Er waren een paar oude topics van ADHD maar die leken meestal te gaan over het feit of ADHD "echt" is of gewoon een bullshit bestempeling om moeilijkere mensen onder te klasseren. Ik ben nu een eind in de 30 en na een paar gesprekken met mijn psycholoog is er een sterk vermoeden dat ik een vorm van ADHD zou hebben. Ik wou mij hierop verder laten testen maar was toch serieus verschoten van het kostenplaatje: 1.500EUR voor een traject. De officiële stempel interesseert me eigenlijk niets maar als ik naar de symptomen kijk, kan ik zo goed als alles afchecken:
Veel voorkomende problemen bij personen met AD(H)D:
/ Vergeetachtigheid
/ Moeite met planning op lange termijn
/ Vlug afgeleid
/ Te veel taken opnemen en niet afmaken
/ Slechte tijd-structuruatie
/ Vaak op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen
/ Nood hebben aan spanning
/ Temperamentvol gedrag
/ Stemmingswisselingen
/ Problemen met sociaal contact
/ Impulsieve beslissingen nemen
/ Studies niet afmaken
/ Vaak van job veranderen
/ Problemen met geldbeheer
/ Slaapproblemen
/ Relatieproblemen
/ Laag zelfbeeld en onzekerheid
Het enige dat niet echt van toepassing is, zijn "studies niet afmaken": daar ben ik net doorgesparteld en eigenlijk wel dankzij het (illegaal) gebruik van relatine. Ik herinner me van toen hoeveel productiever ik was met die drug en verzette vaak 4 keer het werk van wat ik normaal verzette. En dit is dan ook één van de grootste drijfveren om mij toch eens te laten testen: zodat ik deze keer legaal relatine kan kopen en zien of het wat rust/structuur in mijn hoofd kan brengen. Zijn er mensen met ADHD die hiermee leven en het verschil eens kunnen toelichten?
Veel voorkomende problemen bij personen met AD(H)D:
/ Vergeetachtigheid
/ Moeite met planning op lange termijn
/ Vlug afgeleid
/ Te veel taken opnemen en niet afmaken
/ Slechte tijd-structuruatie
/ Vaak op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen
/ Nood hebben aan spanning
/ Temperamentvol gedrag
/ Stemmingswisselingen
/ Problemen met sociaal contact
/ Impulsieve beslissingen nemen
/ Studies niet afmaken
/ Vaak van job veranderen
/ Problemen met geldbeheer
/ Slaapproblemen
/ Relatieproblemen
/ Laag zelfbeeld en onzekerheid
Het enige dat niet echt van toepassing is, zijn "studies niet afmaken": daar ben ik net doorgesparteld en eigenlijk wel dankzij het (illegaal) gebruik van relatine. Ik herinner me van toen hoeveel productiever ik was met die drug en verzette vaak 4 keer het werk van wat ik normaal verzette. En dit is dan ook één van de grootste drijfveren om mij toch eens te laten testen: zodat ik deze keer legaal relatine kan kopen en zien of het wat rust/structuur in mijn hoofd kan brengen. Zijn er mensen met ADHD die hiermee leven en het verschil eens kunnen toelichten?

Zucht...