Zullen we zien na de strafmaat.
Wat voor vergelijkingen zijn dat nu weer? Dat huis in brand steken is op zich een afzonderlijk strafbaar feit, racistische berichten sturen rechtstreeks naar een persoon is dat ongetwijfeld ook.
Gewoon online een naam noemen en zeggen: die gast X was het jaar ervoor praeses van Reuzegom, volgde de boel vanop afstand, gaf instructies voor o.a. bewijzen te wissen en geen excuses te geven, en zijn ouders hebben daar een zaak Y waar ik géén klant zou willen zijn?
Dat vind ik gewoon niet vergelijkbaar sorry, dat zijn géén leugens. Dat laster ook kan gaan over zaken die de harde waarheid zijn besef ik (o.a. sinds deze discussie ook), maar ik wist niet dat lidmaatschap van een studentenclubje tegenwoordig geheim gehouden dient te worden?
Ik zie dit als niet anders dan: mensen die niet willen iets gaan drinken bij café Z dat gesticht is door pakweg de ouders van een bekende voetballer omdat ze die gast of z'n club haten.
Figuurlijk afbranden, hè
Affakkelen, uitspuwen... En inderdaad: berichten sturen naar een persoon is online belaging. Exact waar Acid voor aangeklaagd wordt. Het zijn dus allemaal doodnormale vergelijkingen. Sterker nog, ik heb met opzet voorbeelden gezocht van veroordelingen voor online belaging en laster en eerroof. Zaken die jij dus sowieso minder zwaar wil bestraffen dan onopzettelijke doding, en "sticks and stones" noemt...Ik heb het ook nergens leugens genoemd wat Acid deed. Ik heb het onbewezen beschuldigingen genoemd. Er is een moment waarop het geen leugens meer zijn: als ze bewezen zijn. Dat zijn ze niet, en tenzij Acid ze kan bewijzen in de rechtbank, blijven het onbewezen beschuldigingen. Als je daarbij optelt dat Acid wel vaker zijn volgers heeft aangezet tot daadwerkelijke actie, en zij die actie ook online en in de echte wereld hebben genomen, kun je toch als rechter wel oordelen dat Acid had moeten weten dat er dingen gingen gebeuren met die ouders?
Het is anders dan niets willen gaan drinken bij café Z, omdat je overal briefjes in de brievenbus gaat stoppen dat er in café Z schurft zit en de cafébaas in zijn pinten pist, en er voor de deur gaat staan om te roepen dat de zoon van café Z een neonazi is. Kan zijn dat dat waar is, maar dna ga je het toch moeten bewijzen als je het zo wilt aanpakken. Da's anders dan zelf ergens niet meer gaan.
Als die beschuldigde wil en er schade van ondervonden heeft, kan hij die vrouw aanklagen. Niemand is echter verplicht om een ander aan te klagen. Maar stel nu dat justitie aan introspectie doet, mag Acid dan niet veroordeeld worden voor een strafbaar feit?De uitspraak in deze was inderdaad verkeerd, en wanneer een YouTuber dat dan aanklaagt, zou justitie eens aan wat meer introspectie mogen doen en niet zo'n arrogant pleidooi geven alsof ze altijd de waarheid in pacht hebben, terwijl de realiteit is dat justitie in België er één is van herhaaldelijk falen de afgelopen vele jaren.
Ik herinner me uit de recente actualiteit bijvoorbeeld een seponering van een valse klacht van verkrachting waarvoor de beschuldigde zelfs in de cel had gezeten, en de vrouw die de aanklacht deed gaat daar nu dus nooit gevolgen van ondervinden...
Was hetgeen dat Acid verteld heeft in zijn video een valse aanklacht? Neen, wat een grap.