Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dus je gebruikt je elektriciteit van de zonnepanelen in de zomer om in de winter met een airco te verwarmen.
Vanuit het individu snap ik die keuze, je kiest wat het goedkoopste uitkomt. Maar vanuit maatschappelijk opzicht leg je op die manier een zware druk op het elektriciteitsnet.

En daar zou ik ook niks over zeggen, ware het niet dat je wat moet leuteren over groene jongens en groen beleid. Leg je hand op je hoofd. En besef dat jouw gedrag evenzeer problematisch is. Begin die strijd misschiens eens bij jezelf en verbeter je eigen verbruiksgedrag, daar kan je direct mee beginnen.

En als onze politiekers ook eens het algemeen belang zouden voorhebben, dan voeren ze gewoon het capaciteitstarief nu in en geven ze iedereen met zonnepanelen alsnog prioritair een digitale teller.
Een zware druk op het elektriciteitsnet? Die druk vergroot of verkleind helemaal niet met het plaatsen van een digitale meter. Dat blijft exact hetzelfde.. Het grootste verschil is dat met het plaatsen van een digitale meter, het een stuk minder interessant is financieel gezien.

Moet ik dan uit compassie voor de mensen die een digitale meteren hebben en dus meer betalen voor het net technisch gezien exact hetzelfde te gebruiken, toch die beslissing nemen omdat zij het minder goed hebben?

het is zoals met zovele zaken, zelf ben ik helemaal thuis in de energiewereld en weet ik dus wel hoe en wat en dat komt nu zeker goed uit natuurlijk met deze prijzen. Ik heb talloze mensen geadviseerd en tot op heden geen klachten gehad ,integendeel. Het enige gelul dat ik moet aanhoren is altijd van mensen met een digitale meter, die dus achteraf gezien een verkeerde beslissing hebben genomen. Meestal is dit dus uit jaloezie, en vinden ze dit niet fair..

Trouwens het meest financieel interessant voor mij was een hout kachel plaatsen omdat ik zelf unlimited hout heb wegens bomen in mijn tuin. Een keuze die ik niet heb gemaakt aangezien ik dit ecologische gezien niet wou doen. Dus die stempel man je ook weglaten.

Btw een airco is een warmtepomp, misschien dat dit voor sommige niet duidelijk is.. ( maw ik doe exact wat de overheid momenteel voorschrift om uw woning ecologisch gezien verantwoordelijk op te warmen )

Hmm.

Als die het al niet meer redden.

Voorspelt echt weinig goeds.
Vandaag ergens een artikel gelezen dat BDW zegt dat ons land failliet aan het gaan is en we het nieuwe Griekenland zijn klinkt toch ook niet echt hoopgevend.

En volgens mij kan hij wel eens gelijk krijgen. We zitten al met een enorme schuld. Als er nu nog een hoop bedrijven overkop gaan en al die mensen moeten gaan stempelen dan zitten we toch echt dik in de shit als land?

Nuja hopen dat er vrijdag iets uit de bus valt zeker?

Vandaag ergens een artikel gelezen dat BDW zegt dat ons land failliet aan het gaan is en we het nieuwe Griekenland zijn klinkt toch ook niet echt hoopgevend.

En volgens mij kan hij wel eens gelijk krijgen. We zitten al met een enorme schuld. Als er nu nog een hoop bedrijven overkop gaan en al die mensen moeten gaan stempelen dan zitten we toch echt dik in de shit als land?

België is een zinkend schip. Iemand die dat ontkent is ofwel een dromer ofwel hopeloos onwetend.
Ze hebben het geld door ramen en vensters naar buiten gegooid tijdens corona, met als resultaat dat er niets meer is voor de nog grotere crisis die binnen enkele weken/maanden in alle kracht gaat uitbreken en waar corona een lachertje bij was.

En dan vergeet je nog alle andere chronische problemen waar België nu al of de komende jaren mee gaat kampen (zwarte intrestlast, de vergrijzing, etc).
Die decennialange communautaire circlejerk waar elke wet of politieke beslissing een zwak afkooksel van het zwakste compromis is, daar beginnen we nu de rotte vruchten van te plukken. Dat er vroeg of laat consequenties gingen zijn, dat stond in de sterren geschreven.

Achja

Niet te vergeten dat het woord "tijdelijk" in combinatie met "uitgave" na 2 y vervelt in een structurele uitgave.

Post corona zijn miljarden miljarden en miljarden tijdelijke corona maatregelen structurele uitgaven geworden.

