Advies gevraagd voor een gamer die wat jaren gemist heeft

Mormel

Member
Hoi, ben een al wat oudere gamer (42) die het de voorbije vijftien jaar redelijk druk had met werk, verbouwing en gezin. Altijd wel blijven gamen maar beperkt in tijd, tegenwoordig komt er meer tijd vrij en vraag ik me af wat de echte aanraders zijn die ik gemist heb.
Ben momenteel The Evil within 2 aan het spelen, afgewisseld met potjes Helldivers 2.
Was aan het twijfelen om de volledige reeks van Resident Evil te spelen (de eerste en vierde vond ik destijds geweldig, weet niet meer waarom ik de anderen heb laten liggen, en ben jaren geleden met de zeven begonnen maar niet uitgespeeld, wegens drukte). Is het de moeite en heeft het een meerwaarde om elk Resident Evil spel te spelen, of selecteer ik beter de remake van de vier, res 7 en The Village?

Zo uit het hoofd wat spellen die ik ook nog niet gespeeld heb: Alien Isolation, Baldersgate III, Cyberpunk, Kingdome Come Deliverance, The Witcher 3, Red dead redemption 2,...
Dus is het de moeite om heel die oude RE reeks te spelen of focus ik me beter op de wat recentere games?
Om een idee te geven qua smaak: heel breed. Spellen waar ik het meeste uren heb in gestoken: TES reeks (gemod), Fallout vanaf 3 (gemod), Stalker en verschillende Total War spellen. Graphics maakt niet echt uit, voor mij zijn er amper nog lelijke spellen sinds de standaarden van een jaar of tien geleden.

Beschik over PS5 met abbo en een degelijke desktop.
Tips voor couch-coop games zijn ook altijd welkom. It takes two, Diablo 3, Unravel en Trine waren heel leuk met vrouw, maar iets als Balders Gate vraagt te veel tijd.

Is het de moeite en heeft het een meerwaarde om elk Resident Evil spel te spelen, of selecteer ik beter de remake van de vier, res 7 en The Village?
Om vooral op uw RE vraag terug te komen. Er zijn veel remakes van die games nu, waaronder 1tje RE4 die echt zeer goed is. Maar ook RE2 en RE3 zijn herdaan, waarvan RE2 ook fenomenaal goed is. Je hebt dus al deze twee opties, eentje die je nog nooit speelde en eentje dat je vroeger goed vond en nu ook zeer goed is. ( Bonus: beide games hebben een paar terugkerende personages )

Zo uit het hoofd wat spellen die ik ook nog niet gespeeld heb: Alien Isolation, Baldersgate III, Cyberpunk, Kingdome Come Deliverance, The Witcher 3, Red dead redemption 2,...
Witcher 3 en RDR 2 zijn twee zeer solid keuzes om te spelen Cyberpunk en Balders Gate 3 ook uiteraard, maar vooral RDR2 zou ik een kans geven en misschien dan ook GTA5 als je die nog niet moest gespeeld hebben.

Voor de rest, ja er zijn veel games... Aangezien je een PS5 hebt zou ik zeggen kijk eens naar het aanbod Exclusieve games:
- TLOU 1 en 2
- GoW en GoW Ragnarok
- Horizon 1 en 2
- Uncharted serie...

Veel van deze games staan op PS+ Extra trouwens en hebben ver allemaal een PS5 upgrade.

3the party games ja dat is lastig aangezien er zoooo veel zijn. Ik merk dat je toch wel ergens iets hebt met horror, dus misschien de Dead Space remake? De Yakuza serie is ook zeker eens het bekijken waard en ben je lang zoet mee als je zou beslissen daar door te gaan, is wel iets minder makkelijk om er gewoon eentje random van te spelen. Ik zou dan aanraden met gewoon Kiwami 1 of Yakuza 0.

Als het wat uitdagender mag zijn heb je altijd de "Souls/Soulslike" games:
- Dark Souls, Demon's, Bloodborne en/of Elden Ring.
- Sekiro of Armored Core

Elden Ring is zeker een aanrader van een game, zie het als een Witcher 3 meets Zelda BotW meets Dark Souls. Gigantische wereld, geweldige combat en build mogelijkheden en uuuuuuren aan content.

Tips voor couch-coop games zijn ook altijd welkom.
Van dezelfde makers als 'It takes Two' heb je 'A way Out'.

