Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Gravel/mtb-hardtail discussie is wat mij betreft een discussie over hoe belangrijk je snelheid over comfort en plezier verkiest.
En comfort en plezier hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Want als je na 3uur hotsen en knotsen op een gravel helemaal door elkaar geklutst zijt is voor velen het plezier ver te zoeken.
En ik ga ervanuit dat de meeste hier toch gaan fietsen om plezier te beleven?

Edit : De enige echte oplossing is natuurlijk n+1
Het parcours is uiteraard ook een dingetje. Rijd je enkel de mtb lussen, is een mtb nu eenmaal de beste tool. Kan gerust op een gravelbike, maar het zal trager zijn, en het comfort inderdaad niet fantastisch. Dat wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kan beleven, integendeel! Maar als je verwacht om topsnelheden te halen op mtb lussen op 700x40, moet ik je teleurstellen.
Ik doe hele veel gemengde ritten, adsfalt, gravel, offroad,... Dan is een drop-bar mtb met vaste vork echt fantastisch. Daar kan je vaak ook nog een geveerde xc vork in steken. Dat is zonder meer ook mijn meest veelzijdige fiets; ik gebruik hem als wegfiets in de winter maar evengoed om in de zomer offroad te gaan bikepacken. De mtb (hardtail) is dan weer heel plezant om full speed de mtb parcours in het Vlaamse te rijden of in de Alpen te toeren....

N+1.....

Ik heb ook een gravelbike opgebouwd omdat ik de lokale trails - terecht - niet uitdagend genoeg vond.

In de praktijk heb ik die de laatste keer gebruikt op de tweede Beyond Gaming Gravel Bash, dik anderhalf jaar geleden.
Op de lokale bloso-routes rijd in véél en véél liever met de MTB (Canyon Lux) dan met die gravelbike. Dat is niet genieten, dat is stuiteren (zelfs op staal met <2bar in 50mm banden)
Om die reden heb ik mijn gravel ook weggedaan en heb ik voorlopig terug een wegfiets gekocht en zal er in de toekomst ook terug een mtb bijkomen. Voor mij zijn de "gravel"wegen in mijn buurt grotendeels te slecht om comfortabel op te rijden met een gravel.

Thx voor al de input, veel nuttige info en meningen :thumb:

De hoofdreden om niet voor een gravel te gaan is toch wel comfort, ik ga richting tram 4 en dan speelt comfort toch wel voor een groot stuk mee.
Dan denk ik dat een hardtail XC een groot verschil gaat zijn tov een gravelfiets voor hetgeen ik hem wil gebruiken.
Er zijn hier in de regio ook niet echt gravelroutes en om eerst een uur in de auto te zitten, daar heb ik geen zin in.

Om die reden heb ik mijn gravel ook weggedaan en heb ik voorlopig terug een wegfiets gekocht en zal er in de toekomst ook terug een mtb bijkomen. Voor mij zijn de "gravel"wegen in mijn buurt grotendeels te slecht om comfortabel op te rijden met een gravel.
Idem en nog geen seconde spijt van gehad. Mijn bril totterde soms ver van mijn neus.

Thx voor al de input, veel nuttige info en meningen :thumb:

De hoofdreden om niet voor een gravel te gaan is toch wel comfort, ik ga richting tram 4 en dan speelt comfort toch wel voor een groot stuk mee.
Dan denk ik dat een hardtail XC een groot verschil gaat zijn tov een gravelfiets voor hetgeen ik hem wil gebruiken.
Er zijn hier in de regio ook niet echt gravelroutes en om eerst een uur in de auto te zitten, daar heb ik geen zin in.
Momenteel veel kortingen op mtbs bij Canyon, zag een exceed voor rond de 2000 met deore xt groep...

Hmm achter al dit gelezen te hebben, was al aan het twijfelen om een gravel te kopen.
Zou vooral dienen om bospaden en boerenwegen te doen bij het ouderlijk huis, dan beter een mtb wss.
Hardtrail zo blijkt van de kenners, maar bij canyon zijn er dan nog tig soorten... Hoe kies je daar een fiets uit als je niets van mtb kent? 2de hands niet veel zin in eerlijk gezegd, tenzij dat de betere optie is?

Qua rijden: maandelijks eens een ritje.

Om hem hier in het waasland te gebruiken zie ik er niet veel nut in.

