Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ze gaan een light basispakket voorstellen! voor mensen die tot 2,5k net verdienen.
Dus een bepaalde hoeveelheid energie aan een beter prijs, al de rest erboven de volle pot.
Dit lijkt nu toch het eerste logische dak ik lees. Het zou nog beter zijn dat al deze die nu een sociaal tarief hebben gewoon niets krijgen. Enkel en alleen de werkende middenklasse steunen.

Wat als één partner meer verdient dan 2,5, de andere minder maar samen /2 onder de 2,5 uitkomen. :unsure:
Hopelijk voeren ze het ook in voor den index van januari, anders hoor ik niet meer bij de "lagere middenklasse". :unsure:

jammer dat Engie geen 40% korting op de energieprijs meer geeft voor nieuwe klanten :laugh:
Daarvoor moet je aandelen kopen en dividenden rijven. Met de rendementen fiets je zo voorbij de inflatie. Enfin, met twee woorden spreken, januari moet nog komen.

Als je je energie factuur 1:1 match met engie aandelen gok ik dat je op dit moment zo wel schone kortingen kunt scoren. Voor zolang het spelleke blijft duren natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Dit lijkt nu toch het eerste logische dak ik lees. Het zou nog beter zijn dat al deze die nu een sociaal tarief hebben gewoon niets krijgen. Enkel en alleen de werkende middenklasse steunen.
Dus bijvoorbeeld de middenklasse die vorige week ontslagen geweest is mag niks krijgen? Wat met mensen die een werkongeval gehad hebben en nu aan de ziekenkas zitten? Ook niks?

Wat als één partner meer verdient dan 2,5, de andere minder maar samen /2 onder de 2,5 uitkomen. :unsure:
Hopelijk voeren ze het ook in voor den index van januari, anders hoor ik niet meer bij de "lagere middenklasse". :unsure:

Op welke manier zou dat nog eerlijk zijn ten opzichte van een alleenstaande die dan € 2501 verdient en ook niets krijgt?
Als er een "loongrens" van € 2500 komt, is dat een zoveelste misbaksel in de Belgische politiek. Een loon van € 2499 + een leasebak en tankkaart ter waarde van € 1000 per maand? Misschien ook nog een eigendom om te verhuren? Hier is je energiekorting. € 2501 aan loon en verder niets? Haha, betaal de extra belasting volgend jaar maar mee maar jij krijgt niets!

Op welke manier zou dat nog eerlijk zijn ten opzichte van een alleenstaande die dan € 2501 verdient en ook niets krijgt?
Als er een "loongrens" van € 2500 komt, is dat een zoveelste misbaksel in de Belgische politiek. Een loon van € 2499 + een leasebak en tankkaart ter waarde van € 1000 per maand? Misschien ook nog een eigendom om te verhuren? Hier is je energiekorting. € 2501 aan loon en verder niets? Haha, betaal de extra belasting volgend jaar maar mee maar jij krijgt niets!
Tout court is het systeem zoals het nu zit verkeerd. Geef iedereen gewoon een basis pakket punt. Als ne rijken tist zijn zwembad wil verwarmen zit die daar toch sowieso boven. En als het stoort dat iemand die dit niet nodig heeft het ook krijgt, taxeert een dikkere pree dan wat harder hé mannen.
Iemand die dan met een 2501 euro leeft maar relatief bescheiden zit omdat zijn situatie het niet toelaat kan zo ook mee genieten, wat correct is. Ook gene zever ni meer met iemand die ontslagen is of ziekenkas.

Of stel uzelf ne limiet in en werk procentueel: verdiende 1000 euro netto krijgde 100%, verdiende 4000 netto dan krijgde 0%. Want morgen moet ge die 2500 optrekken naar de 2600 grens, overmorgen naar 2700. Pakt uw eigen een schaalverdeling en speelt daar wat mee.

Nu is het we pakken, en we geven, en,... ah nee voor u ni. Waarom? Ge hebt nen euro teveel aan pree maar enjoy uw belastingen want die zijn wel gebaseerd op hoeveel ge verdient.

De hele, wij pakken eerst het onze en dan krijgde gij terug als ge x en y kunt bewijzen financiële Belgische koterij staat al jarenlang krom hé. Die is al zo oud dat ge der nog asbest tussen kunt vinden en er uit leren doen ze niet daar aan de top.

Laatst bewerkt:
Ik veronderstel dat de '2500 euro netto' gewoon een manier is om het aanschouwelijker te maken voor de mensen.
Uiteindelijk zal het wel weer gewoon bruto belastbaar inkomen zijn waarop de grens gelegd wordt.

Ik kan me niet herinneren dat er ooit iets geweest is van compensaties/premies die gebaseerd waren op maandelijks nettoloon. Anders kan iedereen aan z'n sociaal secretariaat vragen om even te veel voorheffing in te houden zodat hij wel kan kwalificeren.

