

En het einde vond ik gewoon goed.
Het is normaal dat het iets sneller voelt als je 50 verhaallijnen moet closen op 6 episodes.

Maar ok, des goûts et des couleurs etc 🙂

Klopt, smaken verschillen. Ik vond seizoenen 5-6 nog oké, maar de kwaliteit was al duidelijk dalende wat mij betreft, verhaallijnen die begonnen af te wijken van de boeken (op zich géén enkel probleem mee overigens, mits ze de kwaliteit hadden kunnen aanhouden), personages die zich plots anders gedroegen als voorheen...

Nu goed, ik ben hier straks bezig deze thread te derailen door het vooral over de originele show te laten gaan.

Ik ben vriendelijk: ik hoop voor alle fans van deze nieuwe serie dat ze een bevredigend einde krijgt, maar het bronmateriaal is wééral niet af, dus bij deze een belangrijke caveat: don't get your hopes up!

Het einde van GoT, en dan heb ik het over alle afleveringen na de The Long Night, die ik wel heel sterk vond, zijn officieel de grootste ontgoocheling in de tv geschiedenis voor mij. Misschien ook omdat ik ze om 6 uur s’ochtends heb bekeken. :) Maar dat einde sloeg nu eens echt nergens op, en is gewoon niet goed te praten. ;)
Ik snap helemaal niet waarover die verontwaardiging toen ging.
oa. "Daenerys die evil wordt, hoe dwaas en totaal onpassend in het verhaal!! :wtf:"

De character arc van Daenerys vond ik gewoon de perfectie.
Als bang maagdje gestart in seizoen 1, niets laat blijken dat ze lijkt op haar vader (de Mad King). Tussendoor komt naar voor dat ze niét haar vader is en staat voor redelijkheid en goedheid.
Dan zie je ze geleidelijk aan transformeren naar meer zelfvertrouwen, en beetje bij beetje meer wreedheid.
Tegen bv. half seizoen 3 slacht ze de boel meedogenloos af na het verkrijgen van de unsullied. (nog altijd kippenvel van die scene :D)
Iets later in de serie moet Tyrion haar tegenhouden om volledige steden plat te leggen.

Op het einde kan het nog beide kanten uit, maar het verlies van de mogelijkheid tot relatie met haar grote liefde Jon Snow en de andere persoonlijke setbacks gooien haar finaal naar de evil side.
Of hoe ze uiteindelijk toch haar vader wordt.

En uiteraard is het Jon die haar uiteindelijk doodt. Naast het filmisch en wrede moment, is het ook logisch.
Hij is opgevoed door Ned Stark. Beiden zetten altijd het belang van hun volk boven enig welk ander (eigen)belang. Vandaar dat hij in staat is om zijn geliefde te doden, hoe moeilijk ook. Het is immers in het belang van het volk want hij ziet dat ze de Mad Queen geworden is die naar niemand nog luistert.

voor de vele, maar meestal toch wel boeiende, personages. Ook nu weer.
Goh ja, de diepgang en 'gelaagdheid' van de personages is toch redelijk unimpressive vergeleken met GoT.
Maar ok, veel minder en kortere episodes uiteraard dus kan sowieso niet anders.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, smaken verschillen. Ik vond seizoenen 5-6 nog oké, maar de kwaliteit was al duidelijk dalende wat mij betreft, verhaallijnen die begonnen af te wijken van de boeken (op zich géén enkel probleem mee overigens, mits ze de kwaliteit hadden kunnen aanhouden), personages die zich plots anders gedroegen als voorheen...
Ik had wel geen enkel boek gelezen (lees geen fantasy). Ik had in 2011 zelfs nog nooit van George Martin gehoord, dus dat is misschien wel een voordeel om niet ontgoocheld te worden.

Wat bedoel je met personages die zich anders gedroegen? Toch niet Jamie?
Die character arc van Jamie vond ik ook fantastisch. Van flamboyant naar meer evil; om dan te kiezen voor het goede en Cersei te verlaten om mee te vechten tegen de white walkers (net zoals hij gedaan had bij de Mad King, ultiem toch voor het volk kiezen).
Om dan uiteindelijk toch terug bij zijn oergeliefde Cersei te belanden, wat dan uiteraard zijn einde betekent.

Het gaat hier inderdaad niet om Game of Thrones (anderzijds wel dezelfde wereld en George Martin), maar dat topic staat in het archief en is niet meer bereikbaar 🙃

Laatst bewerkt door een moderator:
De perfectie? Gewoon zwaar gerushed toch?

En neen, dat is niet hetgeen mij het meest stoorde. Alles na the long night was gerushed, en wat gewoon nergens op sloeg is hoe Brann eindigde.

Gewoon een heel stom einde imo. Maar Bon, ieder zijn ding hè. Al ken ik maar weinig fans die heel blij waren met dat laatste seizoen.

Dat laatste seizoen heeft van GoT gewoon een goeie reeks gemaakt, ipv een absolute klassieker.

De perfectie? Gewoon zwaar gerushed toch?

En neen, dat is niet hetgeen mij het meest stoorde. Alles na the long night was gerushed, en wat gewoon nergens op sloeg is hoe Brann eindigde.

Gewoon een heel stom einde imo. Maar Bon, ieder zijn ding hè. Al ken ik maar weinig fans die heel blij waren met dat laatste seizoen.

Dat laatste seizoen heeft van GoT gewoon een goeie reeks gemaakt, ipv een absolute klassieker.
Agree to disagree dan 🙂

Na al die machtsbeluste/emotionele/zwakke koningen die voor miserie zorgen, is de compleet onemotionele aseksuele savant Brann op dat moment de perfecte leider voor het rijk.

Ik vond het zelfs niet per se gerushed, het was nu eenmaal tijd voor ontknoping en closure.

Idem dat argument "dat alles plots simpelweg voorbij is door de night king te doden, zo zwak en gerushed!!".
Ja duh, dat was net het hele punt. Nl. tref de leider met dragon glass en al degenen die piramidaal onder hem zombie geworden zijn in het verleden (allemaal dus), sterven.

Unpopular opinion maar ik vind HotD zéér sterk en heb daar erg graag naar gekeken. Ik vond buiten het laatste seisoen GoT het beste wat ik ooit gezien heb in dat genre. Dat was voor mij fantastisch tot ze lui werden en alles wouden afhaspelen in 6 magere episodes. HBO had er hen budget gegeven voor 10! Echt zonde van dat zo te eindigen.

KotsK is minder mijn ding, ik hou van de meer donkere setting als HotD.

Terug
Bovenaan