Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

Ik mis toch ook wat het signaal vanuit bepaalde belangengroepen waarin men deze man zijn gedrag expliciet veroordeelt en men zich hiervan distantieert. Dat is uiteraard vanzelfsprekend maar kan ook zijn effect hebben om daar actief mee naar buiten te komen

Ik wist van die betoging toen ik het schreef hoor. En dat bewijst net mijn punt: het gaat al bij al over 15 mensen. Irritante, ergerlijke mensen die mss best naar Palestina gaan, maar is wel een gevaarlijk precedent en niet zo eenvoudig (kans is evengoed dat het Belgen zijn)

Wat weegt nu het meeste door wanneer het om aantallen gaat?

Als het er honderden of duizenden zouden zijn geweest, zou het argument zijn: het zijn er te véél, plus steunen die Hamas of gewoon Palestina - want niet iedereen roept unisono de Hamas-leuzen - dus we kunnen die niet allemaal terugsturen, velen hebben ook de Belgische nationaliteit! Beetje vergelijkbaar hoe men nooit opgezuiverde cijfers geeft van hoeveel niet-Belgen er in onze gevangenissen zitten door ook de Belgen met de dubbele nationaliteit niet alleen maar als Belgen te tellen.

Nu zijn het er 15 en je schijft dit - correct me if I'm wrong - alsof dit aangezien het zo'n klein aantal is, dat het de moeite niet is, en bovendien een gevaarlijk precedent...

Is er een goldilocks-zone die ik over het hoofd zie? Of misinterpreteer ik je woorden.

En een precedent waarvoor eigenlijk? Dat iemand die supporter voor een beweging die ijvert voor of aanleunt bij een theocratische dictatoriaal regime, misschien beter daar gaat wonen?

We geven deze 15 mensen een reisje naar Iran cadeau, ze mogen blijven en in ruil mag de Nobelprijswinnares voor de vrede haar gevangenisstraf hier komen uitzitten en geeft Koning Filip haar een pardon... en de wereld is een beetje een betere plek, zelfs al is het aantal verruilde mensen ten opzichte van de wereldpopulatie.

Wat weegt nu het meeste door wanneer het om aantallen gaat?
Dat je aan het overdrijven bent en leek uitschijnen dat het een groot probleem was. Er is 1 gekende pro-hamas 'actie', die zelfs geen betoging was.

Mogen die mensen geïdentificeerd worden? Zeker. Waarschijnlijk zal dat gebeuren, dat gebeurt nu ook soms. Niet altijd publiek trouwens.

Maar om dat ruim door te trekken, dan kom je in gevaarlijk vaarwater. Want er was ook een betoging woensdag op 11 oktober in Brussel, niet ver van het Joods museum trouwens, pro Palestina (een pro-israel betoging vond evengoed plaats die dag).

Die manifestatie is ordelijk verlopen blijkbaar, maar mijn werkgever had eerst opgeroepen om daar naartoe te gaan tot bleek dat het iets teveel pro Palestina en niet pro staakt het vuren ging.

Is dat laatste een reden om niet te gaan? Ja. Is dat laatste een reden om paspoortcontroles te doen? Bijlange niet, want daarmee roep je niet op tot iets onwettelijks. Als je paspoortcontroles toch zou toelaten voor zo'n reden, dan ga je al redelijk ver in op de persoonlijke vrijheden die een democratie haar inwoners wil gunnen.

Hoeveel "risicopatiënten" lopen er nog rond?
Welja..

In een moskee in Gent is vorige week een vechtpartij uitgebroken tijdens het vrijdaggebed in de nasleep van het Israëlisch-Palestijns conflict. De imam riep op om geen geweld te gebruiken tegen onschuldigen en niet-gelovigen. Volgens een anonieme getuige keerde een veertigtal Palestijnen zich tegen hem.

Verstandige mens toch zo te horen

Hij richtte zich onder andere tot de jongeren en benadrukte het belang van geweldloosheid. “Hij zei dat ze zich niet mogen laten beïnvloeden”, vertelt een getuige. “Hij keurt uiteraard af wat er gebeurt in de wereld, maar wilde duidelijk maken dat wij daar niets aan kunnen veranderen en dat geweld tegen niet-gelovigen en onschuldigen niets opbrengt.

Hoeveel "risicopatiënten" lopen er nog rond?
Welja..

