Aanpak van de gas- en energiecrisis

Voor mij is uw levenstandaard afhankelijk van wat je kan betalen. En die kan stijgen en dalen afhankelijk van omstandigheden. Indien er ineens een prijsschok is, zoals er nu 1 is voor energie, en je kan uw facturen niet meer betalen dan leef je per definitie boven uw stand.
Wil dat daarom zeggen dat je anders onder uw stand moet leven om buffer te creëren. Niet noodzakelijk. Zolang je niet verwacht dat iemand anders u uit de penarie komt helpen omdat je uw standaard niet kan verlagen om toch rond te komen.

Uiteindelijk moeten we eerlijk zijn. Onze grootouders of whatever deden de zaken die zij deden ook niet omdat die plezant waren. Die deden dat, omdat dat de enigste manier was om rond te komen en de eindjes aan elkaar te knopen.
Je moet het dan ook puur en alleen in die richting kijken. En hopen dat we in de toekomst terug kunnen naar de levensstandaard van vroeger.

Maar als de energieprijzen op een hoog niveau blijven. Dan ZAL je in uw levensstandaard moeten knippen of extra inkomsten proberen te genereren. Dat zijn namelijk de enigste keuzen die je hebt.
En leg me eens uit hoe iemand die nu al een huis heeft gebouwd MET ingebouwde keuken en afgewerkte badkamer kan besparen op die badkamer en keuken? Door die badkamer en keuken uit te breken, omdat opoe en omoe ook zo leefden? Neen, dat maakt het leven echt niet goedkoper.
Dat zijn nu gewoon sunk costs, waar ze mee verder moeten.
En mensen die nu een huis aan 't bouwen zijn, die zetten blijkbaar tering naar de nering, indien ik het goed begrepen heb. Ik ga ervan uit dat er hier velen daar heel gelukkig van worden, wanneer ik de teneur van de berichten hier lees...

En leg me eens uit hoe iemand die nu al een huis heeft gebouwd MET ingebouwde keuken en afgewerkte badkamer kan besparen op die badlamer en keuken? Door die badkamer en keuken uit te breken, omdat opoe en omoe ook zo leefden? Neen, dat maakt het leven echt niet goedkoper.
Dat zijn nu gewoon sunk costs, waar ze mee verder moeten.
En mensen die nu een huis aan 't bouwen zijn, die zetten blijkbaar tering naar de nering, indien ik het goed begrepen heb. Ik ga ervan uit dat er hier velen daar heel gelukkig van worden...

1) aan sunk costs, zaken die al gezet zijn of besteld zijn, kun je natuurlijk niet veel doen. En is het uitzweten... in de hoop dat je aan het geld nog geraakt. Shit happens... unfortunately :(. Maar op dat voorschot van 600€ energie kun je dan nog wel iets aan doen om dat te reduceren door te leven zoals opoe en omoe.
2) Ben je bezig met uwe bouw, en meldt uwe SOD of bouwfirma, awel ja het gaat 50k meer kosten dan initieel voorzien en uw werkenbuffer was 30k. Dan is een potentiële stap die je kan zetten om te kijken of je binnen die zaken die je van plan was 20k kan schrappen. En laat mij duidelijk zijn, die bouwfirma voelt zich daar ook niet goed bij hé dat dit moet. Maar die heeft nog altijd liever een koper die ergens 20k probeert te schrappen in zaken die nog moeten gekozen/gedaan worden dan een koper die op het einde van het traject zegt ah ja ik kan die 20k niet betalen. Nondedju nu hé.

Maar stellen dat het allemaal sunken costs zijn tijdens het bouwen of verbouwen is nonsens.

Al begrijp ik niet echt wat uw standpunt van heel gelukkig van worden ermee te maken heeft :(. Maar ja de tering na de nering... is dan het enigste realistische... als je niet aan extra geld van uw lening kan geraken.

