Accu klus en tuin machines

Al enkele mensen die het over acties van Makita hebben, via welke verkoopkanalen is dit dan?
Zou het graag ook eens in de gaten houden.
Als ik me niet vergis is dat via je persoonlijk account op de Makita website.
Na aankoop van een machine moet je deze registreren en kan je zo aan een gratis accu geraken.

Ik blijf eigenlijk bij Bosch. Ben daar gewoon mee (accu-gewijs) gestart met de 18V-series en dat werkt goed genoeg voor mij. Maar qua tuin hebben we dan ook maar een heel beperkte tuin, dus voor die keren dat het nodig is.

Qua batterij valt dit héél goed mee, ik heb nu een 4.0A, een 2.0 of 2.5A en een 1.5A accu. Onlangs daar een volledig tuinhuis langs de buitenkant vlot mee kunnen afschuren, dus ik klaag niet.

Die keren dat ik zwaarder materiaal nodig heb, huur ik dat gewoon (maar dat doe ik in de praktijk niet omdat het gewoon niet nodig is).

Al enkele mensen die het over acties van Makita hebben, via welke verkoopkanalen is dit dan?
Zou het graag ook eens in de gaten houden.
Ik koop altijd online, maar die accu actie is vanuit Makita België of Nederland. Als ik iets nodig heb van Makita, zoek ik gewoon even op of de actie al terug bezig is en indien niet, wacht ik tot die actie terug actief is. De laatste was blijkbaar van december '24 t.e.m. februari '25. En voor zover ik het kan terugvinden is dat precies jaarlijks rond die tijd.

Combinatie van verkeerd gebruik en verkeerd materiaal.

Koop alleen een trimmer met een hendel waar je de snelheid van de kop zelf in de hand hebt en een spoel met voldoende draaddikte of draad met een versterkte kern.

Iets rustiger gas geven tegen stenen en afsluitingen en je draad gaat plots veel langer mee.

Ik doe hier honderden meters met eenzelfde stuk draad.
Meest basic versie gewoon aan en uit dus... Zat in pakket bij grasmaaier.

En de trimmer dient net om dicht tegen de muur en andere zaken te gaan, dan zou je toch verwachten dat dit ervoor gemaakt is...

Ik doe het tegenwoordig met een handschaar want gaat sneller dan constant die draad terugn fixen en kan veel preciezer werken

En de trimmer dient net om dicht tegen de muur en andere zaken te gaan, dan zou je toch verwachten dat dit ervoor gemaakt is...

Misschien is dat ook een verdienmodel voor de fabrikant. Je iets goedkoop aansmeren zodat ze je nadien veel draad kunnen laten kopen.
Doen fabrikanten van printers dat ook niet? :thinking:

Misschien is dat ook een verdienmodel voor de fabrikant. Je iets goedkoop aansmeren zodat ze je nadien veel draad kunnen laten kopen.
Doen fabrikanten van printers dat ook niet? :thinking:
Mijn gevel is 8m ofzo, en de laatste tijd 2 of 3 keer draad moeten fixen voor dat stukje... Heeft wel zo'n "tap&go" systeem maar dat werkt niet, of ik krijg het niet werkende

Na het lezen hier afgelopen week, dit weekend ook het tikken op de grond geprobeerd met mijn stihl combi-motor.
Wat een ontdekking/verademing! Werkt feilloos.
Niet te geloven dat ik 2 jaar gesukkeld heb met manueel altijd die draad wat te ontrollen.

Geen groene vingers hier, eveneens totaal geen doe-het-zelver, maar een "schoon gazonneke" geeft me wel voldoening. Robotmaaier moet ik nog installeren (ik wacht op stopcontact buiten), dus 't is momenteel met een 30-jaar oud grasmachine op naft te doen (die enkele stroken doet, stilvalt en na een klein uur en met veel chance nog eens in gang te krijgen is voor weer enkele stroken). Maar ik zoek nog een kantenmaaier/bosmaaier om het af te werken. Een iets steviger model, want achteraan de tuin hebben we overgang naar bos, met iets meer in dan wat gras (bramen, onkruid,..) en dat zou ik ook willen kunnen bijwerken.
We hebben een jaar of 4 geleden een bosmaaier gekregen op naft. Is exact wat we nodig hebben, maar werkt meer niet dan wel. En dat stoort me enorm. Ook de liters naft die erin gaan eigenlijk.
Ik zoek dus een elektrisch model, iets steviger dan een graskantenmaaiertje, met mes (al zie ik meestal mogelijkheid om te switchen tussen draad en mes precies) en bij voorkeur een merk waarvan we nadien ook verder kunnen uitbreiden (batterij voor meerdere toestellen bruikbaar. Haagschaar bv, ik zeg maar wat). En liefst ook wat ok van prijs. We zijn er te weinig mee bezig om hier echt duur gerief voor te kopen.
Suggesties?
Alvast bedankt 😊

Ik zie ze momenteel niet op de site van Lidl staan, maar de 4-in-1 accu bosmaaier van Parkside (2x20v) zou je blijkbaar wel goed uitkomen (draad, mes, haag, ketting). Ik heb die ooit voor €99 gekocht en komt nog steeds van pas, ook omdat ik er ander accu gereedschap van heb.

