Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Nog een vraag: ik overweeg ook de overstap van gewone binnenbanden naar latex binnenbanden. Iemand daar goede/slechte ervaringen mee? En zo ja, welke dan? Of is tubeless tegenwoordig ook de norm bij koersfietsen?
Als buitenband ga ik wss voor de Pirelli P Zero.

Nog een vraag: ik overweeg ook de overstap van gewone binnenbanden naar latex binnenbanden. Iemand daar goede/slechte ervaringen mee? En zo ja, welke dan? Of is tubeless tegenwoordig ook de norm bij koersfietsen?
Geen latex maar wel tpu wat wss wel vergelijkbaar is. Rijdt imo even comfortabel als tubeless en superlicht. Is 1 van de beste upgrades die ik ooit gedaan heb.

Welke gebruik jij? Vallen die tpu's mee qua lekgevoeligheid?
Deze van AliExpress. RideNow in de zomer niet lek mee gereden, in de herfst wel 3x kort na elkaar en dan terug naar gewone biba gegaan en nieuwe buitenbanden gelegd. Dus geen idee of het door de TPU kwam, maar sindsdien niet meer lek gereden. Het zou me wel verwonderen want ik denk als het door je buitenband zit dat een gewone biba even goed lek staat als een TPU. Maar van zodra de winter voorbij is ga ik terug naar TPU.

Ik denk dat het enkel zin heeft als je dan ook gewone clinchers gebruikt en niet de tlr versie van de buitenbanden. Ik zie veel gasten met binnenbanden rijden in tlr buitenbanden, maar dan wordt het natuurlijk een gekloot aan de kant van de weg om die strakke tlr band er weer op te trekken...

Voorlopig rijd ik nog altijd tubeless, moet eigenlijk die dt swissen opsturen en was van plan om nadien terug tpu te rijden

Deze van AliExpress. RideNow in de zomer niet lek mee gereden, in de herfst wel 3x kort na elkaar en dan terug naar gewone biba gegaan en nieuwe buitenbanden gelegd. Dus geen idee of het door de TPU kwam, maar sindsdien niet meer lek gereden. Het zou me wel verwonderen want ik denk als het door je buitenband zit dat een gewone biba even goed lek staat als een TPU. Maar van zodra de winter voorbij is ga ik terug naar TPU.
Bij deze, ook maar direct eens 5 stuks besteld op ali. De 36gr heb ik genomen.

Bij deze, ook maar direct eens 5 stuks besteld op ali. De 36gr heb ik genomen.
Ik neem de ridenow binnenbanden als nood reserve band mee in de zadeltas.

Overlaatst moeten gebruiken en deed gewoon zijn werk. Wel de alu versie zodat ik de ventielkernen naar click valve kan ombouwen.

Ik heb bij mijn vorige fiets ongeveer anderhalf jaar met latex binnenbanden gereden, daar was ik wel tevreden over. Anekdotisch, maar heb er 6-7k km mee gereden en geen enkele keer een lek gehad. Je moet wel voor elke rit je banden oppompen omdat ze snel lucht verliezen.

Bij het veranderen van fiets stond die vanuit de dealer tubeless, die heb ik dan zo gelaten, nadien nieuwe wielen gekocht tweedehands waar ook al banden en butyl binnenbanden op lagen, die heb ik ook zo gelaten met het idee dat ik ze wel eens vervang bij een lek. We zijn ondertussen anderhalf jaar verder en dat is (gelukkig) nog niet voorgevallen. Ik ga er toch eens werk van maken om de butyl te vervangen voor latex en de butyl in mijn zadeltas te vervangen door een TPU (secret santa cadeautje).

Vriendin wilt een mtb kopen om soms met mij mee te gaan op mijn offroad tochten (heb zelf een grail). Ze wilt geen gravelbike omwille van de houding. Op zich is het hier in de buurt altijd ploeteren door zand/modder/grint, vlak. Zeker niet de bedoeling om de bergen in te gaan.

Welke budgetkeuzes zijn de beste? Is er technisch iets waar ik moet moet letten qua comfort? Want volgens mij heeft die fiets niks nodig behalve dikke banden en een recht stuur?

Ik neem de ridenow binnenbanden als nood reserve band mee in de zadeltas.

Overlaatst moeten gebruiken en deed gewoon zijn werk. Wel de alu versie zodat ik de ventielkernen naar click valve kan ombouwen.
Heb je die gebruikt met co2? Want ik vraag me af of dat werkt met zo een co bommetje.
Ik heb nog altijd een gewone binnenband mee en co catridge voor als mijn elektrisch pompje niet zou werken.

Heb je die gebruikt met co2? Want ik vraag me af of dat werkt met zo een co bommetje.
Ik heb nog altijd een gewone binnenband mee en co catridge voor als mijn elektrisch pompje niet zou werken.
Heb een minipomp van lezyne, geen fan van Co en elektrische pompen voor onderweg.

Oppassen met elektrische pomp en tpu tubes met plastieken valve. Kan te warm worden.

Heb een minipomp van lezyne, geen fan van Co en elektrische pompen voor onderweg.

Oppassen met elektrische pomp en tpu tubes met plastieken valve. Kan te warm worden.
Ja ik neem altijd die met metalen halve, ook omdat die blijkbaar veel minder lucht lekken.

Vriendin wilt een mtb kopen om soms met mij mee te gaan op mijn offroad tochten (heb zelf een grail). Ze wilt geen gravelbike omwille van de houding. Op zich is het hier in de buurt altijd ploeteren door zand/modder/grint, vlak. Zeker niet de bedoeling om de bergen in te gaan.

Welke budgetkeuzes zijn de beste? Is er technisch iets waar ik moet moet letten qua comfort? Want volgens mij heeft die fiets niks nodig behalve dikke banden en een recht stuur?

Als alles zoveel mogelijk in functie van comfort moet zijn, dan denk ik aan: Deftig zadel, voorvork, tubeless (ready) wielen en uiteraard juiste frame size.
Met wat meer budget zou je carbon frame kunnen overwegen (frame compliance), maar lijkt me niet per sé nodig voor sporadisch gebruik.
Daarnaast zou ik kijken naar een low-mid-range groepset. Dat zorgt ook voor relatief lage running costs bij slijtage door zand/modder/grind en een sporadische fietser voelt toch het verschil niet..

Als alles zoveel mogelijk in functie van comfort moet zijn, dan denk ik aan: Deftig zadel, voorvork, tubeless (ready) wielen en uiteraard juiste frame size.
Met wat meer budget zou je carbon frame kunnen overwegen (frame compliance), maar lijkt me niet per sé nodig voor sporadisch gebruik.
Daarnaast zou ik kijken naar een low-mid-range groepset. Dat zorgt ook voor relatief lage running costs bij slijtage door zand/modder/grind en een sporadische fietser voelt toch het verschil niet..

Bedankt voor de info! Is zo een trek marlin 7 dan iets bv? Ik weet ook niet goed hoe unisex die frames zijn, maar dat lijkt op het eerste zicht oké?

Heb het idee in m'n hoofd gestoken om een wegfiets te kopen om naast de gravel te gebruiken 😛 .
Weet niet waarom en weet ook niet of het een nuttige aankoop zou zijn.

Of een wielsetje met wegbanden?
Ik had ooit ergens gelezen dat dit nooit hetzelfde zou voelen als een wegfiets door andere geometrie enz. Of heb ik verkeerde informatie? 😛

Het is zo dat ik een goede bikepacking fiets heb maar die zeker niet de snelste is.
Voor ritjes na het werk zou ik graag wat tempo kunnen maken. Of ik moet gewoon wat meer spek eten en het minder op het materiaal steken 😅.

Had Deze gezien, lijkt wel interessant. Meteen ook zo wat het max. budget voor een 2de fiets.

Het hangt uiteraard ook van model tot model af. De meeste merken hebben ondertussen wel een race gravel en meer endurance gravel. Scott heeft bv maar één gravel en die leunt wel kort aan een racefiets.
Bij mijn gravel zit ik ook iets meer achter de trapas, langere bovenbuis, kortere stuurpen. Geeft meer stabiliteit, minder nerveus als mijn koersfiets. Maar mijn koersfiets gaat wel als een speer, dat gevoel mis ik een beetje bij mijn gravel. Al zal ik em zeker niet traag noemen.

Goed ja, 101 opties tegenwoordig. Die gravel is voor mij de perfecte do it all. Van gravel tot slecht weer fiets met spatborden.
Maar soms kriebelt het wel om richting een race gravel te gaan. Maar ik zou dat dan eerder als de vervanger zien van mijn racefiets dan van mijn huidige gravel.

Er zijn nog weinig modellen die al mijn eisen afvinken. De Seka Exaero komt wel het kortst in de buurt. Nog weinig mainstream merken die zo'n fiets aanbieden. Ik geef de markt nog wat tijd 🫠

Het hangt uiteraard ook van model tot model af. De meeste merken hebben ondertussen wel een race gravel en meer endurance gravel. Scott heeft bv maar één gravel en die leunt wel kort aan een racefiets.
Scott heeft ook nog de Speedster gravel é, alu en meer endurance gericht 😉.

@Valyra : het hangt er volledig van af wat de bedoeling is. Als je in een groep wil meerijden, ga je op uw gravelfiets mogelijks in het nadeel zijn (hangt ook van de gearing én van de benen af). Maar als je gewoon op uw eigen wat meer weg wil rijden, kun je m.i. perfect uit de voeten met een gravelfiets. Als je een excuus zoekt om gewoon nog een fiets te kopen, dan heb je die effectief echt nodig en snap ik niet hoe je al zo lang zonder hebt gedaan😊.

Terug
Bovenaan