Dit land slaagt erin om in economische boom 3% tekort te hebben en in slechte tijdem 7 8 9 10%.

En waar komen onze sjarels mee af? Uitgaven buiten de begroting houden als het investeringen zijn (die haring braadt niet bij europa uiteraard). Een mens zou zich afvragen wat die honderden miljarden andere uitgaven zijn ... Saneren, nah.

In tijden van crisis is het plan om groene energie kapot te belasten om overwinsten weg te halen zodat we de gasfactuur kunnen spijzen. Dat noemen we consequent beleid voeren... besparen op eten zodat de junk meer dope kan kopen, maken sense... Gebruik minderen? Nah

Hmm.

Genoeg bakkers en beenhouwers die midden de 50 op vervroegd pensioen gaan. Vraag me af in welke maten die echt failliet zouden gaan of dat ze op hun leeftijd het sop de kolen gewoon niet meer waard vinden.

Moet ik dan uit compassie voor de mensen die een digitale meteren hebben en dus meer betalen voor het net technisch gezien exact hetzelfde te gebruiken, toch die beslissing nemen omdat zij het minder goed hebben?

het is zoals met zovele zaken, zelf ben ik helemaal thuis in de energiewereld en weet ik dus wel hoe en wat en dat komt nu zeker goed uit natuurlijk met deze prijzen. Ik heb talloze mensen geadviseerd en tot op heden geen klachten gehad ,integendeel. Het enige gelul dat ik moet aanhoren is altijd van mensen met een digitale meter, die dus achteraf gezien een verkeerde beslissing hebben genomen. Meestal is dit dus uit jaloezie, en vinden ze dit niet fair..
Natuurlijk is het niet fair dat mensen met een terugdraaiende teller het elektriciteitsnet gebruiken als batterij zonder dat ze hiervoor de werkelijke kost moeten betalen. Uiteindelijk moet deze kost door iedereen worden betaald, ook door zij die geen zonnepanelen of terugdraaiende teller hebben.

Genoeg bakkers en beenhouwers die midden de 50 op vervroegd pensioen gaan. Vraag me af in welke maten die echt failliet zouden gaan of dat ze op hun leeftijd het sop de kolen gewoon niet meer waard vinden.

Het zal wel het laatste zijn, maar ik zie bedrijven ook niet wachten tot ze failliet zijn hoor en gewoon verkassen naar het buitenland.

Alleja dat zou ik dan toch doen. Je doet het toch nog altijd om winst te maken en niet om er geld aan toe te steken. Moest dat maar een maand of 3 zijn dan kan je dat nog doen. Maar als die charels in Brussel zeggen dat we 5 tot 10 jaar in die miserie gaan zitten..

En dan vergeet je nog alle andere chronische problemen waar België nu al of de komende jaren mee gaat kampen (zwarte intrestlast, de vergrijzing, etc).
Die decennialange communautaire circlejerk waar elke wet of politieke beslissing een zwak afkooksel van het zwakste compromis is, daar beginnen we nu de rotte vruchten van te plukken. Dat er vroeg of laat consequenties gingen zijn, dat stond in de sterren geschreven.

Achja
Vergeet ook niet nog altijd Sinterklaas blijven spelen voor alles en iedereen die hier niet moet zijn en/of die geen vinger wil uitsteken.

Hier hoor je het hem meedelen.

Of je nu fan ben of niet van Dewever, als het waar is het waar punt gedaan.

En als het niet waar is, is het niet waar, punt gedaan.
Wat heb je nu aan zo'n uitspraken? Beetje met de vinger wijzen naar iedereen en liefst naar het federale niveau. De Wever zit continue in verkiezingsmodus. Kunnen we verder gaan dan "het probleem durven benoemen" en met oplossingen komen? Aan doemprofeten geen gebrek maar hoe kunnen we het tij keren?

Laatst bewerkt:

Hmm.

Supermarkten komen stillaan ook in de problemen.

Wat gaan we dan eten?

Supermarktuitbater luidt alarmbel over energieprijzen: “10.000 euro per maand méér ophoesten is niet lang houdbaar”

Sociaal tarief uitbreiden naar de voedingsindustrie dan maar?

En als het niet waar is, is het niet waar, punt gedaan.
Wat heb je nu aan zo'n uitspraken? Beetje met de vinger wijzen naar iedereen en liefst naar het federale niveau. De Wever zit continue in verkiezingsmodus. Kunnen we verder gaan dan "het probleem durven benoemen" en met oplossingen komen? Aan doemprofeten geen gebrek maar hoe kunnen we het tij keren?

