Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik twijfel tussen een Canon Aeroad met SRAM Rival AXS & Shimano 105 di2
Tips?

Ik heb met beide gereden en ik blijf nu voor altijd bij shimano.
Mijn sram had serieus wat last bij schakelen op voorblad de ketting te laten vallen. Is een gekend probleem.
Mijne sram is ook random enkele keren uitgevallen met shimano nooit gehad

Het “true wireless” gegeven en het “links afschakelen, rechts opschakelen” van Sram vind ik wel echt een groot voordeel, zeker met handschoenen aan.

Het probleem met de voorderailleur heb ik ook gehad, de laatste tijd is dat vreemd genoeg weg. Maar zelfs bij mechanische 105 heb ik dat nooit gehad.

De nieuwe RED en Force zouden wel de nieuwe benchmark zijn qua ergonomie en remmen, maar dat is (dacht ik) nog niet doorgedruppeld naar Rival.

In jouw geval.. gaat mijn stem naar 105 denk ik.

De nieuwe RED en Force zouden wel de nieuwe benchmark zijn qua ergonomie en remmen, maar dat is (dacht ik) nog niet doorgedruppeld naar Rival.

In jouw geval.. gaat mijn stem naar 105 denk ik.

De nieuwe rival heeft identieke ergonomie en verbeterde remprestaties zoals red en force.
Dat is ook de reden dat rival nu de groepset in dat segment is.

Ik denk dat Shimano vooral het geluk heeft dat ze zolang marktleider zijn geweest en ze zoveel profploegen sponsoren want sram heeft wel series hun voet naast hen gezet.

In een bepaalde ecosysteem zitten is ook geen argument.
Je krijgt een lader bij elke fiets die je koopt. En veel tools zijn voor beide merken te gebruiken. Alsook als je wisselstukken nodig hebt koop je gewoon wat je nodig hebt lijkt me dan. En een app installeren is 0,0 moeite.
Qua schakelen is sram ook logischer op een bepaalde manier. En uiteindelijk is het een beetje hetzelfde als elektronisch VS mechanisch. De moment dat ik op mijn grizl stap hoef ik niet na te denken dat ik anders moet schakelen, dat gebeurt gewoon onbewust.

Let me guess: jij hebt Sram? 😅

Ik heb ultegra en GRX op mijn fietsen, dus nee :P
Mijn vrouw heeft de vorige generatie rival op haar fiets.

Ik heb geen klachten van Shimano. Maar ik zie wel zeker waar sram interessanter kan zijn.
En mocht ik vandaag terug mijn supersix kopen dan zou ik twijfelen om voor force of red te gaan

Ik twijfel tussen een Canon Aeroad met SRAM Rival AXS & Shimano 105 di2
Tips?
Kan je testen? Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van het elektronisch schakelen van beide partijen, maar ik vind dat er qua 'feel' een substantieel verschil zit in het remmen tussen SRAM en Shimano. Ik heb uitgebreide ervaringen met beide, en SRAM komt er niet meer in bij mij. Niet dat ze ooit gefaald hebben, maar het voelt compleet anders, en ik rij veel liever met Shimano. Ik vind hun minerale olie ook wat minder geklooi dan DOT olie van SRAM.

Iemand tips/ervaringen voor websites, manieren om een fiets te verkopen?
"oldskool" op 2dehands.be? Of toch beter op Becycled of Buycycle, of iets dergelijks.

Iemand tips/ervaringen voor websites, manieren om een fiets te verkopen?
"oldskool" op 2dehands.be? Of toch beter op Becycled of Buycycle, of iets dergelijks.
Ik heb alleen maar ervaring met 2dehands. Met een duidelijke advertentie en een flinke dosis geduld heb ik er al redelijk wat fietsen weten te verkopen (een stuk of 10, incl kinderfietsen).

Ieder zijn mening, maar de remmen van de nieuwe Sram groep zijn gewoon beestachig goed. Mijn ultegra doet het overall prima, maar de remmen zijn toch wel het minste punt als ik dat vergelijk.

De Sram groep is pas vernieuwd dus niet onlogisch dat dit momenteel de betere groep is. Voor een spotprijs ook te upgraden naar powermeter.

Hier ook voor Force gekozen boven Ultegra op de nieuwe fiets. Die chain drop zou toch tot het verleden behoren met de updates van Force en Red, voor zover ik de reviews kan volgen.
Ieder zijn mening, maar de remmen van de nieuwe Sram groep zijn gewoon beestachig goed. Mijn ultegra doet het overall prima, maar de remmen zijn toch wel het minste punt als ik dat vergelijk.

De Sram groep is pas vernieuwd dus niet onlogisch dat dit momenteel de betere groep is. Voor een spotprijs ook te upgraden naar powermeter.
Die powermeter is inderdaad een groot pluspunt. Ik zit hier ook eerder in het SRAM kamp op dit moment, zonder ontevreden te zijn van Shimano. Maar ik heb mijn Apex AXS groep op Grizl een upgrade gegeven van 120 euro met die crank powermeter en dat werkt gewoonweg perfect. Als ik dat vergelijk met het 4iiii geklooi op mijn Ultegra, tja.

Die Apex AXS is fantastisch voor wat het kost. De slijtage onderdelen zijn wel van iets mindere kwaliteit dan de duurdere alternatieven van Force. Als ze versleten zijn, zet ik er het Force equivalent op. Na een kleine 7000km is dat de 2de ketting, cassette en ik zal nu ook aan nieuwe pulley wheels liggen. Let wel: gravel fiets die in alle weersomstandigheden wordt gebruikt.

Zeer subjectief, maar ik vind de gemiddelde SRAM groep er ook een stuk beter uitzien.

de nieuwe SRAM is ook mineral!
nR4L10XlJcSeQ.webp

Ik praat puur over gevoel. Een maat van mij heeft een beetje hetzelfde, Shimano op 1 fiets en SRAM op nieuwe, hij verkiest toch het gevoel van de Shimano remmen. Ik moet toegeven, ik ben gevoelig aan dat soort dingen. Als je nog nooit met hydraulische schijfremmen hebt gereden, maakt het sowieso geen hol uit, want je hebt toch geen vergelijk.
Vroeger wel wat problemen gehad met Sram lekkende remhendels, constant kleine lekkages. Vreemde was dat de remmen gewoon bleven werken, ondanks het verlies in olie. Eerst een lekkende remhendel in Zwitserland, hendel vervangen achteraf. Tijd erna hetzelfde net voor een Ultra in Duitsland (ik heb toen voor de zekerheid 1000km en 20.000hm een ontluchtingsset meegedragen, niet gebruikt, bleef wel last hebben van kleine lekkages).
conclusie: ik ram door over iets dat waarschijnlijk niet relevant is....

Terug
Bovenaan