Aanpak van de gas- en energiecrisis

Als je kijkt naar de volledige kost van een bord stoofvlees met frietjes dan zal het aandeel elektriciteit daarin toch beperkt zijn hoor. Dat wil niet zeggen dat er geen verhoging is van de kostprijs voor de restaurateur. Maar de impact zal in ieder geval niet in dezelfde mate zijn als voor de particuliere energiefactuur.
Ik heb het eerder over de gasprijzen waardoor het enorm duur wordt om de zaak te verwarmen, of de fornuizen op gas.

Allee... ben je nu serieus? Hoe lang ligt de sluiting nu al vast? Bijna 20 jaar? Hoeveel keer hebben ze die sluiting zelf al bekrachtigd? En nu pas maken ze er een punt van, niet toevallig temidden een energiecrisis? Een punt van alle beweging tegenhouden en wel zien wat er uit de bus komt? Een nieuwe kerncentrale bouwen stellen ze ook niet voor. Hoogstens wachten op technologische vooruitgang en hopen dat we dan binnen 10 jaar iets concreet hebben dat dan magischerwijze daar direct zal staan en gene rotte frank zal kosten. Hoe kan je die argumentatie serieus nemen?
Dat is de denkfout die gemaakt wordt.
Niemand heeft iets bekracht of ontkracht. Men heeft nooit een concrete beslissing genomen en op de lange baan geschoven.
Steeds heeft men het effectieve beslissingsmoment op de datum dat er effectief een beslissing moest genomen worden gelegd.

Egbert Lachaert in de zevende dag. Premie van 70eur en inzetten op meer onafhankelijkheid, door zonnepanelen en warmtepompen te plaatsen.

Wat een oplosing, mensen betalen NU maandelijks 100 tot 750eur meer per maand dan voordien.. weg van de realiteit 🤣

Egbert Lachaert in de zevende dag. Premie van 70eur en inzetten op meer onafhankelijkheid, door zonnepanelen en warmtepompen te plaatsen.

Wat een oplosing, mensen betalen NU maandelijks 100 tot 750eur meer per maand extra dan voordien.. weg van de realiteit 🤣
Het is natuurlijk wel begrijpelijk.

Door daarop te blijven hameren stimuleer je een klein beetje de investeringen in zonnepanelen en warmtepompen bij de mensen die wat reserve hebben.
Al helpt het mensen die het geld niet hebben om nu het extra geld te leggen niet.

De enigste oplossing die je die mensen kunt aanreiken is :
Verminder uw verbruik. Zet de knip in het verbruik. En dat is geen leuke boodschap. Maar toen ik jong was, en mijn ouders opdraaiden voor de energiekost, was dat iets waar redelijk wat aandacht naartoe ging.

Verminder uw verbruik. Zet de knip in het verbruik. En dat is geen leuke boodschap. Maar toen ik jong was, en mijn ouders opdraaiden voor de energiekost, was dat iets waar redelijk wat aandacht naartoe ging.

Dit.

Onze pa freakete als er een lamp bleef branden of de kraan iets te lang bleef lopen.

Tering naar de nering.

Nu las ik onlangs: “mensen gaan minder op reis kunnen gaan of op restaurant omdat de energiefactuur zo hoog is”.

Tja, kwestie van keuzes maken? Vroeger ging men ook minder op reis en restaurant was voor speciale gelegenheden.
Moeten we niet terug allemaal wat minder willen?

Dit.

Onze pa freakete als er een lamp bleef branden of de kraan iets te lang bleef lopen.

Tering naar de nering.

Nu las ik onlangs: “mensen gaan minder op reis kunnen gaan of op restaurant omdat de energiefactuur zo hoog is”.

Tja, kwestie van keuzes maken? Vroeger ging men ook minder op reis en restaurant was voor speciale gelegenheden.
Moeten we niet terug allemaal wat minder willen?

Maar als we massaal gaan minder willen dan komen ze weer klagen dat de economie het niet goed doet.

Door daarop te blijven hameren stimuleer je een klein beetje de investeringen in zonnepanelen en warmtepompen bij de mensen die wat reserve hebben.
Al helpt het mensen die het geld niet hebben om nu het extra geld te leggen niet.

Verminder je gebruik, oké, maar er zijn gewoon limieten aan. Het gemiddelde verbruik per gezin in Vlaanderen is ongeveer 3000 kWh per jaar met rede. Hoe ga je daar 1000 kWh uit snijden op een realistische en werkbare manier? Want het zijn dergelijke volumes waar we over spreken als je de exploderende prijzen in acht neemt en op een eindafrekening wilt terugkomen die gelijkwaardig is aan 2020 of eerder.

