Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Is het beter om een wegfiets te kopen en daar dan een set gravelwielen voor of om een gravelfiets te kopen en daar een weg-set voor kopen? :)

Is het beter om een wegfiets te kopen en daar dan een set gravelwielen voor of om een gravelfiets te kopen en daar een weg-set voor kopen? :)
Onmogelijk te beantwoorden. Dat hangt af van beoogd gebruik (voornamelijk weg, voornamelijk gravel, ook single-tracks, etc...) en van de beoogde fietsen. Gravel is een spectrum dat gaat van race-georienteerde fietsen die sportiever zitten dan een endurance wegfiets tot bijna drop-bar mtb's...

Onmogelijk te beantwoorden. Dat hangt af van beoogd gebruik (voornamelijk weg, voornamelijk gravel, ook single-tracks, etc...) en van de beoogde fietsen. Gravel is een spectrum dat gaat van race-georienteerde fietsen die sportiever zitten dan een endurance wegfiets tot bijna drop-bar mtb's...

Feit, maar ik neig toch naar optie 2: gravelfiets met weg-set. Dan kan je én wegfietsen én gravelen. Bij optie 1 in theorie ook, maar daar ben je (erg) gelimiteerd qua bandenbreedte.

Feit, maar ik neig toch naar optie 2: gravelfiets met weg-set. Dan kan je én wegfietsen én gravelen. Bij optie 1 in theorie ook, maar daar ben je (erg) gelimiteerd qua bandenbreedte.

Je kan met uw gravelbanden ook op asfalt rijden. Als het gewoon voor te rijden is en snelheid maakt u geen drol uit, who cares.

Maar onmiskenbaar is er een verschil tussen een racefiets en een gravelfiets. Bij de echt super race en performance georiënteerde is het verschil klein op de weg, maar dat is dan ook geen comfortabele gravelfiets meer. Gaat puur over racen en vooral over minder technische parcours.
Maar een gravel met een setje wegbanden is altijd wel de meest interessante optie als het puur om te rijden is.

Vraag die je u moet stellen is, romantiseer ik het gravellen niet te veel. Het is onmiskenbaar een hype waar iedereen precies aan moet meedoen.
Ik hoor echt wel enkele mensen die een gravel hebben, maar deze toch niet gebruiken voor te gravellen. En er soms ook wat spijt van hebben.
Om meerdere redenen, maar bij mijzelf is het bijvoorbeeld vooral dat het comfort toch niet super is omdat het een rigide geheel blijft. En de gravelwegen hier in de buurt relatief kort en schaars zijn.
Plus ik haal ook weinig genot uit over enkel maar paadjes met modder te rijden.
Dus veelal rij ik ermee over asfalt hier in de buurt.

Wat zouden jullie dan kopen als pure winterfiets? Komt enkel buiten van oktober tot maart. In principe niet we bedoeling hele graveltochten te doen maar voornamelijk met wat steviger materiaal in de koude/vuile omstandigheden te rijden. Dit vooral ook om we racefiets wat te sparen.
Ik ging hier binnenkort misschien een goedkope gravelracer voor kopen?

Ik heb in de eerste plaats een gravel gekocht als slechtweer fiets. Zeker de komende maanden ook een stukje veiliger op de wegen met veel bladeren en hier en daar wat modder. En naar gelang het model ook de optie om er vaste spatborden op te zetten.

Maar door hem te hebben ontdekt dat het voor mij de ideale blend was tussen race en mtb. Al is dat absoluut streekgeboden. Op dat vlak zijn we hier in de regio Leuven wel gezegend.

Ik heb in de eerste plaats een gravel gekocht als slechtweer fiets. Zeker de komende maanden ook een stukje veiliger op de wegen met veel bladeren en hier en daar wat modder. En naar gelang het model ook de optie om er vaste spatborden op te zetten.

Maar door hem te hebben ontdekt dat het voor mij de ideale blend was tussen race en mtb. Al is dat absoluut streekgeboden. Op dat vlak zijn we hier in de regio Leuven wel gezegend.
Heb je uw spark eigenlijk nog?

