Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

@Polle32 mijn excuses, ik dacht dat we ons op BG niet verlaagden tot dat niveau.
Bon, zeg maar sorry tegen scotty...

vle9gLcl.jpeg

Scott heeft ook nog de Speedster gravel é, alu en meer endurance gericht 😉.

@Valyra : het hangt er volledig van af wat de bedoeling is. Als je in een groep wil meerijden, ga je op uw gravelfiets mogelijks in het nadeel zijn (hangt ook van de gearing én van de benen af). Maar als je gewoon op uw eigen wat meer weg wil rijden, kun je m.i. perfect uit de voeten met een gravelfiets. Als je een excuus zoekt om gewoon nog een fiets te kopen, dan heb je die effectief echt nodig en snap ik niet hoe je al zo lang zonder hebt gedaan😊.
Grotendeels akkoord, met alleen de nuance die hierboven ook wat werd weergegeven:

Afhankelijk van het soort gravelfiets en het soort koerfiets, zal het gevoel wel heel anders zijn. In extremis: Met een mountainbike kun je ook "perfect uit de voeten op de weg" op jezelf. Maar gevoelsmatig zal dat toch een heel andere (vermoedelijk mindere) beleving zijn.

Met andere banden op een gravelfiets te leggen zul je al een heel eind komen. Dat klopt, maar als het een gravelfiets is die meer richting de "mountainbike" kant gaat. Dan zal er op die gevoelsfactor zeker nog een verschil zitten.

Nu in dit specifieke geval: Over welke gravelbike gaat het? Hoe frequent fiets je daarmee? Anders zou je al eens kunnen opteren om er andere banden op te leggen en te kijken welk gevoel dit geeft voor jezelf. Om daarna eventueel een tweede wielset aan te schaffen om gemakkelijk tussen "weg" en "gravel" te kunnen switchen.

Nu in dit specifieke geval: Over welke gravelbike gaat het? Hoe frequent fiets je daarmee? Anders zou je al eens kunnen opteren om er andere banden op te leggen en te kijken welk gevoel dit geeft voor jezelf. Om daarna eventueel een tweede wielset aan te schaffen om gemakkelijk tussen "weg" en "gravel" te kunnen switchen.
Ik heb een Cannondale Topstone 1 met Specialized Pathfinder Pro 38mm banden en een extra 45mm bandenset voor tijdens de wintermaanden (Ultrabites van Schwalbe).
Zijn op zich wel erg goede banden vind ik die al heel dicht aan een wegband aanleunen. Ik fiets wekelijks maar geen super lange ritten voorlopig.

Hey,
ben al een hele tijd aan het overwegen om een weg/gravelbike te kopen.
Ben als recreatief loper, opzoek naar een alternatief. MTB heb ik vroeger veel gedaan en daar kruipt me teveel tijd in qua onderhoud en herstellingen.
Ik zoek een fiets om op een vrije dag eens een toerke te doen, of om af en toe eens mee naar het werk te gaan.
Voorkeur gaat meer uit naar een gravelbike omdat deze wat steviger en comfortabeler zijn?
Het is niet om snelheidsrecords te breken, maar om sportief rond te toeren.
Enige aanbevelingen met een budget van max. 2500 a 3000?
Moest het belangrijk zijn, 1m95 a 85kg ;-)
Merci alvast

Hey,
ben al een hele tijd aan het overwegen om een weg/gravelbike te kopen.
Ben als recreatief loper, opzoek naar een alternatief. MTB heb ik vroeger veel gedaan en daar kruipt me teveel tijd in qua onderhoud en herstellingen.
Ik zoek een fiets om op een vrije dag eens een toerke te doen, of om af en toe eens mee naar het werk te gaan.
Voorkeur gaat meer uit naar een gravelbike omdat deze wat steviger en comfortabeler zijn?
Het is niet om snelheidsrecords te breken, maar om sportief rond te toeren.
Enige aanbevelingen met een budget van max. 2500 a 3000?
Moest het belangrijk zijn, 1m95 a 85kg ;-)
Merci alvast

Heb je een aantal fietsenwinkels in de buurt? Ik zou gewoon eens langs gaan en zien wat ze je kunnen aanbieden, de meeste merken hebben tegenwoordig een uitgebreid gravel-aanbod. Een slechte koop ga je zelden doen bij de grote merken, dus ik zou vooral afgaan op wat je zelf mooi vindt (en wat qua geometrie wat goed zit, dus eventueel een testrit of korte bikefit bij de fietsenwinkel kan handig zijn). Succes met de zoektocht! :)

Er zijn nog weinig modellen die al mijn eisen afvinken. De Seka Exaero komt wel het kortst in de buurt. Nog weinig mainstream merken die zo'n fiets aanbieden. Ik geef de markt nog wat tijd 🫠
Het was blijkbaar wachten op de Traka. Wat een stortvloed aan nieuwe gravelbikes 😀

Terug
Bovenaan