Hmm achter al dit gelezen te hebben, was al aan het twijfelen om een gravel te kopen.
Zou vooral dienen om bospaden en boerenwegen te doen bij het ouderlijk huis, dan beter een mtb wss.
Hardtrail zo blijkt van de kenners, maar bij canyon zijn er dan nog tig soorten... Hoe kies je daar een fiets uit als je niets van mtb kent? 2de hands niet veel zin in eerlijk gezegd, tenzij dat de betere optie is?

Qua rijden: maandelijks eens een ritje.

Om hem hier in het waasland te gebruiken zie ik er niet veel nut in.
Ik rij al jaren en sporadisch ardennen/buitenland in het waasland rond met een canyon exceed. Topfiets, maar ben wel aan het kijken voor een snelle gravel fiets , genre canyon grail voor ernaast.

Ik rij al jaren en sporadisch ardennen/buitenland in het waasland rond met een canyon exceed. Topfiets, maar ben wel aan het kijken voor een snelle gravel fiets , genre canyon grail voor ernaast.
Algemene tendens die ik rondom mij vaak hoor.
Mensen met een MTB die toch de agressiviteit en de beleving van een gravel zoeken. Ik zou zelfs durven zeggen naar snakken.
En dan mensen met een gravel die toch onderschat hebben hoe hard een gravel kan zijn en naar iets meer comfort zoeke, en dus een MTB op het oog hebben.

Ik ga er eerlijk in zijn dat ik mijn gravel veelal gebruik voor ritten op de weg waarbij ik gewoon over onverhard rij als het op mijn baan komt. Dat ik ermee ook gewoon bij slecht weer mee op pad ga.
Iets wat ik met de wegfiets ten alle tijde vermijd. Die grizl zorgt er vooral voor dat ik meer bulten fiets en minder op de rollen.
En sinds er een powermeter op staat twijfel ik echt amper nog om hem te nemen, had ik gewoon vanaf het begin moeten doen besef ik nu.

Maar ik moet erbij vermelden dat ik 0,0 interesse heb in blosso routes of noem het op. Echte geval en toffe offroad, genieten. Maar zo wat graspaden en mottig bos, echt totaal niks tof aan.

Wat is dan het grote verschil met de exceed vs grand canyon 9?

Mmm met mtb kan je toch meer uit de voeten dan met een grail? Maar jij hebt geen racer Wss...

Mmm met mtb kan je toch meer uit de voeten dan met een grail? Maar jij hebt geen racer Wss...
Ik heb ook een racefiets, maar dat is enkel om naar het werk te bollen. Vind daar eerlijk gezegd niks aan. Exceed is carbon, en ik vind dat persoonlijk echt wel de meerprijs waard.

Laatst bewerkt:
Algemene tendens die ik rondom mij vaak hoor.
Mensen met een MTB die toch de agressiviteit en de beleving van een gravel zoeken. Ik zou zelfs durven zeggen naar snakken.
En dan mensen met een gravel die toch onderschat hebben hoe hard een gravel kan zijn en naar iets meer comfort zoeke, en dus een MTB op het oog hebben.

Ik ga er eerlijk in zijn dat ik mijn gravel veelal gebruik voor ritten op de weg waarbij ik gewoon over onverhard rij als het op mijn baan komt. Dat ik ermee ook gewoon bij slecht weer mee op pad ga.
Iets wat ik met de wegfiets ten alle tijde vermijd. Die grizl zorgt er vooral voor dat ik meer bulten fiets en minder op de rollen.
En sinds er een powermeter op staat twijfel ik echt amper nog om hem te nemen, had ik gewoon vanaf het begin moeten doen besef ik nu.

Maar ik moet erbij vermelden dat ik 0,0 interesse heb in blosso routes of noem het op. Echte geval en toffe offroad, genieten. Maar zo wat graspaden en mottig bos, echt totaal niks tof aan.
Daarom dat ik een grail zou nemen, vooral voor gravelevents van +100 km of routes op echte gravel. Een grizl lijkt me te kort bij een mtb.

Die Grand Canyon's zijn scherp geprijsd, maar zijn geen lichtgewichten. Er worden eigenlijk bijna geen lichte XC Alu hardtails meer gemaakt, waar je daar vroeger een stuk gemakkelijk aan geraakte. De Giant XTC SLR krijg je nog onder de 12kg, maar een Grand Canyon gaat naar de 14kg bijvoorbeeld. Dat is niet echt een probleem voor ritjes op het gemak in Vlaanderen, maar als je die 1 op 1 gaat vergelijken met een Exceed zal die laatste aanvoelen als een raket. De CF 7 klokt af op 10,6 kg met volledige XT afmontage en carbon velgen, wat voor een dikke 2000 euro toch mooi is.

Terug
Bovenaan