Als, als als. Had hij maar dit of had hij maar dat. Had heel België nu maar in september 21 een optifix genomen voor 3 jaar aan 3 ct/kwh gas en 17 ct elektriciteit.
Het als als als slaat erop dat je uw plan moet trekken. En het zelf moet doen. Niemand gaat u wanneer jij uw factuur niet kan betalen van 9000€, 8500€ bijsteken (of whatever ander bedrag). Nu niet. Morgen niet. Nooit niet. Dus de enigste die je dan ook iets kan verwijten is uzelf. En je moet elk bedrag dat je dan eventueel ook nog kan krijgen, dan ook eerder bekijken als geluk... maar u daar zeker niet op baseren dat je dat MOET hebben... want dan zet je uw eigen op om ontgoocheld te worden...
En het is dan ook aan u om te doen wat je kan om er u toch door te knokken. DAT is wat het is. En dat erdoor knokken dat bepaal je allemaal zelf.
Wat denk je dat we dan zouden zien? Elke leverancier failliet. Heel het systeem met verschillende tarieven is absurd. Je pleit voor autokeuring niet te privatiseren, maar een private energiesector gebaseerd op het ieder-voor-zich principe vind je wel ok. De mensen moeten maar wekelijks de vreg checken en f5 duwen.
How... wel correct zijn hé. Ik probeer te discussiëren in het hier en het nu. En in het hier en het nu zijn er verschillende tarieven en is het dan ook uw verantwoordelijkheid om u binnen die regels zelf te beredderen. In plaats van te "wenen" (niet zo bedoeld) dat het niet 1 tarief is en dat het zo zou zijn. Met dat laatste ga je er niet komen.
Wil dat zeggen dat ik zou openstaan voor een nationalisering van de energiesector. Ja, daar sta ik voor open. Maar niet als steekvlampolitiek of reactie op de huidige hoge prijzen. Dit heeft consequenties en je moet dan ook als maatschappij akkoord gaan met die consequenties en deftig bekijken hoe je dat zou organiseren. We hebben onze energiesector uitverkocht en gedenationaliseerd en als consequentie hebben wij waarschijnlijk jaren gehad waardoor we goedkopere energie hebben. Nu betalen we door onze neus voor de energie... (uitzonderlijk of niet... kan je niet voorspellen) maar je kan niet de voordelen van het ene willen en niet de nadelen. En dus moet je die dan ook correct kaderen. Want laat ons duidelijk zijn, als wij de energiesector gaan nationaliseren... dan zullen de overheidskosten voor energie te organiseren en te exploiteren ergens van moeten gaan komen. Iemand gaat dat moeten gaan betalen... weet je. Niemand werkt gratis, ook jij niet. En de cadeautjes die we dan nu geven via bijberoepen, lage dividenden, lage minimumlonen bij zelfstandigen voor die dividendverlaging, lage dividenden (kan dat ook basis belasten aan 40-50% ipv 20 of 25% vb als je het uit het bedrijf trekt en daardoor de reserves aantast), hoge overheidspensioenen, hoge leerkracht en ambtenarenlonen,etc... gaan dan mogelijks moeten afgeschaft worden om die kosten te dragen.
Uiteindelijk moeten we eerlijk zijn... we betalen nu 40 miljard extra (of iets in die aard) voor onze energie in te kopen. Het is evident dat die kost ook bij een genationaliseerd bedrijf aanwezig zou blijven. Het enigste dat je eventueel als voordeel zou gehad hebben is dat je de winst die men nu heeft dan volledig ook kan afromen, terwijl nu een fractie afromen al niet evident is.
Concurrentie en geen monopolie wil nu eenmaal zeggen mogelijk een andere aanpak bij elke partij die energie aanbiedt. En dan zijn verschillende prijsconfiguraties nu eenmaal logisch. En moet je dan ook eenmaal gewoon de keuze maken die jij als beste inschat en erkennen dat je ofwel goed gegokt hebt ofwel fout.
En waarom zouden mensen niet mogen bijberoepen of flexen om de stijgende kosten te betalen? Dat getuigt net van de handen niet in de lucht steken.
Ik heb geen probleem per sé met flexen. Indien hier geen fiscale cadeautjes aan gekoppeld zijn. Maar bon, ik ben ook geen voorstander van cumuls zoals sommige van onze politiekers. Op het gebied van bijberoepen geeft mij zo een beetje de vibe van oneerlijke concurrentie tegenover een hoofdberoeper die daaruit zijn enige broodwinning moet halen.
De levensstandaard is er dan ook op vooruit gegaan. Toen ik jong was, werden de kinderen één na één gewassen in het zelfde bad. Was er geen kabel, alleen antennes. Er waren geen computers, geen smartphones.
Dus mensen die nu een PC thuis hebben leven boven hun stand omdat je grootmoeder of ouders vroeger geen PC hadden.
Ik ben er niet zeker van.
Ja sommige mensen overkopen zich bij het bouwen van een nieuwe woning. Maar in plaats van mensen hier te culpabiliseren lijkt het me beter verdere besparingstips op te sommen.
Voor mij is uw levenstandaard afhankelijk van wat je kan betalen. En die kan stijgen en dalen afhankelijk van omstandigheden. Indien er ineens een prijsschok is, zoals er nu 1 is voor energie, en je kan uw facturen niet meer betalen dan leef je per definitie boven uw stand.
Wil dat daarom zeggen dat je anders onder uw stand moet leven om buffer te creëren. Niet noodzakelijk. Zolang je niet verwacht dat iemand anders u uit de penarie komt helpen omdat je uw standaard niet kan verlagen om toch rond te komen.
Uiteindelijk moeten we eerlijk zijn. Onze grootouders of whatever deden de zaken die zij deden ook niet omdat die plezant waren. Die deden dat, omdat dat de enigste manier was om rond te komen en de eindjes aan elkaar te knopen.
Je moet het dan ook puur en alleen in die richting kijken. En hopen dat we in de toekomst terug kunnen naar de levensstandaard van vroeger.
Maar als de energieprijzen op een hoog niveau blijven. Dan ZAL je in uw levensstandaard moeten knippen of extra inkomsten proberen te genereren. Dat zijn namelijk de enigste keuzen die je hebt.
Trouwens eindelijk eens berekend hoeveel ik het afgelopen jaar verbruikt heb.
Alleenstaande, in een appartement (normaal gezien EPC B, geen zonnepalen, geen warmtepomp, gewoon gasboiler dus):
Bijna exact 500 m³ gas.
Elektriciteit nachttarief 900 kWh en dagtarief 77 kWh.
Volgens de V test liggen de prijzen (gas+elektriciteit) voor mij rond de 220-230 euro/maand.
Ik denk niet dat ik veel zuiniger kan zijn eerlijk gezegd

Maar ook voor mij is dat een verdubbeling van wat ik vroeger betaalde...
Ik denk niet dat je op elektriciteit nog kan besparen. Maar 500m3 gas is ongeveer 5130kwh aan gasverbruik. Mijn volledige woning (150m3) verbruikt tussen de 6000-7000kwh. Er zal waarschijnlijk wel niet veel vanaf kunnen (hangt uiteindelijk af van uw isolatie, en dat is minder gemakkelijk te aanpassen dan bij een woning). Maar elke besparing is desondanks nog altijd te overwegen hoor.
Een andere keuze zie ik nu eenmaal niet. Al kan je wel zeggen dat de stijging beperkt is tot 110€/mnd en met de maatregelen die er al genomen zijn en genomen worden daar toch nog iets van afgaat waardoor die uiteindelijke stijging toch nog redelijk beperkt blijft. Dankzij het feit van voor een appartementje te gaan met een iets of wat deftige EPC.
Tja, buffer.
Als ge als jong gezin een paar 1000 euro aan de kant hebt en ik zeg maar iets, uw verbouwing plots 25% duurder is of ge ineens uw buffer moet aanspreken voor een algemene kost.
Normaal geen probleem en kunt ge die terug aanvullen per maand. Maar als ge dan ook nog es elke maand moet opleggen omdat uw energiefactuur 600 euro duurder is geworden dan kan ik wel geloven dat ge, zelfs als ge voorzichtig zijt, het pitsen kan worden plots.
+
Maar dat gaat toch niet op?
Als je vandaag een verbouwing incalculeert voor 50.000 euro en je hebt dan nog 10.000 euro over + je kan daarboven op 500 euro sparen.
Dat is toch allemaal "ok"?
Als dan plots je renovatie door zoveel plotse factoren ineens 70.000 euro blijkt te worden en je ipv 500 euro te sparen per maand je nog 100 euro moet opleggen omdat je energiefactuur ineens 600 euro duurder wordt.
Dan is je buffer er meer dan aan, kan je gaan bijlenen én kan je nog steeds niet sparen.
En dus moet je iets anders gaan doen. Zijnde schrappen in die 70k totdat het terug richting de 50k gaat. Het geld groeit nu eenmaal bij niemand aan de bomen. En dat geld moet dan ook ergens vandaan komen.
Dat is niet plezant. Dat is niet fun. Maar ofwel kun je het u permitteren. Ofwel niet. De juiste versie lijkt mij dan niet gewoon als een lemming face forward al yolo roepend terwijl je u in de miserie stort van schulden waar je niet uitgeraakt.
De juiste versie is een stap terugnemen. Rationeel zijn, en schrappen totdat je terug in de realiteit zit wat uw portefeuille wel aankon. Hopende dat de omstandigheden wijzigen zodanig dat je toch ooit terug kan naar uw eerste versie.
Maar de omstandigheden zijn wat ze zijn. Ze ontkennen heeft geen zin.
Dus een gezin met 2 kinderen, dat pakt 4k netto per maand verdient moet volgens u een buffer hebben van rond de 50k?
In welke droomwereld leven sommigen hier? Als het al kan, mensen leven ook nog graag een beetje he.
Neen die moet geen buffer hebben van 50k. Die moet ook geen buffer hebben van 2k. Die moet echter wel zorgen dat die budgettair correct omgaat met de omstandigheden. En budgettair correct is nu eenmaal leven naar uw middelen. Heb je een buffer dan kan je u al eens iets meer permitteren dan als je geen buffer hebt. Dan kan je al eens uw levenstandaard niet aanpassen als er een schok passeert. Maar zelfs met een buffer, als de schok te zwaar is, is die buffer geen garantie op een ongewijzigde levensstandaard.
Maar of mensen nu graag ook nog een beetje willen leven doet er dan op geen enkel moment toe. De realiteit is wat ze is. Niet leuk, maar wel juist.