Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Hier Sram Apex xplr AXS op de Grizl en dat is (zeker voor de prijs) een uitstekende groep. 1x12, dus geen gekloot met front derailleur.
Op 4000km nog volledig foutloos. Stil, geen chain slap, blijft zeer goed schakelen bij belasting en ook bij multishift zit die er altijd recht op.
Ik heb ook nog nooit gehoord van schakelproblemen met 1x van SRAM. Vroeger lang gereden met Apex en Apex/Force combinatie, nog steeds Eagle NX op de MTB. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die schakelproblemen had met een 1x van SRAM - langs de andere kant, hetzelfde geld voor Shimano.
Het grootste verschil (met road integrated levers) ligt mijn inziens in het gevoel bij het remmen, dat voelt bij Sram toch op de één of andere manier heel specifiek aan. Ik beweer niet dat het niet werkt, enkel dat het anders voelt.

Ik heb ook nog nooit gehoord van schakelproblemen met 1x van SRAM. Vroeger lang gereden met Apex en Apex/Force combinatie, nog steeds Eagle NX op de MTB. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die schakelproblemen had met een 1x van SRAM - langs de andere kant, hetzelfde geld voor Shimano.
Het grootste verschil (met road integrated levers) ligt mijn inziens in het gevoel bij het remmen, dat voelt bij Sram toch op de één of andere manier heel specifiek aan. Ik beweer niet dat het niet werkt, enkel dat het anders voelt.
De tijdrit in de Giro van 2023 niet gezien? :D

De tijdrit in de Giro van 2023 niet gezien? :D
Ganna zijn ketting er gisteren niet af zien rijden?

Bij Sram luistert de afstelling van de voorderailleur inderdaad heel nauw. De nieuwe Red heeft een smallere kooi gekregen en auto trim, wat een grote vooruitgang is. Deze zomer komt de nieuwe Force (en volgens sommige bronnen ook al Rival) uit. Dus als je naar een nieuwe fiets aan het kijken bent en je hebt nog een maand of 3 geduld dan heb je gewoon de nieuwste groep.

Mijn Sram Force AXS is heaven. Maar, ik heb al meer chaindrops door vooraan schakelen op 4000km dan op al mijn voorgaande fietsen met Shimano.

Letterlijk een keer of 8 al, versus 0 keer op 30k km met Shimano.

Dus het klopt imho wel. Of de afstelling is een gewoon veel gevoeliger

Vriendin zit hier al op dik boven de 10k km met rival en nog nooit een chaindrop gehad.

In januari waren we met 20 man op de baan in Tenerife. 8 man op sram red, dikke 800km gereden en niemand zijn ketting is eraf gevallen of enig probleem op de schakelgroep.
Tikkende freehub, speedplay pedaal kapot en spaakbreuk wel. En iedereen die daar was is heel tevreden van sram. En dat zijn allemaal mannen die 10k en meer per jaar doen.

Dus het is niet onmogelijk om het wel correct af te stellen. Misschien dat het inderdaad iets nauwer luistert, maar toch niet ondoenbaar lijkt me.
En het lijkt me nu toch niet dat het zoals vroeger meer drops dan kilometers is op de recente groepen.

Hier de nieuwste SRAM RED (E1) en zeer tevreden tbh (al mag dat wel voor die prijs natuurlijk). Daarvoor SRAM rival gehad en toch ook af en toe chaindrop door de voorderailleur.
Ganna zijn ketting er gisteren niet af zien rijden?

Bij Sram luistert de afstelling van de voorderailleur inderdaad heel nauw. De nieuwe Red heeft een smallere kooi gekregen en auto trim, wat een grote vooruitgang is. Deze zomer komt de nieuwe Force (en volgens sommige bronnen ook al Rival) uit. Dus als je naar een nieuwe fiets aan het kijken bent en je hebt nog een maand of 3 geduld dan heb je gewoon de nieuwste groep.
Dit dus. Zou ook wachten tot de nieuwe Force/Rival.

Zit zo elke dag wat te kijken op de canyon site, naar de maat S, maar die verwachte tijd van nieuwe voorraad schuift steeds verder op.
Tis al eind mei momenteel…

Zit zo elke dag wat te kijken op de canyon site, naar de maat S, maar die verwachte tijd van nieuwe voorraad schuift steeds verder op.
Tis al eind mei momenteel…
Ik weet niet of het nog zo is, maar het ideale moment om te bestellen was de maandagochtend rond 8-9u.

Ik ben een canyon endurace aan het overwegen. Niet de meest blitse fiets maar ik moet wel overschakelen naar een comfortabele geometrie.
Werkt Canyon nog met referral codes?

Ik ben een canyon endurace aan het overwegen. Niet de meest blitse fiets maar ik moet wel overschakelen naar een comfortabele geometrie.
Ik heb de nieuwe slx endurace. Heb een andere seatpost gestoken en moet zeggen dat ik meer op deze rij dan op mijn aeroad. Ik vind niet dat deze moet onder doen voor de aeroad of andere hoor.

Ik heb de nieuwe slx endurace. Heb een andere seatpost gestoken en moet zeggen dat ik meer op deze rij dan op mijn aeroad. Ik vind niet dat deze moet onder doen voor de aeroad of andere hoor.
Ik voel het niet zo met de kleuren dit jaar denk ik :tongue: ik rij momenteel op een tarmac maar blijf last hebben van nekhernia en onderrug. Met een bikefit is die wel al zo goed mogelijk afgesteld maar het verdict was daar ook wel dat mijn volgende fiets een endurance model moet zijn. Ik heb ook al gekeken naar de Domane en de Roubaix maar qua prijs is canyon niet te kloppen.