Anderen zullen misschien nog wat aanvullen want ik kan blijven typen xD

@Bunkerbudy: Bedankt alvast. Weet dat er veel heel goede games zijn uitgekomen de afgelopen tien jaar, dus eigenlijk is het een onmogelijke vraag. GTA5 inderdaad uitgespeeld net als TLOU. Dark Souls geprobeerd maar dat was niets voor mij, misschien omdat ik er te weinig tijd voor maakte.

Over Elden Ring al veel goeds gelezen, vrees alleen dat het Dark Souls in het kwadraat is. Geen probleem met wat doodgaan en opnieuw proberen, maar het moeten geen tien keer zijn (vroeger genoeg gedaan in de tijd van de nes en megadrive).

Bedankt voor de tip van A way out, deze is compleet onder mijn radar gebleven.
Misschien extra vraag: Diablo 3 hebben we lang gespeeld (ik, partner en stiefzoon), is Diablo 4 even goed en geschikt voor een 12 jarige?

Misschien extra vraag: Diablo 3 hebben we lang gespeeld (ik, partner en stiefzoon), is Diablo 4 even goed en geschikt voor een 12 jarige?
Is zeker geen slecht spel en denk dat ook als 12 jarige je dit kan spelen ( als de sfeer je aan staat ). Game is min of meer hetzelfde als D3, gewoon met andere content. Momenteel ook net nieuwe uitbreiding van uitgekomen dus als er een moment is om deze te starten is het misschien nu?

Hebt ge Monster Hunter al gespeeld? Kunt ge met het hele gezin aan beginnen, wel wat extra consoles nodig :p

De hele RE serie is.. veel.
Op fanatical loopt er momenteel een bundle(+-8eu stuk). Maar om het half jaar dropt Capcom op PC via Humble Bundle zogoed als de hele serie voor een 25eur ofzo(zonder RE4remake).

Ik raad altijd de remake van 3 aan om met te beginnen. Kort en krachtig en heb je nog veel games die beter zijn om op te volgen. Het verhaal is.. "wack" om jaren 90 termen te gebruiken. Dus speel gewoon de welke je interessant lijken. Het is wel leuk om wat personages opnieuw te zien maar het is niet echt een coherent uitgebouwde franchise.

Humble Bundle heeft momenteel ook wel mooie Choice lopen
Kan je subben, keys claimen voor steam, en direct unsubben. Remnant II is een coole looter shooter. Jusant is een mooie "klim game". Persona een jrpg(moet je deel 5 al wel kennen als'k het goed heb) etc etc. 12eur voor 7 games. McPixel 3!!!

Verder obligatory "Slay the Spire" vermelden. Killer card game voor zowat elk platform. Incl. je smartphone.

Xcom Enemy Unknown en XCOM2 gemist? Ellenlange turn based strategy game die je zo moeilijk maakt als je wilt. Niets zo leuk als 50u in een campaign zitten met permadeath.. en te verliezen.
Permadeath is een optie.

Qua co op heb je ook de 2 top down Tomb Raider games. Temple of Osiris en Guardian of Light. Beide zeer leuk.

Graphics maakt niet echt uit, voor mij zijn er amper nog lelijke spellen sinds de standaarden van een jaar of tien geleden.
Aye.

Eigenlijk moet je gewoon spelen wat er je het meest interesseert, en wat goeie reviews kreeg.
Ik ben nog een pak ouder en ook in vlagen veel te weinig tijd om te spelen.
Misschien belangrijker vragen zijn dan:
* welke job heb je ? Als je al alle dagen aan een bureau zit voor je job, is gamen aan een PC toch niet zo interessant, vind ik. (Paar jaar geleden nog eens een game-like PC ineen gestoken toen voor Flight Sim, maar buiten dat heb ik daar eigenlijk niets op gespeeld).
* hoeveel tijd denk je dat je in de nabije toekomst zal hebben ? Ik heb zelf ook nog games als The Witcher 3, RDR2 (mijn zoon zaagt nog altijd de kop van mijn lijf dat ik dat moet spelen :p), BG3... op mijn backlog of wishlist. Maar ik heb toch al vaak meegemaakt dat ik aan een game begon, maar dan uiteindelijk door tijdsgebrek ermee stilviel. En hoe groter/langer een game is, hoe groter natuurlijk ook dat risico.