In een moskee in Gent is vorige week een vechtpartij uitgebroken tijdens het vrijdaggebed in de nasleep van het Israëlisch-Palestijns conflict. De imam riep op om geen geweld te gebruiken tegen onschuldigen en niet-gelovigen. Volgens een anonieme getuige keerde een veertigtal Palestijnen zich tegen hem.

Verstandige mens toch zo te horen

Hij richtte zich onder andere tot de jongeren en benadrukte het belang van geweldloosheid. “Hij zei dat ze zich niet mogen laten beïnvloeden”, vertelt een getuige. “Hij keurt uiteraard af wat er gebeurt in de wereld, maar wilde duidelijk maken dat wij daar niets aan kunnen veranderen en dat geweld tegen niet-gelovigen en onschuldigen niets opbrengt.
Zo zie je maar dat geweld er bij sommigen echt ingebakken zit. De woorden "geen geweld gebruiken tegen onschuldigen en niet-gelovigen" waren amper over de imam zijn lippen of hij werd direct belaagd.

Ik mis toch ook wat het signaal vanuit bepaalde belangengroepen waarin men deze man zijn gedrag expliciet veroordeelt en men zich hiervan distantieert. Dat is uiteraard vanzelfsprekend maar kan ook zijn effect hebben om daar actief mee naar buiten te komen

Door de (waanzinnig) snelle opeenvolging van berichten in de media vandaag is het misschien wat verdwenen, maar de Moslimraad van België (het voorlopig representatieve orgaan van de islamitische verenigingen) heeft de daad duidelijk veroordeeld.

Bv. gehoord op de radio (Willy) vanochtend, en ik vind ook dit terug op de liveblog van De Morgen:

Moslimraad van België veroordeelt aanslag

De Moslimraad van België, de organisatie die erkend is als voorlopig representatief orgaan voor de islamitische eredienst in België, veroordeelt met klem de aanslag die maandag in Brussel is gepleegd en die aan twee mensen het leven heeft gekost.

De raad roept de autoriteiten op om "met de grootst mogelijke vastberadenheid op te treden om onze nationale gemeenschap te beschermen" en om "zo snel mogelijk duidelijkheid te scheppen over deze import van conflicten die ons niet aangaan".

De Moslimraad van België zegt in een reactie dat het haar inspanningen zal versterken om "deze dodelijke ideologie en haar verwoestende impact tegen te gaan".

Het orgaan betuigt zijn medeleven met de families van de slachtoffers en roept op "tot solidariteit en waakzaamheid", maar ook tot "gematigdheid en het afwijzen van stigmatisering in deze moeilijke tijden".

Wel wel wel, wie had dat gedacht. :sarcastic:

Wie had dat gedacht na al die grote Islamitische protestmarsen en steunbetuigingen aan Palestina in onze Westerse hoofdsteden. Waarbij uiteraard de overgrote meerderheid zuiver de steun aan Palestijnse burgers bedoelt, maar waarbij er toch ook overal weer een minderheid aan geradicaliseerden tussen zitten die leuzes beginnen scanderen pro Hamas, anti-Israël, anti-VS en bij uitbreiding anti-Westers. Met Intifada hier, en Jihad ginder. Gemaskerd. Vijandig. Er worden Davidsterren geschilderd op Joodse huizen in de straten van Berlijn. We zijn 2023.

En dan verwonderd zijn dat er weer een zot bij zit die zijn Kalasjnikov neemt.

De Islamitische gemeenschap zit gewoon met een groot probleem waarbij er in hun rangen op één of andere manier telkens geradicaliseerden komen bovendrijven. Blijkbaar. Gewoon een vaststelling.
Hebben we het eigenlijk nog onder controle? Is het normaal dat die buitenlandse problemen naar ons land worden geïmporteerd? Als puntje bij paaltje komt, welk percentage van die gemeenschap staat eigenlijk aan welke kant? In welke mate zitten we nu al met parallelle maatschappijen?

Gooi dit nog eens samen met onze falende justitie. Alstublieft Vlaams Belang, een gigantische verkiezingsoverwinning op een dienblaadje. Getekend, de naïeve Europese gütmenschen.

Ter ondersteuning van bovenstaande post:

Ophef in Gentse moskee: nadat imam oproept om geen geweld te gebruiken begonnen mensen hem uit te schelden.

Edit: excuus, is blijkbaar net gepost.

Nieuws tv1: er zijn tienduizenden illegalen die strafloos rondlopen in dit land. En we kunnen er niets aan doen want hun land van herkomst aanvaardt ze ook niet.

