Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Bedankt voor de info. Ik ben stilaan aan het uitkijken naar een nieuwe fiets en dan valt het op dat Cube zeer aantrekkelijk geprijsd is, al is daar misschien ook een reden voor. Misschien toch beter iets meer betalen voor een Trek of iets dergelijks (of Canyon als het dan toch een prijsbreker moet zijn).
Al 3 cubes hier - goedkopere koersfiets (attain), duurdere (litening) en een mtb (goede middenmoot).
Zou het zelf meer dan aanraden, en in vergelijking met de andere merken toch telkens meer bang for bucks. Ook keuze in alle prijsklassen.

De fietsen zelf zullen wel redelijk OK zijn, echter is de fietswinkel bij ons ook al enkele jaren gestopt met cube te verkopen wegens toestanden zoals hier al aangehaald.

Heb zelf ook met een carbon Cube Attain, 20.000 km op de teller en bolt nog steeds zeer goed. Zeer tevreden van de fiets zelf.

Maar zoals al aangehaald door de anderen is het vooral de invoerder die moeilijk doet.

Vorig jaar was ik op zoek naar nieuwe koersfiets, in 1 winkel vertelden ze mij dat het zeer moeilijk was om Cube fietsen te bestellen, de invoerder had nog een hoop elektrische fietsen in stock en wou pas nieuwe koersfietsen bestellen als zijn stock leeg was.

Ben ook langs de Cube store geweest in Bornem in oktober-november en de Cube Attain 2025 gereserveerd, prachtige fiets die ongeveer €1500-2000 goedkoper was dan gelijkaardige fietsen van andere merken.

Levering zou eerst voor eind jan 25 geweest zijn, dan werd het week 14 (april), uiteindelijk kreeg ik op 27 mei telefoon dat de fiets binnen was. Had ondertussen al een Canyon gekocht omdat ik het wachten beu was.

Collega heeft zich een Cube gravel gekocht dit jaar, heeft ook lang moeten wachten maar is wel een knappe fiets.

Als je de Cube die je wilt in stock vindt, zou ik er zeker voor gaan.

Het loont altijd om eens over de grens te kijken voor Cube (bij 12gobiking bv). Veel meer voorradig (en meestal ook wat goedkoper).

Is die invoerder van cube niet gewoon een norse boomer, die aan eenmansverrijking doet, 3 miljoen per jaar binnenharkt om fietsen in dozen door te verkopen, niet mee is met zijn tijd en over elke garantieclaim moeilijk doet?

Is die invoerder van cube niet gewoon een norse boomer, die aan eenmansverrijking doet, 3 miljoen per jaar binnenharkt om fietsen in dozen door te verkopen, niet mee is met zijn tijd en over elke garantieclaim moeilijk doet?
Met een villa in Calpe.
Boekjaar 2024
Omzet (Rubriek 70)€ 34.314.183
Winst/verlies van het boekjaar (na belastingen)€ 3.597.973
Eigen vermogen€ 9.100.717
Brutomarge (of toegevoegde waarde)€ 4.853.602
Gemiddeld personeelsbestand (in FTE)5,6

Cube België staat te koop, voor de BG'r met diepe zakken die wel flink garanties wil opvolgen.

Volgend jaar nieuwe lease die zal starten in het voorjaar. Tijd voor een nieuwe koersvelo.
Al wat aan het orienteren welke ik wel eens in de winkel wil gaan bekijken, maar pff, veel van de kleuren zijn maar saai.

Ik zoek geen pure aero fiets en geen pure klimfiets, eerder iets tussenin. Heeft vooral met de looks te maken.
Maar toch ook één die nog relatief licht is.

Wat ik momenteel op mijn lijstje heb staan:
- Specialized Tarmac (om één of andere reden altijd mijn favo geweest, rij nu op een sl4)
- Cannondale Supersix
- Wilier Filante
- Giant Propel

Als er mensen nog tips of ervaringen hebben met één van deze altijd welkom voor wat feedback :biglaugh:

Volgend jaar nieuwe lease die zal starten in het voorjaar. Tijd voor een nieuwe koersvelo.
Al wat aan het orienteren welke ik wel eens in de winkel wil gaan bekijken, maar pff, veel van de kleuren zijn maar saai.

