Aanpak van de gas- en energiecrisis

Rusland voelt het ondertussen ook uiteraard.

Kent ook hoge inflatie. Rond april/mei zaten ze aan 17-18% inflatie.
Een stuk zeep is 40% duurder geworden daar.

Hun boeings kunnen ze niet lang meer gebruiken.

De spoorwegen beginnen het ook te voelen door het gebrek aan componenten.
...

Zal hard tegen hard uitzweten zijn.
Ginds zitten ze wel met een dictator die echt wel tot een uiterste zou durven gaan.

--
In the first seven months of 2022, prices for sanitary pads and soap rose more than 40%,

--
The Russian rail and wagon-building sector are getting a hard hit from ongoing military conflict in Ukraine and the ever-tightening sanctions from West, and the situation is gradually deteriorating...
Analysts said the main reason for this is the lack of supplies of the needed components and parts, particular bearings for the needs of Russian rail car builders. After Russian factories (which were previously owned by foreign companies) completely stopped the supplies of bearings to domestic customers in May, these products were not produced in Russia, although the annual demand for them from the local car-building sector is estimated at 195,000 units.

https://www.railfreight.com/busines...oves-towards-recession-this-year/?gdpr=accept

Russia switches off Europe’s main gas pipeline until sanctions are lifted

Gazprom previously said it was halting flows through Nord Stream 1 because of a technical fault
Russia’s gas supplies to Europe via the Nord Stream 1 pipeline will not resume in full until the “collective west” lifts sanctions against Moscow over its invasion of Ukraine, the Kremlin has said.

Kwestie van wie het langst volhoudt nu nog.

Ze zetten nu al hun grootste (economisch) wapen volledig in? Toch ook teken dat ze wanhopig worden. Anders hadden ze die aas nog bijgehouden.

Mijn vrees is dat ondanks dat feit, Rusland het langer kan volhouden door de combinatie van propaganda (het grote moederland tegen de decadente Europanen die hen willen tekort doen) en natuurlijk een repressieve dictatuur (kom eens op straat om te protesteren zoals hier).

Dat terwijl hier de gemiddelde politicus vooral de volgende verkiezing wil doorkomen zonder kleurscheuren.
Niemand heeft een glazen bol, dus het is koffiedik kijken wat het allemaal zal geven. Wel heb ik vertrouwen in de economische wetmatigheden, there is no such thing as a free lunch. Iemand in Rusland moet uiteindelijk de prijs betalen voor de gigantische economische schade die ze er lijden op korte en middellange termijn. Zie de volumes in spoiler

Dat terwijl wij hier in Europa op dit moment geconfronteerd worden door hoge prijzen die deels zijn ingegeven door de koopwoede van de natiestaten om reserves aan te vullen. Ook dat heeft uiteraard invloed gehad op de prijszetting. En dan nog. We maken ons op sneltempo onafhankelijk van Russisich gas, een zure appel nu, maar we gaan er zeker vruchten van plukken op de middellange termijn.

Fbyhp6bXgAAoCNO

computer says no

Iran zou ongeveer 1/3 van Rusland z'n capaciteit voor export hebben.
Zou want ze hebben paar problemen
Maar mochten ze het kunnen exporteren naar EU aan de huidige prijzen dan zou het een boost zijn voor Iraanse economie.

Zo is het helaas wel. Enkel het financiële drijft de mensen om stappen te zetten.

Klopt. En daarin moet de politiek dan een leidende rol spelen. Want als het van de bevolking afhangt wordt er steeds voor de goedkoopste oplossing gegaan. Hoewel je hier in dit geval (de uitbreiding van het net) niet eens over de goedkoopste oplossing kan spreken: op lange termijn heeft iedereen er belang bij om zijn verbruik te spreiden zodat we minder moeten investeren in het net.
Enkel spreek je dan bij de meeste mensen over een kost nu (het capaciteitstarief) en een besparing later (de lagere benodigde investeringen in het net), wat je moeilijk uitgelegd krijgt aan de mensen. We kunnen moeilijk politiekers blijven verwijten van enkel naar de korte termijn te kijken, wanneer we dat als individu ook doen.

Ik denk dat de vraag die deze ganse discussie kan afsluiten misschien de volgende is. Stel dat jij zoals ik indertijd de kennis had om de ideale combinatie te maken, zowel financieel als ecologisch gezien voor uw eigen woning van energie te voorzien - jij dan zou zeggen; Neen ik wil geen anologe meter, ik wil een digitale meter hebben en meer betalen net zoals een groot deel van de bevolking!!

Ik zou ook voor de analoge meter gaan. Net zoals het kadastraal inkomen van ons huis belachelijk laag is. En net zoals ik via het mobiliteitsbudget een buiten proportie nettobedrag krijg elke maand.
Maar langs de andere kant pleit ik ook voor een hervorming van het kadaster. En een hervorming van de mobiliteit. Net zoals ik, met of zonder zonnepanelen, nu pleit voor een hervorming van de netkosten. Ik ga mezelf niet in m'n vel snijden maar ik ga ook geen systeem verdedigen waar ik niet achtersta, gewoon omdat ik van de voordelen ervan geniet.