Daarmee is het probleem eens goed uitgelegd. Enkel Europees dreigen kan een oplossing bieden (bv geen humanitaire hulp meer) dus tot dan lopen die hier allemaal nog rond

Laat aub het Vlaams Belang eens aan de macht, dan zullen ze waarschijnlijk zelf eens beseffen dat je hier weinig aan kan doen.

Of wat gaan ze voorstellen? Iedereen 5% verhoging belastingen voor extra gevangenissen voor al deze illegalen?

Men spreekt van 112.000 mensen “onder de waterlijn”, and counting.

Ik hoorde de Croo zeggen: “we gaan Europees kijken…”. Lees: er zal dus niks gebeuren.

Ook toch raar, kinderen van illegalen ingeschreven in school, maar hun ouders spoorloos zogezegd.
Kan alleen in België.
Partner van was ook gekend. Maar hem vonden ze niet.

Kafka

Men spreekt van 112.000 mensen “onder de waterlijn”, and counting.

Ik hoorde de Croo zeggen: “we gaan Europees kijken…”. Lees: er zal dus niks gebeuren.

Ook toch raar, kinderen van illegalen ingeschreven in school, maar hun ouders spoorloos zogezegd.
Kan alleen in België.
Partner van was ook gekend. Maar hem vonden ze niet.

Kafka

Is allemaal vreemd idd en veel te laks , die herkomstlanden hebben het eigl gemakkelijk , ga maar naar Europa en keer niet meer terug ! ene minder waar we moeten voor kijken.

Enfin andere discussie, maar illegalen worden niet actief opgespoord.
Reden : “geen mankracht”.

Rij je 5 km te rap, daar is wel mankracht voor.

Enfin ja.

Of wat gaan ze voorstellen? Iedereen 5% verhoging belastingen voor extra gevangenissen voor al deze illegalen?

Er zijn toch opties die die landen rechtsyreeks raken. En dan liefst vanuit de eu ipv 1 land apart:
  • Stoppen met afleveren van visa
  • Stoppen met elke vorm van financiele steun of ontwikkelingshulp
  • Negatief reisadvies afleveren naar die betreffende landen

Er zijn toch opties die die landen rechtsyreeks raken. En dan liefst vanuit de eu ipv 1 land apart:
  • Stoppen met afleveren van visa
  • Stoppen met elke vorm van financiele steun of ontwikkelingshulp
  • Negatief reisadvies afleveren naar die betreffende landen

Kunt die landen toch niet straffen omdat ze hun “rommel” naar de EU laten vertrekken en niet willen terug nemen ?

De fout ligt bij ons: laks beleid, snelbelgwet, gezinshereniging, leefloon, kindergeld, OCMW, overvolle gevangenissen, oppakken en 1u later terug op straat,…
Wij trekken ze aan en geven ze vrij spel.

Niet het land van herkomst.

Tjah hoorde op Radio1 dat Italië en Frankrijk dacht ik wel een akkoord hadden om Illegalen terug te sturen naar Tunesië..

Enfin andere discussie, maar illegalen worden niet actief opgespoord.
Reden : “geen mankracht”.

Rij je 5 km te rap, daar is wel mankracht voor.

Enfin ja.

Wat voor nut heeft het om die illegalen op te spore ?. Als ge er een vindt dan moet ge die bestuurlijk aanhouden en een "vraag tot beslissing" sturen naar DVZ ( dienst vreemdelingenzaken ). Die sturen dan na 8u ( duurt lang om te beslissen ) een bericht dat ge de illegaal een document ( in het Nederlands ) moet geven om binnen de 5 dagen het grondgebied te verlaten. De illegaal ( die geen woord Nederlands spreekt ) steekt dit document dan bij de 15 andere die hij de laatste maanden al heeft gekregen. Pure Kafka.
Bij wijze van uitzondering moogt ge dan af en toe enen overbrengen naar het centrum voor illegalen te Steenokkerzeel. Aan de omheining staan advocaten visitekaartjes uit te delen om zoveel mogelijk procedures te starten ( geen grap, zelf meegemaakt ). En paar dagen laten crost die weer rond want procedure loopt. Resultaat : niemand kijkt er nog naar om want haalt geen zak uit en kost u meestal overwerk voor de hond zijn botten.
En extremisten die worden opgevolgd door OCAD ?? Blijkbaar wordt die taak doorgespeeld aan de wijkagent die dat maar moet oplossen ( realiteit ).