1) aan sunk costs, zaken die al gezet zijn of besteld zijn, kun je natuurlijk niet veel doen. En is het uitzweten... in de hoop dat je aan het geld nog geraakt. Shit happens... unfortunately :(. Maar op dat voorschot van 600€ energie kun je dan nog wel iets aan doen om dat te reduceren door te leven zoals opoe en omoe.
2) Ben je bezig met uwe bouw, en meldt uwe SOD of bouwfirma, awel ja het gaat 50k meer kosten dan initieel voorzien en uw werkenbuffer was 30k. Dan is een potentiële stap die je kan zetten om te kijken of je binnen die zaken die je van plan was 20k kan schrappen. En laat mij duidelijk zijn, die bouwfirma voelt zich daar ook niet goed bij hé dat dit moet. Maar die heeft nog altijd liever een koper die ergens 20k probeert te schrappen in zaken die nog moeten gekozen/gedaan worden dan een koper die op het einde van het traject zegt ah ja ik kan die 20k niet betalen. Nondedju nu hé.

Maar stellen dat het allemaal sunken costs zijn tijdens het bouwen of verbouwen is nonsens.

Al begrijp ik niet echt wat uw standpunt van heel gelukkig van worden ermee te maken heeft :(. Maar ja de tering na de nering... is dan het enigste realistische... als je niet aan extra geld van uw lening kan geraken.
Realisme nihil ook wel verder hé.

20k schrappen in een lopend project? Al ooit van een 'contract' gehoord.

En tis niet dat ge plots kunt zeggen, 'ahja, doe toch maar drie ipv vier slaapkamers' he, terwijl de ruwbouw al gezet is. Of 'laat het dak maar zitten.

Ja ik trek het op flessen, maar niet minder dan jij doet.

Qua energiebeleid kan ik je volgen, maar stellen dat nationaliseren van een deel er van per definitie duurder is, is ook niet logisch. Waarom zou dat zo zijn? Dat is enkel zo als je belachelijke stereotiepes uit het verleden van de 'luie ambtenaar' hanteert.

Hier zowel gisterenochtend als vanmorgen 18.5 dus de verwarming is al aangeslaan hier.
7kWh verbruikt op 2 ochtenden, ik kan er mee leven! 😁
Voorlopig is het hier nog 23°C.

Realisme nihil ook wel verder hé.
20k schrappen in een lopend project? Al ooit van een 'contract' gehoord.
En tis niet dat ge plots kunt zeggen, 'ahja, doe toch maar drie ipv vier slaapkamers' he, terwijl de ruwbouw al gezet is. Of 'laat het dak maar zitten.
Ja ik trek het op flessen, maar niet minder dan jij doet.
Euhm dit is realistisch hoor. En ja ik weet wat een lopend contract is, daarom dat ik ook meldde dat je dit overlegt met de firma's. En zoals gezegd er zijn firma's die liever hebben dat je uw contract kan betalen en iets eraan wijzigt dan dat je hen niet kan betalen. Maar je moet dan zien wat haalbaar is.

Het kan zijn dat je uw keuken nog niet zet, of uitstelt (mijn keuken is 2 jaar uitgesteld geweest na mijn ondertekening - 1 jaar extra dan initieel gepland want een meerkost van iets anders was belangrijker om te hebben dan de keuken..., was geen probleem en prijszetting werd behouden). Je kan materiaal dat je gepland had aanpassen, vb gelijkvloers uw definitieve tegel, op de verdieping een brol goedkoop vinyl ipv dezelfde tegel als onder (je kan eventueel zelfs die tegel van onder naar een goedkopere versie aanpassen, niet hetzelfde uitzicht maar het kan... ook al is dat pennywise, pound fool). Hell, ik heb maten gehad die enkel hun gelijkvloers afwerkte omdat ze een tegenslag hadden en hun boven pas 2-3 jaar later deden. Dit wil dus zeggen op hun boven geen vloerverwarming, chape, PUR, tegel, afwerking..., zelfs hun 2de toilet en hun badkamer op het verdiep was geschrapt. Je kan zelfs zover gaan om de binnendeuren tijdelijk niet te laten plaatsen (1 binnendeur is vlot 400-500€... dus 10 binnendeuren en dat is een potentiële besparing van 5k€ zonder een specialleke gelijk een glazen deur)

Dat bedoel ik. En dat is mogelijk een optie. Maar een optie die je moet bespreken met uw aannemer of die daarvoor open staat. Een neen heb je, een ja kan je krijgen. Met een ja kan je door zonder een sunken cost of uzelf miserie op uw lijf te halen. En dan kan 20k minder. Een kamer minder is enkel iets wat je kan bespreken bij het begin van het dossier. En indien het "maar" over 20k gaat zou ik niet iets aan de structuur verminderen... dan zou ik zaken verminderen die relatief eenvoudig nog achteraf gezet worden, of waar je het voorlopig tijdelijk zonder kan.

