Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Sorry maar onmogelijk om u nog serieus te nemen :p
Ga in het rijtje staan van die andere 7 miljoen man die daarop rijden voor obvious reasons :p
Het is een beetje inspiratieloos.

En ik zie ook niet zo goed de hype eerlijk gezegd. Er zijn pakweg 5 verdelers in Vlaanderen grof gezegd, courant allesbehalve. En het is ook niet dat je ze veel ziet rijden. Ik was op Charly Gaul de enige die erop rondreed (toch in het voorste startvak en diegene die ik kon zien) en ik heb daar onnoemelijk veel Tarmacs en meerdere aeroads gezien.

En wat zijn die dergelijke dan?
5 verdelers in Vlaanderen? Er zijn er regio Gent al 5.

https://www.cannondale.com/nl-be/find-a-dealer

5 verdelers in Vlaanderen? Er zijn er regio Gent al 5.

https://www.cannondale.com/nl-be/find-a-dealer
Is Vlaanderen dan meer dan Gent? :unsure:

Nee er zijn er uiteraard meer dan 5, daarom dat ik ook grof gezegd zei :P
Maar het aanbod van verdelers is echt eerder beperkt. Cannondale is nu eens echt een merk dat ik zeer weinig zie om eerlijk te zijn.
Dus dat er een hype rond zou zijn dat betwijfel ik toch.
Al krijg ik wel overal waar ik kom positieve commentaren en iedereen die hem vastpakt en eens mee rijdt is enthousiast.

Specialized is echt bij uitstek het meest vertegenwoordigd. En hoeveel volledig zwarte ik zie, jongens toch…
Pas op geen slechte keuze, maar er zijn nog wel meer fietsen op de markt die zeker net zo goed zijn.
Wat meer kleur en wat meer variatie zouden we alleen maar moeten toejuichen!

Is Vlaanderen dan meer dan Gent? :unsure:

Nee er zijn er uiteraard meer dan 5, daarom dat ik ook grof gezegd zei :p
Maar het aanbod van verdelers is echt eerder beperkt. Cannondale is nu eens echt een merk dat ik zeer weinig zie om eerlijk te zijn.
Dus dat er een hype rond zou zijn dat betwijfel ik toch.
Al krijg ik wel overal waar ik kom positieve commentaren en iedereen die hem vastpakt en eens mee rijdt is enthousiast.

Specialized is echt bij uitstek het meest vertegenwoordigd. En hoeveel volledig zwarte ik zie, jongens toch…
Pas op geen slechte keuze, maar er zijn nog wel meer fietsen op de markt die zeker net zo goed zijn.
Wat meer kleur en wat meer variatie zouden we alleen maar moeten toejuichen!
Ik tel toch een 50-tal dealers.

In de VTT-wereld is cannondale wel goed zichtbaar hoor. Specialized (en s-works) ook trouwens.

Maar het is echt zot hoe specialized zo wijd verspreid is. Ook mensen die amper iets van fietsen kennen, kennen meestal wel specialized. Terwijl ze prijs-kwaliteit niet uitblinken, maar ze maken wel knappe fietsen. De nieuwe Diverge bv., daar zou ik niet neen tegen zeggen.

Propels, Aeroads en Tarmacs zijn ook allemaal topvelo’s. En die eerste twee zijn ook heel gunstig geprijsd.

Maar ik voel Cannondale ook wel eerder aan als een exclusief merk, niet omwille van de prijs maar wel (deels) omwille van de beschikbaarheid. Elke dealer heeft er mss 5 in elke kleur en maat voor een gans jaar. Steershop, Cameleonbike, Bataia en Soupape hebben allemaal met elkaar gebeld toen ik zocht naar die Teal blauwe in een 58. Gelukkig was die nergens te vinden en heb ik mijn witte gevonden.

Ik krijg daar ook waanzinnig veel positieve commentaren op, altijd grappig als ik tussen 5 aeroads en 3 S-Sworks rijd en ik ben de enige die thumbs up krijgt.

(mijn initiële comment was om te lachen trouwens, die van de schijfremmen is veel relevanter. Andere tip: pak 105. Tweedehands zijn die gigantisch veel goedkoper dan Ultegra en ze zijn even goed. En misschien ook meteen eentje die al carbon wielen heeft, daar betaal je een mini premium voor tweedehands maar je krijgt er op alle vlak - look, prestaties, gewicht,… - een betere fiets door)

@Polle32 Spesh maakt ook wel (heel) veel fietsen in het lagere segment. Ook veel kinderfietsen etc, dat doet Cannondale toch een pak minder (zeker bij roadbikes).