Het kan ook gewoon zo erg zijn dat het niet meer op te lossen is.

Het kan ook gewoon zo erg zijn dat het niet meer op te lossen is.
Ah, dus gewoon met ogen open en blik vooruit de afgrond in rijden en zelfs niet meer proberen? Staatsmanwaardig! Ik weiger te geloven dat De Wever zo'n opgever is.
Feit is wel dat emotie en perceptie vaak meer de overhand neemt bij beslissingen en dus een inducerend effect kan hebben. Vraag is dus, wordt zo'n doemvoorspelling geen self-fulfilling profecy?

Ah, dus gewoon de afgrond in rijden en zelfs niet meer proberen? Staatsman, die De Wever :unsure:

Dit jaar gaat er 5,6 miljard euro aan staatsschuld bijkomen. Zonder heel het drama die nog afkomt.. Ze moesten daar al 20 jaar vroeger aan begonnen zijn. Want het geld zal van ons moeten komen en gezien de huidige situatie is dat ook niet meer mogelijk.

Is inflatie niet net positief voor een staatsschuld? Of is dat te simplistisch bekeken?

Dit jaar gaat er 5,6 miljard euro aan staatsschuld bijkomen. Zonder heel het drama die nog afkomt.. Ze moesten daar al 20 jaar vroeger aan begonnen zijn. Want het geld zal van ons moeten komen en gezien de huidige situatie is dat ook niet meer mogelijk.
Dus wat? Niets doen en afwachten, 1/1/2023 openbare verkoop van heel België? Kom op zeg. Ik verwacht meer van De Wever.

Is inflatie niet net positief voor een staatsschuld? Of is dat te simplistisch bekeken?
In se wel, voor de reeds bestaande schuld. Nieuwe schuld (of hernieuwde schuld) zal aan hogere rentes zijn.
Als te hoge inflatie er voor zorgt dat het consumptiegedrag afneemt en investeringen afnemen zorgt dit voor minder inkomsten en is het moeilijker om schulden af te lossen. Die zal dan (zolang er vertrouwen is) met nieuwe schuld (aan hogere rentes) gefinancieerd moeten worden.

Dus wat? Niets doen en afwachten, 1/1/2023 openbare verkoop van heel België? Kom op zeg. Ik verwacht meer van De Wever.
Ik verwacht vooral meer van de regering. Die hebben het geld door ramen en deuren buiten gesmeten sinds corona en ze lijken daar niet mee te kunnen stoppen ook al is het al meer dan ver op. Bart heeft nog 2 jaar niks te zeggen, dus van die kant moet geen oplossing komen.

In se wel, voor de reeds bestaande schuld. Nieuwe schuld (of hernieuwde schuld) zal aan hogere rentes zijn.
Als te hoge inflatie er voor zorgt dat het consumptiegedrag afneemt en investeringen afnemen zorgt dit voor minder inkomsten en is het moeilijker om schulden af te lossen. Die zal dan (zolang er vertrouwen is) met nieuwe schuld (aan hogere rentes) gefinancieerd moeten worden.
Maar die hogere rentes zullen altijd minder effect hebben dan de huidige inflatie van 10%.
Wat de inkomsten betreft heb je gelijk natuurlijk.

Ik verwacht vooral meer van de regering. Die hebben het geld door ramen en deuren buiten gesmeten sinds corona en ze lijken daar niet mee te kunnen stoppen ook al is het al meer dan ver op. Bart heeft nog 2 jaar niks te zeggen, dus van die kant moet geen oplossing komen.
Volgens @Str8_6 is er in de afgelopen 20 jaar niets gebeurd.
Zonder met geld te smijten tijdens corona waren toen veel bedrijven ook failliet gegaan - al ben ik het eens dat dat misschien niet altijd even doordacht gebeurde.
De Wever koos er zelf voor om aan de zijlijn te blijven staan en in Antwerpen burgemeester te worden. Natuurlijk mag hij kritiek geven maar ook op die kritiek mag kritiek komen. Met een Vlaamse minister in zijn partij die liever de verrotting van België aanhangt dan constructief naar een overlegcomité te gaan zullen we niet veel opschieten en dan stel ik me de vraag of N-VA überhaupt een oplossing wil.

Terug
Bovenaan