De diy merken kopiëren van elkaar à volonté dus je kan die combinatie ongetwijfeld ook onder een ander merk vinden maar 't zal dan waarschijnlijk ook duurder zijn.

Lidl haalt soms tijdelijk dingen uit hun assortiment dus dat kan ook weer terugkomen. De prijzen kunnen wel enorm verschillen tussen periodes en soms zijn hun solden geen echte solden, maar als je 't volgt, zijn er soms solden die echt heel laag gaan. Zolang je eerst de reviews checkt, heeft Parkside me nog niet teleurgesteld.

Geen groene vingers hier, eveneens totaal geen doe-het-zelver, maar een "schoon gazonneke" geeft me wel voldoening. Robotmaaier moet ik nog installeren (ik wacht op stopcontact buiten), dus 't is momenteel met een 30-jaar oud grasmachine op naft te doen (die enkele stroken doet, stilvalt en na een klein uur en met veel chance nog eens in gang te krijgen is voor weer enkele stroken). Maar ik zoek nog een kantenmaaier/bosmaaier om het af te werken. Een iets steviger model, want achteraan de tuin hebben we overgang naar bos, met iets meer in dan wat gras (bramen, onkruid,..) en dat zou ik ook willen kunnen bijwerken.
We hebben een jaar of 4 geleden een bosmaaier gekregen op naft. Is exact wat we nodig hebben, maar werkt meer niet dan wel. En dat stoort me enorm. Ook de liters naft die erin gaan eigenlijk.
Ik zoek dus een elektrisch model, iets steviger dan een graskantenmaaiertje, met mes (al zie ik meestal mogelijkheid om te switchen tussen draad en mes precies) en bij voorkeur een merk waarvan we nadien ook verder kunnen uitbreiden (batterij voor meerdere toestellen bruikbaar. Haagschaar bv, ik zeg maar wat). En liefst ook wat ok van prijs. We zijn er te weinig mee bezig om hier echt duur gerief voor te kopen.
Suggesties?
Alvast bedankt 😊
Steek die bosmaaier gewoon eens binnen voor onderhoud?
Als dat een deftig merk is kan men dat vlot herstellen en heb je het perfecte materiaal in huis.

Steek die bosmaaier gewoon eens binnen voor onderhoud?
Als dat een deftig merk is kan men dat vlot herstellen en heb je het perfecte materiaal in huis.
Je hebt absoluut gelijk hoor. Maar het toestel is vrij zwaar, maakt een enorme herrie, ik vind de kost voor naft altijd zonde (hebben zonnepanelen), ... en ik zou sowieso toch graag wat basisspullen hebben voor onderhoud tuin. En de bosmaaier/kantenmaaier zou dan het begin zijn.

We hebben een tijd terug de elektrische bosmaaier van de buren gebruikt (toen die van ons weer niet startte). Dat was zalig. Ik zou zo dezelfde kopen, ware het niet dat ze zei dat de batterij alleen al €650 gekost had... En ze had er 2 :eek:

Je hebt absoluut gelijk hoor. Maar het toestel is vrij zwaar, maakt een enorme herrie, ik vind de kost voor naft altijd zonde (hebben zonnepanelen), ... en ik zou sowieso toch graag wat basisspullen hebben voor onderhoud tuin. En de bosmaaier/kantenmaaier zou dan het begin zijn.

We hebben een tijd terug de elektrische bosmaaier van de buren gebruikt (toen die van ons weer niet startte). Dat was zalig. Ik zou zo dezelfde kopen, ware het niet dat ze zei dat de batterij alleen al €650 gekost had... En ze had er 2 :eek:

ik wil u niet van de aankoop van een elektrische bosmaaier afpraten maar "de kost van naft" dat is toch altijd zo'n gigantisch nog argument. Hoeveel liter naft verbruik je op een jaar misschien met bosmaaien? Ge zult uwe bosmaaier hééééél vééééél jaren mogen gebruiken voor ge de meerkost van een nieuw elektrisch toestel eruit hebt t.o.v. gewoon uw benzine te gebruiken.

Ik heb er zelf een grastrimmer van Stihl:

https://www.stihl.be/nl/p/grastrimm...ap-systeem-128747#zonder-accu-en-lader-128747. Daar kan je al véél mee maaien (ik weet niet of je ook effectief kleine boompjes wil kunnen maaien, dan is dit niet geschikt).

tuinmateriaal : EGO
bouwmateriaal : makita

ik vind het tuingerief van makita maar wat ondermaats.

Niet dat het slecht is , het is gewoon minder goed dan EGO en zit in dezelfde prijscategorie...