Hebt ge Monster Hunter al gespeeld? Kunt ge met het hele gezin aan beginnen, wel wat extra consoles nodig :p

Kun je dit wat toelichten? We hebben hier thuis een PS4 en PS5 in twee verschillende ruimtes waardoor we dus ook online kunnen mulitplayeren. Heb MH (dat ik heb uit de PS+ Collection destijds) eigenlijk nooit bekeken, dus ben wel benieuwd hoe je dat dan co-op op meerdere consoles speelt.

@Vipers het is een beetje knullig in Monster Hunter World.
Je zal in "story missions" telkens eerst bepaalde "story scenes* moeten zien eer je een *sos* signaal kunt versturen naar je partner. Dus een naadloze cinematische co op zoals bvb een Borderlands of Gears of War is het niet.
Het is maar iets om gewoon te worden.

Vanaf de scene is gespeeld, meestal maar een minuut of 2, kan je direct sos je versturen en samen spelen. Je partner moet al wel even ver zitten.

Vooral in het begin van de game soms wat moeilijk. Het hele begin van de game is wel redelijk lastig want het is een hele boterham om te leren. Items, mantles, shortcuts, palico's, element vs raw etc etc. Welke items zijn nuttig voor wat. Defender Gear = niet voor beginnende spelers. Overpowered wapens voor de terugkerende speler die naar de DLC willen rushen.

Als je een ietwat gewichtige en vooral kleurrijke 3rd person arpg wilt spelen zonder de donkere sfeer en hardere moeilijkheidsgraad van een Soulsgame, aanrader.

Monster Hunter Rise(de opvolger) kan je wel volledig co op spelen. Village quests(solo). Hub quests(co op).
Village is eigenlijk de "tutorial mode" voor de Hub quests. Als je tijdsgebonden ben is dit ook de snellere game.

Vergeet ook zeker indie games niet, ...
- Tunic
- Mark of the ninja remastered
- death's door
- Hades
- cult of the lambs
- Hollow knight
-...

Daar zitten echt toppertjes tussen, die hierboven zijn daar goede voorbeelden van.
Dit zijn allemaal single player spellen, maar mijn vrouw kijkt dit met plezier mee.

Eigenlijk moet je gewoon spelen wat er je het meest interesseert, en wat goeie reviews kreeg.
Ik ben nog een pak ouder en ook in vlagen veel te weinig tijd om te spelen.
Misschien belangrijker vragen zijn dan:
* welke job heb je ? Als je al alle dagen aan een bureau zit voor je job, is gamen aan een PC toch niet zo interessant, vind ik. (Paar jaar geleden nog eens een game-like PC ineen gestoken toen voor Flight Sim, maar buiten dat heb ik daar eigenlijk niets op gespeeld).
* hoeveel tijd denk je dat je in de nabije toekomst zal hebben ? Ik heb zelf ook nog games als The Witcher 3, RDR2 (mijn zoon zaagt nog altijd de kop van mijn lijf dat ik dat moet spelen :p), BG3... op mijn backlog of wishlist. Maar ik heb toch al vaak meegemaakt dat ik aan een game begon, maar dan uiteindelijk door tijdsgebrek ermee stilviel. En hoe groter/langer een game is, hoe groter natuurlijk ook dat risico.

Kun je dit wat toelichten? We hebben hier thuis een PS4 en PS5 in twee verschillende ruimtes waardoor we dus ook online kunnen mulitplayeren. Heb MH (dat ik heb uit de PS+ Collection destijds) eigenlijk nooit bekeken, dus ben wel benieuwd hoe je dat dan co-op op meerdere consoles speelt.

Over een job moet ik me momenteel weinig zorgen maken (invaliditeit, in traject om opnieuw te gaan werken), en hou me vooral bezig met huishouden en vrijwilligerswerk, beide fysiek. Als ik terug begin te werken (als, want de kans bestaat dat ze mij volledig afkeuren wegens te zot), zal het maximum een deeltijdse fysieke job zijn en daar stiefzoon ondertussen twaalf is komt er in de toekomst meer tijd vrij. Ben ook geen tv kijker, dus heb elke avond makkelijk drie uur vrij.

Ha, bij mij is het mijn vader (bijna zeventig ondertussen, maar hij was een very early adopter die in de jaren '70 zelf games schreef) die zaagt dat ik The Witcher 3 moet spelen, en dat nadat ik hem zelf introduceerde in de serie met de eerste twee delen.

Alvast bedankt voor de tips. Gisteren op aanraden van mijn vrouw begonnen met Hogwarts, dus ga even dat bekijken maar de games hier genoemd zet ik op mijn lijst.

Terug
Bovenaan