Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Cannondale heeft net hun endurance reeks een update gegeven. De nieuwe Synapse LAB71 SmartSense is zelfs voorzien van lichten en al, de perfecte commuter om op het gemak tegen 34km/u naar het werk te tuffen. :love:

C25_LAB71_Synapse_Beauty_Light_0001.jpg

Lees je eigen origineel bericht eens opnieuw. Als je je niet realiseert dat het een belachelijke post is over 'ongewenst opgelopen slijtage', is er maar weinig hoop.
Even overdrijven om mijn initiële standpunt te verdedigen kan geen kwaad. Het is gewoon een feit dat ik al een paar keer verrast werd door serieuze putten en bulten en noodstops in het stadsverkeer. Woon-werkverkeer verloopt gewoon anders dan langs de ijzer fietsen. Ik kan mij niet van het idee ontdoen dat de slijtage bij woon-werkverkeer hoger is.

Vervolgens post je een link naar een fiets die qua slijtage onderdelen even veel kost als uw Aeroad. Daarnaast is de Ultimate die je post nog veel meer 'instapper' dan de Endurace die je in uw bezit had.
Ik heb die endurace gehad tot 30 december 24, ik heb daar in die natte mist verplaatsingen met gedaan, door schapendrollen gereden (want hier laten ze de schapen gewoon los lopen, i.p.v. achter een draad). Uiteindelijk was dat ook zonde om met een Ultegra di2 door de regen en plassen te rijden. Nadien ben ik de mtb beginnen gebruiken voor woon-werkverkeer tot het lente werd. Het is makkelijk om achteraf te zeggen: je had die fiets moeten houden. In die periode (december 24), was dat nog niet aan de orde.
Ik geloof niet dat je het verstand ontbreekt om dit in te zien, vandaar dat je een trol bent.
Trol? Ik denk gewoon luidop over een commuter-fiets. Een fiets waarmee je zonder schuldgevoel door een plas kan rijden.

Met die wensen zal het altijd een compromis zijn. Gewoon een alu racer/gravel waar je spatborden op kan monteren met een niet al te exuberante groepset... Ik gebruik mijn alu scott speedster op die manier. Grx400 /600, 2 kettingen in roulatie en ondertussen al 5 jaar met dezelfde aandrijving (er zit sleet op maar alles draait nog prima). Ben daar 2 weken terug nog een ritje mee gaan doen in de Vlaamse ardennen, 28 gemiddeld over 65km met 500hm's en alles op het grote blad (want mijn voorderailleur deed het niet).

Trol? Ik denk gewoon luidop over een commuter-fiets. Een fiets waarmee je zonder schuldgevoel door een plas kan rijden.

Ik weet niet of je ons voor de gek probeert te houden of echt niet ziet hoe vreemd jouw denkwijze is. Enkele maanden geleden heb je met de Endurace de bijna perfecte commuter weggedaan, maar hindsight is 20/20 natuurlijk.

Wat echt vreemd is dat je nu een Ultimate overweegt als commuter. Binnen het assortiment van Canyon alleen al zijn er veel betere opties voor sportieve commuters, zoals de Endurace, Grizl, Grail en Inflite. Deze fietsen bieden ruimte voor bredere banden, mogelijkheden voor spatborden en een iets relaxtere houding, wat ideaal is voor woon-werkverkeer. Maar jouw obsessie voor altijd snel te willen fietsen, wat duidelijk naar voren komt in jouw voorgaande berichten en nu al een running gag is op dit forum, zorgt ervoor dat je zo gefixeerd bent op een Ultimate. Geen enkele persoon met ervaring in woon-werkverkeer zal jou die fiets aanraden om specifiek aan te schaffen als commuter.

Het is makkelijk om achteraf te zeggen: je had die fiets moeten houden. In die periode (december 24), was dat nog niet aan de orde.
Natuurlijk is het makkelijk om dat te zeggen, want het is de waarheid. Er is sinds december 24 niets veranderd aan uw situatie.

Het is jouw geld en je doet er mee wat je wil natuurlijk. Een n+1 is altijd gerechtvaardigd, maar ik kan alleen maar hopen dat je in de andere aspecten van het leven op zijn minst wel even nadenkt over zo'n aankopen.
Als het Canyon moet zijn, koopt u een Grizl. Zoals hierboven vermeld kan je daar de perfecte commuter van maken. En die is ook fantastisch in de natte mist. Als het eerder droge mist is, zou ik voor een Grail gaan.

(Ik ga er van uit dat je het over de mist in je hoofd hebt)

Orbea Ordu besteld. Ik ga bleiten als hij er binnen 3 maanden niet is, maar levertijd gaat er niet korter op worden door te wachten en ik ben mijn eigen gezeur over het wel of niet bestellen beu. :’)

Ik weet niet of je ons voor de gek probeert te houden of echt niet ziet hoe vreemd jouw denkwijze is. Enkele maanden geleden heb je met de Endurace de bijna perfecte commuter weggedaan, maar hindsight is 20/20 natuurlijk.

