Verminder je gebruik, oké, maar er zijn gewoon limieten aan. Het gemiddelde verbruik per gezin in Vlaanderen is ongeveer 3000 kWh per jaar met rede. Hoe ga je daar 1000 kWh uit snijden op een realistische en werkbare manier? Want het zijn dergelijke volumes waar we over spreken als je de exploderende prijzen in acht neemt en op een eindafrekening wilt terugkomen die gelijkwaardig is aan 2020 of eerder.
Ja en neen hé. Het draait niet om 1000kwh, het gaat om zelfs 1 kwh. Elke kwh die je niet verbruikt moet je niet betalen en compenseert een stuk van de stijging waardoor de meerkost behapbaar wordt. Daarom dat er zo'n uitdrukking bestaat als vele kleintjes maken een groot... en mijn inziens is dat ook de reden waarom oa. mijn vader (en andere ouders vroeger) zo hamerde op de kleine verspillingen. Juist omdat als je dit niet aanleert van kleins af aan, dan is dat enorm moeilijk om eens dat je er zelf voor opdraait om dat af te leren...
Al is dat het licht uitdoen overdag, de temperatuur 3°C lager zetten en een pull aandoen, enkel 1 locatie verwarmen en de rest niet, de extra gashaard die dient voor de sfeer niet meer gebruiken, de PC, radio afzetten wanneer je TV kijkt, uw kledij ipv 1 dag dragen x dagen dragen voordat je ze wast, je kunt het niet zo raar bedenken of het helpt wel...
Maar laat ons eerlijk zijn hé. Als je op een inkomen van 1600€ netto zelfs 200€ zou moeten geven om :
1) warm te zitten
2) energie te gebruiken voor eender wat, ontspanning, koken, etc...
laat ons dan ook eerlijk zijn hé... als je naar uw basisvoorzieningen kijkt... dan is en blijft dat gewoon een goede deal. Al begrijp ik opnieuw perfect dat dit niet aangenaam is. Maar we moeten ons gewoon realiseren dat energie al zeker 8j lang pokkegoedkoop is. En dat dit niet zo kon of kan blijven. Zeker niet met de energietransitie die er gaat aankomen.
Iedereen 100 euro geven. Van waar moet dat geld komen? Gewoon iedereen 100 extra belasten... gewoon boerenbedrog
Heb je geluisterd naar wat lachaert vermeldde ? Ik vond die zijn uitleg eigenlijk wel perfect begrijpbaar en zeer zeker geen voorbeeld van boerenbedrog. In tegenstelling tot de pistes van energiecheque, lage BTW, etc... wat gewoon puur boerenbedrog is aangezien je het bij die andere voorstellen via een andere wijze moest compenseren.
Zijn uitleg was namelijk dat :
1) wij de accijnzen die verrekend zitten in de federale factuur tijdelijk op 0 zetten
2) daarmee kon je dan grosso modo 70€ besparen op de factuur.
Dus anders gezegd, deze maatregel van 70€ is een maatregel die men niet via een toekomstige maatregel nog ergens anders moet zien te compenseren. De kost ervan was al gecompenseerd.
En dan kom ik terug op mijn eerste punt... alle kleine beetjes helpen. De rest ga je zelf moeten doen. Maar zelfs al stijgt uw factuur met 100€ per maand. En men verlaagt de BTW van 21% naar 6% dan blijft dit nog altijd evengoed een druppel op een hete plaat. Met dit verschil dat je voor die btw verlaging of de energiecheque in de toekomst dat geld toch nog ergens mag gaan gaan halen...