Canyon Endurace CF SL (105 11 speed, alu wielen) in 2015 (2016?) gekocht voor €1600, verkocht in juni 2019 voor €900.
Canyon Endurace CF SL Aero (Ultegra 11 speed, Reynolds carbon wielen, 1 piece cockpit) in 2019 gekocht voor €3400, in maart 2022 verkocht voor €2200.
Ik wil niet moeilijk doen maar op uw eerste endurace heb je ook gewoon 44% verloren.
Op uw tweede 36%. En dat was allemaal pre-corona, wat toch ook wel belangrijk is want sindsdien is de markt wel veranderd.
Ik vermoed dat je Wilier gewoon te duur was in initiële aankoop, tweedehands willen mensen minder betalen voor de naam.
Eigenlijk integendeel. De willier was in feite aan de goedkopere kant.
Voor gelijkaardige fietsen betaalde je makkelijk boven de 6k.
Al speelt de naam natuurlijk wel mee, we moeten er ook niet flauw over doen dat het niet het meest populaire merk is.
Ik heb nog nooit zoveel verloren op een fiets.
BMC aangekocht voor 1800€, na 4 jaar verkocht voor 1200€
Canyon Ultimate aangekocht voor 2200€, verkocht voor 1800€ na 4 jaar
Grizl aangekocht voor 1200€, verkocht voor 1000€ na (ik denk 1.5 jaar)
Allemaal pre-corona en vrij goedkope fietsen. Daar is het al makkelijker om procentueel minder verlies te doen.
Ook is het voor mensen die niet zoveel kennen veel behapbaarder en comfortabeler om een 2dehands fiets van 1200€ te kopen. Als je 4k moet aftikken voor een 2dehands fiets dan zit je al in een andere categorie van koper.
Alles is dan ook in perfecte staat en maniakaal onderhouden, want de eerste die komt kijken koopt ze zelfs ook altijd direct.
En de maat scheelt natuurlijk ook. Als je in de M en L range zit dan gooien ze ze idd naar uw kop, maar als je in de grote maten zoals ik zit dan is het aanbod heel wat beperkter.
Na corona is het aanbod gewoon veel groter geworden. En zeker in het segment van de duurdere fietsen.
Mijn fiets is ook maniakaal onderhouden en heeft zelfs nog de actuele kleur. Nu goed willier verkoopt die fiets al 4 jaar met dezelfde kleur, maar goed.
Maar heeft wel maar 11 speed ultegra. En ook dat speelt wel een rol. 3k geven en dan nog niet de meest recente groep hebben vinden sommige toch niet zo interessant.
Alsook staan er bijvoorbeeld OEM miche velgen op, minder groot en gekend dan bijvoorbeeld een roval of DT swiss. Daarom niet minder goed, maar maak dat de minder geïnformeerde koper maar wijs.
Serieus?
Ik dacht dat Willier een premium merk was.
Is een merk met een bepaalde historie en niveau van kwaliteit ja.
Maar ze bevinden zich qua grootte en budget zeker niet bij de top. De grootste innovaties ga je van hen niet mogen verwachten, maar ze maken zeker wel degelijke fietsen.
Het is ook een Italiaans merk, dus ook dat zegt iets.
Maar het is geen colnago of pinarello waar je voor de Italiaanse flair top boy money mag aftikken. Ze zijn eerder vrij goed geprijsd. En zeker voor wat je ervoor terugkrijgt.
Natuurlijk kunnen ze niet tippen aan de Duitse massadozenschuivers zoals een canyon, rose of cube. Maar goed welk fietsenmerk kan dat eerlijk gezegd wel?