Tout court is het systeem zoals het nu zit verkeerd. Geef iedereen gewoon een basis pakket punt. Als ne rijken tist zijn zwembad wil verwarmen zit die daar toch sowieso boven. En als het stoort dat iemand die dit niet nodig heeft het ook krijgt, taxeert een dikkere pree dan wat harder hé mannen.
Iemand die dan met een 2501 euro leeft maar relatief bescheiden zit omdat zijn situatie het niet toelaat kan zo ook mee genieten, wat correct is. Ook gene zever ni meer met iemand die ontslagen is of ziekenkas.

Of stel uzelf ne limiet in en werk procentueel: verdiende 1000 euro netto krijgde 100%, verdiende 4000 netto dan krijgde 0%. Want morgen moet ge die 2500 optrekken naar de 2600 grens, overmorgen naar 2700. Pakt uw eigen een schaalverdeling en speelt daar wat mee.

Nu is het we pakken, en we geven, en,... ah nee voor u ni. Waarom? Ge hebt nen euro teveel aan pree maar enjoy uw belastingen want die zijn wel gebaseerd op hoeveel ge verdient.

De hele, wij pakken eerst het onze en dan krijgde gij terug als ge x en y kunt bewijzen financiële Belgische koterij staat al jarenlang krom hé. Die is al zo oud dat ge der nog asbest tussen kunt vinden en er uit leren doen ze niet daar aan de top.
Imo mag men gewoon stoppen met mensen afhankelijk te maken van de overheid. Belast de middenklasse (en al de rest aan een eerlijk tarief, slank de overheid af en laat de modale burger voor de rest zijn eigen boontjes doppen, enkel nog steun voor wie het echt noodzakelijk is ipv bij iedere verdraaide scheet te geloven dat de overheid maar moet tussenkomen.

Natuurlijk, omdat ze die al hadden voordat ze werkeloos werden en omdat je enkel een uitkering kan krijgen als werkzoekende... Als je actief naar werk zoekt. 🤷🏼

Enig idee van de uitkeringen van langdurig werkzoekenden? Want rijk word je er niet van hoor.
@JPV misschien heb jij zicht op gemiddelden van langdurig werkzoekenden?

Er is idd al heel lang een MISmatch tussen vacatures en werkzoekenden, vaak eisen ze diploma's of vaardigheden die niet behoren tot de mensen die langdurig naar werk zoeken.
Of zijn het geen voltijdse contracten, tijdelijke contracten zonder zich op vast contract, uren die niet te combineren zijn met kinderen tenzij je een groot sociaal netwerk zou hebben,...

Het is een minderheid die langdurig zonder werk zit terwijl ze wèl werkbekwaam zijn. Niet de meerderheid.

Hoe komt het dat er zoveel werklozen zijn? ze willen minimum 2000 euro net etc.. waar ik werk verdienen de meesten van m'n collega's +-14 euro per uur.
Ze denken wellicht voor dat geld ga ik niet om 6 uur uit m'n bed, heb ik tijd om zelf m'n huis te poetsen, ben ik niet moe van t werken, zorg ik zelf voor opvang.
Ik ben hier wellicht wat radicaal maar vind dat het stempelgeld nog te hoog is. Het verschil tussen stempelgeld en t loon dat m'n collega's verdienen (en anderen) is gewoon te klein.
En er zijn ong 100 vacatures voor t bedrijf waar ik voor werk, die niet ingevuld raken

Een paar maanden geleden is ons voorschot van 238 naar 499 gegaan. Vorige week check ik de website van Eneco en doen ze een voorstel van 1180€ per maand. Dus nog eens een verdubbeling? Na een telefoontje blijkt er een probleem te zijn met hun website, maar dat duurt nu al twee weken.

Afin, ik vermoed dat het wel een fout zal zijn hoor. Wanneer ik mijnenergie.be check en hetzelfde contract vraag bij hen kom ik op 5000€ per jaar uit (ipv nu 14.000€). Wel ff schrikken!

Zijn er hier nog Eneco-klanten die zo'n bedragen zien verschijnen?

Hoe komt het dat er zoveel werklozen zijn? ze willen minimum 2000 euro net etc.. waar ik werk verdienen de meesten van m'n collega's +-14 euro per uur.
Ze denken wellicht voor dat geld ga ik niet om 6 uur uit m'n bed, heb ik tijd om zelf m'n huis te poetsen, ben ik niet moe van t werken, zorg ik zelf voor opvang.
Ik ben hier wellicht wat radicaal maar vind dat het stempelgeld nog te hoog is. Het verschil tussen stempelgeld en t loon dat m'n collega's verdienen (en anderen) is gewoon te klein.
En er zijn ong 100 vacatures voor t bedrijf waar ik voor werk, die niet ingevuld raken
Loon is eerder te laag of de loonkost te hoog

Toen ik een jaartje bij eneco zat heb ik hun software nooit een correcte berekening zien maken. Natte vingerwerk zelf ingeschat en waarempel op 50 euro correct. Had ik hun gevolgd zat ik in 2018-2019 met 800 euro terug te trekken.