Ik zoek geen pure aero fiets en geen pure klimfiets, eerder iets tussenin. Heeft vooral met de looks te maken.
Maar toch ook één die nog relatief licht is.

Wat ik momenteel op mijn lijstje heb staan:
- Specialized Tarmac (om één of andere reden altijd mijn favo geweest, rij nu op een sl4)
- Cannondale Supersix
- Wilier Filante
- Giant Propel

Als er mensen nog tips of ervaringen hebben met één van deze altijd welkom voor wat feedback :biglaugh:

Ik kom van een giant propel en ben 2 weken geleden naar een tarmac overgestapt.
‘T is ook wel van een rival groepset op de propel (€4600NP) naar een s works..
zou zeggen ga zeker in de winkels gaan kijken om de fietsen te bekijken.
Bang for buck is de propel een machtige fiets
Als je geen pure aero fiets zoekt dan kijk je wel beter naar de giant tcr

Willier zou ik ver van weg blijven..

Ik kom van een giant propel en ben 2 weken geleden naar een tarmac overgestapt.
‘T is ook wel van een rival groepset op de propel (€4600NP) naar een s works..
Is idd geen eerlijke vergelijking, maar toch, hoe is de indruk tussen de 2?
Qua rijgevoel doet de groepset er denk ik minder toe?

Ik vind de propel nog redelijk qua aero. De achterkant is vrij normaal. Maar zou hem idd eens in het echt moeten zien.

En waarom wegblijven van Wilier?

Of gewoon de Supersix kiezen en ook wat cool-punten scoren.

Een Tarmac kan dan wel goed zijn, maar dat is zó cliché.

Eigenlijk een beetje de BMW X5 hybride van de fietsen. Wellicht 1 van de beste keuzes die er zijn, maar op elke hoek van de straat te vinden.

Voor die auto zou ik niet twijfelen als bimmerhead maar een fiets mag toch ook een hoekske af hebben.

Een Propel ga je wel voor een paar duizend minder hebben, maar het is wel een merk dat weinig harten beroert.

Of gewoon de Supersix kiezen en ook wat cool-punten scoren.

Een Tarmac kan dan wel goed zijn, maar dat is zó cliché.

Eigenlijk een beetje de BMW X5 hybride van de fietsen. Wellicht 1 van de beste keuzes die er zijn, maar op elke hoek van de straat te vinden.

Voor die auto zou ik niet twijfelen als bimmerhead maar een fiets mag toch ook een hoekske af hebben.

Een Propel ga je wel voor een paar duizend minder hebben, maar het is wel een merk dat weinig harten beroert.
Hetzelfde kan gezegd worden over een cannondale, beroert ook weinig harten behalve die enkelingen die het van de daken lopen te schreeuwen:oi22:
Bang for buck is de propel gewoon de beste fiets op je lijstje. Qua gevoel: 't is wel een echte aero racemachine waar je op zit. Dat gevoel krijg je ook echt wel. Verwacht dus zeker geen fiets die als wendbaar & vlot klimt als een tarmac.

Het feit dat zoveel volk op een tarmac rond rijdt, wil ook misschien ook wel veel zeggen. Heb nu amper 100km op de mijne maar moet zeggen dat ik bijzonder onder de indruk ben

Is idd geen eerlijke vergelijking, maar toch, hoe is de indruk tussen de 2?
Qua rijgevoel doet de groepset er denk ik minder toe?

Ik vind de propel nog redelijk qua aero. De achterkant is vrij normaal. Maar zou hem idd eens in het echt moeten zien.

En waarom wegblijven van Wilier?
Qua rijgevoel stuurt de tarmac een heel stuk wendbaarder al is het bij de propel zeker niet storend. Je voelt aan alles dat de propel gemaakt is om snel mee te rijden.
Willier is een merk met een bijzonder lage reputatie lijkt me, heb ik nog weinig goede zaken over gehoord. Veel van die fietsen worden 2dehands ook heel traag verkocht.

Ik rij al 12j met Wilier en zeer tevreden van. Ooit een Canyon gekocht maar die mogen terugsturen wegens een onoplosbaar tikkend geluid. Net zoals bij auto's heb je over ieder merk wel positieve en negatieve ervaringen.