Kunt die landen toch niet straffen omdat ze hun “rommel” naar de EU laten vertrekken en niet willen terug nemen ?

De fout ligt bij ons: laks beleid, snelbelgwet, gezinshereniging, leefloon, kindergeld, OCMW, overvolle gevangenissen, oppakken en 1u later terug op straat,…
Wij trekken ze aan en geven ze vrij spel.

Niet het land van herkomst.
Eigenlijk ist simpel hé.
Al die illegalen per land groeperen en als ge serieus aantal hebt v 1 land, dat land verplichten ze terug te nemen.
Indien dat land niet wilt, economische sancties, geen invoer v goederen meer toelaten v da land.

Europa moet daar echt eens werk van maken.
En de grenzen controleren.

Ik vraag mij soms ook af, die illegalen. Betalen die belasting? Betalen ze iets?
Waarschijnlijk krijgt dat nog geld ook. Een regering moet weten wat ze voor "bevolking" juist hebben. Tis misschien monnikenwerk, maar ze moeten echt eens beginnen nagaan wie er hier allemaal rond loopt en wat die hier precies doen.
Dat iemand hier jaren illegaal is en z'n kinderen die gewoon nr school gaan of zo, da kan toch niet. Heel de wereld lacht ons uit.

Als je zoveel problemen hebt om illegalen het land UIT te wijzen, moet je dan niet meer energie steken om te vermijden dat ze het land IN komen?
Uiteindelijk stelt een landgrens niet veel meer voor...

Dat je aan het overdrijven bent en leek uitschijnen dat het een groot probleem was. Er is 1 gekende pro-hamas 'actie', die zelfs geen betoging was.

Mogen die mensen geïdentificeerd worden? Zeker. Waarschijnlijk zal dat gebeuren, dat gebeurt nu ook soms. Niet altijd publiek trouwens.

Maar om dat ruim door te trekken, dan kom je in gevaarlijk vaarwater. Want er was ook een betoging woensdag op 11 oktober in Brussel, niet ver van het Joods museum trouwens, pro Palestina (een pro-israel betoging vond evengoed plaats die dag).

Die manifestatie is ordelijk verlopen blijkbaar, maar mijn werkgever had eerst opgeroepen om daar naartoe te gaan tot bleek dat het iets teveel pro Palestina en niet pro staakt het vuren ging.

Is dat laatste een reden om niet te gaan? Ja. Is dat laatste een reden om paspoortcontroles te doen? Bijlange niet, want daarmee roep je niet op tot iets onwettelijks. Als je paspoortcontroles toch zou toelaten voor zo'n reden, dan ga je al redelijk ver in op de persoonlijke vrijheden die een democratie haar inwoners wil gunnen.

Tja, overdrijven. Als 15 overdrijven is, waarom discussiëren we hier dan over 2 doden?
We geven als land juridisch gevolg aan racistische memes in besloten Discord groepen, en dat mag voor mijn part, maar tegelijkertijd laten we gewoon

De mate waarin "Allah Akbar", en ik citeer Wikipedia een "uitdrukking is in het Westen vooral bekend als een strijdkreet in islamitisch extremisme en islamitisch terrorisme.[1]", een geschikte leuze voor een vredevolle betoging is, kan je over discussiëren, ik neig naar dat men die best niet zou gebruiken binnen Europa. Dat men die slogan in de Arabische wereld in een andere context ziet: mij prima. Hier kleeft daar een andere betekenis aan denk ik dan, ik zou schrikken als iemand in het station of op de luchthaven die woorden zou roepen bijvoorbeeld, en dat is niet louter "Islamofobie", dat is gewoon omwille van dat het hier vooral als strijdkreet gebruikt is.

Ik zou praktisch de woorden van Bart De Wever durven recycleren: zoals hij zei over IS:
Voor mijn part zijn supporters van Hamas niet veel beter.

Zo zie je maar dat geweld er bij sommigen echt ingebakken zit. De woorden "geen geweld gebruiken tegen onschuldigen en niet-gelovigen" waren amper over de imam zijn lippen of hij werd direct belaagd.

Dat is zéér dubbel natuurlijk. Goed van de imam, want die doet toch wat wij zouden hopen dat zo'n leidersfiguur doet.
Het probleem zit bij zijn gelovigen die deze woorden duidelijk niet konden appreciëren.

Terug
Bovenaan