Wat echt vreemd is dat je nu een Ultimate overweegt als commuter. Binnen het assortiment van Canyon alleen al zijn er veel betere opties voor sportieve commuters, zoals de Endurace, Grizl, Grail en Inflite. Deze fietsen bieden ruimte voor bredere banden, mogelijkheden voor spatborden en een iets relaxtere houding, wat ideaal is voor woon-werkverkeer. Maar jouw obsessie voor altijd snel te willen fietsen, wat duidelijk naar voren komt in jouw voorgaande berichten en nu al een running gag is op dit forum, zorgt ervoor dat je zo gefixeerd bent op een Ultimate. Geen enkele persoon met ervaring in woon-werkverkeer zal jou die fiets aanraden om specifiek aan te schaffen als commuter.
ik heb ook een ultimate aangeschaft als ww fiets. Maar die gebruik ik naast mijn aeroad ook voor de klimritjes of als er teveel wind staat voor die 62mm wielen van de aeroad. En is ook ideaal als ik na het werk nog eens 60km wil bijtrainen.

Voor WW heb ik de originele wielen met 32mm banden erop en voor de andere ritjes 50mm dt swiss met 28mm banden. Maar het is ook maar 13 km en ben nooit echt zwaar geladen.

@Str8_6 Ik ken jouw situatie niet maar je kan toch onmogelijk met de onderstaande bezwaren indachtig op de Canyon-website een fiets zoeken en tot de conclusie komen dat een Ultimate de beste oplossing is?
Dan zwijgen we nog over de staat van het wegdek: hondendrollen, paupermensen die hun oprit in kiezels leggen, waardoor heel het fietspad vol ligt, boeren die niks opkuisen, putten, bulten, slechte asfalt doordat het geld verdwijnt in de zakken van de corrupte schepenen en burgemeesters.

@Str8_6 Ik ken jouw situatie niet maar je kan toch onmogelijk met de onderstaande bezwaren indachtig op de Canyon-website een fiets zoeken en tot de conclusie komen dat een Ultimate de beste oplossing is?
Die zaken kom ik ook gewoon tegen als ik mijn niet-ww toertjes doe hoor. Elke fiets kan daar ook gewoon tegen.

Waar fiets jij wel dat er schapen los op de weg lopen? Als ik me niet vergis wonen wij zowat in dezelfde regio en ik moet zeggen dat ik nog nooit schapendrol heb moeten ontwijken.

Die zaken kom ik ook gewoon tegen als ik mijn niet-ww toertjes doe hoor. Elke fiets kan daar ook gewoon tegen.
Ik beweer ook niet dat je woon-werkverkeer niet op een Ultimate kunt doen, maar als je klaagt over bulten, slecht wegdek en snelle slijtage van onderdelen, en speciaal daarvoor een fiets wilt kopen, dan koop je een fiets waar minstens 35mm banden en gemakkelijk spatborden tussen kunnen (Niets beschermt je fiets zo goed tegen slijtage als spatborden). En dan is, na de Aeroad, de Ultimate bijna de laatste fiets die je zou kiezen uit het sportieve segment van Canyon.

Ik beweer ook niet dat je woon-werkverkeer niet op een Ultimate kunt doen, maar als je klaagt over bulten, slecht wegdek en snelle slijtage van onderdelen, en speciaal daarvoor een fiets wilt kopen, dan koop je een fiets waar minstens 35mm banden en gemakkelijk spatborden tussen kunnen (Niets beschermt je fiets zo goed tegen slijtage als spatborden). En dan is, na de Aeroad, de Ultimate bijna de laatste fiets die je zou kiezen uit het sportieve segment van Canyon.
@Str8_6 beweert toch ook nergens dat het de ultimate de beste WW fiets is die er is?
Ik lees dat anekdotisch als iemand die een korte WW afstand prima overbrugt met een tweede fiets die ook nog eens gebruikt wordt bij wind/ klimmen. Prima toch?

@Str8_6 beweert toch ook nergens dat het de ultimate de beste WW fiets is die er is?
Ik lees dat anekdotisch als iemand die een korte WW afstand prima overbrugt met een tweede fiets die ook nog eens gebruikt wordt bij wind/ klimmen. Prima toch?
Ik bekritiseer nergens de keuze van @Str8_6. Zoals ik in het begin van mijn vorige bericht vermeldde, ken ik zijn situatie en overwegingen niet (in zijn geval de bergen/wind). Maar @Chauffagist geeft echter duidelijk aan dat hij het slechte wegdek, de kiezels, de bulten en de hoge slijtage beu is, en dan is een Ultimate een vreemde keuze als commuter. Maar bon ik ga het hier bij laten want we zijn, zoals vaak op een forum, op het punt gekomen waar we elkaars woorden beginnen te verdraaien om toch maar verder te kunnen discussiëren 😅.

drollen en muck, daar kan een aeroad met 4 seasons beter tegen dan een MTB met thickslicks hoor.

