Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

Is er nu eigenlijk nog concreet gevaar van uit een andere hoek? Want de krant staat echt vol met de woorden "aanslag" en "terreurniveau 4".

Versta me niet verkeerd. Dit is verschrikkelijk voor de slachtoffers van gisteren he. Daar bestaat geen twijfel over.
Maar heb ergens het gevoel dat het land nu meer op ze'n kop staat dan bij de aanslag in de luchthaven en metro. Terwijl het hier zogezegd om een "lone wolf" ging...
Moeilijke oefening als overheid...
Enerzijds wil je het leven zo snel mogelijk weer normaal laten doorgaan want anders hebben de terroristen 'gewonnen'. Puur rationeel gezien zou dit nu de juiste keuze zijn denk ik.
Anderzijds, stel dat je quasi niets doet en aan het grote publiek vertelt dat het een 'lone wolf' was en er dus geen gevaar meer is, en de dag erna knalt een andere 'lone wolf' nog iemand neer. Dan sta je wel serieus in uw hemd als overheid.

Psychologie gebaseerd op theorie van 50 jaar geleden toen terrorisme in huidige vorm nog niet bestond ?
Oprechte vraag ...

Terrorisme in huidige vorm is toch pas sinds 9/11.

ETA etc, ging niet op vreemde bodem aanslagen plegen
ETA concentreerde zich idd op baskenland + de bezetters (spanje/frankrijk). Maar de Duitse RAF heeft minstens 1 aanslag in België gepleegd, IRA idem (en ook in Nederland), er zijn heel wat iraanse aanslagen, de mossad (al is dat staatsterrorisme), PLO, ...

Volgens een paar rambo's hier is moorden toch eenvoudig. Te veel GTA gespeeld?

Los van de praktische kant van de zaak blijft moorden toch nog een serieuze drempel, zelfs voor terroristen. In tegenstelling tot b.v. seriemoordenaars hebben niet alle terroristen een psychopatische stoornis die alle empathie met slachtoffers wegneemt.
Heb je dan nog enig empathie als je, nadat je een slachtoffer maakt, nog even terugkeert om nog eens te schieten?
En de man heeft een vuurwapen, dat is al een persoonlijker middel dan ergens een bom plaatsen. Als je koudweg 3 mensen kan neerschieten, gaat een 4de, 5de ... geen verschil geven.

Heb je dan nog enig empathie als je, nadat je een slachtoffer maakt, nog even terugkeert om nog eens te schieten?
En de man heeft een vuurwapen, dat is al een persoonlijker middel dan ergens een bom plaatsen. Als je koudweg 3 mensen kan neerschieten, gaat een 4de, 5de ... geen verschil geven.
Ik wil ook niet beweren dat ik weet hoe die man zijn hoofd werkte. Maar gewoon hem als "dom" bestempelen als antwoord op de vraag "waarom maar 3?" vind ik enorm kort door de bocht.

Ik denk dat ze daar nu inderdaad verder uitsluitsel over willen, kwestie van niks aan het toeval over te laten.

Ik vind het gewoon niet nodig om zo in te zoomen op uw persoonlijke situatie voor alles en ik vind het wel fijn om een klein beetje on-topic te blijven.

Dat van dat inzoomen was maar een voorbeeld omdat mijn situatie nu éénmaal relevant was voor de kritiek die ik kreeg dat je géén illegale bewoning kan detecteren via nutsvoorzieningen, wat niet klopt denk ik dan.

Als het is om uw zoveelste doomsday post te schrijven over 'ongebreidelde massa-migratie', te zeggen dat Islam de bron van alle kwaad is en om een lijst met bulletpoints af te ratelen met compleet onwerkbare en Orwelliaanse suggesties voor een controlemaatschappij voor te stellen is denk ik zo goed als elk topic hier wel een aanleiding heb ik de indruk.

Oneens. Niet mijn fout dat al die zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Jij en anderen weigeren het gewoon te zien omdat er bepaalde geliefkoosde onderwerpen tussen zitten waarop er géén kritiek mag komen volgens sommigen, genre Islamofobie gelijkstellen aan racisme.

En die Orwelliaanse controlemaatschappij is er nu reeds, maar énkel voor brave burgers die wél de wet respecteren.
Trajectcontroles via nummerplaatherkenning, verkeersboetes tweedeverblijfstaks of leegstandstaks via je nutsvoorzieningen,
piekvermogenbelasting volgens je piekverbruik...