Ik denk niet dat we hier kunnen zeggen dat we het zijn gang maar laten gaan. Oké er zijn verkeerde politieke beslissingen genomen, maar ik vergelijk wel graag eens met andere landen en dan doen we het beter dan gemiddeld. ( ik kijk hiervoor enkel naar europa ).

Op het gebied van energiebeleid kan ik me toch mateloos irriteren aan bepaalde politieke beslissingen (of, om Ventilus eens boven te halen, het gebrek aan beslissingen). Ik word niet alleen privé maar ook professioneel natuurlijk elke dag geconfronteerd met de gevolgen van die beslissingen. Waarschijnlijk maken we ook gigantische fouten met onze waterhuishouding, maar daar ken ik te weinig van om iets zinvoller te zeggen dan wat ik in de kranten lees.
Uiteindelijk zitten we niet zo ver uit elkaar qua mening op energievlak.

Lijkt me toch geen slimme beslissing van Rusland. Europa heeft z'n voorraden aangevuld 2 maanden voor geplande schema.
Wat verwachten ze nu? Dat EU bang gaat zijn? Lijkt me dat ze een paar maanden te laat zijn met het volledig af te sluiten.

Schokeffect is toch al weg en Rusland versterkt het beeld dat ze onbetrouwbaar zijn en we er vlug vanaf moeten.

Volgend jaar moeten die voorraden ook weer gewoon aangevuld geraken hoor. En dan heb je geen zomer gehad waarin Rusland toch nog wat geleverd heeft. Dan moet je extra LNG importeren via de terminals die ze nu in allerijl aan het oprichten zijn, maar die LNG moet je ook nog ergens vandaan halen. En op die markt is er allesbehalve een overschot de eerstkomende jaren.

Verder zie ik de Russische acties nog steeds in het kader van het aanwakkeren van sociale onrust. Drijf de prijzen op. Lever niets meer. Zeg dat je weer levert van zodra de sancties opgeheven worden. De Europese bevolking bloedt en je merkt nu al de verschuiving naar een 'wij moeten toch niet failliet gaan voor Oekraïne'-retoriek.
Quasi iedereen heeft wel sympathie voor de Oekrainse strijd. Maar met elke euro die uit de portefeuille of bankrekening verdwijnt kalft die sympathie iets meer af. Tot op het punt waar Europa zijn bevolking misschien niet meer onder controle kan houden.

Zelfs als Rusland harder getroffen wordt dan Europa zie ik ze daar veel langer in staat om de bevolking onder de knoet te houden. Dat is nu eenmaal het verschil tussen een democratie en een repressieve autocratie.

Op korte termijn zal Europa zwaar door de put gaan, op lange termijn zou Rusland uiteindelijk het onderspit moeten delven.

Waar onze leiders naar mijn idee wel geen rekening mee hebben gehouden, is dat de Europese bevolking extreem verwend is en het dus moeilijk zal hebben op in te boeten qua luxe.

De Russische bevolking daarentegen is precies al deccinnia lang getraind voor een situatie zoals ze te wachten staat. Los daarvan zitten we met het communisme in Rusland dus betogingen zullen er wel niet veel zijn.

We weten zeker dat Europa in een recessie zal komen, en het zal een zware worden. In theorie zou Rusland dus op lange termijn het grootste slachtoffer moeten zijn, maar dat ben ik alvast nog niet zo zeker.

De grote vrees die ik heb is extreme sociale onrust in gans Europa

Ik lees wel dat ze het wijten aan problemen met onderhoud door Siemens door de sancties. Dat is natuurlijk hoogstwaarschijnlijk een leugen, maar de titel lijkt me nogal alarmistisch gezien eronder staat "will not resume in full until...".

Kadert dit niet gewoon in het stelselmatig de druk opvoeren en dreigen dat we ondertussen kennen?
Mja als ze de sancties letterlijk als reden zouden geven zijn er waarschijnlijk boetebedingen die gaan spelen dus maar zal foefje gebruiken,

En als het niet waar is, is het niet waar, punt gedaan.
Wat heb je nu aan zo'n uitspraken? Beetje met de vinger wijzen naar iedereen en liefst naar het federale niveau. De Wever zit continue in verkiezingsmodus. Kunnen we verder gaan dan "het probleem durven benoemen" en met oplossingen komen? Aan doemprofeten geen gebrek maar hoe kunnen we het tij keren?
Op de een of andere manier hoor ik die man graag bezig en legt hij inderdaad tere punten bloot.
Het jammere van de zaak is dat De Wever op federaal niveau 'de baas' kon zijn, maar dat toen van zich afschoof en naar het veilige Antwerpen vlu...verhuisde om vanop het schoon verdiep commentaar te leveren.
Het jammere van de zaak is dat NVA toen aan zet was om de lakens uit te delen en steeds de makkelijkste oplossingen naar voor schoof: "Openhouden die kerncentrales." Op zich een goede beslissing (zeker nu blijkt dat), maar waarom dan niet doorduwen en nieuwe centrales plannen?
Het jammere van de zaak is ook dat ze forfait geven wanneer het te warm onder hun voeten wordt en dan oppositie gaan voeren op hun eigen beslissingen (zie Marrakesh-pact).
Nee, met die partij redden we het ook niet.

