ADV dagen niet toegekend.

Mony Tontana

New member
In onze arbeidsovereenkomst (PC200) staat dat wij een werkweek hebben van 38u en krijgen wij via ons flex income plan een vakantiebudget van 6 dagen toegekend die wij kunnen gebruiken als extra verlof of om andere zaken meet te kopen.
Maar in de praktijk werken we allemaal 40u/week voor onze klanten.

In ons arbeidsregelement spreken ze nergens over ADV dagen maar enkel over vakantiebudget dat we toegekend krijgen.

Is het wettelijk wat ze hier doen?

Volgens mijn gedachtegang hebben wij recht op 12 vakantiedagen.

Ook niet als we structureel 40u/week werken?

Dus als ik het goed begrijp zijn ADV dagen niet iets waar je standaard recht op hebt als je 40u/week werkt?

Als je meer werkt dan contractueel niet, nee. Ik kan hier zogezegd ook elke dag nog 2h bijwerken en dan 30 ADHV dagen bijvragen, maar ik zal ze niet krijgen...

We zijn wel verplicht 8u te werken voor de klant. En deze uren staan ook op onze timesheet en worden aan de klant gefactureerd.
Meer dan 8u mogen we niet ingeven in onze timesheet. Maar minder mag ook niet.

In dat geval heb je volgens mij recht op 12 ADV dagen. Er zijn idd nog consultancy bedrijven die ze niet toekennen en beetje willen profiteren/besparen.

We zijn wel verplicht 8u te werken voor de klant. En deze uren staan ook op onze timesheet en worden aan de klant gefactureerd.
Meer dan 8u mogen we niet ingeven in onze timesheet. Maar minder mag ook niet.
Is die 8 uur niet samen met een half uur of zo aan middagpauze (en eventueel...) ? Die normaal gezien niet telt voor die 40uur ?

Nee, die 8 uren zijn onze effectief gewerkte uren, zonder middagpauze of andere zaken. Daarmee dat ik vind dat wij rech hebben op die 12 extra dagen ipv die 6.

Geen discussie hierover, je wordt 12 dagen verlof ontnomen. verschillende manieren om die op te eisen (in vakantie/geld), afhankelijk van hoe goed je overeenkomt met zowel je klant als met je werkgever.

Nee, die 8 uren zijn onze effectief gewerkte uren, zonder middagpauze of andere zaken. Daarmee dat ik vind dat wij rech hebben op die 12 extra dagen ipv die 6.
Je hoeft niets te vinden je hebt volledig gelijk.

40 uur werken bij de klant per week en je hebt recht op deze gewerkte tijd. Als je het aan HR vraagt zeggen ze allemaal schaapachtig: "werken wij niet allemaal meer dan wat er in ons contract staat?"

Reinste onzin natuurlijk en puur "free money" voor het bedrijf. (Is ook een probleem hier hoor)

Laatst bewerkt:
Je hebt daar zeker recht op. Dat iemand anders graag 2 uur per week gratis werkt moet hij/zij weten. Ofwel laten uitbetalen als overuren, ofwel adv. Indien dat niet kan, vroeger vertrekken bij de klant.

Is bij ons al jaar & dag zo. We worden verwacht 40u te presteren op een 38u contract.
Mensen die 38u presteren worden er op aangesproken. Heb over de jaren zo nog geweten dat iemand 'dacht' dat hij maar 38u moest doen en er werd op aangesproken.
Uiteraard zou die maar 38u moeten doen, mor jah ... ze geraken er al bijna 20j mee weg hoor.

To be fair though ... moest ik ineens maar 38u doen ... kan er mij in feite niemand iets maken. Maar dan ga je dat natuurlijk telkens weer op uw boterham krijgen bij evaluaties (& vooral ... die van 't financiële soort).

Bij mij persoonlijk is dat natuurlijk nog erger, ik sta al met zoveel (technisch gezien onbestaande/onerkende) overuren dat ik dat ook helemaal niet zou appreciëren moest men komen klagen over een uur meer of minder, wetende dat 40+ eerder de norm is bij mij.
't Is ten minste 'give & take', moest ik onder m'n voeten krijgen voor een 'take', dan is het ook wel ineens gedaan met de 'give'. :sneaky:

Geen discussie hierover, je wordt 12 dagen verlof ontnomen. verschillende manieren om die op te eisen (in vakantie/geld), afhankelijk van hoe goed je overeenkomt met zowel je klant als met je werkgever.
Moeten die effectief ADV dagen zijn? Kan de werkgever niet gewoon die 2 overuren per week uitbetalen? Just wondering...

Moeten die effectief ADV dagen zijn? Kan de werkgever niet gewoon die 2 overuren per week uitbetalen? Just wondering...
Da's basically altijd het 'excuus' eh. Zijnde 'je wordt betaald naar die 40u'.
Uiteraard is dat niet dat je expliciet 2u apart 'overuren' of zoiets uitbetaald wordt, sooooooo ... eigenlijk niet.

Nuja, 't wordt ergens wel goed gemaakt in 't feit dat men overheen de jaren bereid is geweest om pretty much elke fiscale optimalisatie waar we al mee af gekomen zijn te bekijken & te implementeren.
Da's dan bv. iets dat ik regelmatig lees in de brutolonen dat de grotere, eventueel internationale spelers, zich helemaal niet mee bezig houden.

Ik was bv. de eerste die af kwam met dat fiscaal interessant verhaal om een deel v/d rekening van Telenet te betalen. Denk dat dit toch een 60-tal EUR is die men elke maand betaald (van mijn brutoloon)(e.g. 't maximum wat de fiscaliteit toe laat). Zit wel VAA op, maar da's een pak minder natuurlijk dan 't van mijne netto betalen.

IP ruling hebben ze jaren laten aan slepen vooraleer het onder de loep te nemen, maar 't zou binnen dit & een maand toch (eindelijk) in orde moeten komen.
Wss enkel CAO90 premie nog niet, maar daar is blijkbor ni echt interesse in (wss omdat dit gewoon een bonus is voor iedereen, dus gewoon extra kost).

Heeft die toch gezegd :p
Ok, gewoon omdat er expliciet staat "je wordt 12 dagen verlof ontnomen", wat eigenlijk dus niet 100% klopt. Het is eigenlijk gewoon: "je wordt 2u/week niet vergoed." Met een beetje meer oefening in begrijpend lezen had ik dat er inderdaad zelf wel kunnen uithalen. :tongue:

Weet je, het hangt er imo ook gewoon van af hoe het gepresenteerd wordt... als er bij het ondertekenen duidelijk wordt gezegd: voor dit loon verwachten we dat je 40u doet dan is er ergens nog iets voor te zeggen. Tis niet officieël in orde maar kom. Maar als ze iemand aannemen onder het mom van een 38u contract en dan de eerste dag zeggen "ahja, btw, ge moet bij de klant elke dag 8u doen"... dan is het vooral aan het personeel om te zeggen fuck no. Als iedereen in dat geval principieël zegt "doe ik niet", dan lost dat soort problemen zichzelf wel op.

Moet es vragen aan de klant hoeveel uur uw WG factureert (antwoord zal wel duidelijk zijn), en dan es vragen aan de WG wat er met dat geld gebeurt. Ben es benieuwd. Mss dat de baas graag eens extra op verlof gaat ofzo, of es graag culinair gaat eten, kan hé.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan