Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Dat zijn natuurlijk ook wel relatief lage aankoopprijzen. Reken je daar bij de Canyons ook de afleverkosten bij en op geen enkele fiets upgrades uitgevoerd die mee verkocht werden?
nee die zijn er niet bij gerekend. Upgrades heb ik niet gedaan (alleen op die ultimate zaten er chinese carbonwielen op, maar goed ja wat zijn die nog veel extra waard na 4 jaar).
Op een dure fiets ga je idd automatisch meer verlies hebben, ik weet ook wel dat ik op mijn net bestelde fiets veel verlies ga doen als ik die verkoop na 3 jaar al denk ik dat ik met die toch iets langer ga doen aangezien het toch wel topmateriaal is die erop zit.

Canyon Endurace CF SL (105 11 speed, alu wielen) in 2015 (2016?) gekocht voor €1600, verkocht in juni 2019 voor €900.
Canyon Endurace CF SL Aero (Ultegra 11 speed, Reynolds carbon wielen, 1 piece cockpit) in 2019 gekocht voor €3400, in maart 2022 verkocht voor €2200.

Ik wil niet moeilijk doen maar op uw eerste endurace heb je ook gewoon 44% verloren.
Op uw tweede 36%. En dat was allemaal pre-corona, wat toch ook wel belangrijk is want sindsdien is de markt wel veranderd.
Ik vermoed dat je Wilier gewoon te duur was in initiële aankoop, tweedehands willen mensen minder betalen voor de naam.

Eigenlijk integendeel. De willier was in feite aan de goedkopere kant.
Voor gelijkaardige fietsen betaalde je makkelijk boven de 6k.
Al speelt de naam natuurlijk wel mee, we moeten er ook niet flauw over doen dat het niet het meest populaire merk is.

Ik heb nog nooit zoveel verloren op een fiets.
BMC aangekocht voor 1800€, na 4 jaar verkocht voor 1200€
Canyon Ultimate aangekocht voor 2200€, verkocht voor 1800€ na 4 jaar
Grizl aangekocht voor 1200€, verkocht voor 1000€ na (ik denk 1.5 jaar)

Allemaal pre-corona en vrij goedkope fietsen. Daar is het al makkelijker om procentueel minder verlies te doen.
Ook is het voor mensen die niet zoveel kennen veel behapbaarder en comfortabeler om een 2dehands fiets van 1200€ te kopen. Als je 4k moet aftikken voor een 2dehands fiets dan zit je al in een andere categorie van koper.
Alles is dan ook in perfecte staat en maniakaal onderhouden, want de eerste die komt kijken koopt ze zelfs ook altijd direct.
En de maat scheelt natuurlijk ook. Als je in de M en L range zit dan gooien ze ze idd naar uw kop, maar als je in de grote maten zoals ik zit dan is het aanbod heel wat beperkter.

Na corona is het aanbod gewoon veel groter geworden. En zeker in het segment van de duurdere fietsen.
Mijn fiets is ook maniakaal onderhouden en heeft zelfs nog de actuele kleur. Nu goed willier verkoopt die fiets al 4 jaar met dezelfde kleur, maar goed.
Maar heeft wel maar 11 speed ultegra. En ook dat speelt wel een rol. 3k geven en dan nog niet de meest recente groep hebben vinden sommige toch niet zo interessant.
Alsook staan er bijvoorbeeld OEM miche velgen op, minder groot en gekend dan bijvoorbeeld een roval of DT swiss. Daarom niet minder goed, maar maak dat de minder geïnformeerde koper maar wijs.

Serieus?
Ik dacht dat Willier een premium merk was.

Is een merk met een bepaalde historie en niveau van kwaliteit ja.
Maar ze bevinden zich qua grootte en budget zeker niet bij de top. De grootste innovaties ga je van hen niet mogen verwachten, maar ze maken zeker wel degelijke fietsen.

Het is ook een Italiaans merk, dus ook dat zegt iets.
Maar het is geen colnago of pinarello waar je voor de Italiaanse flair top boy money mag aftikken. Ze zijn eerder vrij goed geprijsd. En zeker voor wat je ervoor terugkrijgt.
Natuurlijk kunnen ze niet tippen aan de Duitse massadozenschuivers zoals een canyon, rose of cube. Maar goed welk fietsenmerk kan dat eerlijk gezegd wel?

De evolutie in geometrie-wijzigingen gaat precies ook een stuk trager. De ideale range van vormen voor elke discipline zijn precies gevonden dus je fiets blijft ook gewoon relevant. De scalpel zit wel nog op 100mm veerweg, terwijl nu veelal 120mm wordt gebruikt, maar bon.
De huidige scalpel is toch weer anderhalve graad slacket geworden dan bij die van jou, en de STA is bij de meesten ook een pak steiler dan in 2020.

Het gaat minder snel dan in die periode waar jij je fiets kocht, da’s waar, maar het blijft wel gaan. Slacker, steilere STA en meer veerweg.

Bij racers verandert er écht niet veel 😆

Ik wil niet moeilijk doen maar op uw eerste endurace heb je ook gewoon 44% verloren.
Op uw tweede 36%. En dat was allemaal pre-corona, wat toch ook wel belangrijk is want sindsdien is de markt wel veranderd.

Eigenlijk integendeel. De willier was in feite aan de goedkopere kant.
Voor gelijkaardige fietsen betaalde je makkelijk boven de 6k.
Al speelt de naam natuurlijk wel mee, we moeten er ook niet flauw over doen dat het niet het meest populaire merk is.

Allemaal pre-corona en vrij goedkope fietsen. Daar is het al makkelijker om procentueel minder verlies te doen.
Ook is het voor mensen die niet zoveel kennen veel behapbaarder en comfortabeler om een 2dehands fiets van 1200€ te kopen. Als je 4k moet aftikken voor een 2dehands fiets dan zit je al in een andere categorie van koper.

Na corona is het aanbod gewoon veel groter geworden. En zeker in het segment van de duurdere fietsen.
Mijn fiets is ook maniakaal onderhouden en heeft zelfs nog de actuele kleur. Nu goed willier verkoopt die fiets al 4 jaar met dezelfde kleur, maar goed.
Maar heeft wel maar 11 speed ultegra. En ook dat speelt wel een rol. 3k geven en dan nog niet de meest recente groep hebben vinden sommige toch niet zo interessant.
Alsook staan er bijvoorbeeld OEM miche velgen op, minder groot en gekend dan bijvoorbeeld een roval of DT swiss. Daarom niet minder goed, maar maak dat de minder geïnformeerde koper maar wijs.

Is een merk met een bepaalde historie en niveau van kwaliteit ja.
Maar ze bevinden zich qua grootte en budget zeker niet bij de top. De grootste innovaties ga je van hen niet mogen verwachten, maar ze maken zeker wel degelijke fietsen.

Het is ook een Italiaans merk, dus ook dat zegt iets.
Maar het is geen colnago of pinarello waar je voor de Italiaanse flair top boy money mag aftikken. Ze zijn eerder vrij goed geprijsd. En zeker voor wat je ervoor terugkrijgt.
Natuurlijk kunnen ze niet tippen aan de Duitse massadozenschuivers zoals een canyon, rose of cube. Maar goed welk fietsenmerk kan dat eerlijk gezegd wel?
Je vroeg hoe je dat doet, maar €1000 verliezen op een fiets. Geen te dure fietsen kopen.

Ben hier ook aan het rondkijken voor een nieuwe (2dehands) racefiets. Ondertussen al enkele maanden aan het zwiften (kickr bike) en aan het trainen voor een Im 70.3. Sinds het mijn enige fiets zal zijn zal het een gewone fiets worden met opzetstuur. De bikefit geeft bij voorkeur een sl7, cervelo soloist, trek madone aan.

2dehands is er wel een mooi aanbod voor de sl7 en de soloist. Iemand ervaringen/advies over deze fietsen?

Als je een fiets koopt met die intentie, zeker nagaan of er een opzetstuur op het stuur gaat passen. Bij ronde sturen geeft dat geen probleem, bij aero sturen ga je moeten nagaan of er al dan niet opties zijn en hoeveel die kosten.

Ben hier ook aan het rondkijken voor een nieuwe (2dehands) racefiets. Ondertussen al enkele maanden aan het zwiften (kickr bike) en aan het trainen voor een Im 70.3. Sinds het mijn enige fiets zal zijn zal het een gewone fiets worden met opzetstuur. De bikefit geeft bij voorkeur een sl7, cervelo soloist, trek madone aan.

2dehands is er wel een mooi aanbod voor de sl7 en de soloist. Iemand ervaringen/advies over deze fietsen?
Ik heb een SL7 en durf wel zonder verpinken zeggen dat dit de beste fiets is dat ik ooit gehad heb.

En heb je uw bikefitter ook gevraagd of hij ook fietsen kan aanraden die niet overpriced zijn? :P
Zijn nu net 3 merken en fietsen die heel duur zijn voor wat je krijgt. Een SL7 rolt ook nog voor genoeg naar een nieuwe eigenaar.

SL8 zal dan ook wel zeker uw fit zijn.
Maar vraag is natuurlijk als je die fietsen neemt, welke maat stuurpen raad hij u dan aan? Want ook dat is wel belangrijk.

Maar met een madone, SL7 of SL8 ga je geen klagen hebben als het op het frame aankomt.
Verdere afmontage bepaalt ook wel veel. Een soloist zet ik toch een trapje lager als ik eerlijk ben.

En heb je uw bikefitter ook gevraagd of hij ook fietsen kan aanraden die niet overpriced zijn? :p
Zijn nu net 3 merken en fietsen die heel duur zijn voor wat je krijgt. Een SL7 rolt ook nog voor genoeg naar een nieuwe eigenaar.

SL8 zal dan ook wel zeker uw fit zijn.
Maar vraag is natuurlijk als je die fietsen neemt, welke maat stuurpen raad hij u dan aan? Want ook dat is wel belangrijk.

Maar met een madone, SL7 of SL8 ga je geen klagen hebben als het op het frame aankomt.
Verdere afmontage bepaalt ook wel veel. Een soloist zet ik toch een trapje lager als ik eerlijk ben.
Omdat ik geen courante maat heb zijn dat natuurlijk wel de merken die je nog vlot vind op 2dehands. Houden dus ook wat beter hun waarde en zelf ben ik uiteraard ook wel fan van wat meer premium materiaal. Cube was bv ook een optie. Canyon helaas niet.

De SL7 komt standaard met juiste crank en stem voor mij lengte, de cervelo niet. Het zal dus wrs wel een SL7 worden. De madone (gen 8) past dan nog het beste maar zal boven budget zijn.

De huidige scalpel is toch weer anderhalve graad slacket geworden dan bij die van jou, en de STA is bij de meesten ook een pak steiler dan in 2020.

Het gaat minder snel dan in die periode waar jij je fiets kocht, da’s waar, maar het blijft wel gaan. Slacker, steilere STA en meer veerweg.

Bij racers verandert er écht niet veel 😆
ik ben eens gaan kijken naar de meest recente specialized.
Da's precies een harley davidson :o
Ik vraag mij af of dat nog een beetje degelijk klimt. Waarschijnlijk wel natuurlijk, maar het ziet er toch maar maf uit voor een XC race-bak

Omdat ik geen courante maat heb zijn dat natuurlijk wel de merken die je nog vlot vind op 2dehands. Houden dus ook wat beter hun waarde en zelf ben ik uiteraard ook wel fan van wat meer premium materiaal. Cube was bv ook een optie. Canyon helaas niet.

De SL7 komt standaard met juiste crank en stem voor mij lengte, de cervelo niet. Het zal dus wrs wel een SL7 worden. De madone (gen 8) past dan nog het beste maar zal boven budget zijn.
Ik zou mij niet te blind staren op wat er standaard op de fiets zit.
Bij weinig mensen is het standaard pakket volledig correct. Kleine aanpassingen zijn dus normaal.
Een ST36 stel voor een soloist kost u 90€. En vervang je poepsimpel zelf. Een SL7 S-works stem kost 150€.
Dat zijn dus kleine extra investeringen. Daarvoor zou ik een fiets dus al niet uit de oefening laten.

Een crankset is al een heel stuk duurder. Een ultegra crankset kost u 300€ nieuw. Maar goed ik vermoed dat je een 175 nodig hebt?
Op 2dehands ga je die echt wel vinden ongebruikt. Van mensen die een nieuwe fiets kochten en direct de crank gewisseld hebben.
Andere maten ga je ook nog wel 2dehands nieuw vinden. 165 is al wat lastiger, maar ik kan mij voorstellen dat dit uw maat niet zal zijn.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de laatste scott foil?
Aangezien mijn geduld voor canyon wa begint op te geraken, ben ik toch wat andere merken aan het bekijken en die foil ziet er toch ook niet verkeerd uit.

De Aeroad begint mij dezelfde frustratie op te leveren als een kaartje voor Tomorrowland, elke keer zijn ze net op….

Onlangs hier gepost dat ik voor het eerst een koersfiets wil aanschaffen, maar voorlopig nog geen keuze durven maken. Als beginner is het toch lastig om een fiets eruit te kiezen gezien het talloze aanbod en de nog beperkte kennis ervan. Op dat vlak is het toch precies een beetje een hit or miss dat je neemt heb ik het idee.

Nu ben dit weekend toch wat aan het zoeken geweest en na een tijdje op deze uitgekomen:

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/...n/domane/domane-al/domane-al-2-gen-4/p/41587/

Ik ben bij deze fiets uitgekomen gezien ik als beginner mij logischerwijs geen duur model ga aanschaffen. Op dat vlak lijkt mij een budget rond de 1000 a 1500 het maximum. Wat mij bij deze ook aansprak is dat je met deze fiets ook over gravel kan rijden. Prioriteit blijft wel gewoon de weg natuurlijk, maar gezien hier wel wat onverharde stroken in de buurt zijn wil ik ook fiets waarmee ik daarover kan rijden zonder angst voor lekke banden.

Thoughts? Mocht iemand vergelijkbare/betere voorstellen hebben die in deze prijsklasse behoren, deel gerust.

Ga naar uw lokale (sport)fietsenmaker en zie welke merken die heeft staan en aanraadt.

Met die Trek kan je overigens enkel gravel rijden als er gravelbanden op legt (en andere wielen?). Anders ga je snel plat staan.

Terug
Bovenaan