Niemand heeft een glazen bol, dus het is koffiedik kijken wat het allemaal zal geven. Wel heb ik vertrouwen in de economische wetmatigheden, there is no such thing as a free lunch. Iemand in Rusland moet uiteindelijk de prijs betalen voor de gigantische economische schade die ze er lijden op korte en middellange termijn. Zie de volumes in spoiler

Dat terwijl wij hier in Europa op dit moment geconfronteerd worden door hoge prijzen die deels zijn ingegeven door de koopwoede van de natiestaten om reserves aan te vullen. Ook dat heeft uiteraard invloed gehad op de prijszetting. En dan nog. We maken ons op sneltempo onafhankelijk van Russisich gas, een zure appel nu, maar we gaan er zeker vruchten van plukken op de middellange termijn.

Fbyhp6bXgAAoCNO

Hopelijk zetten we dan met het westen daarna ook in op de volgende stap: energieonafhankelijkheid en bij uitbreiding meer onafhankelijkheid op economisch vlak (eventueel met duurdere maar duurzame producten)

Letterlijk de Marec van de standaard vandaag

Edit het bericht van Vulture dus. BDW die klaagt dat niet naar de stem van de kiezer geluisterd wordt maar zelf niet wil samenwerken met De Croo, de pvda, de Groenen, de sossen, de belhamels van Vlaams belang…

Verder zie ik de Russische acties nog steeds in het kader van het aanwakkeren van sociale onrust. Drijf de prijzen op. Lever niets meer. Zeg dat je weer levert van zodra de sancties opgeheven worden. De Europese bevolking bloedt en je merkt nu al de verschuiving naar een 'wij moeten toch niet failliet gaan voor Oekraïne'-retoriek.
Quasi iedereen heeft wel sympathie voor de Oekrainse strijd. Maar met elke euro die uit de portefeuille of bankrekening verdwijnt kalft die sympathie iets meer af. Tot op het punt waar Europa zijn bevolking misschien niet meer onder controle kan houden.

...en dat men beslist wie moet 'bloeden'? : Europa, de bevolking en economie (en onze huidige regeringen) of Rusland, door deze uit Oekraïne te jagen en door de aanhoudende sancties te isoleren.
Eerlijk gezegd zie ik geen andere uitweg op dit moment.

Begrijp ik Madhi nu goed in de Afspraak

Bedrijven ondersteunen
Middenklasse ondersteunen
Sociale tarieven versterken
De zwakste extra ondersteunen (die betalen toch al 2x niks ?)

Wie gaat dat betalen ? Als we nog nie failliet zijn, zullen wel het wel snel zijn

Bedrijven ondersteunen

Wie gaat dat betalen ? Als we nog nie failliet zijn, zullen wel het wel snel zijn
't Is al volop verkiezingen he, voor elke partij :unsure:

Letterlijk de Marec van de standaard vandaag

Edit het bericht van Vulture dus. BDW die klaagt dat niet naar de stem van de kiezer geluisterd wordt maar zelf niet wil samenwerken met De Croo, de pvda, de Groenen, de sossen, de belhamels van Vlaams belang…
Ik dacht dat hij meermaals benadrukte dat het op een persoonlijk vlak gebroken was tussen De Croo en hem.
Dus zoals ik het had begrepen is hij bereid om met iedereen te overleggen (al laat ik het VB voorlopig erbuiten aangezien ik daar niet zeker van was). Dus in een professionele capaciteit werkt hij er mee samen.

Vond dat statement eigenlijk niet verkeerd.

Bedrijven ondersteunen

Via Europa door het gebruik van die 9 miljard overwinst. En anders maken we het gat dieper...

Bedrijven ondersteunen

Diegene die ondersteunen ondersteunen natuurlijk. Geld is geen probleem, "geen geld, geen problemen" is precies hun moto.

MVia Europa door het gebruik van die 9 miljard overwinst. En anders maken we het gat dieper...
9 miljard. Dat is voor heel Europa ? Of enkel voor België?

Om te vermijden dat de huidige explosie van de energieprijzen een nog grotere sociale ramp veroorzaakt dan Covid-19, is het voor de partij noodzakelijk dat de overheid de gasprijs voor consumenten plafonneert op 100 euro per MWh. Dat zou de gasfactuur voor een doorsnee gezin tot 3.500 euro per jaar verminderen tegen de 8.000 euro waar nu van uitgegaan wordt.

Het verschil tussen de prijs voor de consument en de marktprijs moet door de overheid gedragen worden. "Als de gasprijs op 300 euro per MWH ligt, wat vandaag niet meer het geval is, kost dat 20 miljard euro per jaar", becijferde ondervoorzitter Yvan Verougstraete. Dat zou moeten gefinancierd worden met de overwinsten van de energieproducenten en de openbare schuld.

Terug
Bovenaan