Lukt er effectief niets op die manier... dan komen we onder de definitie van een sunken costs en is het u er zo goed mogelijk doorheen knokken. Maar zolang je daar nog niet bent, zijn er mogelijkheden. Sommige mensen denken er gewoonweg niet aan of willen er niet aan denken op die manier. Eigenlijk komt dat overeen met het domme voorbeeld over de handdoek gebruiken om u er 2 - 3 x mee af te drogen. Voor sommige mensen is dat iets waar ze zelf al waren opgekomen... andere mensen hadden oprecht het idee van hoe kan dat, is dat een optie... jamaar minder werk, en een kwh besparing... dat doe ik onmiddellijk. Als je aan het bouwen of verbouwen bent, dan is dit exact hetzelfde... je bent zodanig gefocust op die perfecte woning en het afhandelen van dat project dat zodra uw aannemer zegt van allez ja er komt 50k bij voor x of y, dat de reflex van ow wat kan ik uitstellen niet noodzakelijk een evidentie is.
En dat is zoals gezegd niet noodzakelijk uit het niet willen verminderen (al zal dat er ook wel bijzitten), maar evengoed het er niet aan denken of zoals je zelf zegt jamaar ik heb een contract. Een contract is een contract zolang beiden er niet van bereid zijn af te stappen, en op het moment dat beiden daar wijzigingen aan willen maken is dat contract nog maar een vodje papier tot de rijkweidte van het nieuwe contract duidelijk is.

Qua energiebeleid kan ik je volgen, maar stellen dat nationaliseren van een deel er van per definitie duurder is, is ook niet logisch. Waarom zou dat zo zijn? Dat is enkel zo als je belachelijke stereotiepes uit het verleden van de 'luie ambtenaar' hanteert.

Kan je mij eens zeggen waar ik exact zeg dat het nationaliseren ervoor zorgt dat het per definitie duurder is ? Ik heb mijn stuk tekst herlezen, aangezien ik mij toen ik uw antwoord niet direct terug herinnerde waar ik dat gezegd zou hebben, en ik vind het niet direct terug.

Wat wel is, is dat de hogere kost van de aankoop van onze energie (wij hebben geen uranium, geen olievelden, geen gas... dus daar volgen wij de kost van de vrije markt (of eigenlijk onze leveranciers), ook als we nationaliseren) en voor die stijging draaien wij dan op (ik zie niet direct andere opties). Al kan ik niet uitsluiten of de kost voor onze energievoorziening niet duurder zou kunnen zijn. Ik kan dat met alle goede wil in de wereld niet garanderen, net zoals ik niet kan garanderen dat het altijd goedkoper zou kunnen zijn. Het enigste wat ik wel kan garanderen is dat het geld dat anders naar de private aandeelhouders zou gaan, in principe voor een lagere factuur zou kunnen zorgen of dat die winst volledig kan afgeroomd worden naar de belastingen (om andere meeruitgaven of cadeaus te dekken) in tegenstelling tot een deelse afroming van de winst. Maar meer, zonder alles diepgaand te bekijken... dat is moeilijk en zelfs dan geen garantie.

En als ambtenaar zijnde ga je mij niet snel betrappen op vermeldingen of claims over dat het zou werken zoals bij de collega's. Of dat het daardoor gegarandeerd duurder zou zijn.

Voorlopig is het hier nog 23°C.

Euhm dit is realistisch hoor. En ja ik weet wat een lopend contract is, daarom dat ik ook meldde dat je dit overlegt met de firma's. En zoals gezegd er zijn firma's die liever hebben dat je uw contract kan betalen en iets eraan wijzigt dan dat je hen niet kan betalen. Maar je moet dan zien wat haalbaar is.