@Polle32 Spesh maakt ook wel (heel) veel fietsen in het lagere segment. Ook veel kinderfietsen etc, dat doet Cannondale toch een pak minder (zeker bij roadbikes).
Dat is een goed punt. Alhoewel cannondale ook goedkope mtb’en heeft hoor (zoon heeft nog een trail 7 gehad). En ondertussen ook een heel aanbod elektrische stadsfietsen. Maar ze behouden idd wel enigszins dat exclusievere imago.

Ik zou bvb. de Propel daar toch al stevig naast zetten.
Super kader, momenteel is de ultegra versie zelfs €1300 goedkoper als de gelijkaardige Canyon. (€1000 voor 105)

Ik rij nu met een propel rond. ‘T is echt een mega fiets voor zijn prijskaartje. Enige minpuntje is dat hij aan de zwaardere kant is (8,4kg) maar voor die prijs ook ergens wel logisch. Hij gaat binnenkort wel met enige spijt in het hart weg wegens nieuwe leasefiets. Als ik een racefiets zelf zou moeten kopen zou ik toch echt opnieuw een propel kopen.

Propels, Aeroads en Tarmacs zijn ook allemaal topvelo’s. En die eerste twee zijn ook heel gunstig geprijsd.

Maar ik voel Cannondale ook wel eerder aan als een exclusief merk, niet omwille van de prijs maar wel (deels) omwille van de beschikbaarheid. Elke dealer heeft er mss 5 in elke kleur en maat voor een gans jaar. Steershop, Cameleonbike, Bataia en Soupape hebben allemaal met elkaar gebeld toen ik zocht naar die Teal blauwe in een 58. Gelukkig was die nergens te vinden en heb ik mijn witte gevonden.

Ik krijg daar ook waanzinnig veel positieve commentaren op, altijd grappig als ik tussen 5 aeroads en 3 S-Sworks rijd en ik ben de enige die thumbs up krijgt.

(mijn initiële comment was om te lachen trouwens, die van de schijfremmen is veel relevanter. Andere tip: pak 105. Tweedehands zijn die gigantisch veel goedkoper dan Ultegra en ze zijn even goed. En misschien ook meteen eentje die al carbon wielen heeft, daar betaal je een mini premium voor tweedehands maar je krijgt er op alle vlak - look, prestaties, gewicht,… - een betere fiets door)

Hoeveel gaat jouw S6 Evo eigenlijk ~ (netto) gekost hebben in leasing?

Menig profrenner die na hun carrière uit eigen initiatief een tarmac kopen..
Je bedoelt krijgen via 1 of andere deal voor wat foto- of videopubliciteit.
Ik zie geen betere fiets eerlijk gezegd op basis van prijs/kwaliteit..
Ja het is een goede fiets, maar het blijft wel een dozenschuiver, om het met @MrKend54l zijn woorden te zeggen. Ik heb het gevoel dat de kwaliteit een beetje aan het achteruitgaan is, t.o.v. oudere modellen, maar dat is mijn algemene indruk over alles wat carbon fietsen betreft.

Met de Aeroad na 1 rit al een kapot bb, zo een brollige Chinese Token pressfit, waarom ze niet gewoon een degelijke Shimano er in steken blijft mij een raadsel.

Zadelpen die kraakte, dat is nu eindelijk opgelost door het koppel te overschrijden en op 5,5Nm te torquen.

Ik kan mij niet van het gedacht ontdoen dat de meeste carbon fietsen gemaakt zijn om een seizoen te gebruiken en dan weg te doen. Vertaal dat naar amateur gebruik en je komt op een jaar of 3, dus de leaseperiode bij de meeste leasingsbedrijven. Als je ziet hoe fragiel dat allemaal is. Ik zag al een nieuwe Aeroad die gescheurd was aan de achterbrug. Dit neemt niet weg dat ik waarschijnlijk gewoon een Aeroad zou leasen mocht o2o of cyclis onze leasingspartner worden.

Ja het is een goede fiets, maar het blijft wel een dozenschuiver, om het met @MrKend54l zijn woorden te zeggen. Ik heb het gevoel dat de kwaliteit een beetje aan het achteruitgaan is, t.o.v. oudere modellen, maar dat is mijn algemene indruk over alles wat carbon fietsen betreft.