Ik vind het altijd ironisch om het verschil te zien met elders in de wereld. Ik ben ook zo opgegroeid, een lamp laten branden dat was hoogverraad, de radiator niet dichtzetten op de zolderkamer nadat ik er wegging zeker, en zo nog zaken. Dit alles natuurlijk vanuit het oogpunt van "dat kost geld", ecologie kon mijn vader gestolen worden. Maar nu nog vind ik dat zo'n verspilling om ergens een lamp te laten branden, ook al zijn dat ondertussen LEDs die weinig verbruiken, of de verwarming te hoog te zetten, te lang te douchen, enz.

Mijn vrouw begreep dat gewoon niet, want in Latijns-Amerika is er praktisch 0 ecologisch bewustzijn, en nutsvoorzieningen, zeker water, kosten gewoon niet veel in verhouding tot andere zaken. Dus een uur douchen, ze begreep niet dat ik daar commentaar op had bijvoorbeeld, waarom een wasmachine hier 3 uur wast (eco-cyclus) in vergelijking van 1u met een hoop water zoals bij hen, dat vond ze ook eerst belachelijk. Al die zaken ziet ze nu ondertussen wel in, ook omdat het gewoon geldverspilling is. Een vriendin van haar dat is nog erger, daar brandt gewoon dag en nacht het licht want het is hier zo donker.

Wat een oplosing, mensen betalen NU maandelijks 100 tot 750eur meer per maand dan voordien.. weg van de realiteit 🤣

Iedereen 100 euro geven. Van waar moet dat geld komen? Gewoon iedereen 100 extra belasten... gewoon boerenbedrog

Prijzen gaan relatief hoog blijven, dus verbruik verminderen is de enige weg vooruit op de middelange termijn.
De piek nu een beetje afvlakken kan ik begrijpen, maar België heeft niet veel invloed op de gas en energijprijzen van de toekomst.
Residentieel gasverbruik gaan subsidieren is absurd als dat geld gebruikt kan worden om meer woningen te isoleren bv.
Anders blijven we (ondanks wat er gebeurt met BTW verlaging, toelagenverschuivingb...) ons blut betalen. De staat heeft niet veel marge meer.

Ondersteunend beleid moet er komen uiteraard, elke euro die ze momenteel in energetische renovatie van (publieke) gebouwen en (sociale) woningen steken verdienen ze wel terug hoor.

Iedereen 100 euro geven. Van waar moet dat geld komen? Gewoon iedereen 100 extra belasten... gewoon boerenbedrog
Er is geld met hopen, het word gewoon slecht beheerd.. alsook de structuur van België is rampzalig.

Hier zitten we met een verbruik van 1900kw elec. en 7500kw gas.
Ons verbruik laten dalen vertel eens hoe. De led lampen savonds minderlang laten branden? Wassen met de hand i.p.v. wasmachine?
Welkom in 2022

Maar als we massaal gaan minder willen dan komen ze weer klagen dat de economie het niet goed doet.
Misschien wel te overwegen.
Minder van alles. Met alle consequenties van dien.
Maar dat zal ook veel traantjes veroorzaken.

We zijn met teveel mensen en we willen boven onze stand leven en vooral (overheden) op schuld.

Er is geld met hopen, het word gewoon slecht beheerd.. alsook de structuur van België is rampzalig.

Geld met hopen? 30mrd tekort

Hier zitten we met een verbruik van 1900kw elec. en 7500kw gas.
Ons verbruik laten dalen vertel eens hoe. De led lampen savonds minderlang laten branden? Wassen met de hand i.p.v. wasmachine?
Welkom in 2022

Tja, waarom moet de regering overal de pijn milderen? Wat ze uitdelen aan iedereen zal door iedereen samen terugbetaald worden uiteindelijk

Verminder je gebruik, oké, maar er zijn gewoon limieten aan. Het gemiddelde verbruik per gezin in Vlaanderen is ongeveer 3000 kWh per jaar met rede. Hoe ga je daar 1000 kWh uit snijden op een realistische en werkbare manier? Want het zijn dergelijke volumes waar we over spreken als je de exploderende prijzen in acht neemt en op een eindafrekening wilt terugkomen die gelijkwaardig is aan 2020 of eerder.
Ja en neen hé. Het draait niet om 1000kwh, het gaat om zelfs 1 kwh. Elke kwh die je niet verbruikt moet je niet betalen en compenseert een stuk van de stijging waardoor de meerkost behapbaar wordt. Daarom dat er zo'n uitdrukking bestaat als vele kleintjes maken een groot... en mijn inziens is dat ook de reden waarom oa. mijn vader (en andere ouders vroeger) zo hamerde op de kleine verspillingen. Juist omdat als je dit niet aanleert van kleins af aan, dan is dat enorm moeilijk om eens dat je er zelf voor opdraait om dat af te leren...