Het kan zijn dat je uw keuken nog niet zet, of uitstelt (mijn keuken is 2 jaar uitgesteld geweest na mijn ondertekening - 1 jaar extra dan initieel gepland want een meerkost van iets anders was belangrijker om te hebben dan de keuken..., was geen probleem en prijszetting werd behouden). Je kan materiaal dat je gepland had aanpassen, vb gelijkvloers uw definitieve tegel, op de verdieping een brol goedkoop vinyl ipv dezelfde tegel als onder (je kan eventueel zelfs die tegel van onder naar een goedkopere versie aanpassen, niet hetzelfde uitzicht maar het kan... ook al is dat pennywise, pound fool). Hell, ik heb maten gehad die enkel hun gelijkvloers afwerkte omdat ze een tegenslag hadden en hun boven pas 2-3 jaar later deden. Dit wil dus zeggen op hun boven geen vloerverwarming, chape, PUR, tegel, afwerking..., zelfs hun 2de toilet en hun badkamer op het verdiep was geschrapt. Je kan zelfs zover gaan om de binnendeuren tijdelijk niet te laten plaatsen (1 binnendeur is vlot 400-500€... dus 10 binnendeuren en dat is een potentiële besparing van 5k€ zonder een specialleke gelijk een glazen deur)

Dat bedoel ik. En dat is mogelijk een optie. Maar een optie die je moet bespreken met uw aannemer of die daarvoor open staat. Een neen heb je, een ja kan je krijgen. Met een ja kan je door zonder een sunken cost of uzelf miserie op uw lijf te halen. En dan kan 20k minder. Een kamer minder is enkel iets wat je kan bespreken bij het begin van het dossier. En indien het "maar" over 20k gaat zou ik niet iets aan de structuur verminderen... dan zou ik zaken verminderen die relatief eenvoudig nog achteraf gezet worden, of waar je het voorlopig tijdelijk zonder kan.

Lukt er effectief niets op die manier... dan komen we onder de definitie van een sunken costs en is het u er zo goed mogelijk doorheen knokken. Maar zolang je daar nog niet bent, zijn er mogelijkheden. Sommige mensen denken er gewoonweg niet aan of willen er niet aan denken op die manier. Eigenlijk komt dat overeen met het domme voorbeeld over de handdoek gebruiken om u er 2 - 3 x mee af te drogen. Voor sommige mensen is dat iets waar ze zelf al waren opgekomen... andere mensen hadden oprecht het idee van hoe kan dat, is dat een optie... jamaar minder werk, en een kwh besparing... dat doe ik onmiddellijk. Als je aan het bouwen of verbouwen bent, dan is dit exact hetzelfde... je bent zodanig gefocust op die perfecte woning en het afhandelen van dat project dat zodra uw aannemer zegt van allez ja er komt 50k bij voor x of y, dat de reflex van ow wat kan ik uitstellen niet noodzakelijk een evidentie is.
En dat is zoals gezegd niet noodzakelijk uit het niet willen verminderen (al zal dat er ook wel bijzitten), maar evengoed het er niet aan denken of zoals je zelf zegt jamaar ik heb een contract. Een contract is een contract zolang beiden er niet van bereid zijn af te stappen, en op het moment dat beiden daar wijzigingen aan willen maken is dat contract nog maar een vodje papier tot de rijkweidte van het nieuwe contract duidelijk is.

Kan je mij eens zeggen waar ik exact zeg dat het nationaliseren ervoor zorgt dat het per definitie duurder is ? Ik heb mijn stuk tekst herlezen, aangezien ik mij toen ik uw antwoord niet direct terug herinnerde waar ik dat gezegd zou hebben, en ik vind het niet direct terug.

Wat wel is, is dat de hogere kost van de aankoop van onze energie (wij hebben geen uranium, geen olievelden, geen gas... dus daar volgen wij de kost van de vrije markt (of eigenlijk onze leveranciers), ook als we nationaliseren) en voor die stijging draaien wij dan op (ik zie niet direct andere opties). Al kan ik niet uitsluiten of de kost voor onze energievoorziening niet duurder zou kunnen zijn. Ik kan dat met alle goede wil in de wereld niet garanderen, net zoals ik niet kan garanderen dat het altijd goedkoper zou kunnen zijn. Het enigste wat ik wel kan garanderen is dat het geld dat anders naar de private aandeelhouders zou gaan, in principe voor een lagere factuur zou kunnen zorgen of dat die winst volledig kan afgeroomd worden naar de belastingen (om andere meeruitgaven of cadeaus te dekken) in tegenstelling tot een deelse afroming van de winst. Maar meer, zonder alles diepgaand te bekijken... dat is moeilijk en zelfs dan geen garantie.

En als ambtenaar zijnde ga je mij niet snel betrappen op vermeldingen of claims over dat het zou werken zoals bij de collega's. Of dat het daardoor gegarandeerd duurder zou zijn.
Jij stelt alsof dat gewoon simpel voor iedereen een optie is. Wat bij de bouw van een huis waarbij iemand deze dingen reeds achterwege laat?

Het gaat ook snel niet over 20k, maar over 60k extra met de huidige prijsstijgingen. Als je bv naar een bouw van 300k kijkt.

Dat er opties zijn, daar ga ik mee akkoord. Maar stop met dit te veralgemenen. Jij maakt het jezelf gemakkelijk door een stukje van wat iemand zegt te analyseren en de rest die er direct mee samen hangt te negeren.

Want laat ons duidelijk zijn, als wij de energiesector gaan nationaliseren... dan zullen de overheidskosten voor energie te organiseren en te exploiteren ergens van moeten gaan komen.
Dit zeg je toch. Wat bedoel je er anders mee dan de extra kost?
Er zou toch niemand ooit stellen dat plots hetzelfde doen 'gratis' is bij de overheid. Kost van organiseren en exploitatie zit in nu in de energie tarieven. Dan ook.

Als je hier geen extra kost mee bedoelt, dan snap ik echt niet waar je op aanstuurt of wat je daar mee wilt zeggen.

Overigens een kameraad uit NL was op IG zijn beklag aan het doen over het slechte akkoord voor de energie daar.
Toen ik zei dat we hier gemiddeld aan facturen van 10.000 euro per jaar zaten voor een gezin viel die bijna achterover.

Ik vraag mij af hoe het hier in België toch nog allemaal gaat lopen.
We hebben hier een van de hoogste belastingsdrukken ter wereld en staan tegelijk ook in de top 15 (?) van de landen met de hoogste staatsschuld tov het BBP en terwijl geven de voedselbanken aan dat ze ongeziene cijfers zien daar.

Overigens een kameraad uit NL was op IG zijn beklag aan het doen over het slechte akkoord voor de energie daar.
Toen ik zei dat we hier gemiddeld aan facturen van 10.000 euro per jaar zaten voor een gezin viel die bijna achterover.

Ik vraag mij af hoe het hier in België toch nog allemaal gaat lopen.
We hebben hier een van de hoogste belastingsdrukken ter wereld en staan tegelijk ook in de top 15 (?) van de landen met de hoogste staatsschuld tov het BBP en terwijl geven de voedselbanken aan dat ze ongeziene cijfers zien daar.
Ge vraagt u toch af waar al dat geld toch naartoe gaat…

Onderwijs, pensioenen en gezondheidszorg grotendeels.
Dus de actieve bevolking betaalt voor zij die nog niet mogen werken, zij die niet meer mogen werken en zij die niet meer kunnen werken.
Dat terwijl onderwijs ook al kapot bespaard is. Wie nog niet snapt dat we in een arm land leven..

Onderwijs, pensioenen en gezondheidszorg grotendeels.
Dus de actieve bevolking betaalt voor zij die nog niet mogen werken, zij die niet meer mogen werken en zij die niet meer kunnen werken.

Feit en gelukkig.
Maar beheren andere landen hun budgetten dan zoveel beter vraag ik mij af?
Wij zitten in de top qua betalen én qua begrotingstekort wereldwijd.
Ben blij met de sociale zekerheid hier, maar er zijn toch veel landen die niet moeten onderdoen voor ons en niet zulke zware schulden hebben?

Jij stelt alsof dat gewoon simpel voor iedereen een optie is. Wat bij de bouw van een huis waarbij iemand deze dingen reeds achterwege laat?

Er is een verschil tussen een statement op een publiek forum, wat per definitie altijd een generalisme is en dus altijd met een korrel zout moet genomen worden of anders gezegd bekeken worden voor uw expliciete versie.
Als iemand die zijn volledig bouwproces uit de doeken doet en dan een vraag stelt wat hij of zij zou kunnen doen om er iets vanaf te pitsen (na akkoord aannemer). Het eerste is generalistisch en moet je dus ook in die termen bekijken. Niet als dit kan voor iedereen zonder problemen. Maar eerder als kijk ernaar wat mogelijk is, pits dat eraf en worstel u door de shit van de hogere kost voor de rest... hopelijk dat je eruit komt.
Bij de tweede kan je exact zeggen van dit, dit, dit en dat kan je er eventueel uithalen na akkoord aannemer. Deze laatste is specifiek van toepassing van dit individu.

Als je van mij verwacht om Alle opties neer te schrijven in een post. Dan ben ik aan 1 post binnen dit en een jaar nog altijd bezig. Dit verwachten als algemene post is dan ook een beetje overdreven. En uiteindelijk moet je een post ook bekijken als een levend geheel. Als er 20 mensen punt A innemen, dan ga je mensen hebben die punt B gaan zeggen omdat ze vinden dat die onderbelicht is en dat punt B ook een optie is. De waarheid is een amalgaam van punt A en punt B, maar dat amalgaam is wel op uw maat. Je kan echter onmogelijk verwachten dat ik een volledig amalgaam in elke post steek.

Al kan je nu niet stellen dat ik al niet probeer om provisies en dergelijke te voorzien in mijn post voor veel zaken. Maar desondanks blijft een post dan ook een generalisatie. Net zoals anderen de generalisatie maken van dat er helemaal niets mogelijk is. Dat dit sunken costs zijn. Dat kan, dat hoeft niet, maar dat kan ja.

Het gaat ook snel niet over 20k, maar over 60k extra met de huidige prijsstijgingen. Als je bv naar een bouw van 300k kijkt.
Er was vermeld (is in de bouwthread meerdere malen naar voor gekomen) dat je een buffer van 10 - 15% diende te hebben voor onverwachte zaken bij een bouw. Normaliter gaan die zaken in normale omstandigheden op aan updates van uw wensen (duurdere tegels, hogere kwaliteit van uitvoering, wijzigingen in behoeften als je de realiteit tegenkomt...)... nu ga je die eerst spenderen aan de prijsstijgingen... en ga je die hogere kwaliteit zaken in basis schrappen, als je die mogelijkheid nog hebt en die beslissingen al niet genomen en uitgevoerd zijn.

Heb je die buffer niet... dan komen we terecht met het vorige statement, sunken costs. Daar moet je doorheen. Je hebt gegokt dat je het aankon en je hebt extreem veel pech gehad. Meer kan ik dan niet zeggen dan hopelijk lukt het u om erdoor te komen.

Heb je die buffer wel, dan komen we terecht bij die 20k (en die 20k was gewoon een voorbeeld, kan ook 5k, 10k of überhaupt zelfs 40k of meer zijn). En afhankelijk van het exacte bedrag en wat je kan nog knippen kom je dan terecht bij het gaat nog door in onze behoeften te knippen (zoals omoe en opoe vroeger deden)... of we zijn gejost... zoals er ook vroeger bij omoe en opoe gevallen waren.

Ik hoop dat je er in die laatste gevallen doorkomt... maar garanderen gaat niemand dat kunnen. En u geld gaan geven zodanig dat je erdoor komt gaat niemand u uit de goedheid van hun hart doen (al is er misschien een optie dat je dat extra bedrag nog kan bijlenen, zeer misschien, maar garanderen of mogen verwachten lijkt de kans mij klein).

Dat er opties zijn, daar ga ik mee akkoord. Maar stop met dit te veralgemenen. Jij maakt het jezelf gemakkelijk door een stukje van wat iemand zegt te analyseren en de rest die er direct mee samen hangt te negeren.

Mijn standpunt is altijd geweest als er opties zijn, dat je die dan bekijkt. Zijn er geen opties, dan valt er niets te doen en moet je erdoor.
Voor de rest kan je toch onmogelijk verwachten dat ik een post maak zonder enige aanwezigheid van veralgemeningen... Al dacht ik niet dat ik ooit gezegd had dat dat schrappen voor iedereen mogelijk was. Maar als je nog kan schrappen, en je doet het niet dan heb ik wel geen compassie.

Kun je niet schrappen en moet je erdoorheen. Dan heb ik er compassie mee. Maar die compassie gaat die mensen geen sikkepit verder helpen hoor. En opnieuw, iemand anders gaat hen niet helpen om dat gat op te vullen. Ze gaan uiteindelijk zelf een oplossing zien moeten te vinden. Al is er, dacht ik, momenteel het feit dat je de hypotheek kan uitstellen wat mogelijks iets van hulp verschaft. Maar dat dat alles oplost... daar zou ik dan niet vanuit gaan.

Dit zeg je toch. Wat bedoel je er anders mee dan de extra kost?
Er zou toch niemand ooit stellen dat plots hetzelfde doen 'gratis' is bij de overheid. Kost van organiseren en exploitatie zit in nu in de energie tarieven. Dan ook.
Ah op die manier. Ik bedoelde eigenlijk dat een stuk van de uitgaven die nu komen uit tarieven gaan komen uit de algemene begroting. Net zoals het ook werkt voor het water. Een nieuwe kerncentrale, gascentrale,windmolens ga je dan niet in de tarieven verwerken maar in de algemene begroting. We zitten nu eenmaal met het feit dat we onze energiehuishouding naar de toekomst in orde moeten stellen, en dus investeringen zullen moeten doen (al dan niet kleinere : revisie kerncentrale voor 20j vb versus een nieuwe totale kerncentrale met een levensduur van 60j). Die kosten zitten nu niet echt verwerkt in de tarieven hé.

Allez het leek mij niet dat wij de energiesector zouden nationaliseren en dan zeggen van kijk nieuwe investeringen in nieuwe productiecapaciteit is nog altijd geprivatiseerd. Want dan heb je er evengoed niet echt zo een grote greep op. Wat toch de intentie is van nationaliseren.

Of kort gezegd, nationaliseren is breder dan enkel de exploitatie van bestaande zaken. Dat is ook vooruitkijken en investeringen doen voor de toekomst. Hetgeen dat bedrijven nu op hun kosten doen (of niet doen) maar dan terecht komt bij ons, de belastingsbetaler.

En daarnaast heb je dan ook nog de kost die je moet financieren zoals tijdens corona waar bedrijven toen verlies draaiden. Die je dan als overheid moet compenseren, terwijl in een vrije markt dit gewoon het verlies is dat de exploitanten dan moeten dragen (en als dat verlies te groot is, de overheden toch zouden moeten tussenkomen in het belang van onze maatschappij, zoals ook destijds bij de banken). Maar die verliezen, die kosten zijn dan een extra kost voor de belastingsbetaler tov de huidige situatie.

Dat waren de extra kosten waarop ik alludeerde. En die extra kosten zullen er in 1 of andere vorm altijd wel zijn, denk ik.

Laatst bewerkt:
Feit en gelukkig.
Maar beheren andere landen hun budgetten dan zoveel beter vraag ik mij af?
Wij zitten in de top qua betalen én qua begrotingstekort wereldwijd.
Ben blij met de sociale zekerheid hier, maar er zijn toch veel landen die niet moeten onderdoen voor ons en niet zulke zware schulden hebben?

Staatsschuld van de States al es gezien, en dat zonder sociale zekerheid waar ze geld moeten aan opdoen :lol:

Staatsschuld van de States al es gezien, en dat zonder sociale zekerheid waar ze geld moeten aan opdoen :laugh:

Ja ok, maar de belastingsdruk ligt daar toch stukken lager?
En ik zou niet willen ruilen met hun sociale zekerheid, het is mij vooral te doen om het feit dat we én veel belast worden én dan toch nog zoveel schuld maken.

Ja ok, maar de belastingsdruk ligt daar toch stukken lager?
En ik zou niet willen ruilen met hun sociale zekerheid, het is mij vooral te doen om het feit dat we én veel belast worden én dan toch nog zoveel schuld maken.

Vergrijzing. En steeds minder werkenden om dat op te vangen.

Terug
Bovenaan