Voor de rest, een aandrijflijn is al 100 jaar quasi ongewijzigd op een fiets. Ja, een RED/Dura-ace ketting is veel duurder, dus zou ik ook niet meteen gebruiken, maar voor de rest is dat alu/carbon met wat lak op. dat verslijt niet door wat vuil.

Ik zou staal of alu prefereren omwille van anderen op het werk, die misschien (onbedoeld? onvoorzichtig? omdat ze daar gewoon oprecht geen fuck om geven? ... ?) hun stalen ros tegen mijn carbon ros zouden parkeren. Voor de rest mag carbon echt wel even vuil worden als de rest. Integendeel zelfs, staal (en zeker gepoederlakt zoals die van mij) vraagt meer aandacht (of toch zeker inspectie) om te zien of er niks onder de verf aan het gebeuren is.

En eerlijk: pak gewoon een velo die doet wat je wil. Wil je zo snel als mogelijk, en terwijl ook je positie op de andere fiets trainen, pak dan een Aeroad. Die verslijt echt niet sneller of anders. Wil je comfy at all cost, omdat je toch spatborden en lichtjes monteert? By all means, pak dan iets met oogjes waar je een rekje op kwijt kan.

Ik heb een stalen gravelbike. Meestal met een rekje (foto's staan hier ergens) en ortlieb zakken. Want goeie commuter. De praktijk zegt dat ik zelden commute met de fiets, door agenda, kinderen, goesting,... Dus áls ik het doe pak ik gewoon de supersix. Want ik vind het leuk om sneller te zijn.

Laatst bewerkt:
Is snelheid niet net het doel van een racefiets, als ik echt comfort wou had ik van die vorige Endurace de stuurbuis niet afgezaagd en zeker geen Aeroad gekocht. Ik heb geen moeite met een sportievere geometrie. De ultimate zou dan ook de reisfiets zijn, als je daar in een chalet zit, op een camping, wil je toch geen Aeroad van 6,6K op het terras laten staan? Zelf mijn endurace heb ik vorig jaar niet meegenomen naar de camping. Doorgaans zie je op campings geen dure fietsen, de helft had nog fietsen met velgremmen.

Misschien is de oplossing gewoon een goedkope mechanische 105 ultimate kopen, die meepakken op reis en bij thuiskomst weer de doos in en retourneren. Dat zou een hoop stress besparen. Uiteindelijk mag je die fiets toch 30 dagen testen?

Is snelheid niet net het doel van een racefiets, als ik echt comfort wou had ik van die vorige Endurace de stuurbuis niet afgezaagd en zeker geen Aeroad gekocht. Ik heb geen moeite met een sportievere geometrie. De ultimate zou dan ook de reisfiets zijn, als je daar in een chalet zit, op een camping, wil je toch geen Aeroad van 6,6K op het terras laten staan? Zelf mijn endurace heb ik vorig jaar niet meegenomen naar de camping. Doorgaans zie je op campings geen dure fietsen, de helft had nog fietsen met velgremmen.
Jij hebt het tenminste door, dat plebs dat maar max 33 km/uur haalt op 150 km weet niet waarover ze spreken. Niet naar luisteren, allemaal jaloers!
Koersfiets = SPEEEEEEEED.

Ik vraag me wel af wat je op de camping doet met een 6k aeroad, ga toch op hotel man, daar mag uw racemachien tenminste binnen staan, eventueel leg je het in bed naast u. De madam de gang op, die gaat toch geen 35 km/uur meer.
Te hard afgeragd waarschijnlijk.

Ik zou een 2e aerood kopen, daarmee vlieg je over de stronten en putten, geen nood voor maar een ultimate, die ben je toch beu na 2 maand.

Misschien is de oplossing gewoon een goedkope mechanische 105 ultimate kopen, die meepakken op reis en bij thuiskomst weer de doos in en retourneren. Dat zou een hoop stress besparen. Uiteindelijk mag je die fiets toch 30 dagen testen?
Als je hem toch terug stuurt kan je evengoed een top model kopen.
Maar waarom zelf en fiets kopen/leasen.
Gewoon na 30 dagen telkens terugsturen, elke keer het topmodel, nooit wassen, nooit onderhouden.
Man dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb. Ik haat mijn fiets kuisen en had er net personeel voor aangenomen.
Diene kan weer op den dop gaan, de profiteur.

Terug
Bovenaan