Toen ik een jaartje bij eneco zat heb ik hun software nooit een correcte berekening zien maken. Natte vingerwerk zelf ingeschat en waarempel op 50 euro correct. Had ik hun gevolgd zat ik in 2018-2019 met 800 euro terug te trekken.
Mja, ik ga er van uit dat hun vorige berekening er vrij dicht bij zat, vooral als ik de nieuwe contracten bekijk. Dan zou ik met mijn huidig voorschot zelfs nog terug trekken. Een goeie verdubbeling lijkt mij al meer dan genoeg. Bovendien liggen er nu zonnepanelen en gaan we de verwarming wat lager zetten. We'll see.

Als die zever blijft duren stap ik wel over naar een andere. Het is al een paar jaar geleden.

Ik dacht ik ga een beetje verhogen bij mijn leverancier.
Resultaat: Kies een bedrag tussen €591 en €2214

:rofl: 't is goed jongens k zet het wel apart. Laat het voorschot maar zo staan.

Context: nieuwbouw appartement dus goede EPB, geen opmerkelijk verbruik zichtbaar op mijnen teller, 1.5 slaapkamers 79m².

Elke week is mijn tellers in stoppen dat die software wat minder wacko reageert.

Ik zou een basispakket voor iedereen voorzien en financiële afstraffing vanaf bepaalde consumptie (zoals Duitsland) veel eerlijker vinden. Zo wordt iedereen aangemoedigd om doordachter met de beschikbare energie om te gaan. Diegene die het echt financieel niet voelen zullen dan wel de prijs betalen.
Dit is de kans om mensen hun mindset te doen switchen. Maar wat doen ze? Net sociale onrust en tweestrijd extra voeden…

Een paar maanden geleden is ons voorschot van 238 naar 499 gegaan. Vorige week check ik de website van Eneco en doen ze een voorstel van 1180€ per maand. Dus nog eens een verdubbeling? Na een telefoontje blijkt er een probleem te zijn met hun website, maar dat duurt nu al twee weken.

Afin, ik vermoed dat het wel een fout zal zijn hoor. Wanneer ik mijnenergie.be check en hetzelfde contract vraag bij hen kom ik op 5000€ per jaar uit (ipv nu 14.000€). Wel ff schrikken!

Is relatief eenvoudig te checken of het effectief extreem gaat zijn. Als je het op dit moment in vreg gooit voor hetgeen wat er bij u van toepassing is dan krijg je een voorlopig pessimistische inschatting. Dus het gaat normaliter beter dan dat uitvallen.

Ik zou echter niet uitgaan van mijnenergie.be die inschatting was toch eerder veel te optimistisch om eerlijk te zijn...

Luminus heeft me laten weten dat mijn prijzen +350% gaan vanaf 24/10 :headshake:
Mijn prijzen zijn van april naar mei ook maal 8 gegaan en dat is dus eigenlijk een +700% stijging. Maar ik betaalde voor mijn elektriciteit initieel 4 cent tgv 50+% korting op de energieprijs. Dus die +350% zegt niet zo zeer veel natuurlijk.

Bij mij is daar echter een positief stukje aan aangezien ik nog altijd deftig geld krijg voor de elektriciteit die ik op het net zet. Waardoor die *8 in absolute termen afgepitst wordt en dus beperkter is.

In ieder geval is de maximale factuur die ik kan krijgen iets van een 1536€ op basis van het contract dat ik in april heb vastgelegd en zonder mijn verbruik te beperken en zonder de impact te tellen van geld terug te krijgen voor de injectie. Allemaal nog zeer goed draagbaar.

Maar verdomme blij dat ik 6 jaar geleden heb ingezet op isolatie, zonnepanelen en een warmtepomp... al is het effect van die warmtepomp hierin beperkt.

Volgens de afspraak van dinsdag, die journaliste, en eigenlijk de anderen ook is de uitspraak van Tinne dat het prijsplafond al in orde is, helemaal niet zeker is. En serieus twijfelachtig. Vanuit Duitsland staat men er voorlopig niet echt voor te trappelen.

Afwachten dus... maar positief niet echt... https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afspraak/2022/de-afspraak-d20220913/
want men alludeert nog over de prijsschok die kan komen als aardolie niet zou uitgevoerd worden naar europa... Waarbij gas in vergelijking klein bier zou zijn...

ik was ook even getriggerd...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan