Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Is dat niet de definitie van schuldbesef? *drop mic*

Dus je geeft toe dat ze het als ongeluk zien, de rechter ook. En zo zijn ze veroordeeld.

Ik denk niet dat er veel psychopaten denken na een moord "oops, shit". Nee, die denken "nice".
Zo kan jij dat zien, maar als je de stukken bekijkt is het eerder van shit, we zitten in de problemen en hoe geraken we hieruit.
Bij schuld besef hoort ook het toegeven aan de bijhorende acties uitvoeren.
Ze hebben hem zelf naar het ziekenhuis gebracht, want ahja als de hulpdiensten tot daar komen en zien hoe het er daar uitziet wordt de politie verwittigd en wie weet wat ze dan nog hadden gevonden?

nee klopt, het eerste dat ze dachten was: shit, we zitten in de problemen

En gij hebt echt geen idee wat er daar gebeurd is hé
QED:

Ik denk dat dat echt wel is waarom het de meeste mensen tegen de borst stoot. Het lijkt wel alsof over quasi de hele lijn zelfbehoud en toedekken voorrang heeft gekregen op schuldbesef en verantwoordelijkheid opnemen. Voor, tijdens en na de feiten.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat in je antwoord een interessant verschil zit tussen 2 groepen mensen hier:
Jij (en vele anderen) kijkt in het gegeven van het gevolg van de gebeurtenissen: een dood van iemand.
Een ander groep mensen (mss eerder kijkend vanuit een juridische bril) kijkt eerder in het gegeven van de daden van iemand, waarbij de strafmaat dan wel nog kan verschillen in het gevolg, maar waar de daden eerst al een groot onderscheid maakt in de mogelijke strafmaat.

Van het gevolg (een dood) kan je maken dat die reuzegommers hem gedood hebben, en is het een gigantisch grote zaak. Want "moord".
Juridisch zal men dat eerder beschouwen als "ze hebben iets toegediend waarvan hij zelf ook wel wist dat het een impact op zijn lichaam ging hebben (de geruchten over hoe kotsmisselijk men werd tijdens zo'n doop zal Sanda Dia ook wel bereikt hebben) én dat heeft, door verschrikkelijk slechte inschatting van hoeveelheden en de stoerste/bruutste/... willen zijn, een overlijden als gevolg.

Ik denk dat dit een verschil maakt en ook de reden is waarom zelfs de familie van Sanda Dia, die er met de neus opzit, voor de feiten op zich (de laatste zin die ik hiernet schreef) geen gevangenisstraf wou. Voor hen is de zaak dan, hoe vreemd het ook mag klinken, een stuk kleiner dan wat anderen hier van maken. De GEVOLGEN zijn gigantisch groot, de feiten een stuk kleiner.

DAARNAAST heb je het feit dat de reuzegommers, minstens een aantal gesteund door geld van hun ouders, de feiten hebben proberen te verdoezelen en minimaliseren via procedurekwesties. Juridisch globaal genomen niet strafbaar (ruwweg, behalve het liegen onder ede), maar wel moreel héél laakbaar (zeker als geld een belangrijke rol speelt). Het is eigenlijk vooral hiervoor dat de hetze rond de figuren van de reuzegommers zo groot is (cru gezegd zijn er véél onopzettelijke doodslagen die zoveel aandacht niet krijgen).

Dat laatste maakt die zaak zo groot. Voor de familie van Sanda is dat (als ik hun reacties correct inschat) erg omdat ze zo niet alle waarheid zullen kennen, maar hoeft op zich daarvoor geen extra straf te komen. Persoonlijk zie ik echter ook niet hoe je dit strafbaar zou kunnen maken via een wet zonder héél vreemde neveneffecten te hebben. Voor de "acid-adepten" is dat echter een dubbele steek, omdat ze al "niet content" zijn dat het niet de gevolgen, maar wel de daden zijn die bestraft worden. En dan speelt het opstandig zijn tegen de elite (waar omwille van verschillende al dan niet terechte redenen ook alles van de rechtbank meegerekend wordt) een rol om die reuzegommers harder te raken en het heft in eigen handen te nemen.
Volledig akkoord. Juridisch gezien wordt je veroordeeld voor daden. En hoe erg het gevolg ook is, de daden zijn dat uiteindelijk niet (die 2 andere schachten hebben dezelfde daden ondergaan, daar is zelfs geen rechtzaak voor...).
Want, bekijk het zo: er werden er daar 3(?) gedoopt, waarom worden ze enkel veroordeeld voor die ene, als het "moord" was, dan had het zeker ook 2x "poging tot moord" moeten zijn he...

QED:

Ik denk dat dat echt wel is waarom het de meeste mensen tegen de borst stoot. Het lijkt wel alsof over quasi de hele lijn zelfbehoud en toedekken voorrang heeft gekregen op schuldbesef en verantwoordelijkheid opnemen. Voor, tijdens en na de feiten.

Ja, want je verwacht uiteraard van een mens dat hij zelf voor de hoogst mogelijk straf gaat en aan zelf-incriminatie doet...

Wat ik typisch doe als ik een boete krijg is naar de politie gaan en zeggen "weet je, ik heb op andere momenten hier en daar ook te rap gereden"...

Volledig akkoord. Juridisch gezien wordt je veroordeeld voor daden. En hoe erg het gevolg ook is, de daden zijn dat uiteindelijk niet (die 2 andere schachten hebben dezelfde daden ondergaan, daar is zelfs geen rechtzaak voor...).
Want, bekijk het zo: er werden er daar 3(?) gedoopt, waarom worden ze enkel veroordeeld voor die ene, als het "moord" was, dan had het zeker ook 2x "poging tot moord" moeten zijn he...
Er is toch ook niemand die zegt dat ze veroordeeld moeten worden voor moord?

Ja, want je verwacht uiteraard van een mens dat hij zelf voor de hoogst mogelijk straf gaat en aan zelf-incriminatie doet...
Wat ik typisch doe als ik een boete krijg is naar de politie gaan en zeggen "weet je, ik heb op andere momenten hier en daar ook te rap gereden"...
Getuigt van super goede smaak om wat hier gebeurd is te gaan vergelijken met verkeersboetes.

Dus ge gaat hier binnen komen vallen, niks lezen van de thread, dingen herhalen die hier al 10x weerlegd/verduidelijkt zijn geweest, en een heel betoog afsteken tegen dingen die niemand hier beweert. Allez merci!
Euh ja. Ik steek een betoog af tegen Sammy en die pipo in De Afspraak. Die zijn wel degelijk op tv geweest.

Er is toch ook niemand die zegt dat ze veroordeeld moeten worden voor moord?
Aangezien hier (en op andere plekken) geroepen wordt dat ze het gevang in moeten. Dat is een straf die helemaal niet hoort bij de uitgevoerde daden. Dus dat wil zeggen dat je er van moet uit gaan dat die mensen het doden mee als "daad" zien?

Aangezien hier (en op andere plekken) geroepen wordt dat ze het gevang in moeten. Dat is een straf die helemaal niet hoort bij de uitgevoerde daden. Dus dat wil zeggen dat je er van moet uit gaan dat die mensen het doden mee als "daad" zien?
Ik ben geen jurist en ik weet dus ook niet wat onder de juridische definitie van schuldig verzuim valt, blijkbaar zijn ze daar niet schuldig aan, of hebben ze genoeg bewijsmateriaal kunnen vernietigen zodat het niet meer bewezen kan worden, maar met 15 man staan koekeloeren op hoe iemand ligt te creperen in een put terwijl ge er af en toe eens op gaat pissen valt 100% onder wat IK schuldig verzuim zou noemen, en daar staan wel degelijk gevangenisstraffen op.

Ik denk dat in je antwoord een interessant verschil zit tussen 2 groepen mensen hier:
Jij (en vele anderen) kijkt in het gegeven van het gevolg van de gebeurtenissen: een dood van iemand.
Een ander groep mensen (mss eerder kijkend vanuit een juridische bril) kijkt eerder in het gegeven van de daden van iemand, waarbij de strafmaat dan wel nog kan verschillen in het gevolg, maar waar de daden eerst al een groot onderscheid maakt in de mogelijke strafmaat.

Van het gevolg (een dood) kan je maken dat die reuzegommers hem gedood hebben, en is het een gigantisch grote zaak. Want "moord".
Juridisch zal men dat eerder beschouwen als "ze hebben iets toegediend waarvan hij zelf ook wel wist dat het een impact op zijn lichaam ging hebben (de geruchten over hoe kotsmisselijk men werd tijdens zo'n doop zal Sanda Dia ook wel bereikt hebben) én dat heeft, door verschrikkelijk slechte inschatting van hoeveelheden en de stoerste/bruutste/... willen zijn, een overlijden als gevolg.

Ik denk dat dit een verschil maakt en ook de reden is waarom zelfs de familie van Sanda Dia, die er met de neus opzit, voor de feiten op zich (de laatste zin die ik hiernet schreef) geen gevangenisstraf wou. Voor hen is de zaak dan, hoe vreemd het ook mag klinken, een stuk kleiner dan wat anderen hier van maken. De GEVOLGEN zijn gigantisch groot, de feiten een stuk kleiner.

DAARNAAST heb je het feit dat de reuzegommers, minstens een aantal gesteund door geld van hun ouders, de feiten hebben proberen te verdoezelen en minimaliseren via procedurekwesties. Juridisch globaal genomen niet strafbaar (ruwweg, behalve het liegen onder ede), maar wel moreel héél laakbaar (zeker als geld een belangrijke rol speelt). Het is eigenlijk vooral hiervoor dat de hetze rond de figuren van de reuzegommers zo groot is (cru gezegd zijn er véél onopzettelijke doodslagen die zoveel aandacht niet krijgen).

Dat laatste maakt die zaak zo groot. Voor de familie van Sanda is dat (als ik hun reacties correct inschat) erg omdat ze zo niet alle waarheid zullen kennen, maar hoeft op zich daarvoor geen extra straf te komen. Persoonlijk zie ik echter ook niet hoe je dit strafbaar zou kunnen maken via een wet zonder héél vreemde neveneffecten te hebben. Voor de "acid-adepten" is dat echter een dubbele steek, omdat ze al "niet content" zijn dat het niet de gevolgen, maar wel de daden zijn die bestraft worden. En dan speelt het opstandig zijn tegen de elite (waar omwille van verschillende al dan niet terechte redenen ook alles van de rechtbank meegerekend wordt) een rol om die reuzegommers harder te raken en het heft in eigen handen te nemen.
Dat is goed uitgelegd en lijkt me inderdaad een groot deel van waar de discussie uit komt.
Ik moet ook gewoon toegeven dat ik zeer slecht zou zijn om in een jury of dergelijks te zitten aangezien ik zeer emotioneel reageer op zo een dingen (de dood van iemand veroorzaken door middel van je acties), een beetje zoals @Sir.Killalot hier al ergens goed verwoorde.
Ik denk dat mensen misschien ook iets meer emotie van rechtspraak verwachten, alhoewel dat misschien een gigantische tegenstelling is.

Wat ik typisch doe als ik een boete krijg is naar de politie gaan en zeggen "weet je, ik heb op andere momenten hier en daar ook te rap gereden"..

Schuldinzicht is nochtans één van de belangrijkste elementen naarwaar een rechter polst bij het bepalen van een strafmaat
Dus je hebt 'gelijk' dat dit volledig ontbrak bij de veroordeelden.

Relevantie voor een rechtzaak? 0,0

Relevantie voor het lekken van wie lid was van Reuzegom: 100.

Relevantie voor de schuld en straf vraag? Als ik op dezelfde plek ben van een misdaad, ben ik nog niet mede schuldig...

Als je mee bewijsmateriaal wist of het bevel geeft aan anderen om dat te doen wél.

blablabla. Gaan we iedereen die in een discotheek komt waar een verkrachting geweest is ook in de bak steken ? Er is maar 1 iemand schuldig aan een verkrachting en dat is die wie het worstje in het perzikje duwt. Al de rest er rond heeft daar geen hol mee te maken.

Dit ga ik niet dignifiëren met een antwoord.

Ze zijn veroordeeld voor onopzettelijke slagen met de dood tot gevolg. Dat lijkt me toch een correcte qualificatie ? Wat had het moeten zijn? Bendevorming ? Moord? Doodslag? En welke sporen zijn zogezegd uitgewist? Het moordwapen?

De kwalificaties lijken correct, maar de strafmaten zijn laag zelfs binnen de speelruimte van toepassing voor die feiten.
Wat is er gewist? Foto's en filmpjes blijkbaar, alsook leden verwijderd uit de WhatsApp groep. Aangezien dat onderzoeksdossier niet openbaar is, kan ik je helaas niet vertellen wat de politie heeft kunnen reconstrueren en wat niet.

Ze zijn veroordeeld op de lichtst mogelijke manier, ze hadden wél een strafblad moeten hebben die hun het leven in de eerste 5 jaar wat moeilijker maakt, en hen echt dwingt tot enige zelfreflectie.

Het was bier en vissaus. Ik heb zelfs in HLN de bekentenis gelezen van wie de vissaus gekocht heeft "in een grote bidon, want die stond in korting". Wat meer valt er te bekennen dat een andere strafmaat had kunnen opleveren ? "We hebben hem gegijzeld en de drank erin gekapt tot hij dood was, want het was een neger". Dat is niet gebeurd he?

Je zal het als bio-ingenieur ook wel weten: maar alles is giftig, alleen de dosis verschilt. Zeker met mensen die arts zijn van opleiding zou je mogen weten dat een overdosis van eender wat, zelfs water of keukenzout dodelijk kan zijn. Je n-woord haal jij erweer bij, ik heb Reuzegom nooit van racisme beticht.

Relevantie voor het lekken van wie lid was van Reuzegom: 100.

Als je mee bewijsmateriaal wist of het bevel geeft aan anderen om dat te doen wél.

Is er bewijs dat dit gedaan is? Zijn ze er voor veroordeeld, ik dacht het niet.

Tenzij we het publieke tribunaal gaan voeren van dingen die er zogezegd niet meer zijn. Ik heb verwijderd bewijsmateriaal dat je 10 mensen vermoord hebt. Echt waar hoor. Er was bewijs, maar het is verwijderd.

Willen we een rechtstaat of een cowboy staat?

De kwalificaties lijken correct, maar de strafmaten zijn laag zelfs binnen de speelruimte van toepassing voor die feiten.

Rechter worden zodat je straffen kunt bepalen. Ze zijn 20 jaar, goeie studenten, geen voorgaanden, ga je dan max straf geven ?

Wat is er gewist? Foto's en filmpjes blijkbaar, alsook leden verwijderd uit de WhatsApp groep. Aangezien dat onderzoeksdossier niet openbaar is, kan ik je helaas niet vertellen wat de politie heeft kunnen reconstrueren en wat niet.

Wel, niet veel denk ik, anders waren ze er voor veroordeeld. Jij zegt dat jij weet dat er vanalles verwijderd is. Hoe kun je dat weten, want, badum tss, het is er niet meer. Cowboy staat ?

Ze zijn veroordeeld op de lichtst mogelijke manier, ze hadden wél een strafblad moeten hebben die hun het leven in de eerste 5 jaar wat moeilijker maakt, en hen echt dwingt tot enige zelfreflectie.

Want ? waarom ?

Je zal het als bio-ingenieur ook wel weten: maar alles is giftig, alleen de dosis verschilt. Zeker met mensen die arts zijn van opleiding zou je mogen weten dat een overdosis van eender wat, zelfs water of keukenzout dodelijk kan zijn. Je n-woord haal jij erweer bij, ik heb Reuzegom nooit van racisme beticht.

Jij niet, de tv wel.

Ik weet vooral dat veel dokters veel dosissen misbruiken, voorbeeld alcohol, vet of suikers. Frieten, saus, bier.

Rechter worden zodat je straffen kunt bepalen. Ze zijn 20 jaar, goeie studenten, geen voorgaanden, ga je dan max straf geven ?
Twee van hen hadden een 'gunstig' strafregister, wat je niet kan gelijk stellen met een 'blanco' strafregister.

Die mensen hebben natuurlijk al een serieus verwerkingsproces met de dood van hun zoon gehad. De hele rechtszaak en heisa komt daar nog eens bovenop. Ik ben wel benieuwd hoe die vader en de rest van de familie en vrienden zich hier nu bij voelen.
De stijl van Acid staat me niet zo aan, hij had zich perfect bij een opsomming van de feiten, veroordeling en namen kunnen houden.
Desondanks vind ik dat de namen van de daders gekend mogen zijn eens hun schuld bewezen is en hun strafmaat is bepaald.
Het is wel bijzonder dat de druk op de media om de namen te verzwijgen zo hoog ligt (zie bv. de dwangsom van 100.000 euro die voor satire website 't Scheldt werd bedongen). Er wordt enorm snel gereageerd op alle fronten, waar we anders veel tragere reactie zien.
Het feit dat er zoveel inspanningen worden genomen om die namen verborgen te houden doet toch ergens vermoeden dat het gaat om prominente personen of familie van, en dat men vermoedt dat de publieke opinie zich tegen hen keert omwille van de zeer beperkte strafmaat gezien de aard van de feiten. Ik lees nu bv. dat de namen van Reuzegom in het graffiti straatje in Gent al 2 maal zijn verwijderd vandaag... ik heb hier in de buurt namen van politiekers geweten die via graffiti rechtstreeks werden geassocieerd met Hitler, en dat is daar jaren blijven staan.

Toch erg dat niet 1 reuzegommer naar de gevangenis moet, maar was ook wel te verwachten...
Zoals al zo vaak gezegd op welke grond zouden ze dan naar de gevangenis moeten?
Voor de daden waar ze schuldig aan bevonden zijn hebben ze de maximale straf gekregen.
Zo simpel is het.

Heel dat verhaal van dat het allemaal zonen zijn van notabelen is ook niet juist.
Er zijn mensen bij met een adellijke titel en ook met ouders in een hoge positie. Maar er zijn er ook gewoon bij die niet zo hoog met hun familie op de ladder staan hoor.

De namen van de daders in kwestie zijn intussen overal al te vinden. Als je echt wil weet je wie het is, als je daar vrolijk van wordt.
Over de jongen van de kok, het is niet omdat uw vader een lekker 5-gangen menu serveert dat je daarom gratuit bij een partij binnengeraakt in een Europese context. Dat zal vooral zijn omdat je een capabele jongen bent.

Zoals al zo vaak gezegd op welke grond zouden ze dan naar de gevangenis moeten?
Voor de daden waar ze schuldig aan bevonden zijn hebben ze de maximale straf gekregen.
Zo simpel is het.

Hij die een persoon aan een onterende behandeling onderwerpt, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van 50 EUR tot 300 EUR of met een van die straffen alleen.]
[Ingeval de onterende behandeling wordt gepleegd ten aanzien van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf voorzien in het eerste lid verdubbeld.]

Onopzettelijke doodslag wordt bestraft met een gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met een geldboete van 50 euro tot 1000 euro

Frappant hoe alles in het werk wordt gesteld om deze elite te beschermen. Wat is er eigenlijk mis met een goede ouderwetse boetedoening?

Terug
Bovenaan