Hoh ja ik rij vooral op de weg, de gravelbanden zouden eerder dan voor de winterperiode zijn. Lijkt mij stom om mijne fiets in de winter niet te kunnen gebruiken om hem te "sparen"
Ik ga ne nieuwe kopen aangezien ik 2 weken geleden omver gereden ben en mijne fiets kapot, of toch de voorkant, hij staat nu op mijnen trainer, daarvoor werkt hij nog :).

Heb je uw spark eigenlijk nog?
Yup. Ik denk dit jaar 4x gebruikt ...

Om gewoon van thuis een toertje te doen pak ik die eigenlijk nooit vast. Enkel een paar tt's in de buurt gereden. Vorige week vernomen dat de Meerdael Classic (in principe) geen 33e editie krijgt. Svk in maart gaat nog 1x organiseren en dan stoppen ze er waarschijnlijk ook mee.

Dus ja, ik zou hem in de lente beter eens te koop zetten. Geweldige fiets maar ik gebruik em gewoon te weinig. Moest iemand interesse hebben in een spark in medium 🙂

Yup. Ik denk dit jaar 4x gebruikt ...

Om gewoon van thuis een toertje te doen pak ik die eigenlijk nooit vast. Enkel een paar tt's in de buurt gereden. Vorige week vernomen dat de Meerdael Classic (in principe) geen 33e editie krijgt. Svk in maart gaat nog 1x organiseren en dan stoppen ze er waarschijnlijk ook mee.

Dus ja, ik zou hem in de lente beter eens te koop zetten. Geweldige fiets maar ik gebruik em gewoon te weinig. Moest iemand interesse hebben in een spark in medium 🙂
Zonde, in Bierbeek (Meerdaal 2000) zijn ze er ook al mee gestopt…

Net even gecheckt en dit jaar 23 mtb-ritten gedaan.

Laatst bewerkt:
Zonde, in Bierbeek (Meerdaal 2000) zijn ze er ook al mee gestopt…
Een collega organiseert mee in maart. Die zijn nu al geregeld aan het vergaderen, nieuwe routes maken voor de gravel, toelatingen krijgen (wat elk jaar lastiger is). Jaar na jaar wordt hun club ouder en jongere mensen zijn er amper, dat is ook de hoofdreden waarom de meeste clubs stoppen.

En als je dan nog eens hoort hoe boertig mensen zijn geworden. Aan de inschrijvingstafel tegen elkaar zeggen: amai 10 euro, ik zal wel betalen en dan geef ik de gpx wel aan jou. Of afgeven tegen de organisatie dat de gravel op gpx is, terwijl dat letterlijk overal zo is. Of vrouwen die klagen dat de er op 1 bevoorrading geen wc stond. Terwijl dat een hele grote kost is voor letterlijk 50 vrouwen die aan de start staan.

Begrijpelijk dat clubs er mee stoppen. Jammer genoeg is een beetje redelijkheid en waardering niet meer van deze tijd.

Yep, daarom dat ik veel respect heb voor al die organiserende clubs en verenigingen. Ik ga ook niet lopen neuten voor 10 euro.

In de Walen leeft het nog meer, heb ik de indruk. De sfeer zit er daar altijd goed in. De meeste locals zakken af voor een korte rit en lange après, dat is goed voor de kassa. En op de langere afstanden hoor je quasi alleen maar Vlaams :smile:.

Qua toelatingen schijnt het langs de Waalse kant ook allemaal veel vlotter te gaan. In meerdaelbos mogen ze dan bv niet één dreef gebruiken voor de mtb'rs en een parallelle dreef voor de gravelaars, anders kan het wild niet weg.

Voor de rest organiseren ze hier wel een wk en ek gravel met cameramoto's en al. Twee maten en gewichten hé.

In Waals-Brabant en Namen zijn er ook al wel wat tochten verdwenen. Of als ik de kalender af ga zie ik geregeld tochten die dan als langste afstand 50km ofzo hebben...

Wat zouden jullie dan kopen als pure winterfiets? Komt enkel buiten van oktober tot maart. In principe niet we bedoeling hele graveltochten te doen maar voornamelijk met wat steviger materiaal in de koude/vuile omstandigheden te rijden. Dit vooral ook om we racefiets wat te sparen.
Ik ging hier binnenkort misschien een goedkope gravelracer voor kopen?
Ik ken dat gevoel van de racefiets te sparen. Het is niet aangenaam om op de baan te vertrekken en met een bemodderde fiets thuis te komen. Als dat zich beperkt tot het frame is dat niks, maar eens dat op je aandrijflijn komt of tussen je balhoofd, dan vind ik dat zonde. Landbouwers en bouwbedrijven hebben in België het privilege om de banen te besmeuren en niet op te kuisen.

Een gravelracer zonder spatborden gaat ook vuil worden. Je kan natuurlijk een goedkope kopen, maar je kan dan net zo goed een goedkope racefiets kopen.

Vereiste voor mij is toch de mogelijkheid om spatborden te monteren en daar valt natuurlijk over te discussiëren. Op een Aeroad kan je ook wel een spatbord zetten, maar de helft van de achterdriehoek is al een spatbord op zich.

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik ga leasen. Binnenkort ga ik eens de grail gaan uitproberen.

Ik heb bestijds een bikefit laten doen voor de aankoop van mijn wegfiets (samenvatting: 1,98m; binnenbeenlengte 97,5cm) waaruit een voorstel kwam voor een fiets te zoeken met een reach van ~400mm en een stack van ~625mm.
Stel nu dat ik een XC mtb zou willen, hoe moet ik dan kijken naar sizing? Want ik weet uit het verleden dat die totaal anders is.

Ik ken dat gevoel van de racefiets te sparen. Het is niet aangenaam om op de baan te vertrekken en met een bemodderde fiets thuis te komen. Als dat zich beperkt tot het frame is dat niks, maar eens dat op je aandrijflijn komt of tussen je balhoofd, dan vind ik dat zonde. Landbouwers en bouwbedrijven hebben in België het privilege om de banen te besmeuren en niet op te kuisen.

Een gravelracer zonder spatborden gaat ook vuil worden. Je kan natuurlijk een goedkope kopen, maar je kan dan net zo goed een goedkope racefiets kopen.

Vereiste voor mij is toch de mogelijkheid om spatborden te monteren en daar valt natuurlijk over te discussiëren. Op een Aeroad kan je ook wel een spatbord zetten, maar de helft van de achterdriehoek is al een spatbord op zich.

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik ga leasen. Binnenkort ga ik eens de grail gaan uitproberen.
ja 't is de bedoeling om echt wel een goedkope gravelbike te kopen, budget max €2.5K om daar in het vuile weer mee rond te rijden.
Als je vanaf deze periode richting heuvelland rijdt & der is juist nen tractor gepasseerd die het op het land heeft gewerkt is uwen witte fiets van 13K plots veranderd in een zwart machien. Om die reden hou ik die toch liever wel binnen tijdens het winterseizoen.
Snelheid maakt me dan niet zo heel veel uit, bedoeling om ergens richting de 35mm te gaan van banden + spatborden & meer robuuste groepset te hebben die wel tegen iets kan. Kan er dan af en toe eens een gravelpadje meegepikt worden is dat handig maar geen vereiste
Was aan het denken aan de cube nuroad c62 pro FE

Die lagers eens laten vervangen is nu toch ook de kost niet? 100€ voor een volledig onderhoud met vervangen van trapaslager heb ik betaald vorige week.

Ik heb bestijds een bikefit laten doen voor de aankoop van mijn wegfiets (samenvatting: 1,98m; binnenbeenlengte 97,5cm) waaruit een voorstel kwam voor een fiets te zoeken met een reach van ~400mm en een stack van ~625mm.
Stel nu dat ik een XC mtb zou willen, hoe moet ik dan kijken naar sizing? Want ik weet uit het verleden dat die totaal anders is.
Mailtje sturen naar uw fitter met enkele modellen die je op het oog hebt en zijn advies vragen.

Terug
Bovenaan