Al is dat het licht uitdoen overdag, de temperatuur 3°C lager zetten en een pull aandoen, enkel 1 locatie verwarmen en de rest niet, de extra gashaard die dient voor de sfeer niet meer gebruiken, de PC, radio afzetten wanneer je TV kijkt, uw kledij ipv 1 dag dragen x dagen dragen voordat je ze wast, je kunt het niet zo raar bedenken of het helpt wel...

Maar laat ons eerlijk zijn hé. Als je op een inkomen van 1600€ netto zelfs 200€ zou moeten geven om :
1) warm te zitten
2) energie te gebruiken voor eender wat, ontspanning, koken, etc...
laat ons dan ook eerlijk zijn hé... als je naar uw basisvoorzieningen kijkt... dan is en blijft dat gewoon een goede deal. Al begrijp ik opnieuw perfect dat dit niet aangenaam is. Maar we moeten ons gewoon realiseren dat energie al zeker 8j lang pokkegoedkoop is. En dat dit niet zo kon of kan blijven. Zeker niet met de energietransitie die er gaat aankomen.

Heb je geluisterd naar wat lachaert vermeldde ? Ik vond die zijn uitleg eigenlijk wel perfect begrijpbaar en zeer zeker geen voorbeeld van boerenbedrog. In tegenstelling tot de pistes van energiecheque, lage BTW, etc... wat gewoon puur boerenbedrog is aangezien je het bij die andere voorstellen via een andere wijze moest compenseren.

Zijn uitleg was namelijk dat :

1) wij de accijnzen die verrekend zitten in de federale factuur tijdelijk op 0 zetten
2) daarmee kon je dan grosso modo 70€ besparen op de factuur.

Dus anders gezegd, deze maatregel van 70€ is een maatregel die men niet via een toekomstige maatregel nog ergens anders moet zien te compenseren. De kost ervan was al gecompenseerd.

En dan kom ik terug op mijn eerste punt... alle kleine beetjes helpen. De rest ga je zelf moeten doen. Maar zelfs al stijgt uw factuur met 100€ per maand. En men verlaagt de BTW van 21% naar 6% dan blijft dit nog altijd evengoed een druppel op een hete plaat. Met dit verschil dat je voor die btw verlaging of de energiecheque in de toekomst dat geld toch nog ergens mag gaan gaan halen...

100 geven 200 betalen. Langs een kant snap ik het wel voor de lagere inkomens, want iemand die 3k heeft per maand gaat dat minder voelen dan iemand met 1500...

En opletten met alles: je hebt wel voor alles eletriek nodig, gsm / laptop/ tv/ ... dingen die vroeger niet bestonden. Tzullen dan inderdaad minder reizen en uitstapjes worden voor sommigen.

Ja en neen hé. Het draait niet om 1000kwh, het gaat om zelfs 1 kwh. Elke kwh die je niet verbruikt moet je niet betalen en compenseert een stuk van de stijging waardoor de meerkost behapbaar wordt. Daarom dat er zo'n uitdrukking bestaat als vele kleintjes maken een groot... en mijn inziens is dat ook de reden waarom oa. mijn vader (en andere ouders vroeger) zo hamerde op de kleine verspillingen. Juist omdat als je dit niet aanleert van kleins af aan, dan is dat enorm moeilijk om eens dat je er zelf voor opdraait om dat af te leren...

Al is dat het licht uitdoen overdag, de temperatuur 3°C lager zetten en een pull aandoen, enkel 1 locatie verwarmen en de rest niet, de extra gashaard die dient voor de sfeer niet meer gebruiken, de PC, radio afzetten wanneer je TV kijkt, uw kledij ipv 1 dag dragen x dagen dragen voordat je ze wast, je kunt het niet zo raar bedenken of het helpt wel...