Met de Aeroad na 1 rit al een kapot bb, zo een brollige Chinese Token pressfit, waarom ze niet gewoon een degelijke Shimano er in steken blijft mij een raadsel.

Zadelpen die kraakte, dat is nu eindelijk opgelost door het koppel te overschrijden en op 5,5Nm te torquen.

Ik kan mij niet van het gedacht ontdoen dat de meeste carbon fietsen gemaakt zijn om een seizoen te gebruiken en dan weg te doen. Vertaal dat naar amateur gebruik en je komt op een jaar of 3, dus de leaseperiode bij de meeste leasingsbedrijven. Als je ziet hoe fragiel dat allemaal is. Ik zag al een nieuwe Aeroad die gescheurd was aan de achterbrug. Dit neemt niet weg dat ik waarschijnlijk gewoon een Aeroad zou leasen mocht o2o of cyclis onze leasingspartner worden.

Dit heb je bij ieder merk wel voor.. dat noemt ongeluk hebben.

Of kapot door te vallen en proberen op die manier via garantie een nieuwe te krijgen. Het slechte zie je op internet maar de duizenden tevreden klanten zie je niet. Van mijn 5 canyons heb ik enkel met mijn ultimate miserie met de zadelpen. Alle andere waren perfect in orde.

Doet me denken aan een klant, een jaar geleden ofzo. Komt binnen met een Trek Madone en de achterbrug is op één plaats helemaal gebarsten.
"Ja ik kwam terug bij de fietsenparking op het werk en dat was zo. Maja, das niet erg he, want Trek geeft levenslang garantie".
Na veel gezever hem bijgebracht dat garantie wel iets anders betekent, fiets is hersteld geweest. Als hij nu opnieuw binnenkomt zal hij het iedere keer niet nalaten om zo ff laten te vallen. "Ja Trek, dat is toch ook maar garantie tot je het nodig hebt." Dan draaien we ff met de ogen en doen we alsof we niks gehoord hebben.

Ongelofelijk zo'n mensen, die vertelt dat waarschijnlijk nog door tegen Jan en alleman.

Doet me denken aan een klant, een jaar geleden ofzo. Komt binnen met een Trek Madone en de achterbrug is op één plaats helemaal gebarsten.
"Ja ik kwam terug bij de fietsenparking op het werk en dat was zo. Maja, das niet erg he, want Trek geeft levenslang garantie".
Na veel gezever hem bijgebracht dat garantie wel iets anders betekent, fiets is hersteld geweest. Als hij nu opnieuw binnenkomt zal hij het iedere keer niet nalaten om zo ff laten te vallen. "Ja Trek, dat is toch ook maar garantie tot je het nodig hebt." Dan draaien we ff met de ogen en doen we alsof we niks gehoord hebben.

Ongelofelijk zo'n mensen, die vertelt dat waarschijnlijk nog door tegen Jan en alleman.

Is dat nu net niet een beetje die wassen neus die garantie, en zeker levenslange garantie is?
Op papier is dat mooi, maar in de praktijk kan je u daar in veel gevallen niet op beroepen. Gewoon omdat schade die niet door slijtage van gewoon gebruik komt al iets heel lastig is.

Is dat nu net niet een beetje die wassen neus die garantie, en zeker levenslange garantie is?
Op papier is dat mooi, maar in de praktijk kan je u daar in veel gevallen niet op beroepen. Gewoon omdat schade die niet door slijtage van gewoon gebruik komt al iets heel lastig is.
Een scheurtje in een frame is nochtans vrij duidelijk, daar zal door de meeste merken niet over gediscussieerd worden. Is gewoon foto's trekken en bij een merk als Trek wordt dat binnen de 24u goedgekeurd. Bij een impact van buitenaf ga je dat ook quasi altijd zien aan de lak.

Als een frame barst omwille van een constructiefout zal dat ook quasi altijd binnen de eerste 5000km zijn. Een frame dat plots barst na 15 jaar? Op dat vlak is levenslange garantie geven of 5 jaar in feite hetzelfde ja.
In de realiteit zie je amper gescheurde frames. Eén op gigantisch veel. Of ze moeten met een slechte batch zitten. En dan scheuren ze allemaal op dezelfde plaats.

En ja, er zijn merken die zich niks aantrekken van garantie. Scott heeft zo alu wielen gehad in hun addicts, en die scheurden letterlijk allemaal. "we hebben de velgen al 6 maanden niet, het ligt niet aan ons maar aan Scott Zwitserland, blablabla". Ze weten toch dat de klant bij de fm komt zeiken en zij doen alsof neus bloedt. Cube is nog zo'n voddenmerk.

Binnenkort gaat mijne propel op de verkoop. Wil wel eens pogen hem ook op buycycle te zetten maar vrees wat om hem in te pakken.
‘T is nu niet dat ik bepaald heel erg handig ben in het uit elkaar halen van een fiets.
Iemand van jullie hier ervaringen mee?

Binnenkort gaat mijne propel op de verkoop. Wil wel eens pogen hem ook op buycycle te zetten maar vrees wat om hem in te pakken.
‘T is nu niet dat ik bepaald heel erg handig ben in het uit elkaar halen van een fiets.
Iemand van jullie hier ervaringen mee?

Het is echt niet zo moeilijk.
Gewoon wielen eruit, zou geen probleem mogen zijn. Dan zadelpen loszetten en en zadelpen volledig eruit trekken.
Daarna uw stuur losmaken door ofwel uw stuurpen los te maken ofwel uw stuur uit uw stuurpen los te maken.
En dat is het. En vaak is iets uit elkaar halen makkelijker dan in elkaar zetten :P

Een scheurtje in een frame is nochtans vrij duidelijk, daar zal door de meeste merken niet over gediscussieerd worden. Is gewoon foto's trekken en bij een merk als Trek wordt dat binnen de 24u goedgekeurd. Bij een impact van buitenaf ga je dat ook quasi altijd zien aan de lak.

Als een frame barst omwille van een constructiefout zal dat ook quasi altijd binnen de eerste 5000km zijn. Een frame dat plots barst na 15 jaar? Op dat vlak is levenslange garantie geven of 5 jaar in feite hetzelfde ja.
In de realiteit zie je amper gescheurde frames. Eén op gigantisch veel. Of ze moeten met een slechte batch zitten. En dan scheuren ze allemaal op dezelfde plaats.

En ja, er zijn merken die zich niks aantrekken van garantie. Scott heeft zo alu wielen gehad in hun addicts, en die scheurden letterlijk allemaal. "we hebben de velgen al 6 maanden niet, het ligt niet aan ons maar aan Scott Zwitserland, blablabla". Ze weten toch dat de klant bij de fm komt zeiken en zij doen alsof neus bloedt. Cube is nog zo'n voddenmerk.
Zijn er dan zo veel problemen met Cube of doen ze gewoon moeilijk als er een probleem is?

Zijn er dan zo veel problemen met Cube of doen ze gewoon moeilijk als er een probleem is?
Voor Cube is één persoon verantwoordelijk voor de distributie in België. Die man bepaalt alles. Spaakbreuk? "Spaken neem ik niet op stock. Met zo'n onzin ga ik me toch niet bezig houden, dat die mensen eens een nieuw wiel kopen". Hier rond Leuven doet niemand nog Cube, terwijl er 10 jaar geleden nog verschillende winkels waren. Als je tegen mensen zegt dat je ze failliet zal doen gaan of zelfs dat je op hun gezicht gaat komen kloppen ... de fietsenbranche is een klein wereldje, dan stopt het voor velen.

En ook wel onverklaarbare problemen. RockShox vorken waar 90% van terug kwam wegens problemen, terwijl die vorken in andere fietsen geen problemen gaven. En dan claims maken bij RockShox die dan niet geloven dat die fietsen recent verkocht zijn, omdat die vorken 4 jaar oud zijn.
Of zoals ik hier al eerder eens heb verteld. Een bestelde fiets doorleveren aan een kleinere winkel omdat die winkel een lagere marge heeft, en hij er 50 euro meer aan overhoudt. Plezant als die klant dan "zijn" fiets tegenkomt op een toertocht, en de eigenaar doodleuk vertelt dat die gewoon in de showroom stond bij winkel X.

Zo'n merk ben je natuurlijk liever kwijt als rijk. Want de klant weet uiteraard niet wat zich achter de schermen afspeelt en verwijt jou alle problemen.

Bedankt voor de info. Ik ben stilaan aan het uitkijken naar een nieuwe fiets en dan valt het op dat Cube zeer aantrekkelijk geprijsd is, al is daar misschien ook een reden voor. Misschien toch beter iets meer betalen voor een Trek of iets dergelijks (of Canyon als het dan toch een prijsbreker moet zijn).

Terug
Bovenaan