Als al die moderne methodes worden ingezet om wél de "brave" burgers te controleren, maar je intussen een stad aan illegalen ter grootte van Brugge in je land hebt, dan plaats ik daar vraagtekens bij. Dat ik ook op andere problemen wijs is omdat je 1) die zaken nu éénmaal niet los kan zien, 2) het is ook enige nuance, het is niet alsof 98% van die illegalen een potentiële terrorist is, maar het is ook niet alsof het géén problemen met zich meebrengt.

Ik ga niet tegenspreken dat het een probleem is dat er meer dan 100k mensen illegaal in Brussel verblijft hoor, maar dat is denk ik een discussie op zijn eigen waar we weer tot de constatatie zullen komen dat er geen gemakkelijke en snelle oplossingen zijn, en dat we weer voor de keuze gesteld worden om te kiezen voor ofwel integratie ofwel repressie. Dat ge mensen niet zo maar op een vlieger kunt zetten, dat er nood is aan bilaterale afspraken met regimes die niet altijd even goed meewerken is overal al in den treure herhaald geweest, net zoals het gebrek aan opvangplaatsen.

Dat is inderdaad een discussie op zichzelf waard.

Zowel de pakkans als de boetes zijn imho veel te laag. Maar da's mss persoonlijke bias.

"Een werkgever die zwartwerkers in dienst neemt, riskeert strafrechtelijke boetes tussen 4.800 en 48.000 € vermenigvuldigd met het aantal werknemers, inbeslagnames en zelfs gevangenisstraffen van 6 maand tot 3 jaar."

In de praktijk echter heb ik nooit een gevangenisstraf weten uitspreken. En sorry, 48000 euro als maximumstraf per persoon, da's vaak de sociale bijdragen/belastingen voor max 2 jaar zwarte tewerkstelling. Als MAXIMUM, hé.
Boete is tussen de 4.800 en 48.000€, maar daarboven op komt ook nog eens regularisatie van de RSZ bijdrage dacht ik?

Vervolging heb ik zelf ook nog maar zelden gezien, heel vaak een administratieve geldboete en inderdaad de pakkans is veel te laag, maar dat lijkt precies een keuze van de politiek.

Psychologie gebaseerd op theorie van 50 jaar geleden toen terrorisme in huidige vorm nog niet bestond ?
Oprechte vraag ...

Terrorisme in huidige vorm is toch pas sinds 9/11.

ETA etc, ging niet op vreemde bodem aanslagen plegen
Psychopathie gaat wel wat verder dan overtuigd zijn of worden dat "de vijand" gedood mag worden. Anders zou elke militaire opleiding, waar men mensen conditioneert om zonder na te denken te doden, een gigantisch aantal psychopaten vormen. Conflicten over de hele wereld, waar de vijand werd ontmenselijkt, hebben tot wreedheden geleid, toch gaat men ervan uit dat het % psychopaten toch maar rond de 1% zit.

Of je mensen op vreemde bodem of eigen bodem doodt voor een zaak lijkt me daar weinig uit te maken, en ook voor 9/11 werder er toch hopen aanslagen gepleegd?

Er is niet alleen ocad dat moet geschaduwd worden hé. Beetje serieus blijven. En hoeveel afenten heb je nodig om er 1 te volgen? 6,7?Terrorisme is 1% van het takenpakket van de politie. Heel erg wat er gebeurd is maar 2 doden. Dat is minder dan er worden doodgereden door een dronken chauffeur elk weekend. Politie kan nooit overal zijn. Uiteraard stel ik mij ook de vraag wat men met mensen dat een bevel tot verlaten hebben nog moeten doen. De vlieger opzetten klinkt heel goedkoop maar blijkt niet te lukken

Ok wat is het punt van een OCAD-lijst als het niet is om iedereen die daarop staat te monitoren? Dat is net de bestaansreden van die lijst, zoals OCAD ook zelf aangeeft.

