Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Maar bon, ik heb totaal geen juridische achtergrond. Wat ik wel weet is dat "recht" en "rechtvaardigheid" sowieso niet hetzelfde is - ik dacht zelfs dat dat 1 van de eerste lessen was voor mensen die rechten gaan studeren.

Ik kan mij niet herinneren dat het tijdens mijn rechtenopleiding ooit over rechtvaardigheid gegaan heeft. Het is dan ook wel al een tijdje geleden.

Ah, het verbod op de vrije meningsuiting neemt nog verdere proporties aan. Kijk eens aan. De totalitairen komen langs alle kanten vanonder hun steen gekropen blijkbaar.
whut verbod op meningsuiting, wat heeft dat er nu mee te maken lol

Niet iedereen hoeft altijd over alles een mening te hebben, als je maar half weet waarover het gaat dan is het vaak beter geen mening te hebben.

Ik ben benieuwd hoe dat is afgelopen... kan je dat even delen met ons?
Ik werd dus op het moment zelf zwaar aangepakt door de HR. Voor mij was het een klik "Wow..echt een rotbedrijf. ASAP iets anders zoeken".
Tussen de werknemers kreeg ik gigantisch veel steun. Zelfs van werknemers die zeer dicht bij het management stonden en toch tot de betere werknemers van het bedrijf behoorden.
Op een gegeven moment wou de CEO mij ontslaan (wist ik pas achteraf), maar zijn 5 werknemers naar hem gegaan om te zeggen "Als ge Gumball ontslaat, dan dienen wij alle 5 ook onmiddellijk ons ontslag in".
Dit heeft de CEO van gedacht doen veranderen. Wat hem dan wel niet heeft tegengehouden mij op regelmatige basis voor het personeel voor het vuil van het straat uit te maken. Zelfs één van mijn laatste werkdagen in een volle bureau "Gumball, gij gaat ooit nog in de goot belanden".

Het verhaal van het ontslag en de 5 werknemers die voor mij in de bres zijn gesprongen, heb ik pas vernomen wanneer ik ergens anders ben beginnen werken. In de periode van het voorval en mijn vertrek heeft één werknemer het zelfs zwaar voor mij opgenomen. Zelfs 1x wanneer er spanning was, heeft hij A gecontacteerd om te zeggen dat het nu moest stoppen met dreigementen of hij A persoonlijk ging aanpakken (fysiek).
Nu ge moet weten...dit was de bouwsector en de mannen die daar werk(t)en zijn soms ook ex-gevangenen. Dus echt niet de doorsnee werknemer qua levensstijl en beleefdheid. Maar ik moet toegeven dat ik mijn ex-collega's zeer dankbaar ben. In mijn ogen is het gewoon iets banaal waar A volledig (onterecht) is op beginnen flippen..waardoor alles ontploft is.

Neen, ze verdragen ook geen kritiek van het volk. Dus het gaat hier niet (per se) om de scheiding der machten.
jij doet dat dan af als "ze verdragen geen kritiek", maar het is ook gewoon vrij gratuit en simplistisch om de populistische mening als de juiste mening te beschouwen.
Dat terwijl niemand hier het proces Sanda Dia noch dat van Acid van nabij gevolgd heeft. Details, inhoud, motiveringen,... kennen we allemaal niet, maar een oordeel vellen en dat per sé op het internet als "Dé waarheid" moeten uitspuwen ? Graag. Bonuspunten als je een politieker bent die in een verkiezingsjaar goedkoop wat stemmetjes probeert te ronselen. Walgelijk gedrag.

Dat er dan kritiek komt van mensen die wél nauw betrokken waren bij dat hele drama, da's toch terecht ?
Allez, beeld je in: Jij doet een job waar je jarenlang hard hebt voor moeten studeren, daarna jarenlang hard hebt voor moeten werken, veel hebt voor moeten opofferen en mentaal diep voor moet gaan.
En dan komt zo'n random keyboard warrior eens wat populistische kritiek spuien op jou en hoe je je werk doet. Je zou toch ook zeggen dat die rustig zijn mondje moet houden ?

Dat heeft niks te maken met geen kritiek van "het volk" verdragen. Da's oprecht zeggen dat "het volk" de details niet kent of de wet niet kent, waardoor een oordeel vellen al gauw belachelijk wordt.

Dat neemt niet weg dat wij wel moreel iets kunnen inschatten. De strafmaat voor Acid "voelt" erger aan dan wat de reuzegommers kregen en dan vinden we dat fout. Maar da's iets helemaal anders dan denken dat er een rechter zomaar lukraakweg een straf uit de "hoed met lichte straffen want reuzegommers loaded yo" getrokken heeft en dat daar een elitair clubke in rokerige salons dingen zit te beslissen om eens goed met het gepeupel te lachen.

En het doet uit geldgewin.
Bron? Je post zo'n gratuite beschuldiging als extra verzwarende feit.
Hij zal wel een crowdfunding starten om de schadevergoeding te kunnen betalen. Met een beteuterd gezicht in de gazet terwijl hij het vonnis vasthoudt.
Relevantie? Er wordt toch ook niet op gehamerd hoe de rijke papa van de reuzegommers hun boete of schadevergoeding zou kunnen betalen?

Het hele punt van Acid gaat erover waarom die namen niet bekend gemaakt werden in de pers, maar tis wel zo dat als die mensen eender waar gaan werken of solliciteren dat de roddels de ronde zullen doen en dat eender wie die een naam googled van zo'n reuzegommer wel zal te weten komen dat hij een reuzegommer was. Dit toch voor nog jaren en jaren die komen. In feite is dat toch ook genoeg "exposed" zijn vind ik zelf, voor mij was het niet nodig dat heel Vlaanderen die mensen nog jaren op straat gaat herkennen en aanvallen. Of hij nu een video daarover mocht maken of niet laat ik in het midden, misschien is hij op sommige vlakken iets teveel haatverspreidend geweest in die video's, ouders er bij betrekken enzo, afkomst... Beetje teveel eh en wat teruggefloten.

Terrechte straf, hij heeft wellens wetens de wet overtreden. Weigerde elke vorm van alternatieve straf (zoals een werkstraf) en dan blijft dit over.
Voor hem als youtuber perfect natuurlijk kan hij zich wentelen in zelfbeklag en er nog maanden lang filmpjes over maken, kreeg veel aandacht en dus mogelijk nieuwe subscribers en heeft fiancnierings campagnes lopen om al de kosten af te wentelen op anderen. Win win voor hem.

Maar Acid weerspiegelt wel een groot deel van de bevolking die exact hetzelfde denkt over Reuzegom en onze Galaxy Parker. Zal nu ook wel iets teweegbrengen.
99.9% van die mensen heeft geen idee waar ze het over hebben en word bespeeld door media, politiek en sociale media.

Terrechte straf, hij heeft wellens wetens de wet overtreden. Weigerde elke vorm van alternatieve straf (zoals een werkstraf) en dan blijft dit over.
Voor hem als youtuber perfect natuurlijk kan hij zich wentelen in zelfbeklag en er nog maanden lang filmpjes over maken, kreeg veel aandacht en dus mogelijk nieuwe subscribers en heeft fiancnierings campagnes lopen om al de kosten af te wentelen op anderen. Win win voor hem.
Zo denk ik ook erover.

Ah, het verbod op de vrije meningsuiting neemt nog verdere proporties aan. Kijk eens aan. De totalitairen komen langs alle kanten vanonder hun steen gekropen blijkbaar.
De totalitairen die scheiding der machten willen verwerpen om een straf af te zwakken omdat ze het slachtoffer van een misdaad niet aardig genoeg vinden? Er is geen verbod op vrije meningsuiting in dit geval. Maar ook geen verplichting om die meningsuiting ook goed te onthalen.

Bron? Je post zo'n gratuite beschuldiging als extra verzwarende feit.
Heeft hij er geen geld mee verdiend? Ik beschuldig helemaal niemand, want het is niet illegaal. Maar het is alvast geen verzachtende omstandigheid. Van mij mag hij er ook geld mee verdienen, maar hij kon het ook posten zonder er geld mee te verdienen. Of op een andere manier onder de aandacht brengen. Opnieuw: toegelaten, hè. Maar het ging over het gevoel van rechtvaardigheid. En die student met z'n fiets, en zo.

Boemerang? Welke boemerang?

Dat heel de juridische goegemeente onmiddellijk de rangen sluit bij kritiek op onze justitie is al lang geen nieuwigheid meer hoor. Zelfs ex-minister van justitie Koen Geens kwam er speciaal voor naar Ter Zake of De Afspraak. Rechters gingen zelfs plots de boer op om scholen te gaan bezoeken. Allemaal met dezelfde boodschap. Niet om mea culpa te slaan, maar om het eens te gaan uitleggen aan de onwetenden. Hoe wij, het simpele volk, het allemaal niet begrijpen, het verkeerd aanvoelen, ...

Sommige meningen kunnen blijkbaar niet bestaan. Neen, ze kunnen blijkbaar alleen het gevolg zijn van mensen die het allemaal niet begrijpen. Het dédain.
De realiteit.

Je ziet nu exact hetzelfde bij Sven Mary. Of is het omdat je toevallig advocaat bent van de betrokken partij dat die man plots alle wijsheid in pacht heeft ofzo?

Heel die juridische wereld kampt met een gigantische beroepsblindheid. Misschien niet onbegrijpelijk wanneer advocaten zelfs van zichzelf zeggen dat je een enorm ego nodig hebt om in het beroep te stappen. Dat heb ik niet gezegd, dat zijn advocaten zelf die dit gezegd hebben. Het is zodanig erg dat niemand hen uit hun bubbel lijkt te krijgen. Elke kritiek op justitie wordt afgewimpeld als "mensen die het niet begrijpen" en "populisme". Quod non.
Langs geen kanten, het ding is: die mensen passen de wet toe.
Als je een issue hebt met de wet moet je naar politici kijken niet rechters en advocaten.

Voor de uitspraak werd gezegd dat de beweringen van Acid gingen getoetst worden door de rechter of ze juist waren.
Indien juist, kon er geen straf uit volgen. Ik vraag me af of de rechter dit nu effectief gedaan heeft...

Iemand inzage in het vonnis of kan het vonnis ergens gelezen worden?

Elke kritiek op justitie wordt afgewimpeld als "mensen die het niet begrijpen" en "populisme". Quod non.

Quod est.

Heel dat circus daarrond is op zijn best "het niet begrijpen" en is in doorsnee zuiver populisme. Dat is de eenvoudige realiteit.
Dat Jan, Pierre, Pol & Jacques een mening hebben over de hele case, en zich binnen hun opiniefuik gesterkt voelen door nog anderen met een zelfde/gelijkaardige mening, wil nog niet zeggen dat die mening juist is.

Feelings worden geen feiten als er maar genoeg zijn met diezelfde gevoelens. Feiten zijn geen democratie; rechtspraak is geen democratie. Al de rest is weinig meer dan intellectuele masturbatie en een roep om aandacht. Acid heeft bewust de wet overtreden en wordt daar navenant voor gestraft. Easy as that.

Wil je de wet aangepast zien zodat privacy geen bescherming geniet, laster toegaleten wordt en volkstribunalen de regel worden, dan moet je maar stemmen op politici die dat in hun programma opnemen.

Heeft hij er geen geld mee verdiend? Ik beschuldig helemaal niemand, want het is niet illegaal. Maar het is alvast geen verzachtende omstandigheid. Van mij mag hij er ook geld mee verdienen, maar hij kon het ook posten zonder er geld mee te verdienen. Of op een andere manier onder de aandacht brengen. Opnieuw: toegelaten, hè. Maar het ging over het gevoel van rechtvaardigheid. En die student met z'n fiets, en zo.
Opnieuw, bron? Je poneert iets en draait vervolgens de vraag om. stelt vervolgens een andere vraag.
Je initiële bewering was dat zijn motief geldgewin is. Niet of hij er geld aan verdient (ook moeilijk hard te maken overigens), nee, je beweert dat het zijn beweegreden is. Lijkt me een bijzonder wankele aanname. Dit is wat jij post, zonder enige onderbouwing.
En het doet uit geldgewin.

Maar het ging over het gevoel van rechtvaardigheid.
Misschien is dit wel zijn beweegreden?

Terug
Bovenaan