Maar laat ons eerlijk zijn hé. Als je op een inkomen van 1600€ netto zelfs 200€ zou moeten geven om :
1) warm te zitten
2) energie te gebruiken voor eender wat, ontspanning, koken, etc...
laat ons dan ook eerlijk zijn hé... als je naar uw basisvoorzieningen kijkt... dan is en blijft dat gewoon een goede deal. Al begrijp ik opnieuw perfect dat dit niet aangenaam is. Maar we moeten ons gewoon realiseren dat energie al zeker 8j lang pokkegoedkoop is. En dat dit niet zo kon of kan blijven. Zeker niet met de energietransitie die er gaat aankomen.

Heb je geluisterd naar wat lachaert vermeldde ? Ik vond die zijn uitleg eigenlijk wel perfect begrijpbaar en zeer zeker geen voorbeeld van boerenbedrog. In tegenstelling tot de pistes van energiecheque, lage BTW, etc... wat gewoon puur boerenbedrog is aangezien je het bij die andere voorstellen via een andere wijze moest compenseren.

Zijn uitleg was namelijk dat :

1) wij de accijnzen die verrekend zitten in de federale factuur tijdelijk op 0 zetten
2) daarmee kon je dan grosso modo 70€ besparen op de factuur.

Dus anders gezegd, deze maatregel van 70€ is een maatregel die men niet via een toekomstige maatregel nog ergens anders moet zien te compenseren. De kost ervan was al gecompenseerd.

En dan kom ik terug op mijn eerste punt... alle kleine beetjes helpen. De rest ga je zelf moeten doen. Maar zelfs al stijgt uw factuur met 100€ per maand. En men verlaagt de BTW van 21% naar 6% dan blijft dit nog altijd evengoed een druppel op een hete plaat. Met dit verschil dat je voor die btw verlaging of de energiecheque in de toekomst dat geld toch nog ergens mag gaan gaan halen...

Allemaal goede tips om het energieverbruik te minderen die ik zeker niet tegenspreek. Maar iemand die vandaag al maar op 19 graden verwarmd en twee keer per week de was doet heeft daar geen boodschap meer aan. Iemand die 200 euro de maand aan energie moet geven een een gemiddelde huurprijs van 700 euro betaald houdt in jouw voorbeeld 700 euro om zijn leven die maand te bekostigen. In een land in het hart van West Europa.

Wat voor mij boerenbedrog blijft is dat men zelfs niet oppert om te stoppen met rommelen in de marge en volop de kaart van (financiële) herstructurering van de staat trekt. Ik moest gewoon lachen wanneer men wederom argumenteert dat de werkende mens achteraf het gelag zal betalen. Terwijl de vermogens wederom gewoon buiten schot blijven. Wie doet er dan aan boerenbedrog denk ik.

En opletten met alles: je hebt wel voor alles eletriek nodig, gsm / laptop/ tv/ ... dingen die vroeger niet bestonden. Tzullen dan inderdaad minder reizen en uitstapjes worden voor sommigen.
Is het probleem voor de meeste mensen niet voornamelijk de gasprijs? Want al die zaken die je opnoemt waren er misschien (veel) vroeger niet, maar die zaken zijn nu ook wel zuiniger dan vroeger. Als ik denk aan toen ik klein was, voor er een PC in huis was, hadden we qua verbruik denk ik voornamelijk de elektrische kookplaat, koelkast, en diepvriezers. Dat zijn nu toch wel zaken waar wat winst is gemaakt op het verbruik. Al die oude gloeilampen kan je nu ook door LEDs vervangen.

Nu goed, wie ook wel gezien is zijn de mensen die op elektriciteit verwarmen. Hier in de buurt is er alvast zo'n aannemer die de helft van de appartementsblokken hier zet, en die tot de EPC score echt belangrijk werd nog alles vol accumulatoren zette. Gevolg: een hoop appartementen die 15-20 jaar oud zijn, en dus eigenlijk best ok, maar waar je je kan arm stoken.

Tja, waarom moet de regering overal de pijn milderen? Wat ze uitdelen aan iedereen zal door iedereen samen terugbetaald worden uiteindelijk
Is het dan niet aan de staat om er te zijn voor hun burgers in crisis? Denk dat we voor dat alles genoeg belastingen betalen.

Is het dan niet aan de staat om er te zijn voor hun burgers in crisis? Denk dat we voor dat alles genoeg belastingen betalen.
Dat zou je toch mogen verwachten ja.
Maar zoals altijd is het vooral een rad voor de ogen draaien. Schijnbare cadeaus geven als het moeilijk is, om dan als het beter gaat dubbel terug te nemen.

Terug
Bovenaan