Vind je niet dat iemand:
  • die bekend was bij veiligheidsdiensten voor bedreiging van de veiligheid van de staat
  • waarvoor buitenlandse politiediensten reeds waarschuwden m.b.t. radicalisering
  • door minstens één andere persoon in België in verband werd gebracht met terrorisme
  • wiens sociale media volstaat van jihadistische content
op die lijst had moeten staan? Ik kan alleen maar hopen dat er voor die 700+ mensen die wél op die lijst staan er niet nóg meer aanwijzingen van potentieel terrorisme zijn.

Laatst bewerkt:
Aangezien hij blijkbaar zelf iets zou gezegd hebben over IS, een aangezien hij het duidelijk op Zweden gemunt had, vind ik het toch erg vreemd dat men de link wil gaan leggen met de situatie in Israël.
Na een snelle check op wikipedia lees ik zelfs dat IS niks moet (of moest) weten van Hammas en ze zelfs zag als vijand.
ISIL believes that only a legitimate authority can undertake the leadership of jihad and that the first priority over other areas of combat, such as fighting non-Muslim countries, is the purification of Islamic society. For example, ISIL regards the Palestinian Sunni group Hamas as apostates who have no legitimate authority to lead jihad and see fighting Hamas as the first step towards confrontation by ISIL with Israel.

Op zich allemaal verschillende vormen van religieus extremisme, natuurlijk, maar ik lees op de VRT liveblog plots
"Het parket sluit een mogelijke link tussen de aanslag en het conflict in Gaza niet langer uit."

De "link" is (net als in Frankrijk) dan gewoon dat men zenuwachtig wordt en denkt dat er nog geradicaliseerde individuen zijn die zich nu geroepen voelen om zinloze aanslagen te plegen.

Ok wat is het punt van een OCAD-lijst als het niet is om iedereen die daarop staat te monitoren? Dat is net de bestaansreden van die lijst, zoals OCAD ook zelf aangeeft.

Vind je niet dat iemand:
  • die bekend was bij veiligheidsdiensten voor bedreiging van de veiligheid van de staat
  • waarvoor buitenlandse politiediensten reeds waarschuwden m.b.t. radicalisering
  • door minstens één andere persoon in België in verband werd gebracht met terrorisme
  • wiens profiel volstaat van jihadistische content
op die lijst had moeten staan? Ik kan alleen maar hopen dat er voor die 700+ mensen die wél op die lijst staan er niet nóg meer aanwijzingen van potentieel terrorisme zijn.
Ok. En wat met mensen die fraude plegen? Ga je die ook digitaal volgen? ( geen dodelijke slachtoffers dus wss niet)
Ga je meermaals dronken bestuurders ook laten volgen in de weekends? Zeker mensen dat al slachtoffers hebben gemaakt?
Wat met pedofielen of verkrachters?
Mensen die geestesziek zijn?
Zoals je ziet is dit een straat zonder einde.
Er zijn niet genoeg manschappen om iedereen onder surveillance te zetten.
Die lijst is juist goed dat er een auto email kan gestuurd worden als er voor de verdachte een pv opgemaakt is.

Zou ik het ook anders willen zien? Ja
Maar dan ben je wel Gestapo of Stasi toestanden aan het maken.
Nogmaals. Een Tunesiër op deze lijst zonder geldige verblijfsvergunning zou hier gewoon niet moeten zijn.

Aangezien hij blijkbaar zelf iets zou gezegd hebben over IS, een aangezien hij het duidelijk op Zweden gemunt had, vind ik het toch erg vreemd dat men de link wil gaan leggen met de situatie in Israël.
Na een snelle check op wikipedia lees ik zelfs dat IS niks moet (of moest) weten van Hammas en ze zelfs zag als vijand.

Op zich allemaal verschillende vormen van religieus extremisme, natuurlijk, maar ik lees op de VRT liveblog plots

De "link" is (net als in Frankrijk) dan gewoon dat men zenuwachtig wordt en denkt dat er nog geradicaliseerde individuen zijn die zich nu geroepen voelen om zinloze aanslagen te plegen.
Zijn social media zou vol gestaan hebben met berichten gelinked aan Palestina. Vandaar de link. Wat de inhoud van die berichten was heb ik geen idee van

Vind je niet dat iemand:
  • wiens sociale media volstaat van jihadistische content

Ok je staat op die lijst. Het merendeel zal ongetwijfeld illegaal zijn. Hoe wil je al die mensen opvolgen? Klinkt allemaal mooi dat opvolgen, da's waar. De praktijk is iets helemaal anders

Hoeveel pro-Hamas betogingen zijn er in België?