Ik doe het tegenwoordig met een handschaar want gaat sneller dan constant die draad terugn fixen en kan veel preciezer werken

Ik had hetzelfde probleem en was eigenlijk van plan een andere trimmer te kopen.
Tot ik eens aan chatgpt heb gevraagd welke draad compatibel is met mijn goedkope trimmer.
Deze besteld op amazon, en vorige week heel de tuin gedaan zonder 1 keer aan te draad te moeten prullen :-)

(Ik heb nu een verstevigde draad van Oregon, maar hangt af van je max diameter)

Ik heb hier een bosmaaier van Powerplus Dualpower, dat is een heel goed toestel. Maar die batterijen zijn echt niks waard, zij veel te snel leeg en geven bij opladen bijna altijd een fout omdat de batterij te warm is direct na gebruik.

Als ik nog voor batterij gereedschap ga, dan zal het toch een ander merk worden denk ik.

Zou graag op termijn EGO-spullen willen hebben. Anderzijds ook wel content van de Parkside spullen van de LIDL. Hun (performance) heggenscharen bijvoorbeeld. Kost iets van een 70 euro met 3 jaar garantie. Ze vervangen kost minder dan messen te laten slijpen op een duurder toestel. Gewoon zien dat je genoeg batterijen koopt om te kunnen wisselen.

Ik zie hierboven al wat positieve commentaren over Lidl materiaal.
Momenteel een huis met tuin (100 m2) gekocht. De vorige eigenaar heeft duidelijk de tuin niet onderhouden in de paar maanden overgang.
Dus nu wil ik er eens doorgaan.
Zeker nodig:
- bosmaaier
- heggenschaar
- grasmachine
- kettingzaag (Waarschijnlijk lenen aangezien het eenmalig gebruik zal zijn)

Is het performance materiaal van de Lidl stevig genoeg om mee te beginnen?
Of is het voor sommige doeleinden zelfs genoeg om het 'normale' materiaal van de Lidl te gebruiken?

Laatst bewerkt:
Momenteel een huis met tuin (100 m2) gekocht. De vorige eigenaar heeft duidelijk de tuin niet onderhouden in de paar maanden overgang.
Zeker nodig:
- bosmaaier
- heggenschaar
- grasmachine

Of is het voor sommige doeleinden zelfs genoeg om het 'normale' materiaal van de Lidl te gebruiken?
--> Ja.
--> Ja.

Langer antwoord:
Ik heb momenteel het volgende tuinmateriaal van Parkside (Performance):
  • Accugrasmaaier (Performance)
  • Accubladblazer (Performance)
  • Accugrastrimmer ("normaal")
  • Accuhaagschaar ("normaal")
  • Accuvoegenborstel ("normaal")
  • Telescopische haagschaar ("normaal")
  • Hakselaar ("normaal")
  • Nog wat randapparatuur zoals batterijen, opladers, mogelijk nog een toestel dat ik vergeet te vermelden
Weinig te klagen over al dit materiaal. Hiervoor had ik echter een accugrasmaaier (non-Performance) waar ik minder tevreden van was, dus op vlak van grasmaaiers zou ik misschien wel bij het Performance-label blijven. De hakselaar is er één met een mes en niet met een wals, dus die is ook eerder light-duty, maar voor die ene keer per jaar dat ik hem nodig heb doet die wat hij moet doen.

Moest je voor accumateriaal gaan: voorzie zeker genoeg batterijen zodat je altijd voort kan.
Voorbeeld: als je grasmaaier 2 batterijen nodig heeft om te kunnen werken (40V), voorzie dan minstens 4 batterijen. Zo kan je, als de eerste set onverhoopt leeg is (gras dat al langere tijd niet gemaaid is en ook nog wat vochtig is, trekt de batterij exponentieel sneller leeg dan normaal) de tweede set gebruiken en tegelijkertijd de eerste set opnieuw opladen. Tegen dat de tweede set leeg is, is de eerste set opnieuw (deels) opgeladen en kan je direct verderwerken.

Zeker nodig:
- bosmaaier
- heggenschaar
- grasmachine

wat moet ge nu met een bosmaaier en een kettingzaag in een tuin van 100m²? Je kan dat toch eenvoudig ergens huren of misschien wel lenen voor die keer dat je dat nodig hebt.

voor zo'n kleine oppervlakte zou ik ook gewoon meteen voor een robotmaaier kijken. Dan blijft er alleen nog een heggenschaar over.

Zelf gebruik ik de niet performance grasmaaier van de Lidl. Eentje waar 2 batterijen in moeten. Met 4 batterijen doe ik voor en achtertuin. Ben er tevreden van. Vroeger had ik een Bosch met kabel maar dat was altijd een gedoe met die kabel.

Heggeschaar en bosmaaier van de Aldi. Doen wat ze moeten doen.

Dan snoeischaar van Stihl. Dat knipt geweldig goed. Is wel iets waar je goed mee moet oppassen dat je je eigen vingers niet afknipt. De eerste 7 pagina’s van de handleiding zijn allemaal waarschuwing.

Terug
Bovenaan