Hetzelfde kan gezegd worden over een cannondale, beroert ook weinig harten behalve die enkelingen die het van de daken lopen te schreeuwen:oi22:
Bang for buck is de propel gewoon de beste fiets op je lijstje. Qua gevoel: 't is wel een echte aero racemachine waar je op zit. Dat gevoel krijg je ook echt wel. Verwacht dus zeker geen fiets die als wendbaar & vlot klimt als een tarmac.

Het feit dat zoveel volk op een tarmac rond rijdt, wil ook misschien ook wel veel zeggen. Heb nu amper 100km op de mijne maar moet zeggen dat ik bijzonder onder de indruk ben

Qua rijgevoel stuurt de tarmac een heel stuk wendbaarder al is het bij de propel zeker niet storend. Je voelt aan alles dat de propel gemaakt is om snel mee te rijden.
Willier is een merk met een bijzonder lage reputatie lijkt me, heb ik nog weinig goede zaken over gehoord. Veel van die fietsen worden 2dehands ook heel traag verkocht.

Onzin , onzin en nog eens onzin.
Had ik al gezegd onzin?

Ik heb wekelijk alleen nog maar super positieve commentaren gehad op mijn supersix. Ik ken 2 mensen die dankzij mij ook een supersix gekocht hebben.
Dus weinig harten beroeren is iets wat niet klopt.
Als je een gewoon een fiets zoekt die bij de top hoort ben je niet beschaamd met een Cannondale supersix alvast. Genoeg redenen om voor een tarmac te gaan, maar, en ik herhaal een grote maar. De geometrie van een tarmac is echt niet geschikt voor iedereen.
Het zal misschien raar klinken maar al je op uw tarmac zo slecht al een riet zit, of een chimney tot in de hemel en met een stem van 7cm dan ga je daar echt geen voordeel uit halen. Dan
Op dat vlak koop je beter misschien geen tarmac. En zoals poeperman ook zegt het is een uitermate saaie keuze eh. Heel duur, veel te duur, maar op elke hoek van de straat te vinden. Idem voor een Aeroad overigens.

Er is een reden dat de nieuwe Aethos zo een stijlbreuk is met de tarmac. Een fiets voor de fietser die performance wil, maar niet zo lenig is als Remco.
Geweldige fiets ik al zijn facetten, en eveneens een fiets waar de recreant nog goed op kan zitten.

Nadeel van de propel is dat het ineens de stap van “instap” naar absolute top is. Er mankeert daar nog een niveau van tussen in feite. Een propel met een losse zadelpen maar wel met de hoogste graad en lichtste carbon van 8-10k heb je bijvoorbeeld gewoon niet. Serieus gemis in mijn ogen.
Want de propel pro is gewoon een zware fiets, en is ook allesbehalve nog de pure aerofiets van voorheen. En is echt niet te vergelijken met een tarmac, echt niet zet die gedachte uit uw hoofd. Een tarmac pro is echt een stuk lichter en wendbaarder, 7,16kg vs 8,1kg voor een concreet cijfer te geven.

En willier is gewoon een legitiem high-end merk. Lage reputatie is niet waar.
Zijn al sinds mensenheugenis deel van het professioneel wielrennen, betekent niet alles maar toch ook wel iets.
De filante is een fiets die de world tour waardig is.
Het is niet de beste fiets, zeker niet de slechtste. Het is een fiets die middenmoot is, als ik misschien zo vrij mag zijn net zo goed is dan de fietsen waar de beste wielrenner van deze generatie op rondrijdt?
Maar vooral het is een fiets die wel oprecht knap is en die je niet op elke hoek van de straat ziet.

Onzin , onzin en nog eens onzin.
Had ik al gezegd onzin?

Ik heb wekelijk alleen nog maar super positieve commentaren gehad op mijn supersix. Ik ken 2 mensen die dankzij mij ook een supersix gekocht hebben.
Dus weinig harten beroeren is iets wat niet klopt.
Als je een gewoon een fiets zoekt die bij de top hoort ben je niet beschaamd met een Cannondale supersix alvast. Genoeg redenen om voor een tarmac te gaan, maar, en ik herhaal een grote maar. De geometrie van een tarmac is echt niet geschikt voor iedereen.
Het zal misschien raar klinken maar al je op uw tarmac zo slecht al een riet zit, of een chimney tot in de hemel en met een stem van 7cm dan ga je daar echt geen voordeel uit halen. Dan
Op dat vlak koop je beter misschien geen tarmac. En zoals poeperman ook zegt het is een uitermate saaie keuze eh. Heel duur, veel te duur, maar op elke hoek van de straat te vinden. Idem voor een Aeroad overigens.