De link van die betoging van het weekend kan ik niet direct meer vinden, maar gelukkig verscheen er net een nieuwe.

Wat deze mensen hier nog doen is me een raadsel. Ze gaan veel gelukkiger zijn in Palestina of Iran. Geef ze aub een vliegticket op kosten van de Belgische belastingbetaler.

Maar als het zo'n lone wolf is, is het natuurlijk perfect mogelijk dat die zelf verklaart banden te hebben met IS zonder ideologisch daar helemaal mee te stroken, en dat hij gewoon voor eender welke "provocatie" overging tot terrorisme. Uiteindelijk heeft de gek die op de rand staat een aanslag te plegen er nu weer een motief bij.

Ik wil ook niet beweren dat ik weet hoe die man zijn hoofd werkte. Maar gewoon hem als "dom" bestempelen als antwoord op de vraag "waarom maar 3?" vind ik enorm kort door de bocht.
Dat is een feit. Ik heb ook eerder de indruk dat het à la minute was en niet echt gepland. Je kan het cru gesteld "amateuristisch" noemen, maar dom is hier inderdaad niet echt op z'n plek.

Ok je staat op die lijst. Het merendeel zal ongetwijfeld illegaal zijn. Hoe wil je al die mensen opvolgen? Klinkt allemaal mooi dat opvolgen, da's waar. De praktijk is iets helemaal anders

Wie op de OCAD-lijst staat wórdt opgevold. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat dit heerschap niet op de lijst stond terwijl er meer dan voldoende aanwijzingen waren dat hij een potentieel terrorist was.

Los van het onderwerp, maar dit is toch weer een mooi voorbeeld van hoe journalisten weinig onderzoek verrichten als ze een artikel schrijven. Het kind heeft een pistool vast, er zijn definities hoe men handvuurwapens kan benoemen. 1 minuut opzoekwerk. Dat is al hetzelfde als elk groen voertuig in Oekraïne een tank noemen. [/end rant]

Boete is tussen de 4.800 en 48.000€, maar daarboven op komt ook nog eens regularisatie van de RSZ bijdrage dacht ik?
Dat zou nog het minste zijn. Maar gezien ook daar maximumtermijnen aan zitten en in de praktijk het niet eenvoudig is om alles te bewijzen, doe je er "vlug" winst aan.

Ok. En wat met mensen die fraude plegen? Ga je die ook digitaal volgen? ( geen dodelijke slachtoffers dus wss niet)
Ga je meermaals dronken bestuurders ook laten volgen in de weekends? Zeker mensen dat al slachtoffers hebben gemaakt?
Wat met pedofielen of verkrachters?
Mensen die geestesziek zijn?
Zoals je ziet is dit een straat zonder einde.
Er zijn niet genoeg manschappen om iedereen onder surveillance te zetten.
Die lijst is juist goed dat er een auto email kan gestuurd worden als er voor de verdachte een pv opgemaakt is.

Zou ik het ook anders willen zien? Ja
Maar dan ben je wel Gestapo of Stasi toestanden aan het maken.
Nogmaals. Een Tunesiër op deze lijst zonder geldige verblijfsvergunning zou hier gewoon niet moeten zijn.

Nee, enkel potentiële terroristen moeten gevolgd worden. Duidelijk, toch?

De link van die betoging van het weekend kan ik niet direct meer vinden, maar gelukkig verscheen er net een nieuwe.

Wat deze mensen hier nog doen is me een raadsel. Ze gaan veel gelukkiger zijn in Palestina of Iran. Geef ze aub een vliegticket op kosten van de Belgische belastingbetaler.
Ik wist van die betoging toen ik het schreef hoor. En dat bewijst net mijn punt: het gaat al bij al over 15 mensen. Irritante, ergerlijke mensen die mss best naar Palestina gaan, maar is wel een gevaarlijk precedent en niet zo eenvoudig (kans is evengoed dat het Belgen zijn)

Ik hoop ook ten zeerste dat het hier om een geisoleerd geval gaat en we niet opnieuw terecht komen in een golf van ... Met de bijhorende files aan de grenzen, wachtrijen luchthaven, fouilleringen van grootmoeder (want ja .. niet profileren) aan afgesloten ingang kerstmarkt enz ...

Terug
Bovenaan