Aanpak van de gas- en energiecrisis

De Croo in VTM nieuws toch ook geen goeie beurt se.
Heel verwarrende communicatie want komt nu ineens af met april voor de verlaging maar eigenlijk toch niet echt.

Voor de rest een hoop gepraat langs de kwestie en geen deftig antwoord waarom 21% op een luxe product wordt berekend.

"Maar de kansarmen krijgen 1000 euro korting en de "gewone gezinnen" 400-500 euro. "Dat wil ik dan toch nog wel zien.

de top 30% in dit land betaalt wss 80% van de belastingen.
Maar hey, de rijken betalen nix, de profiteurs!
.
Het zou mij verbazen dat een rijk persoon meer dan 25-30% belastingen betaald, met rijk bedoelen we dan jaarinkomen vanaf 250k ofzo.

Mocht bvb @cege zijn loonpakket voor de volle 100% optimaliseren zou hij een significant surplus aan netto inkomen realiseren.

Het is belangrijk het onderscheid te maken tussen mensen in loondienst zonder enige optimalisatie (ook al verdienen deze +100k) en andere constructies.

65% vd gasaansluitingen liggen in Vlaanderen.
Weet je meteen waarom er voor gas niets gedaan wordt :)
Heb je daar ook een bron voor want je hebt hier alleen nog maar foutieve cijfers gepost.
Niet dat ik per se twijfel aan die 65%. Uiteindelijk zijn ook bijna 60% van alle huishoudens in België gelegen in het Vlaams Gewest, dus ik twijfel wel aan de insinuatie dat het een beweegreden is.

Heb je daar ook een bron voor want je hebt hier alleen nog maar foutieve cijfers gepost.
Niet dat ik per se twijfel aan die 65%. Uiteindelijk zijn ook bijna 60% van alle huishoudens in België gelegen in het Vlaams Gewest, dus ik twijfel wel aan de insinuatie dat het een beweegreden is.
FKgs-YEXEAMyGt1

Recentere cijfers vind ik wel niet meteen

De mensen die nu 6000 ipv 2000 per jaar betalen aan gas (hard to belief, maar OK, ze bestaan volgens HLN).

Dat moeten dan toch huizen zijn waar de vogels gewoon kunnen binnenvliegen ? Wij hebben hier een schraal huizeke nu met EPC 250 en dat is 50 euro per maand gas. Ik vermoed dat wie klaagt niet in een villa met 7 slaapkamers zit. Als je in je dak al 10cm isolatie propt en zorgt dat alles mooi dicht is en zorgt dat alles aan de zijkant geen gaten in de muren heeft, moet je toch je verbruik goed kunnen drukken...

Investeren in isolatie. Terugverdientijd is waarschijnlijk 2 jaar aan huidige prijzen... Veel beter dan mekkeren voor een cheque van 100 euro...
weja ik heb mn dak geisoleerd , maar ontgoocheld in het effect . 16cm nogtans. Ik heb geen CV maar wel 2 gaskachels . Als ik opsta is de temperatuur beneden 14 graden , dan staat hij nog op een lage stand zelfs . Ik weet niet meer wat het probleem is , maar mijn huis koelt veel te rap af . Ik ben nu aant informeren voor de spouw , hopelijk helpt dat weer . Is allemaal dubbelglas ook . Enkel de voordeur is nog enkel glas en 1 ruit in de wasruimte . Ik heb dan ook nog een veranda , waar 1 vd kachels staat , komt het daarvan ?

Gevolg is natuurlijk dat ik aan gas alleen meer dan 100 euro mag betalen , gelukkig heb ik een groepstarief . Maar zou uiteraard minder willen , maar weet niet meer van waar die koude nu komt .

Heel verwarrende communicatie want komt nu ineens af met april voor de verlaging maar eigenlijk toch niet echt.

Voor de rest een hoop gepraat langs de kwestie en geen deftig antwoord waarom 21% op een luxe product wordt berekend.

"Maar de kansarmen krijgen 1000 euro korting en de "gewone gezinnen" 400-500 euro. "Dat wil ik dan toch nog wel zien.
Geen goeie beurt? Het was ronduit triestig, zeker komende van de premier. Hij wist op werkelijk geen enkele vraag een deftig of coherent antwoord te formuleren.

Op de stelling dat mensen er weinig gebaat bij zijn als de veranderingen er pas komen als de koudste en donkerste (en dus duurste) maanden voorbij zijn leek hij vrij hard op Annelies Verlinden. Daar had hij geen voorgestudeerd antwoord op dus kwam er maar een soort half gebrabbel zoals bij een mondeling examen waarbij je niet wilt toegeven aan de leerkracht dat je eigenlijk geen antwoord hebt.

Geen geïsoleerde vloer? Nog tegels op zand?

Grote oppervlakte muur richting noorden en geen zuidkant? Mijn huis is HOB en heeft geen noordkant. Het huis tegen mij daar is het binnen veel kouder dan bij mij. Ik heb in een bijbouw achter een grote lichtkoepel. Als de zon schijnt, zelfs wanneer het rond het vriespunt is dan is het daar rap 25 graden binnen.

weja ik heb mn dak geisoleerd , maar ontgoocheld in het effect . 16cm nogtans. Ik heb geen CV maar wel 2 gaskachels . Als ik opsta is de temperatuur beneden 14 graden , dan staat hij nog op een lage stand zelfs . Ik weet niet meer wat het probleem is , maar mijn huis koelt veel te rap af . Ik ben nu aant informeren voor de spouw , hopelijk helpt dat weer . Is allemaal dubbelglas ook . Enkel de voordeur is nog enkel glas en 1 ruit in de wasruimte . Ik heb dan ook nog een veranda , waar 1 vd kachels staat , komt het daarvan ?

Gevolg is natuurlijk dat ik aan gas alleen meer dan 100 euro mag betalen , gelukkig heb ik een groepstarief . Maar zou uiteraard minder willen , maar weet niet meer van waar die koude nu komt .
16 cm rotswol ? Want als het rotswol of glaswol is, kan dat de oorzaak zijn. Huidige standaard van 20CM pur, is grofweg 40 cm glaswol.

Infiltratie? Luchtspleten her en der? Koude bruggen?

Geen geïsoleerde vloer? Nog tegels op zand?

Grote oppervlakte muur richting noorden en geen zuidkant? Mijn huis is HOB en heeft geen noordkant. Het huis tegen mij daar is het binnen veel kouder dan bij mij. Ik heb in een bijbouw achter een grote lichtkoepel. Als de zon schijnt, zelfs wanneer het rond het vriespunt is dan is het daar rap 25 graden binnen.
nog oude vloer idd , en geen zuidkant , het is een rijwoning

ik vermoed dat de veranda voor een koudebrug zorgt savonds ? er zit geen deur tussen veranda en keuken , nu wel een gordijn
koudebruggen zijn eerder structurele elementen die de isolatieschil doorbreken. Maar die verande kan natuurlijk wel een serieuze warmtevraag creëren. Probeer er een deur in te zetten? (verfdeur) of zelfs een tijdelijk iets? Osb of zo?

koudebruggen zijn eerder structurele elementen die de isolatieschil doorbreken. Maar die verande kan natuurlijk wel een serieuze warmtevraag creëren. Probeer er een deur in te zetten? (verfdeur) of zelfs een tijdelijk iets? Osb of zo?
ik voel wel dat het aan de benen kouder is dan aan het bovenlichaam , ook tegen de muren aan voelt het kouder aan

ik voel wel dat het aan de benen kouder is dan aan het bovenlichaam , ook tegen de muren aan voelt het kouder aan
MIjn insziens als je het echt voelt aan je lichaam dat onderkant kouder aanvoelt dan bovenkant dan valt er van ergens een pak koude naar beneden. Hup... een plank voor de veranda, of een oude matras :p

Veranda verliest immens veel warmte.

MIjn insziens als je het echt voelt aan je lichaam dat onderkant kouder aanvoelt dan bovenkant dan valt er van ergens een pak koude naar beneden. Hup... een plank voor de veranda, of een oude matras :p
een gordijn tussen de keuken en veranda is niet voldoende dan ? Ben aan het kijken voor een schuifdeursysteem

Inderdaad, bij het Journaal net hetzelfde. Op de vraag waarom er enkel een korting is op elektriciteit en niet op gas was het antwoord omdat anders enkel de mensen met stookolie geen korting kregen. Nee inderdaad, dan kan je beter de mensen met gas óók in de kou laten staan :unsure:

Inderdaad, bij het Journaal net hetzelfde. Op de vraag waarom er enkel een korting is op elektriciteit en niet op gas was het antwoord omdat anders enkel de mensen met stookolie geen korting kregen. Nee inderdaad, dan kan je beter de mensen met gas óók in de kou laten staan :unsure:
Antwoord is simpel hé.

Men wil de elektrische reconversie en elektrificatie ondersteunen. En als je gas defacto 15% duurder maakt dan elektriciteit dan ondersteun je dit.
Daarnaast wil men niemand achter laten, en daardoor voorziet men dan ook een cheque van 100€. Of je die spendeert aan elektriciteit, gas, mazout of zelfs hout maakt hen niet uit.

Persoonlijk kan ik dat principe nog wel volgen. Al komt mij dat natuurlijk ook wel goed uit met mijn warmtepomp, dat ik vanaf nu maar 6% BTW betaal. Ook al is dat voorlopig maar voor 4 maanden.

Maar meer als een doekje voor het bloeden is de ingreep niet. Maar meer had ik eigenlijk ook niet verwacht. Het is echter wel spijtig dat het niet een structurele BTW verlaging is. Maar aan de andere kant als ik het goed heb verstaan wil dat wel zeggen dat ze op die manier in de toekomst beter de prijsverschillen van gas tov elektriciteit kunnen sturen.

Terug
Bovenaan