Er is een reden dat de nieuwe Aethos zo een stijlbreuk is met de tarmac. Een fiets voor de fietser die performance wil, maar niet zo lenig is als Remco.
Geweldige fiets ik al zijn facetten, en eveneens een fiets waar de recreant nog goed op kan zitten.

Nadeel van de propel is dat het ineens de stap van “instap” naar absolute top is. Er mankeert daar nog een niveau van tussen in feite. Een propel met een losse zadelpen maar wel met de hoogste graad en lichtste carbon van 8-10k heb je bijvoorbeeld gewoon niet. Serieus gemis in mijn ogen.
Want de propel pro is gewoon een zware fiets, en is ook allesbehalve nog de pure aerofiets van voorheen. En is echt niet te vergelijken met een tarmac, echt niet zet die gedachte uit uw hoofd. Een tarmac pro is echt een stuk lichter en wendbaarder, 7,16kg vs 8,1kg voor een concreet cijfer te geven.

En willier is gewoon een legitiem high-end merk. Lage reputatie is niet waar.
Zijn al sinds mensenheugenis deel van het professioneel wielrennen, betekent niet alles maar toch ook wel iets.
De filante is een fiets die de world tour waardig is.
Het is niet de beste fiets, zeker niet de slechtste. Het is een fiets die middenmoot is, als ik misschien zo vrij mag zijn net zo goed is dan de fietsen waar de beste wielrenner van deze generatie op rondrijdt?
Maar vooral het is een fiets die wel oprecht knap is en die je niet op elke hoek van de straat ziet.
Zelden zo veel tekst gezien met zo weinig inhoud. Op je teentjes getrapt @MrKend54l ?

Het is opmerkelijk hoe mensen emotioneel behecht geraken aan merken. Mijn fietsenpark is redelijk ecclectisch (Giant, Scott, Orbea) en van mijn favoriete merk heb ik er geen (droomde al jaren van een Trek Madone en Speed Concept). Ik weet nu niet of ik voor één van de merken ten oorlog zou trekken. 😅

Zelden zo veel tekst gezien met zo weinig inhoud. Op je teentjes getrapt @MrKend54l ?

Hoezo geen inhoud? :P
De synthese is vrij simpel:
- Een supersix beroert net wel harten, en is gewoon een zeer goede keuze.
- Een tarmac zie je op elke hoek van de straat, maar is gezien zijn geometrie allesbehalve geschikt voor de modale man.
- Een nieuwe Aethos is een betere keuze voor veel mensen puur qua geometrie
- Een giant propel pro is redelijk zwaar, en in het gamma mankeert er een tussenstap tussen de pro en de SL
- Willier is een legitiem merk die high-end fietsen maakt. Totaal geen reden om die af te schrijven, of anders mag je heel wat merken afschrijven.

Het staat je vrij om ook jouw input te geven natuurlijk :P

Hoezo geen inhoud? :p
De synthese is vrij simpel:
- Een supersix beroert net wel harten, en is gewoon een zeer goede keuze.
- Een tarmac zie je op elke hoek van de straat, maar is gezien zijn geometrie allesbehalve geschikt voor de modale man.
- Een nieuwe Aethos is een betere keuze voor veel mensen puur qua geometrie
- Een giant propel pro is redelijk zwaar, en in het gamma mankeert er een tussenstap tussen de pro en de SL
- Willier is een legitiem merk die high-end fietsen maakt. Totaal geen reden om die af te schrijven, of anders mag je heel wat merken afschrijven.

Het staat je vrij om ook jouw input te geven natuurlijk :p
- LELIJK
- LELIJK
- LELIJK
- LELIJK
- LELIJK

-PINARELLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zijn geometrie allesbehalve geschikt voor de modale man.

Je overdrijft wel een beetje vind ik. Een Supersix heeft allesbehalve een erg aggressieve zit, en als je die naast een SL8 (beide mt58) legt zijn die verschillen echt wel bijzonder klein.

7mm reach is niet "niks", maar door de slackere STA zit je bij een S6 zelfs verder weg van je stuur. En die 4mm stack daar gaan we al zeker niet over muggenziften

1760688354254.png

Terug
Bovenaan