Hier ook last van onderrug. Vandaar dat ik die originele zadelpen heb vervangen want dat was een ramp voor mij. Fiets voelt ook heel anders hier door( beter/directer) .

Ik voel het niet zo met de kleuren dit jaar denk ik :tongue: ik rij momenteel op een tarmac maar blijf last hebben van nekhernia en onderrug. Met een bikefit is die wel al zo goed mogelijk afgesteld maar het verdict was daar ook wel dat mijn volgende fiets een endurance model moet zijn. Ik heb ook al gekeken naar de Domane en de Roubaix maar qua prijs is canyon niet te kloppen.
Een Tarmac is nu ook wel een fiets met zeer sportieve geometrie.
Niet zo veel mensen met een normale flexibiliteit en proporties zitten daar echt goed op. Desondanks zie je ze veel rijden.

Kleuren voor de endurace zijn inderdaad wel niet te flitsend :P

Hier ook een tevreden Endurace CF SLX 8 Di2 rijder. Heb de Stealth kleur, ben wel fan de tijdloze kleur en past perfect bij iedere outfit. Mijn Trek ProCaliber en mijn Cube Attain zijn ook zwart.

Heb je een PM gestuurd met kortingscode.

Een Tarmac is nu ook wel een fiets met zeer sportieve geometrie.
Niet zo veel mensen met een normale flexibiliteit en proporties zitten daar echt goed op. Desondanks zie je ze veel rijden.

Kleuren voor de endurace zijn inderdaad wel niet te flitsend :p
Ik vind ze allemaal niet erg denderend voor het moment. De Aeroad ook niet.

Ik twijfel om een gravelbike te kopen als aanvulling op mijn speedpedelec (Klever). Zou een "allrounder" moeten zijn:
  • Af en toe woon werk (55km/dag), laptop moet mee)
  • Langere(+100km) light gravel ritten in de (vlaamse) Ardennen (combinatie 70% asfalt + lichte 30% offroad)​
  • Korte verplaatsingen in de buurt​
Canyon grail lijkt me wel wat, maar ook bv Trek Domane, budget is beperkt dus overweeg zeker ook tweedehands. Twijfel ook nog tussen ALU/carbon, zou dat een groot verschil geven qua snelheid voor een amateur? Zijn er nog aanraders of zaken waar ik zeker moet aan denken? Voor tweedehands beter wachten tot na het "seizoen"?

Ik heb een aluminium Canyon Grail al 3 of 4 jaar.

Topfiets!

Groot voordeel bij Canyon is dat je daar echt spatborden op kan zetten van Canyon zelf, mooi vastgeschroefd via de mount points.
Laptop mee heb ik nu niet direct een idee. Moet ge eens zien op de Canyon website welke koffers ge aan de mountpoints kunt koppelen.
Snelheid geen flauw idee vs carbon. Als ge hard genoeg trapt gaat die fiets snel genoeg 🙃

Ik heb zelf overigens ook een Klever ook. Afstand is 50km per dag.
Sinds ik die Klever heb ga ik 10 keer zo veel met de 'fiets'. Maar nooit nog met de gravelbike. Tijd die ge bespaart met niet te moeten omkleden/douchen is niet te onderschatten.

Ik twijfel om een gravelbike te kopen als aanvulling op mijn speedpedelec (Klever). Zou een "allrounder" moeten zijn:
  • Af en toe woon werk (55km/dag), laptop moet mee)
  • Langere(+100km) light gravel ritten in de (vlaamse) Ardennen (combinatie 70% asfalt + lichte 30% offroad)​
  • Korte verplaatsingen in de buurt​
Canyon grail lijkt me wel wat, maar ook bv Trek Domane, budget is beperkt dus overweeg zeker ook tweedehands. Twijfel ook nog tussen ALU/carbon, zou dat een groot verschil geven qua snelheid voor een amateur? Zijn er nog aanraders of zaken waar ik zeker moet aan denken? Voor tweedehands beter wachten tot na het "seizoen"?
Als ik me niet vergis, is de Grail niet in alu te verkrijgen, de Grizl wel.
Er is absoluut niets mis met aluminium, tegenwoordig beginnen meer merken terug alu fietsen op de markt te brengen. Nog niet 100% in het 'reguliere' circuit, maar alternatieve merken beginnen weer high-end alu fietsen aan te bieden.
Als ik kijk naar Canyon grizl, heeft de alu zelfs voordelen voor jou: nokjes om spatborden en bagagedrager te steken! Ik vind dat echt een must als je pendelt, super handig en die 2km/u per uur trager door de aero-drag van die tassen ga je echt niet merken! Het comfort van geen rugzak te hoeven dragen, zal je dubbel en dik merken!
Als het budget beperkt, is zo'n grizl al wel een goede optie. Afmontage doet er mijn inziens niet echt toe, zelfs die goekopere met Shimano cues is meer dan goed voor jouw gebruik - 12-speed is allemaal goed en wel, maar slijt veel sneller, tenzij je veelvuldig kuist (en dat doet niemand met een commuter-bike).

Terug
Bovenaan